آخرین مطالب

وزیر جهاد کشاورزی: رشد مثبت اقتصادی کشور مرهون بخش کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی: رشد مثبت اقتصادی کشور مرهون بخش کشاورزی است اقتصادی - سیاسی - اجتماعی

وزیر جهاد کشاورزی: رشد مثبت اقتصادی کشور مرهون بخش کشاورزی است

  بزرگنمایی:
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی کشور است و این بخش تاب آوری کشور را افزایش داده است و بنابر اعلام بانک مرکزی، رشد ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی در سال ۹۸ موجب رشد اقتصادی مثبت کشور شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی کشور است و این بخش تاب آوری کشور را افزایش داده است و بنابر اعلام بانک مرکزی، رشد 8.8 درصدی بخش کشاورزی در سال 98 موجب رشد اقتصادی مثبت کشور شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست رسانه ای امروز با خبرنگاران که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزان و بهره برداران در شرایط تحریم های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا با تمام توان تلاش کردند و تامین امنیت غذایی را برعهده گرفتند که از تمام این عزیزان تشکر می کنم.

وی افزود: بخش کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی کشور است و این بخش تاب آوری کشور را افزایش داده است و بنابر اعلام بانک مرکزی، رشد 8.8 درصدی بخش کشاورزی در سال 98 موجب رشد اقتصادی مثبت کشور شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران با اشاره به این نکته که قیمت گذاری محصولات کشاورزی در اختیار ستاد تنظیم بازار است، خاطرنشان کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به تنظیم باراز محصولات کشاورزی، حمایت از استارت آپ های جدید را در دستور کار قرار دادیم که در این رابطه شهرکی را برای حضور استارتاپ ها و استقرار آنها در نظر گرفتیم و مقرر شد از امکانات موجود  شرکت های زیر مجموعه و تعاون روستایی در اختیار این استارت آپ ها قرار دهیم تا با حذف واسطه ها نسبت به توزیع محصولات کشاورزی و تنظیم بازار کمک کنند.

وی در رابطه با تعلیق دو ساله قانون انتزاع یادآور شد: با تصمیم سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری تا مرداد ماه سال آینده باید در همین چارچوب حرکت کنیم و پس از آن با مسئولان در دولت و مجلس مذاکرات را شروع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای تصمیم گیری باید کل زنجیره در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد تا بتواند تولید را با صادرات تنظیم کند اما این موضوع تا مرداد سال آینده قابل پیگیری نیست.

خاوازی ادامه داد: ما همکاری خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تنظیم بازار داریم و در زمینه قیمت  14 هزار و  500 تومانی گوشت مرغ، خریدهای تضمینی و کاهش تعرفه صادرات گوشت مرغ از 5 هزار تومان به 1500 تومان هم پیشنهادات خود را به این وزارتخانه اعلام کردیم که مورد موافقت قرار گرفت.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر خبرنگاران در رابطه با تامین کود و آفت کش برای بخش کشاورزی گفت: در سال 98، 2.5 برابر نیاز کشور آفت کش و کود وارد شد و در اختیار فروشگاه ها قرار گرفت که تحت نظارت کامل ما هستند.

خاوازی افزود: در رابطه با کود اوره هم هیچ مشکلی نداریم و سه کشتی هم در زمینه کودهای فسفاته و پتاسه در حال ترخیص  است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید آفت کش های زیستی عنوان کرد: آفت کش های زیستی در کارخانجات در حال تولید است و این کارخانجات  ظرفیت تولید 100 هزار تن کود سوپر فسفات تریپل را دارند، بنابراین ما این پتانسیل را داریم که تا آخر سال 99 در تولید کود فسفاته به خودکفایی برسیم‌.

وی پیش‌بینی کرد: با این پتانسیل تولید و ظرفیت تکمیل انبارها، در سال 99 هیچ مشکلی در تامین کود و آفت کش نخواهیم داشت و برای سال 1400 شرایط خوبی در کشور حاکم‌ خواهد شد.

خاوازی در رابطه با سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تاکید رئیس جمهور بر حل معضل مسکن مردم اذعان کرد: وزارت جهاد کشاورزی هم در این زمینه، اراضی غیر حاصلخیز و بدون آب را ردیابی و کارشناسی کرده و در اختیار وزارت راه قرار خواهد داد تا مشکل مسکن مردم مرتفع شود.

وی در پاسخ به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای پرهیز از خام فروشی و توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بر اهمیت زنجیره‌های تولید تاکید و اعلام کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما شناسایی زنجیره‌های تولید و حلقه‌های مفقوده آن است.

خاوازی افزود: در اجرای این طرح تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی قرار می دهیم تا به تکمیل زنجیره کمک کنند، همچنین قصد داریم سود تولیدکنندگان را در زنجیره تا 50 درصد افزایش دهیم و اولویت ما در طرح های بسیار مهم مانند زعفران، زرشک و گیاهان دارویی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای پیازکاران و لزوم تشکیل زنجیره در این بخش بیان کرد: اگر پیازکازان هم در قالب یک زنجیره فعالیت می‌کردند و سردخانه و واحد فرآوری داشتند، با مشکل فروش محصول روبرو نبودند و  سود بیشتری از تولید شامل حال تمام کشاورزان می‌شد.

وی افزود: سیاست‌های ما باید در این راستا باشد و در زمان تخصیص تسهیلات آن را در زنجیره هزینه کنیم، بنابراین با روش‌های سنتی نمی‌توان به هدف جهش تولید رسید.

خاوازی ادامه داد: در رابطه با مرغ 40 زنجیره وجود دارد که در دوران کمبود نهاده های دامی، تاب‌آوری خوبی داشتند و مانع فروپاشی تولید مرغ و تخم مرغ در کشور شدند.

خاوازی با تاکید بر لزوم استفاده از کشاورزی قراردادی در تولید محصولات باغی و زراعی اذعان کرد: کشاورزی قراردادی طرح بسیار مهمی مخصوصاً در تولید سبزی و صیفی است و باید در تولید این محصولات یک قرارداد وجود داشته باشد، در غیر این صورت کشاورزان متضرر خواهند شد.

وی در رابطه با خودکفایی محصولات کشاورزی گفت: اگر گندم در این چهار سال به خودکفایی رسیده به دلیل وجود برنامه مدون است و ما با برنامه‌ریزی درست می توانیم در بسیاری از محصولات استراتژیک مانند شکر و دانه های روغنی هم به خوداتکایی برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آماده سازی یک برنامه یک ساله‌ برای بخش کشاورزی، عنوان کرد: با اجرا شدن این برنامه علاوه بر افزایش تولید، افزایش نزدیک به یک میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی را به همراه خواهد داشت، همچنین در برخی اقلام مانند کره هم به خودکفایی کامل می رسیم و علاوه بر صرفه جویی ارزی، 500 میلیون دلار به صادرات افزوده می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با حل مشکل پرداخت یارانه‌های گلخانه‌ها خاطرنشان کرد: با مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، مشکل پرداخت این یارانه‌ها برطرف شد و تسهیلات توسعه گلخانه‌ها، دامپروری‌ و سایر رسته‌ها بزودی پرداخت می‌شود.

خاوازی درباره الگوی کشت محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد:  از حدود چهار سال قبل برنامه الگوی کشت با توجه به لایه های خاک و آب توسط معاونت امور زراعت در دست تهیه است که لایه مربوط به خاک آماده شده و لایه مربوط به آب در مرحله آماده سازی قرار دارد.

وی ادامه داد: پس از نهایی شدن این برنامه در قالب لایحه به دولت ارائه خواهد شد زیرا اجرای آن نیازمند مشارکت بخش های دیگری از دولت و نظام است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود اشکال در سامانه بازارگاه، گفت: نشست‌های کارشناسی بسیاری با تشکل‌ها و اتحادیه‌های طیور برگزار کردیم و عیوب سامانه بازارگاه را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: سامانه جایگزین بازارگاه سفارش داده شده و تا دو یا سه هفته آینده از آن رونمایی می شود.

خاوازی با اشاره به این نکته که نهاده‌های دامی به صورت خوراک دام وارد سامانه جدید خواهند شد، تصریح کرد: بیش از 500 کارخانه تولید خوراک دام معتبر در کشور داریم که بخشی از نهاده‌ها در اختیار این کارخانجات قرار می‌گیرد، بخشی در زنجیره‌ها توزیع می‌شود و بخشی نیز به صاحبان صنایع بزرگ و سنگین که کشاورزان پیشرو هستند تحویل داده می‌شود که این اقدام باعث اصلاح نظام توزیع و ردیابی نهاده‌ها خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در رابطه با انتقادات به افتتاح زودهنگام طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان اظهار کرد: این طرح، از طرح‌های عظیم ملی بوده که توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

وی افزود: اگر ما این طرح را دیر افتتاح می‌کردیم، آب کشاورزان منطقه مانند کشت قبل، با 2 ماه تاخیر به مزارع  می‌رسید.

خاوازی پیش بینی کرد: تا کشت پاییزه 14 هزار هکتار باقیمانده طرح نیز بهره برداری شود.

خاوازی با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در تصمیم گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: بخش خصوصی لایه اصلی تصمیم گیری ها و سیاستگزاری ها در وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وقوع حدود 400 مورد آتش سوزی جنگل ها از ابتدای سال جاری، گفت: تنها شش مورد از این آتش سوزی ها به دلیل صعب العبوری مناطق و نبود بالگرد در سازمان جنگل‌ها قابل کنترل نبود، بیان کرد: یک بخش هواپیمایی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که مقرر شد با کمک دولت و سازمان برنامه و بودجه آن را برای بحران‌هایی مانند آتش سوزی تجهیز کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری