آخرین مطالب

انتقاد تند همتی از کره جنوبی در مصاحبه با بلومبرگ بانک های کره ای به تعهدات خود نسبت به ایران پیابند باشند

انتقاد تند همتی از کره جنوبی در مصاحبه با بلومبرگ بانک های کره ای به تعهدات خود نسبت به ایران پیابند باشند اقتصادی - سیاسی - بین الملل

انتقاد تند همتی از کره جنوبی در مصاحبه با بلومبرگ بانک های کره ای به تعهدات خود نسبت به ایران پیابند باشند

  بزرگنمایی:
دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل این بانک، در گفت و گو با خبرگزاری بلومبرگ به تشریح موضوعاتی اعم از مانع تراشی کره جنوبی در دسترسی منابع ارزی موجود در آن کشور، تأثیر تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران و روند صادرات غیرنفتی کشور پرداخته است.

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل این بانک، در گفت و گو با خبرگزاری بلومبرگ به تشریح موضوعاتی اعم از مانع تراشی کره جنوبی در دسترسی منابع ارزی موجود در آن کشور، تأثیر تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران و روند صادرات غیرنفتی کشور پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری  صبح  ملت  نیوز  به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، گزیده ای از این مصاحبه به شرح زیر است.

ایران به تازگی 500 هزار دلار دارو از کره جنوبی دریافت کرده است. به گفته همکاران شما در وزارت امور خارجه این امر پس از دو سال مذاکره تحقق یافت. چرا این موضوع اینقدر طول کشید و چرا محموله نسبتاً کوچک است؟

ما منابع قابل توجهی, در واقع میلیاردها دلار, در کره جنوبی داریم. این منابع متعلق به ماست و ما حق ویژه داریم که آنها را برای واردات هر چه ملت ما  نیاز دارد به کار ببریم. اما با وجود تحریم های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا بر تجارت و تراکنش های مالی, ما در استفاده از منابع خارجی خود با دشواری مواجه هستیم. مایه تاسف است که شرکای تجاری قدیمی ما به دام شیطانی آمریکا افتادند و موانعی را برای همکاری بیشتر ایجاد کردند. اجازه دهید واضح‌تر بگویم. آیا شما پولی را که به سختی به دست آورده اید در یک بانک می گذارید و سپس با بانک وارد مذاکره می شوید تا به شما اجازه دهد آن را خرج کنید؟ این امر کاری ناپسند است.  

• کره جنوبی به خاطر محموله های نفتی چقدر به ایران بدهکار است؟

واردکنندگان کره جنوبی به ما بدهکار نیستند. ما درآمدهای حاصل از صادرات خود را در در بانکهای کره جنوبی دریافت کرده‌ایم اما مسئله این است که منابع ما به طور غیرقانونی در بانکهای کره ای مسدود شده است. منابعی که ما قصد داریم برای واردات به ویژه مواد غذایی و دارو از آن استفاده کنیم.

• چرا ایران قادر نیست به این پول دسترسی داشته باشد؟ شما تا چه میزان این موضوع را با دولت کره جنوبی به بحث و گفتگو گذاشته‌اید؟

ابتدا اجازه دهید یک نکته کلیدی را در اینجا بیان کنم. ایالات متحده به طور یک جانبه از پیمان هسته‌ای یا برجام خارج شد. این کار خود نقض آشکار توافق های بین المللی به شمار می رود. آمریکا قصد داشت فشارهای اقتصادی و سیاسی اعمال و ایران را خرد کند. این امر هیچ گاه اتفاق نیفتاد و قمار نتیجه ای نداشت. آنچه آنها فشار حداکثری می نامند اهداف شرورانه آمریکا را محقق نساخت و با وجود اینکه موانعی بر سر راه رشد اقتصادی ما ایجاد کرد نتوانست آنگونه که آنها در رویای خود انتظار داشتند اقتصاد ما را از مسیر خارج کند. ما با شرکای خود در اروپا, آسیا و بقیه نقاط جهان کانال های تجاری خود را ساخته ایم. کره جنوبی شریک مورد اعتماد ما بود و ما در زمینه ماشین آلات سنگین, بخش خودرو و الکترونیک با آنها کار کردیم. در مقابل ما کالاهایی به ویژه نفت و میعانات گاز طبیعی به بازارهای کره صادر کردیم. صادرات ما پس از برجام افزایش یافت و صادرکنندگان ما توانستند منابع قابل توجهی را در بانک های کره ای تجمیع کنند.آن زمان نه تنها هیچ تحریمی بر صادرات ما نبود بلکه برعکس تمام طرف ها تشویق شدند تجارت خود با ایران را گسترش دهند. منابعی که ما در بانک های کره ای داریم یا درامدهای آن زمان مدتها قبل از خروج آمریکا از برجام است و یا حاصل معافیت های مختلفی است که از آن زمان آمریکا برای صادرات ما در نظر گرفت.  

آقای هونگ نام کی, قایم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و امور مالی در زمانی که من سال گذشته با او در سئول دیدار داشتم شخصا به من اطمینان داد که به حل این موضوع کمک می کند با این وجود ما هیچ گونه پیشرفتی در وعده های او ندیده ایم. البته ما گفتگوهای خود با مقامات کره ای را ادامه خواهیم داد.

همانگونه که اشاره کردم ما قصد داریم از منابع خود در بانک های کره ای برای خرید مواد غذایی و پزشکی استفاده کنیم که صراحتا مشمول تحریم های یکجانبه ایالات متحده نمی‌شوند. مقامات کره‌ای و بانکها باید به تعهدات خود نسبت به ما عمل کنند. در واقع پیش بینی من آن است که اگر آنها چنین کاری نکنند و به بازی سیاسی ادامه دهند سایر کشورها و کسب و کارهای بین المللی در تجارت و روابط بانکی و مالی با بانک ها و موسسات مالی کره جنوبی تجدید نظر خواهند کرد چرا که آنها اسیر سیاستهای آمریکا شده اند. در هر صورت, اگر بانک های کره ای به توافقات بین المللی خود با ما پایبند نباشند ما این حق را داریم که تحت قوانین بین المللی به اقدامات قانونی روی آوریم و ما مقامات کره جنوبی را در این فرآیند مسئول می دانیم.

• آیا برنامه‌ای برای ایجاد یک ابزار تجاری همانند اینستکس با سئول وجود دارد به گونه ای که ایران بتواند در مقابل بهای نفت از کره جنوبی کالاهای بیشتری وارد کند؟

مقامات کره ای گفته اند که تلاش می کنند چنین ابزاری را پیشنهاد کنند اما به نظر می رسد که با آمریکایی‌ها هم دست شده اند. آنها در ظاهر تلاش می‌کنند اطمینان دهند خزانه داری ایالات متحده با چنین طرحی موافقت خواهد کرد.

• آیا ایران می تواند کالاهای دیگری غیر از کالاهای بشردوستانه از کره جنوبی در مقابل بدهی آنها وارد کند؟

 

بدون تردید ما در جستجوی راهی برای دسترسی به منابع خود در بانک های کره ای برای هر نوع واردات هستیم اما با توجه به وضعیتی که به خاطر تحریم های آمریکا ایجاد شده است و عدم تمایل بانک های کره ای به برآورده ساختن تقاضاهای مشروع, ما موافقت کردیم که فقط در زمینه استفاده از منابع برای نیازهای بشر دوستانه با آنها کار کنیم.

• تحریم ها و سیاست های ایالات متحده علیه ایران تا چه اندازه بر این موضوع تأثیر گذاشته است؟ وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که کره جنوبی به خاطر فشارهای دولت آمریکا دسترسی ایران به این منابع را مسدود کرد. می توانید در این باره بیشتر توضیح دهید؟

بگذارید واضح صحبت کنیم. ما با حسن نیت با شرکای کره ای خود از جمله موسسات مالی آن کار کرده ایم بنابراین در مقابل آنها باید به تعهدات خود عمل کنند. موضوع ناراحت کننده آن است که بانک های کره ای با خیال راحت تعهدات خود را زیر پا می گذارند و به توافقات مالی بین المللی رایج عمل نمی کنند و تصمیم گرفته اند وارد بازی سیاست شوند و از تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا پیروی کنند. علاوه بر این, ما درخواستی که با تحریم های آمریکا در تضاد باشد نداشته ایم. ما صرفاً از بانک‌های کره‌ای می‌خواهیم اجازه دهند از پول های خود برای واردات کالاهای بشردوستانه از جمله مواد غذایی, دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنیم این کالاها از تحریم های آمریکا معاف هستند و ما چیز بیشتری از آنها نمی خواهیم. من نمی توانم تردید بانک‌های کره‌ای را درک کنم مگر اینکه به این باور برسم که آنها ما را به بازی گرفته اند و از پول ایران برای تقویت منابع خود استفاده می کنند. امیدوارم این برداشت من اشتباه باشد.

• چه اندازه خوش بین هستید که اقتصاد ایران بتواند در برابر تاثیرات شیوع ویروس کرونا دوام آورد؟

ما به خوبی این بحران را مدیریت می‌کنیم. اقتصاد ما در حال بازگشت به مسیر خود است و نشانه هایی از فعالیت های اقتصادی محکم به چشم می خورد. من اطمینان دارم که با وجود هزینه سنگین انسانی ناشی از ویروس کرونا, ما قادر خواهیم بود کاستی های اقتصادی را مدیریت کنیم. 

• پیش بینی شما برای رشد اقتصادی ایران در سال پیش رو چیست؟ اقتصاد تا چه اندازه کوچک خواهد شد؟

من مطمئن نیستم که ما شاهد همان تاثیرات منفی باشیم که کشورهای اروپایی و آمریکا تجربه می کنند. فکر می کنم امسال رشدی معتدل داشته باشیم. توجه کنید که ما یکی از اولین کشورهایی بودیم که از ویروس آسیب دیدند اما با حضور قهرمانان افسانه ای ما در خط مقدم مقابله با این ویروس, ما اقتصاد را به خوبی مدیریت خواهیم کرد.  

• شما قبلا گفته بودید که صادرات غیر نفتی بخش مهمی از فرآیند بهبود اقتصادی هستند. این صادرات تا چه اندازه می‌توانند درآمد از دست رفته فروش نفت را جبران کنند؟

بخش غیرنفتی محرک اصلی اقتصاد ما است. در گذشته بودجه دولت به درآمدهای نفتی متکی بود ولی ما اقدامات اصلاحی را برای رفع این مشکل به صورت یکبار برای همیشه در پیش گرفته ایم. 

• پیش بینی شما برای صادرات غیر نفتی چیست؟ به نظر شما ارزش آنها در 6 ماه آینده تا چه اندازه بالا یا پایین خواهد رفت؟

علی رغم افت اندکی که در صادرات غیرنفتی و تبادل ارزی در دو ماه اول شیوع کرونا ایجاد گردید, موضوع به تدریج مدیریت شد. روند صادرات غیر نفتی خوب است و پیش بینی می شود به حالت اول و حتی بهتر از گذشته باز گردد.

• آیا امیدوار هستید که تحریم های آمریکا در ماه های پیش رو برداشته شوند؟ با توجه به توییت اخیر ترامپ و بحران داخلی ایالات متحده فکر نمی کنید این فرصتی برای ایران باشد تا به توافقی مطلوب با آمریکا دست یابد؟

اقتصاد ما با توییت مدیریت نمی شود. ما برنامه های خود را بر مبنای افکار رویاگونه قرار نمی دهیم. مایه تاسف است که دولت ترامپ رویکرد فشار حداکثری را علیه مردم ایران در پیش گرفته است. آمریکا در قضاوت خود در این باره مرتکب اشتباه بزرگی شد. ما تلاش های خود را برای هدایت اقتصاد, ثبات اقتصادی و کمک به پیشرفت ملت خود ادامه می دهیم. تاریخ طولانی این کشور گواهی بر آن است که ایران رشد می کند. ما با فشارها قدرتمندتر, متحدتر و مقاوم تر می شویم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری