آخرین مطالب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وبینار آفریقای جنوبی: امام خمینی(ره) به ایجاد نظام سیاسی باثبات و غیروابسته می‌اندیشید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وبینار آفریقای جنوبی: امام خمینی(ره) به ایجاد نظام سیاسی باثبات و غیروابسته می‌اندیشید فرهنگی - سیاسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وبینار آفریقای جنوبی: امام خمینی(ره) به ایجاد نظام سیاسی باثبات و غیروابسته می‌اندیشید

  بزرگنمایی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وبینار، گفت: امام راحل به جامعه و نظام مستقل، باثبات و غیر وابسته می‌اندیشید، وی جامعه‌ و نظام سیاسی را بنیان‌سازی کرد که در قطب‌بندی بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد و پس از آن واهمه و هراسی از مرعوب‌سازی‌های ابرقدرت‌ها و قدرت‌های جهانی نداشته باشد، در آقای ماندلا هم چنین شخصیتی را می‌بینیم تا جایی که نظم اجتماعی و الگوی مدیریتی مطلوب در آفریقای جنوبی از چنان شخصیتی تاثیر پذیرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وبینار، گفت: امام راحل به جامعه و نظام مستقل، باثبات و غیر وابسته می‌اندیشید، وی جامعه‌ و نظام سیاسی را بنیان‌سازی کرد که در قطب‌بندی بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد و پس از آن واهمه و هراسی از مرعوب‌سازی‌های ابرقدرت‌ها و قدرت‌های جهانی نداشته باشد، در آقای ماندلا هم چنین شخصیتی را می‌بینیم تا جایی که نظم اجتماعی و الگوی مدیریتی مطلوب در آفریقای جنوبی از چنان شخصیتی تاثیر پذیرفته است.

به گزارش پایگاهخبری صبح ملت  نیوز به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در پرتوریا، وبینار «نقش امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا در تعیین مسیر آینده جهان به عنوان رهبران بزرگ برای همه اعصار» را همزمان با ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در فضای مجازی برگزار کرد.

 

در این وبینار، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری، وزیر خارجه آفریقای جنوبی و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و اندیشمند به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

متن سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

 

«بسم الرحمن الرحیم 

 

خانم‌ها و آقایان سلام خود و مردم ایران را به شما عزیزان تقدیم می‌دارم و به روان پاک آزاد مردان جهان به ویژه امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا درود می‌فرستم. 

 

در این فرصت کوتاه در سی‌و‌یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به چند ویژگی شخصیتی ایشان اشاره می‌کنم، ویژگی‌هایی که در کنش و نگرش اجتماعی و سیاسی ایشان تاثیری اساسی داشته است.

 

امام خمینی(ره) در زندگی فردی و ارتباطات اجتماعی خویش بسیار منظم و قانونمند بودند، از پوشش فردی تا نظم و برنامه‌ریزی‌های شخصی در امور مختلف زندگی؛ ایشان نمونه‌ای از قاعده‌مندی و بهره‌وری منظم از فرصت‌ها و اوقات بودند.

 

این نظم فردی به ایشان نگرش نظام‌مند به جامعه و سیاست می‌داد، اینکه ایشان در حوزه رفتار اجتماعی حتی مواردی از قبیل مقررات ترافیکی را مشمول مقررات شرعی و دینی می‌دید و تخطی از آن را حرام می‌دانست.

 

همچنین در اولین سال پیروزی انقلاب به سرعت به تاسیس نظم سیاسی جدید پرداخت، در همان سال نخست پنج انتخابات برگزار شد، انتخابات تعیین نوع رژیم سیاسی ایران، تغییر از سلطنت به جمهوری، دو انتخابات نمایندگان خبرگان قانون اساسی و رای به قانون اساسی کشور، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، بدین‌گونه ظرف یکسال ارکان نظام سیاسی ایران شکل گرفت.

 

شخصیت منظم، قانون‌گرا و قاعده‌مند امام خمینی(ره) ایشان را به تاسیس و پیگیری نظریه‌ها و نظام‌سازی‌های اجتماعی و سیاسی قانون‌مند سوق داد و جمهوری اسلامی ایران رهاورد این نگرش و مشی شخصیتی قانون‌گرا بود.

 

ویژگی دیگری که در امام خمینی(ره) بارز بود شخصیت باثبات ایشان است، ایشان در طول زندگی و ایام مبارزه و رهبری از قدرت والای وجودی برخوردار بود، این جمله را ایشان بارها فرموده بود که من در عمرم نترسیده‌ام، آنگاه که ماموران رژیم پیشین او را شبانه به حبس می‌بردند این تعبیر را به کار می‌برد که آنان می‌ترسیدند و من ترسی نداشتم.

 

امام در پرتوی چنین شخصیتی به جامعه و نظام مستقل، باثبات و غیر وابسته می‌اندیشید، نظام اجتماعی و سیاسی که او بنیان‌‌سازی آن را داشت و اکنون که چهل سال از آن می‌گذرد چنین الگویی از رهبری در پیش خود دارد. جامعه‌ و نظام سیاسی که در قطب‌بندی بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد و پس از آن واهمه و هراسی از مرعوب‌سازی‌های ابرقدرت‌ها و قدرت‌های جهانی نداشته باشد، در آقای ماندلا هم چنین شخصیتی را می‌بینیم، 67 سال مبارزه با نژادپرستی و 27 سال حبس و زندانی در شرایط سخت و دشوار، شخصیتی مقاوم و مستحکم را از او ساخت، نظم اجتماعی و الگوی مدیریتی مطلوب در آفریقای جنوبی از چنان شخصیتی تاثیر پذیرفته است.

 

ویژگی دیگر شخصیتی امام خمینی(ره) شخصیت طبیعی و غیرمتکلف او بود، او مواجه‌ای ساده و ناب و بدون تصنع با انسان‌ها داشت، این شخصیت او در نگرش و کنش مطلوب اجتماعی و سیاسی بسیار موثر بود، او نظم سیاسی را پی‌ریزی کرد که روابطش با ملت‌ها و دولت‌ها روابطی صادقانه و بدون پیچیدگی‌های سیاست‌های مزورانه باشد، با صراحت و صداقت از مظلومان دفاع کند، در برابر ظلم و بی‌عدالتی ایستادگی خود را نشان دهد و در پیچ و خم‌های سیاست‌بازی متداول قرار نداشته باشد.

 

ویژگی مهم و پایانی که از ایشان برمی‌شمارم شخصیت عرفانی امام خمینی(ره) است، ایشان یکی از بزرگان و برجستگان سلوک معنوی جهان اسلام به شمار می‌رود، شخصیتی که هم در عرفان نظری و هم در عرفان عملی دارای برجستگی‌های کم‌نظیری است.

 

نظریه‌پردازان عرفان اسلامی چهار سفر را برای سالک معنوی برشمردند، سفری که عارف به سوی حق دارد و در این سفر تلاش می‌کند که از حجاب طبیعت و مخلوقات عبور کند و آنها را در آیینه حضرت حق ببیند، پس از پایان این سفر، سفر دومی آغاز می‌شود، سفری است که در افق وجود غیرمتناهی حضرت حق رخ می‌دهد که سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی دارد.

 

پس از آن دو سفر، دو سفر دیگر در راه است، سفری که سالک در حق متوقف نمی‌ماند و به سوی خلق باز می‌آید و کنه و باطل حقایق اشیاء درک می‌کند و آخرین سفر، سفری است که پس از شناخت حقایق این قدرت را در میابد که چگونه می‌تواند مخلوقات و انسان‌ها را با شناختی که از حقیقت آنها پیدا کرده است راهنمایی کند و راهبری به سوی حضرت حق داشته باشد، در این سفر انبیاء با نبوت تشریحی و اولیای الهی با بهره‌وری از هدایت خداوندی امکان دست‌گیری و راهنمایی انسان‌ها را پیدا می‌کنند.

 

امام خمینی(ره) که خود سالک معنوی این سفرهای چهارگانه بود با روح عرفانی و معنوی خود جامعه‌سازی و نظام‌سازی معنوی را پیگیری کرد، جامعه و نظام سیاسی که سیاستش عین عرفان و معنویت باشد، جامعه و نظام سیاسی که در جمال و کمال محدود متوقف نماند بلکه مقصد خود را کمال بی‌پایان قرار دهد، جامعه و نظام سیاسی که انگیزه الهی و نه شخصی یا گروهی را پشتوانه‌ی کنش و اقدام خود کند. چنین که فرمود: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَ فُرَادَىٰ».

 

در پایان سخن مجددا یاد و خاطره‌ی بزرگان صلح و عدالت و آزادی را از جمله امام خمینی(ره) و ماندلا را گرامی می‌دارم، راهی که همچنان پر رهرو در جهان باقی خواهد ماند.»

 

در این وبینار جی ان ام پاندور وزیر امور خارجه جمهوری آفریقای جنوبی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت که در بخشی از این سخنان آمده است:

«تاثیر امام خمینی(ره) فراتر از مرزهای ایران بود، کشوری که روابط دیپلماتیک خود را بر مبنای استقلال و هویتی که الهام بخش بسیاری از کشورهای در حال توسعه بود، بنا نهاد. جمهوری اسلامی ایران از سال 1979 شیوه خود را در عرصه بین المللی بنا نهاد که امروزه همچنان متداول است. سیاست خارجی آن بازتابی از هویت ملی مردم ایران است، مردم پر افتخاری با حس واقعی کسانی که هستند و چیزی که نمایندگی می کنند.

تاریخ ایران به گونه‌ای است که مردم ایران باید بی حد و حصر بدان افتخار کنند. کشور شما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها به بشریت، از جمله: ادبیات، پزشکی، مهندسی و علوم و فناوری کمک کرده و قابل ستایش است و به ما یادآوری می‌کند مردمی که می‌دانستند که هستند و برای چه به پا خواسته‌اند، بزرگترین شکل آزادی است.

من در 16 اکتبر 2019 افتخار آن را داشتم تا همراه با محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه ایران ریاست چهاردهمین کمیسیون مشترک را داشته باشیم. این ساختار طولانی‌ترین مکانیسم همکاری با هر کشوری در این منطقه شگفت انگیز است.

مسئولیت و تعهد به استقلال فکر مرا به یاد یکی از آموزه‌های امام می‌اندازد، به ویژه وقتی می‌گوید: "هر یک از ما، مرد یا زن، مسئولیت تعیین سرنوشت خود را دارد همانطور که ما در نمازهای یومیه خود می‌گوییم.

ما واقعا امید داریم که این کلمات به تحقق بپیوندد که هر کس به تعیین مسیر مستقل خود پایبند باشد، همانگونه که اقدامات امام جمهوری اسلامی ایران را مطمئن ساخت که قادر به تعیین سرنوشت مستقل خود است.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری