آخرین مطالب

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد: تقسیم‌بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان ابتلا و شیوع کرونا

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد: تقسیم‌بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان ابتلا و شیوع کرونا فرهنگی - اقتصادی - سیاسی - اجتماعی

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد: تقسیم‌بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان ابتلا و شیوع کرونا

  بزرگنمایی:
رئیس جمهور اعلام کرد که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، مناطق مختلف کشور بر مبنای میزان ابتلا و شیوع بیماری کرونا و همچنین مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به سه منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم خواهد شد و محدودیت ها و مقررات مرتبط با بیماری کرونا، در این چارچوب در آن مناطق سه گانه اعمال می شود.

رئیس جمهور اعلام کرد که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، مناطق مختلف کشور بر مبنای میزان ابتلا و شیوع بیماری کرونا و همچنین مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به سه منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم خواهد شد و محدودیت ها و مقررات مرتبط با بیماری کرونا، در این چارچوب در آن مناطق سه گانه اعمال می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه  با کرونا، گفت: تا زمانی که منطقه ای سفید باقی بماند که بالای 100 شهرستان است و اسامی آنها اعلام می شود، شرایط جدیدی بر آن حاکم خواهد بود که از جمله آنها که در این جلسه راجع به آن بحث شد، بازگشایی اماکن مذهبی و برپایی نمازهای جمعه و جماعت است.

رئیس جمهور همچنین ضرورت داشتن ماسک و دستکش هنگام ورود به متروها را از دیگر مصوبات این جلسه ستاد کرونا عنوان کرد و اظهارداشت که وزارت کشور زمان اجرای این مصوبه را اعلام می کند.

متن سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان که در آن قرار داریم ماه پربرکت و ماه انس و کمک به دیگران است؛ می‌خواهم روی این نکته اخیر آن مقداری خدمت مردم عزیز تأکید کنم؛ در این ماه رمضان با توجه به سختی‌ها و مشکلاتی که برای اقشار آسیب پذیر است و با توجه به اینکه خوشبختانه پویش‌هایی از طرف مردم، خیرین، هیأت‌ها و نیروهای مسلح، آغاز شده است؛ همه باید کمک کنیم سفره مردم بی‌افطار نماند. این نکته مهمی است که در این شرایطی که مردم نگرانی برای سلامت و زندگی خودشان دارند، همه تلاش کنیم لااقل در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار نباشد و یک سفره افطار در اختیار مردم عزیز قرار بگیرد.

کار بسیار خوبی در این زمینه در سراسر کشور شروع شده و صدا و سیما در این زمینه تبلیغات بسیار خوبی انجام داده است؛ در فضای مجازی هم باید این تبلیغ را انجام دهیم خود قرآن مجید می‌گوید«الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ».

مسأله انفاق یک اصل بسیار مهمی است که خداوند گویی تقوا را هم بر انفاق متصل، متکی و مشروط می‌کند و در این آیه بهشت خودش را هم بر انفاق مشروط می‌کند، انفاقی که همیشه در خوشی یا ناخوشی هستیم، در روز شاد یا در روز حزن هستیم؛ انفاق همیشه ادامه پیدا کند یعنی همیشه به یاری اقشار مستضعف بپردازیم؛ اقشاری که فشار روی زندگی‌شان زیاد است و در شرایط فعلی این فشار بیشتر است. همه ما باید تلاش کنیم که شوق کمک به نیازمندان در سراسر کشور بیشتر شود و آن پویش کمک به اقشار آسیب‌پذیر یک جلوه دیگری را در این ماه رمضان در سراسر کشور داشته باشد.

البته همیشه مردم ما در سیل، زلزله و مشکلی که بوده به صحنه آمدند؛ الان در ماه رمضان جزو مواردی است که باید در برابر سختی‌ها و مشکلات به صحنه بیایند و کمک کنند.

نکته دیگری که می‌خواهم به آن تأکید کنم، محدودیت اجتماعات و فاصله‌گذاری اجتماعی یا فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است که همچنان بر آن تأکید داریم. خدایی ناکرده بازگشایی‌های کسب و کار باعث نشود که یک برداشت دیگری داشته باشیم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده، این بیماری از بین می‌رود و ما هم باید دنبال زندگی روزمره خودمان برویم.

 نمی توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود، اگر می‌شد خیلی خوب بود یعنی اگر مسئولین بهداشتی و درمانی کشورمان می‌توانستند به ما بگویند کرونا تا یکی- دو ماه دیگر قطعاً تمام می‌شود ما هم برای برنامه‌ریزی خودمان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سایر مسایل، خیلی راحت‌تر بودیم اما متأسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد، به دلیل اینکه یک دارو و واکسن خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تقریباً همه بار، به یک معنا  بر روی دوش خود مردم برمی‌گردد.

اگر دچار مشکل بهداشتی و یک بیماری خطرناکی به نام کرونا یا کووید 19 شدیم که ما را گرفتار کرده، تنها راهش مراعات فاصله‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و مراقب از خودمان است و اساس، مسأله مراقبت شخصی و حفظ پروتکل هایی است که بخش بهداشتی اعلام می کند که باید همه آنها را مراعات کنیم تا از این مسأله عبور کنیم.

باید اینگونه در نظر بگیریم که کرونا برای مدتی وجود خواهد داشت و متأسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم. حالا چگونه باید از این کرونا پرهیز کنیم؟ راهش تقوا است. همانطوری که در اسلام راه قدرت و سلامت انسان ، تقوا و پرهیز و فاصله گرفتن از گناه و تخلفات الهی است اینجا هم راهش این است که از همه چیزهایی که می‌تواند ما را مبتلا کند، فاصله بگیریم. پس اساس مساله، خودداری و خودنگهداری، خودحفظی و خود مراقبتی است. اینها ریشه مسأله است که همه ما باید مراعات کنیم.

 الحمدالله تاکنون اکثریت قاطع‌ مردم به همه اصول توجه و آنها را مراعات کردند، دلیل مراعات آنها هم آماری است که هر شب می‌بینیم و در آن دقت می‌کنیم و با شب‌های پیش مقایسه می‌کنیم.

می‌بینیم مردم به خوبی مراقبت و کمک می‌کنند و می‌دانند راه‌حل مساله به دست خودشان است که خودشان بیشتر باید مراقبت کنند. البته پزشکان و بخش مدافعین سلامت مردم هم آماده‌اند و هم هوشیاری و تجربه‌شان بیشتر شده است و روز به روز هم تجربه‌شان بیشتر می‌شود و الحمدالله در این جلسه گزارش داده شد که بسیاری از تخت‌های مراقبتی، بسیاری از وسایل کمک تنفسی و ونتیلاتورها در همین‌ ایام در بیمارستان‌های اضافه شده است.

بر این اساس یکهزار و 100 تخت اضافه شده و در تخت‌های مراقبتی هم  425 تخت اضافه شده است و در وسایل کمک تنفسی 900 مورد اضافه شده است. یعنی هم در حال  تجهیز هستیم و با قدرت بیشتر خودمان را آماده می‌کنیم و از طرف دیگر ، مردم عزیز هم مراقبت می‌کنند که گام به گام به شرایط نزولی برسیم.

برای ما آن 3، 4 نکته خیلی مهم است که تعداد مبتلایان در روز چقدر باشد که این تعداد مبتلا، گاهی مثبت و گاهی منفی است و گاهی خوشحال‌کننده و گاهی ناراحت‌کننده است. امروز به ما می‌گویند، تعداد مبتلایان به این ویروس هزار نفر بیشتر شد و این هزار نفر باید ما را خوشحال کند یا غمگین کند.

بستگی به این است که به چه صورت اضافه شد. اگر این هزار نفر اضافه شده بخاطر پیشتازی بخش بهداشت باشد که یعنی افراد را صدا زده، آورده، تست کرده و از طریق تست تشخیص داده است و اگر این تست نبود، طرف به عنوان مبتلا نبود، به عنوان فرد عادی بود این تست باعث شده که در لیست مبتلا بیاید و چقدر به خودش و خانواده و دوستان و یاران و دیگران کمک کرده است.

در اینجا اگر از طریق تست مبتلا اضافه می‌شود، باعث ناراحتی ما نیست و شاید از یک نظر خوب باشد که توانستیم مبتلا را کشف کنیم و در دایره درمان قرار دهیم اما اگر خدای ناکرده اضافه شدن آمار مبتلایان بر مبنای عدم مراعات اصول بهداشتی باشد، یعنی این جامعه ما صد نفر مبتلا داشته و مراعات نکردیم، هزار نفر با این صد نفر تماس گرفتند و آنها هم مبتلا شدند و این صد نفر،  هزار و صد نفر شد. اینجا جایی است که باید نگران باشیم و چیزی است که باید با آن مقابله کنیم یعنی تعداد مبتلایان و ما کاری کنیم که اگر افزایش پیدا می‌کند، بر مبنای تست‌های جدید ما باشد و نه بر مبنای عدم مراعات مردم و این برای ما در این زمینه خیلی اهمیت دارد.

امروز یک تصمیم جدیدی نسبت به مقابله با کرونا اتخاذ کردیم و الحمدالله هر روزی که جلو می‌رویم،  وزارت بهداشت، درمان و کمیته‌های ما با بررسی‌ها و دقت‌هایی که می‌کنند، راه‌حل جدیدی ارایه می‌دهند و اینجا هم بررسی می‌شود، به تصویب می‌رسد و عمل خواهد شد.

پیشنهاد جدید این است که کشور یک تقسیمات جدید کشوری پیدا کند که نه بر مبنای استان و نه بر مبنای شمال و جنوب و شرق و غرب که یک تصمیماتی بر مبنای ابتلای به این کرونا، شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان به عنوان معیار قرار می‌دهد. مثلاً اگر در یک شهرستانی دیدیم ورودی به این بیمارستان برای یک هفته حذف شده و کسی به بیمارستان مراجعه نکرده است.

ویژگی‌هایش را خودشان برای مردم توضیح می‌دهند و اگر یک هفته مردم کسی مراجعه نکرده و فوتی هم نداشتیم و نگاه می‌کنیم که در یک هفته همه فوتی‌ها صفر است. ورودی ها صفر است و بهبودیافتگان الحمدالله بهبود پیدا می‌کنند و اگر این یک هفته، 2 هفته شد و فوتی و ورودی جدید نبود در اینجا وزارت بهداشت و درمان طبق معیارهای خودش می‌گوید این منطقه، شهرستان و بخش سفید است و مناطق دیگر یا زرد یا قرمز‌اند بنابراین در نقشه‌ای که وزارت بهداشت و درمان پیش روی مردم قرار می‌دهد بر مبنای سفید، زرد و قرمز کشور را تقسیم‌بندی می‌کنیم و تبلیغ می‌کند و می‌گوید این شهرستان‌ها سفید هستند که اگر مردم مراعات کنند ان شاءالله تا آخر سفید هستند.

خبر تکمیل می شود...


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری