آخرین مطالب

در پالایشگاه گاز بید بلند 2 بهبهان چه میگذرد

*سواستفاده کارفرمایان از قانون کار در خصوص کارگران روزمزد* اجتماعی

*سواستفاده کارفرمایان از قانون کار در خصوص کارگران روزمزد*

  بزرگنمایی:
گزارش خبرنگار صبح ملت نیوز در خصوص وضعیت جمعی ازکارگران

گزارش خبرنگار صبح ملت نیوز در خصوص وضعیت جمعی ازکارگران



به گزارش خبرنگار صبح ملت نیوز  امروز 31 اردیبهشت ماه خبرنگار صبح  ملت نیوز با حضور در جمع کارگران پای درد دل آنان نشست و با شاخه گل از آنان تشکر کرد

*در پالایشگاه گاز بید بلند 2 بهبهان چه میگذرد طی گزارش خبرنگار از وضعیت کارگران مشغول به کار در ابر پروژه خاورمیانه وضعیت اسفناکی را شاهد بوده ضمن مصاحبه با برخی از کارگران مشغول بکار بخش غیرصنعتی مراتب را به اداره کار شهرستان بهبهان گزارش داده لذا هیچ اقدامی ننمودند شرح گزارش نظام برده داری در پالایشگاه گاز بیدبلند2 کارگران پیر و جوان در گرمای سوزان روزی 12 ساعت کار سخت میکنند به ازای مزد روزی هشتاد هزارتومن هیچگونه مزایایی هم به آنان تعلق نمیگیرد حتی سرویس ندارند با این اوصاف ایاب و ذهاب رو هم از مبلغ هشتاد هزار تومان کسر کنیم روزی شصت هزارتومن مزد بهشون تعلق میگیرد ضمن این هزینه کفش ایمنی،کلاه و دستکش کار از مزدشان کم میشود پرداخت حقوق هر دو ماه یک بار ظلمی بزرگ به قشر ضعیف جامعه حال قانون کار چی میگوید گزارشی از صبح ملت*👇
با افزایش قیمت اقلام خوراکی، مسکن،پوشاک، بهداشت این روزها تأمین معاش برای همه مردم به ویژه برای کارگران بسیار سخت شده است. اما این شرایط برای کارگران روزمزد که هیچ قانونی برایشان وجود ندارد دشوار تر است، چرا که نه خبری از قرار است نه بیمه درمان یو بیمه بیکاری. این کارگران بدون داشتن کوچکترین پشتوانه مجبورند برای کسب درآمد حلال کار کنند. در شرایطی که رکود در بازار حاکم می شود امنیت شغلی آنها به شدت  تهدید می شود و تا جایی که برخی از آنها قادر به تأمین زندگی روزمره خود نیستند، در چنین شرایط با کمتراز درآمد عرفی خود فعالیت می کنند.
 روزگار تعداد این کارگران کم بود. اما این روزها به برکت مشکلات اقتصادی و رکود بازار و عدم اطمینان کارفرمایان از ادامه فعالیت،  اشتغال ناقص کارگران روزمزد و قرارداد موقت و سفید امضا افزایش یافته است. برخی از این کارگران روزمزد سال ها در یک شرکت، کارگاه یا فروشگاه مشغول فعالیت بوده اند اما دستمزد خود را به صورت روزمزد دریافت می کنند. با توجه به اینکه معمولاً این کارگران  دستمزد خود را به صورت نقدی دریافت می کنند، هیچ مدرکی مبنی بر فعالیت در کارگاه مورد نظر را ندارند و این موضوع به ضرر آنها است و هیچ وقت نمی توانند به هیئت های حل اختلاف شکایت و خواهان حقوق خود شوند چرا که قانونی برای آنها وجود ندارد.
کلمه کارگران روزمزد در هیچ کجای قانون کار نیامده است اما این موضوع به معنی این نیست که این کارگران هیچ حق و حقوق قانونی ندارند، اینکه برخی از کارفرمایان به راحتی می توانند از این خلأ قانونی سوءاستفاده کنند به معنی این است که کارگران روزمزد و قراردادی از حق و حقوق خود اطلاعی ندارند.
طبق ماده یک قانون کار، «کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می‌باشند.»
همچنین، بر اساس ماده 2 قانون کار، «کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.» محتوای این دو ماده قانونی، در مجموع نشان می‌دهد که کارگران روزمزد نیز مشمول حمایت‌های قانون کار هستند؛ بنابراین، نمی‌توان آنها را از حقوقی که قانون برای کارگران در نظر گرفته است، محروم دانست.
از سوی دیگر، طبق بند «الف» ماده 4 قانون تأمین‌اجتماعی، «افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند»، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و باید از مزایای «بیمه اجباری» استفاده کنند.
بنابر این کارگران روزمزد هم باید از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند.اما کارگران روزمزد از قانون آگاهی ندارند و به دلیل ترس از نداشتن امنیت شغلی گاهی با کمتر از حق و حقوق خود مشغول فعالیت می  شوند. یکی از موضوعاتی که در اکثر موارد به ضرر کارگران می شود، دستمزد کارگران روزمزد در روز جمعه است. مطابق ماده 62 قانون کار «روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد.» حال آن‌که کارگران روزمزد، به دلایل شرایط قراردادشان، نمی‌توانند مدعی استفاده از مزد در چنین روزی باشند. طبق تبصره این ماده، «کارگرانی که به هر عنوان، به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40 درصد اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.»
اما کارفرمایان در این بخش با بهانه هایی از جمله اینکه کارگران روزمزد مشمول قرارداد کار نمی شوند، مزد کامل به کارگران پرداخت نمی کنند.کارگران روزمزد، اغلب به علت شرایط حرفه‌ای، ناآگاهی از قوانین مربوط به روابط کار، گرفتاری‌ها و بحران‌های مالی و نداشتن امنیت شغلی، قادر به پی‌گیری خواسته‌ها و حقوق خود نیستند.
بسیاری از آنها، با دریافت مزد روزانه، عملاً از مزایایی مانند سنوات، عیدی، حق اولاد، بن کارگری و حق مسکن محروم می‌شوند. حال آن‌که بر اساس قانون، نمی‌توان آنها را از هیچ یک از این مزایا محروم کرد و کارفرما مکلف است بابت کار روزانه آنها، دست‌کم حق اولاد و عیدی و پاداش را، بر مبنای تعداد روزهای کارکرد کارگر محاسبه و به وی پرداخت کند. اما معمولاً چنین کاری انجام نمی‌شود.
در حالی که طبق قانون تأمین اجتماعی «افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند»، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و باید از مزایای «بیمه اجباری» استفاده کنند. بنابراین، کارفرما به بهانه روزمزد بودن کارگر، نمی‌تواند از پرداخت حق بیمه وی و رد کردن نام او درفهرست ماهانه، مطابق با روزهای کارکردش، خودداری کند و در صورت در پیش گرفتن چنین رویکردی، متخلف محسوب می‌شود.
*کارگران روزمزد در روز تعطیل قانونا باید حقوق دریافت کنند
اما مشاهده می کنیم کارفرمایان حق بیمه کارگران رومزد را به دلایل مختلف پرداخت نمی کنند.عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: کارگرانی که به صورت روزمزد هستند، نوع قرارداد آن‌ها روزمزد است و در بحث پرداخت حقوق باید 30 روز حقوق به آن‌ها بر اساس قانون کار پرداخت شود.
محمدرضا راهداری‌زاده ،عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران با اشاره به حقوق کارگران روزمزد، اظهار کرد: کارگرانی که به صورت روزمزد در ادارات، شرکت‌ها و یا کارخانه‌ها کار می‌کنند، در صورتی که تعطیلات از طرف دستگاه‌های دولتی یا نظارتی اعلام شود، قانونا باید حقوق آن روز تعطیلی را دریافت کنند.
وی افزود: حقوق کارگران روزمزد در روزهای تعطیل باید به صورت کامل به آن‌ها پرداخت شود زیرا این مساله در قانون کار آمده و باید رعایت شود.
عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: تعطیلات رسمی و همچنین روزهای جمعه جزیی از کار است و حقوق کارگران باید در روزهای تعطیل و با حضورشان بر سر کار به آن‌ها پرداخت شود. کارگرانی که به صورت روزمزد هستند، نوع قرارداد آن‌ها روزمزد است و در بحث پرداخت حقوق باید 30 روز حقوق به آن‌ها بر اساس قانون کار پرداخت شود.
راهداری زاده با بیان این‌که سه نوع قرارداد موقت، معین و دائم با کارگران منعقد می‌شود، عنوان کرد: کارگران با هر نوع قرارداد هنگامی که در روزهای تعطیل به سر کار حاضر می‌شوند باید علاوه بر حقوق، اضافه کار نیز دریافت کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری