سومین برنامۀ مطالعات جهان از پادکست صبح ملت نیوز
بزرگنمایی:
فیلسوف و اندیشمند سیاسی که در سال ۱۹۰۶ در آلمان چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۷۵ در آمریکا چشم از جهان فرو بست.
در سال ۱۳۸۵ در مجله بخارا شبی به نام او نام گذاری شد. شب هانا آرنت که در آن شب عزت الله فولادوند و خشایار دیهیمی مترجم آثار فلسفی در مورد او آرا و عقایدش به سخنرانی پرداختند.
اندیشه های هانا آرنت برگرفته از تجربه های شخصی زندگی اش است.
درود بر شما یاران و همراهان گرامی
من فریبرز محمدخانی با سومین برنامۀ مطالعات جهان از پادکست صبح ملت نیوز در خدمت شما هستیم.
این قسمت: هانا آرنت
فیلسوف و اندیشمند سیاسی که در سال 1906 در آلمان چشم به جهان گشود و در سال 1975 در آمریکا چشم از جهان فرو بست.
در سال 1385 در مجله بخارا شبی به نام او نام گذاری شد. شب هانا آرنت که در آن شب عزت الله فولادوند و خشایار دیهیمی مترجم آثار فلسفی در مورد او آرا و عقایدش به سخنرانی پرداختند.
اندیشه های هانا آرنت برگرفته از تجربه های شخصی زندگی اش است.
او قرن بیستم و دورانی که در آن زندگی می کرد را عصر ظلمت می نامد. قرنی که از نظر او یکی از اعصار ظلمانی بشریت است.
آرنت می گوید: ما در قرن بیستم وارد جهان مدرن شده ایم.. این اصطلاحی است که خود هانا آرنت به کار می برد.
از نظر او جهان مدرنی که قرن بیستم تولید کرده است تهی کردن معنای سیاست و به وجود آوردن نوع تازه ای از خودکامگی یعنی توتالیتارسیم است.
او می گوید: ما در طول تاریخ خودکامگی، استبداد، و دیکتاتوری بسیار داشته ایم اما توتالیتارسیم از یک جنس دیگر است و اگر نتوانیم این تفاوت را بین توتالیتاریسم و سایر انواع دیکتاتوری ها بشناسیم و نفهمیم که توتالیتاریسم یک پدیده جدید است در معرض خطری قرار می گیریم که هرگز انسان در طول تاریخ با چنین خطری روبرو نبوده است.
توتالیتارسیم از نظر هانا آرنت تعطیل کردن سیاست است و در این تعطیل شدن سیاست دو دسته مقصر هستند؛
دسته اول آنان که زندگی نظرورزانه را برتر از زندگی عمل ورزانه می دانند.
مثل افلاطون که فکر می کند حقیقت را نمی شود در جاودانگی این جهانی یا بشر جست، بلکه باید آن را در چیزی ازلی و ابدی، چیزی ورای این جهان و فوق بشری پیدا کرد و فقط همین ها موضوعات تامل فلسفی هستند.
اینها ما را از زندگی عملی، از توجه به دیگران، از پدید آوردن و ساختن جهان مشترک باز می دارند.
از نظر هانا آرنت جهانی که معنادار است جهان مشترک است. جهان مشترک بین انسان ها است که در تعامل، گفت گو، در چیزی که عمل می نامد متبلور می شود.
هانا آرنت با تفکر، نظر ورزی و تامل مخالف نبود، اما تامل و تفکر را تامل و تفکر در انتزاعیات نمی دانست، در چیزی ماورا زندگی بشری نمی دانست.
تامل و تفکر در نظر او ایستادن، درنگ کردن، سنجیدن و بعد اقدام کردن بود.
یعنی از نظر او فکر کردن و اندیشیدن در این مقام است که اهمیت پیدا می کند و بنابراین آنهایی که در خود فرو می روند و چیزی را ماوراء آن جهان مشترک انسانی، آن چیزی که میان ما هست، در چیزی جز این جست و جو می کنند، راه را برای تعطیلی ارتباط انسانی، راه را برای از میان بردن همبستگی انسانی هموار می کنند. و این اتفاقاتی است که در واقع در عالم سیاست و در عالم انسانی در قرن بیستم افتاده است.
دوستان به پایان قسمت اول این 5 دقیقه رسیدیم، ادامه برنامه در سه قسمت دیگر تهیه شده است . روز چهارشنبه قسمت دوم منتشر می شود
- دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹:۰۴
- منبع: صبح ملت نیوز