آخرین مطالب

با یکی از بزرگترین مربیان جهان در تیم ملی چه کردیم/مورینیو در آرزوی ایویچ شدن ورزشی - گفتگوی ویژه - زیبایی شناختی در هنر عکاسی

با یکی از بزرگترین مربیان جهان در تیم ملی چه کردیم/مورینیو در آرزوی ایویچ شدن

  بزرگنمایی:
حالا شاید این سؤال مطرح شود که چرا این مرد بلوک شرق اروپا بهترین و باکیفیت‌ترین مربی خارجی است که به ایران آمده؟ این تحلیل‌ها بر اساس چه متر و معیاری صورت گرفته است؟ کافی است نقل‌قول و آرزوی بزرگ ژوزه مورینیو که در مجله معتبر فور فور تو مطرح شده یکبار دیگر مرور شود: «ایویچ بزرگ‌ترین مربی تاریخ دنیای فوتبال است و یکی از آرزوهایم این است که بتوانم به اندازه‌ او جام قهرمانی کسب کنم».

«مربی خارجی»؛ واژه‌ای که هواداران فوتبال را هنوز بعد از گذشت یک سال به یاد دوقطبی «برانکو - کی‌روش» می‌اندازد؛ دو مربی‌ای که با حضور هم‌زمانشان در تیم‌های پرسپولیس و ملی ایران محبوبیت خاصی بین هواداران پیدا کردند. تیم ملی با کی‌روش دو دوره صعود به جام جهانی را تجربه کرد و همچنین مقابل رقبای قدرتمند خود تا ثانیه پایانی جنگید و عقب ننشست، برانکو نیز طی چهار سال توانست بار دیگر پرسپولیس را تبدیل به برندی باارزش و قدرتمند در فوتبال ایران کند؛ تیمی که یک نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا و نایب‌قهرمانی در این تورنمنت را جشن گرفت و طی این چهار سال توانست هفت جام قهرمانی را به تالار افتخاراتش اضافه کند.

بااین‌حال اما در فضای مجازی هنوز هواداران این دو منتظر هستند تا آتویی از دیگری بگیرند و گوی سبقت را در زدن رقیب از هم بربایند. اما نه برانکو، نه کی‌روش و نه «اوفارل»، مربی سابق تیم ملی ایران با سابقه نشستن روی نیمکت منچستریونایتد، بزرگ‌ترین مربی تاریخ فوتبال ایران نیستند؛ بزرگ‌ترین مربی‌ای که حتی رسانه‌ها نیز در حق او کم‌لطفی کردند کسی است که طبق نوشته مجله «فور فور تو» در جایگاه شصتم برترین مربیان تاریخ دنیای فوتبال قرار دارد: تومیسلاو ایویچ. پیرمرد خندان و دوست‌داشتنی که به قصد تحول فوتبال، وارد ایران شد تا برنامه‌اش را به صورت بنیادین آغاز کند، شاید تصور نمی‌کرد اخلاق ما ایرانی‌ها که همان «خوش‌استقبال و بدبدرقه» هستیم شامل حال او هم بشود.

با بزرگ‌ترین مربی‌ای که به ایران آمد‌ چه کردیم؟

همین یکی، دو روز گذشته بود که مجله معتبر «فور فور تو» به معرفی 100 مربی برتر تاریخ فوتبال پرداخت که در بین آنها یک چهره نام‌آشنا برای فوتبال ایران دیده می‌شد: ایویچ؛ او با ایستادن در رده شصتم دنیا نشان داد که ارزش‌های زیادی برای فوتبال به ارمغان آورده. هرچند که البته حضور تقریبا کوتاه‌مدتش در فوتبال ایران با کج‌سلیقگی‌هایی همراه شد و درِ خروج را نشانش دادند. ایویچ در بین مربیان برتر دنیا، تنها مربی‌ای است که سابقه حضور در فوتبال ایران را دارد. او البته تنها مرد کروات این فهرست 100 نفره هم هست.

حسرت نودوهشتی‌ها؛ اخراج زودهنگام ایویچ

در فاصله 9 ماه تا آغاز جام جهانی 1998، ایویچ هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت تا کار را آغاز کند. او در بدو ورود متوجه شد بازیکنان تیم ملی ایران بسیاری از مفاهیم و ساختارهای دفاعی را به اشتباه اجرا می‌کنند و همچنین آنها اصلا از لحاظ بدنی شرایط حضور در چنین تورنمنت بزرگی را ندارند. به همین دلیل او تصمیم گرفت «اردوی بروجرد» را با تمامی نفرات آغاز کند؛ بدن‌سازی سخت در کنار کارهای تمرینی برای بازیکنانی که پیش‌تر با چنین تمرین‌های طاقت‌فرسایی روبه‌رو نشده بودند. در فروردین 1377 تیم ملی ایران سه مسابقه تدارکاتی با سه باشگاه فرانسوی گنگان، نانت و مون‌پلیه برگزار کرد که سیروس دین‌محمدی ستاره آن سه مسابقه بود. 29 اردیبهشت 1377 اما شاید بدترین روز عمر ورزشی ایویچ و حتی تیم ملی فوتبال ایران باشد؛ روزی که به‌واقع می‌توانست نتایج جام جهانی را در آینده طور دیگری رقم بزند. در آن روز و در آستانه جام جهانی 98 فرانسه، تیم ملی ایران که در دوران بدن‌سازی سنگینی قرار داشت، دیداری تدارکاتی با آث رم برگزار کرد که با حساب 7 بر یک شکست خورد و فردای همان مسابقه، در عین ناباوری ایویچ از سمت خود برکنار شد و جلال طالبی جای او را گرفت.

بیژن ذوالفقارنسب، دستیار تومیسلاو ایویچ، پیش‌تر در گفت‌وگو با «شرق» در مورد حضور ایویچ در ایران و نحوه برکناری او گفته بود: «آقای ایویچ با آن شکست بازی می‌خواست یوگسلاوی و آمریکا را فریب دهد. البته یکی از تغییرات عمده ایویچ، اصلاح ساختار دفاعی تیم ملی ایران بود. ایویچ برای این کار، سیستم تیم ملی را از 2-5-3 به 2-4-4 تغییر داد و دو بازیکن باتجربه به نام‌های جواد زرینچه و نادر محمدخانی را به تیم ملی دعوت کرد، اما مسئولان وقت اجازه ندادند برنامه این مرد بزرگ به درستی اجرا شود و همین‌طور باید عرض کنم که دلایل اخراج ایویچ سیاسی بود».

در آن سال‌ها رسانه‌ها شکست سنگین با 7 گل مقابل آث رم را یک گناه نابخشودنی عنوان کردند و همین امر باعث شد تا برخی بازیکنان که از عدم حضور در جام جهانی نیز مطلع شده بودند علیه مربی گارد بگیرند و دودستگی نیز کار را بدتر کرد. تمامی این اتفاقات دست به دست هم داد تا یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال که می‌توانست از پایه، فوتبال ایران را بسازد، پیش از جام جهانی از سمت خود برکنار شود.

جلال طالبی که مشاور امور فنی تیم ملی بود، جانشین ایویچ شد. ایران با هدایت طالبی توانست در بازی دوستانه بعدی آن اردو با حساب 4 بر یک از سد اینترمیلان عبور کند. نکته ناراحت‌کننده جایی بود که تصاویر تلویزیونی چهره ایویچ را در جمعیت نشان می‌داد که تیمی را از روی سکوها نظاره می‌کرد که قرار بود خودش حاصل دسترنجش را در جام جهانی ببیند، اما این اتفاق هیچ‌وقت رخ نداد.

تیمی که ایویچ می‌خواست آن را تبدیل به یکی از شگفتی‌های جام جهانی کند، بدون او راهی فرانسه شد تا در گروهی که یوگسلاوی و آلمان حضور داشتند بازی کند. ایران برابر هر دو تیم نمایش قابل‌قبولی داشت، ولی ستاره‌های آن روز فوتبال، نقش ایویچ در بازسازی تیم ملی را بی‌بدیل می‌دانستند. خداداد عزیزی در اکثر مصاحبه‌هایش که مربوط به جام جهانی 98 است، می‌گوید: «اگر بدن‌سازی ایویچ و اردوی بروجرد نبود، مقابل تیم ملی آلمان به‌طورقطع کیسه گل می‌شدیم».

اخراج ایویچ اما در دوره صفایی‌فراهانی رخ داد که هنوز هم خیلی‌ها از او به‌عنوان برترین رئیس فدراسیون فوتبال ایران یاد می‌کنند؛ اتفاقی عجیب که کارنامه صفایی‌فراهانی را زیر سؤال برد. بااین‌حال، تعدادی از بازیکنان آن دوره از جمله همین خداداد عزیزی معتقد بودند که فشارهای بیرونی باعث شد تا صفایی‌فراهانی آن تصمیم عجیب را بگیرد. خداداد در گفت‌وگو با مشرق، اختلاف درونی تیم با ایویچ را رد می‌کند و معتقد است صفایی‌فراهانی تحت فشار از بالا مجبور به برکناری ایویچ شده: «علی دایی قطعا در برکناری ایویچ دخیل نبوده، چون علی با او خیلی ارتباطش خوب بود. ارتباط من با ایویچ خیلی خوب بود. کریم هم خیلی بود. اما معتقدم صفایی‌فراهانی با میل خودش این تصمیم را نگرفت، چون اگر می‌خواست یک ماه قبل از جام جهانی ایویچ را برکنار کند و به او ضربه بزند، اصلا ایویچ را به ایران نمی‌آورد».

مربی‌ای که در سال 1987 بهترین سرمربی سال فیفا لقب گرفته بود، همچنین از نگاه نشریه «فرانس‌فوتبال» مربی سابق تیم ملی ایران در بین 50 مربی برتر دنیا قرار گرفته بود و حالا از نگاه مجله معتبر «فور فور تو» نیز شصتمین مربی برتر تاریخ فوتبال دنیاست، می‌توانست برای تیم ملی افتخارآفرینی کند، ولی می‌توان این‌طور نوشت که یکی از برترین مربیان تاریخ، به ایران آمد، اما اجازه ندادند پروسه‌اش با موفقیت به پایان برسد. همان رسم همیشگی؛ خوش‌استقبال در فرودگاه حتی به قیمت سقوط از پله‌های برقی، بدبدرقه به اندازه‌ای که چنین مربی‌ای به این شکل برکنار ‌شود. مربی‌ای که به قصد تاریخ‌سازی آمد، تبدیل شد به حسرت فوتبالی‌هایی که حالا فقط با ذوق می‌توانند بگویند یکی از برترین مربیان تاریخ فوتبال دنیا، روزی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست؛ البته بی‌نتیجه در سرزمین عجایب!

مورینیو آرزوی «ایویچ‌شدن» داشت

حالا شاید این سؤال مطرح شود که چرا این مرد بلوک شرق اروپا بهترین و باکیفیت‌ترین مربی خارجی است که به ایران آمده؟ این تحلیل‌ها بر اساس چه متر و معیاری صورت گرفته است؟ کافی است نقل‌قول و آرزوی بزرگ ژوزه مورینیو که در مجله معتبر فور فور تو مطرح شده یکبار دیگر مرور شود: «ایویچ بزرگ‌ترین مربی تاریخ دنیای فوتبال است و یکی از آرزوهایم این است که بتوانم به اندازه‌ او جام قهرمانی کسب کنم». مربی مغرور پرتغالی که خیلی کم پیش می‌آید از کسی تعریف و تمجید کند و اصولا صحبت‌هایش همراه با نیش‌وکنایه است، در برابر بزرگی و افتخارات کسب‌شده توسط ایویچ، تعظیم کرد. ایویچ با سابقه مربیگری در تیم‌های بزرگی مانند آژاکس، اتلتیکو مادرید، پاری‌سن‌ژرمن، بنفیکا، پورتو و تجربه‌ مربیگری در 14 کشور مختلف و کسب جام‌های قهرمانی متعدد وارد ایران شد تا تیم ملی را در جام جهانی 1998 هدایت کند. تصور تمامی فوتبال‌دوستان این بود که با ایویچ، تیم ملی می‌تواند مقابل آلمان ایستادگی کند و با شکست‌دادن آمریکا و یوگسلاوی، تیمی که ایویچ آن را به خوبی می‌شناخت، می‌توانست به دور بعد صعود کند.یکی از برترین مربیان تاریخ فوتبال دنیا و بزرگ‌ترین مربی فوتبالی که به ایران آمده بود، تیرماه 1390 در 77 سالگی و به دلیل عارضه قلبی درگذشت


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری