آخرین مطالب

عضو کمپین مردمی زاگرس مهربان برای اولین بار در تاریخ مبارزات محیط زیستی از دستگاه ها و مدیران سهل انگار در جنگل سوزی های اخیر در جغرافیای زاگرس مهربان شکایت می شود

عضو کمپین مردمی زاگرس مهربان برای اولین بار در تاریخ مبارزات محیط زیستی از دستگاه ها و مدیران سهل انگار در جنگل سوزی های اخیر در جغرافیای زاگرس مهربان شکایت می شود فرهنگی - اقتصادی - سیاسی - اجتماعی - خوزستان - مقالات فرهنگی - تاریخ - جاذبه گردشگری دنیا - صدای مردم

عضو کمپین مردمی زاگرس مهربان برای اولین بار در تاریخ مبارزات محیط زیستی از دستگاه ها و مدیران سهل انگار در جنگل سوزی های اخیر در جغرافیای زاگرس مهربان شکایت می شود

  بزرگنمایی:
روزنامه ابتکار در گفتگو با عضو کمپین مردمی زاگرس مهربان : برای اولین بار در تاریخ مبارزات محیط زیستی از دستگاه ها و مدیران سهل انگار در جنگل سوزی های اخیر در جغرافیای زاگرس مهربان شکایت می شود در سازمان برنامه و بودجه دست عمدی در کار است که در بحث اطفای حریق به خوبی عمل نکنیم. از همین روست که برخی از فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی خواهان این شده‌اند که بخشی از بودجه ۱۰۰۰۰۰۰ میلیون ریالی بودجه برای سال ۹۹ که برای حفظ جنگل‌های زاگرس اختصاص یافته به خرید بالگرد اختصاص داده شود.


روزنامه ابتکار در گفتگو با عضو کمپین مردمی زاگرس مهربان : برای اولین بار در تاریخ مبارزات محیط زیستی از دستگاه ها و مدیران سهل انگار در جنگل سوزی های اخیر در جغرافیای زاگرس مهربان شکایت می شود 


:  در سازمان برنامه و بودجه دست عمدی در کار است که در بحث اطفای حریق به خوبی عمل نکنیم. از همین روست که برخی از فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی خواهان این شده‌اند که بخشی از بودجه 1000000 میلیون ریالی بودجه برای سال 99 که برای حفظ جنگل‌های زاگرس اختصاص یافته به خرید بالگرد اختصاص داده شود.

یوسف فرهادی‌بابادی، فعال محیط‌زیست که آغازکننده کمپین مطالبه‌گری برای خرید هواپیماهای آب‌پاش برای اطفای حریق در جنگل‌های زاگرس است، می‌گوید: «یکی از نقدهایی که به برخی از جریان‌ها وارد است تقلیل مفهوم «دفاع از سرزمین» به «دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور» است. این نگاه تقلیل‌گرایانه با کمک نگاه‌های شوینیستی (افراط در وطن‌پرستی) توانسته است طرفداران چند آتشه را نیز کسب کند اما برای یک فعال محیط‌زیست خصوصا کنشگر زاگرس مهربان، مفهوم دفاع از سرزمین با مفهوم «پایداری سرزمین» پیوندی ناگسستنی دارد. از این رو تلاش‌های نیروهای مسلح در مرزها نمی‌تواند ما را از نقد اهمال‌ها و کم‌کاری‌های این نیرو که به ناپایداری سرزمینی درون مرزها می‌انجامد معاف کند.» او ادامه می‌دهد: «بحثی که این روز‌ها به یکی از خبرهای دلخراش ایران تبدیل شده و گویا با آغاز فصل گرما ادامه خواهد داشت آتش‌سوزی‌های جنگل است که نمونه اخیر آن در آتش‌سوزی‌های جنگل‌های ایلام و کهگیلویه و بویر احمد قابل مشاهده است. اما دردناک‌تر از این جنگل‌سوزی‌ها، اهمال‌ها و قصورهایی است که از طرف دستگاه‌های مسئول در اطفای حریق قابل مشاهده است.»

: این فعال محیط‌زیست می‌افزاید: «جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از پنج‌میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های ایران هستند که تامین چهل درصد آب کشور، تنوع زیستی جانوری و گیاهی بالا، اهمیت در تعدیل آب‌و‌هوا و اثرات اقلیمی، حفظ منابع خاک و جلوگیری از فرسایش از جمله کارکردهای این جنگل‌ها است. بر اساس مطالعات انجام‌شده 10 تا 30‌درصد معیشت خانوارهای روستایی در زاگرس نیز به این جنگل‌ها وابسته است. جنگل‌هایی که هر ساله یا با آتش‌سوزی از بین می‌روند یا با سدسازی؛ در حال حاضر به‌طور میانگین در منطقه زاگرس هرکدام از سدها حدود 2 هزار هکتار از رویشگاه‌های جنگلی را با قرارگیری در دریاچه سدها تخریب کرده است، علاوه بر آن جاده‌های دسترسی در زمان احداث سد، به تخریب‌ها افزوده است.»

فرهادی‌بابادی با اشاره به وظیفه فعالان محیط‌زیست و فرزندان زاگرس مهربان می‌گوید: «آیا ما به عنوان دغدغه‌مندان واقعی زاگرس مهربان از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای صیانت از جنگل‌های زاگرس استفاده کرده‌ایم. در موضوع آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کشور خاصه جنگل‌های زاگرس شاهد اهمال وزارت دفاع در مهار آتش‌سوزی‌های زاگرس هستیم؛ اهمال‌کاری‌هایی که بعضا به پرداخت نشدن بودجه وزارت دفاع در مهار آتش‌سوزی‌های قبلی توسط این نیرو بازمی‌گردد. اما آیا این گلایه‌های اقتصادی و موانع بروکراتیک می‌تواند دلیلی باشد برای عدم واکنش به‌موقع نیروهای مسلح در برابر مهار آتش‌سوزی؟»

به گفته او،‌ ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و تبصره آن پاسخی است به این پرسش. ماده‌ای که براساس آن، هر کس در جنگل عمداً آتش‌سوزی ایجاد کند به حبس مجرد از 3 تا 10 سال محکوم خواهد شد و در موقع آتش‌سوزی در جنگل‌ها کلیه ماموران دولتی موظفند با کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در آتش‌نشانی کمک کنند.
:حال با وجود این قوانینی که البته نتوانسته به در امان ماندن بلوط‌های ایران از آتش جلوگیری کند، باید سکوت تشکل‌های محیط‌زیستی را نیز اضافه کرد. سکوتی که به اعتقاد یوسف ‌فرهادی، فعال محیط‌زیست، باید شکسته شود. حالا که مراتع طبیعی و جنگل‌های بیش از 3 استان ایران درگیر آتش شده‌اند، فعالان محیط‌زیست خوزستان دست به کار شده‌اند تا در دادسرا شکایتی تنظیم کنند. 

حالا اما داس‌مه، وکیل پایه یک دادگستریی خبر داده است که روز شنبه اولین شکایت تنظیم و به مراجع قضایی ارائه خواهد شد. او به «ابتکار» می‌گوید: «شواهدی وجود دارد که حکایت از اهمال‌کاری مسئولان در اطفای این حریق‌ دارد.» برحسب اظهارات فرمانده کهگیلویه و بویراحمد، بهبهان در اطفای حریق کم‌کاری کرده است. لذا چون ضمانت اجرای کم‌کاری در تبصره ذیل ماده 47 جرم تلقی می‌شود، ما شکایتی را در دادسرای عمومی انقلاب بهبهان مطرح می‌کنیم که پس از کشف حقیقت و اتمام تحقیقات مقدماتی مقصران و مدیران و دستگاه‌هایی که در اطفای این حریق کم‌کاری کرده‌اند مشخص شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری