آخرین مطالب

لزوم اصلاح روند ارتقای هیئت علمی دانشگاهها/اختصاص یک برش نقشه جامع علمی به ظرفیت نیروهای مسلح بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

لزوم اصلاح روند ارتقای هیئت علمی دانشگاهها/اختصاص یک برش نقشه جامع علمی به ظرفیت نیروهای مسلح

  بزرگنمایی:


لزوم اصلاح روند ارتقای هیئت علمی دانشگاهها/اختصاص یک برش نقشه جامع علمی به ظرفیت نیروهای مسلح
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که با نوآوری می‌توانیم فراتر از مرز دانش حرکت کنیم، گفت: یک برش نقشه جامع علمی می‌تواند به ظرفیت نیروهای مسلح اختصاص یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در بازدید از دانشگاه جامع امام حسین (ع) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و مرحوم دکتر فضائلی رئیس اسبق دانشگاه امام حسین (ع) گفت: امروز ما هر چه داریم به برکت خون شهداست.

استفاده سایر دانشگاه‌ها از تجربه دانشگاه امام حسین (ع)

وی با اشاره به گزارش ارائه شده توسط رئیس دانشگاه امام حسین (ع) افزود: در این گزارش ارزشمند و دارای پشتوانه فکری و نظری، اقدامات دانشگاه امام حسین (ع) به خوبی تشریح شد و سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند از این تجربه بهره ببرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصلی‌ترین سرمایه فکری انقلاب اسلامی اندیشه‌های امام خمینی«ره» و رهبر حکیم انقلاب «مدظله‌العالی» است و خوشبختانه پیوند مناسبی بین این اندیشه‌های رهبری و دانشگاه امام حسین(ع) برقرار است و اگر تمام بخش‌های علمی و پژوهشی کشور از این اتصال به نحو مناسب برخوردار بودند، می‌توانستیم بهره‌گیری بهتر و هدفمندتری از مجموعه سرمایه علمی داشته باشیم.

هدف اصلی بیانیه گام دوم، تمدن نوین اسلامی است

دکتر عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: امروز در موضوع بسیار مهم بیانیه گام دوم هدف اصلی تمدن نوین اسلامی است و در این گزارش نیز به این موضوع اشاره شد و همه باید به این هدف راهبردی مهم توجه و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: بعضی وقت‌ها در ریزبرنامه‌ها گم می‌شویم و هرچه اهداف را ساده‌تر، واقعی‌تر، دسترس‌پذیرتر و مشخص‌تر تعیین کنیم، راحت‌تر به این اهداف دست پیدا می‌کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تجربه کشور ژاپن در عصر میجی، ادامه داد: میجی، نخست وزیر ژاپن برای این کشور دو هدف اصلی یعنی جهان‌نگری و بومی‌سازی را مورد توجه قرار داد و این نگاه موجب تغییرات اساسی در این کشور شد.

دکتر عاملی گفت: مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» تأکید فراوانی بر قوانین الهی و رعایت آن دارند و باید در رفتار و فکر ما نیز این تفکر جاری باشد.

وی افزود: تفکر ایشان برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بر اجرای قانون الهی است که لازم است سازوکار آن را طراحی کنیم.

همراه کردن جامعه فکری با ابلاغیه و آئین‌نامه اتفاق نمی‌افتد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم ساده‌سازی مسائل، ادامه داد: همراه کردن جامعه فکری برای تحقق این هدف خیلی مهم است که این موضوع با ابلاغیه و آئین‌نامه اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به لزوم افزایش دامنه ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: باید روزبه‌روز دامنه سیطره انقلاب اسلامی در جهان را افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم ساده‌سازی مسائل تصریح کرد: همراه کردن جامعه فکری برای تحقق این هدف خیلی مهم است که این موضوع با ابلاغیه و آئین‌نامه اتفاق نمی‌افتد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: سازگار و همراه کردن اساتید دانشگاه با این هدف کار ظریف و مهمی است که از مسیر همفکری و اقدامات عملی امکان پذیر است.

اگر در رقابت بین‎المللی موق شویم در داخل نیز موفق خواهیم بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت رقابت بین‌المللی، ادامه داد: باید در این رقابت حضور داشته باشیم و اگر در رقابت بین‌المللی موفق شویم در داخل نیز موفق خواهیم بود.

وی گفت: علت پیروزی نیروهای نظامی ما این است که قدرتمند شده‌اند و توان بازدارندگی دارند و باید این الگو را در عرصه فعالیت‌های علمی بین‌المللی علی‌رغم سختی‌های موجود مورد توجه قرار دهیم.

دکتر عاملی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» لازم است با نوآوری فراتر از  مرزهای دانش حرکت کنیم.

مشکل نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بر اساس نظرات مقام معظم رهبری حل شود

دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در این جلسه ضمن خیر مقدم به دکتر عاملی گزارشی از طرح تحول علمی و تعالی معنوی این دانشگاه ارائه کرد.

دکتر حسنی آهنگر با اشاره به گزارش ارائه شده پیرامون دانشگاه امام حسین (ع) به مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» گفت: در این گزارش چگونگی تحقق برنامه‌های دانشگاه ارائه شده است.

تدوین منشور دانشگاه امام حسین (ع) با نگاه به بیانات رهبر انقلاب

وی با اشاره به تدوین منشور دانشگاه امام حسین (ع) افزود: در این زمینه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دیدار از دانشگاه امام حسین (ع) بازخوانی شد و از دل این سخنان منشور دانشگاه امام حسین(ع) تدوین شد.

رئیس دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: این منشور توسط 24 کارگروه و با مشارکت نخبگان جوان دانشگاهی و استفاده از نظرات و از آرای علمای حوزوی تدوین شد.

وی گفت: بر اساس این منشور اولین وظیفه دانشگاه امام حسین (ع) تدوین الگوی تبیین، نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و اجرای آن به منظور تحقق گفتمان غالب در کشور و عرصه انقلاب اسلامی است.

دکتر حسنی آهنگر افزود: طراحی و تدوین نقشه راه و اقدام به منظور تعیین نقش دانشگاه و تقسیم کار رده‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه پیاده‌سازی این الگو، وظیفه بعدی دانشگاه امام حسین (ع) است.

رئیس دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: حرکت پیشرفت انقلاب اسلامی اگر بخواهد به هدف خود یعنی تمدن نوین اسلامی برسد، باید در مسیر خود حرکت کند که این نکته در فرمایشات امام راحل «ره» و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» همواره مورد توجه بوده است.

رئیس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به لزوم اصلاح روند ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: مشکل نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را باید بر اساس نظرات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» حل کرد.

دکتر حسنی آهنگر گفت: در این زمینه آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با حضور نمایندگان وزارت علوم و اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور تدوین و مقرر شد این آئین‌نامه برای پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازدید از دانشکده فرماندهی و ستاد «دافوس» دانشگاه امام حسین(ع)، نمایشگاه مجموعه هوافضا و دریایی این دانشگاه و مجموعه دانشکده مدیریت و تشریح مدل تبدیل دانشی به دانش صریح از بخش‌های دیگر برنامه‌های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند.

یک برش نقشه جامع علمی می‌تواند به ظرفیت نیروهای مسلح اختصاص یابد

دکتر عاملی در پایان این بازدید و در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: گزارش‌های ارائه شده حکایت از ظرفیت بالای دانشگاه امام حسین (ع) دارد، البته ظرفیت نیروهای مسلح محدود به دانشگاه امام حسین (ع) نیست و 21 مرکز آموزشی در نیروهای مسلح فعال هستند که این ظرفیت بزرگی است.

وی افزود: در اکثر کشورهای پیشرفته فناوری‌های نوین در دانشگاه‌ها و صنایع نظامی ظهور پیدا می‌کند و در جمهوری اسلامی با توجه به انگیزه‌‎های الهی، ظرفیت نوآوری در نهادهایی مانند سپاه پاسداران بسیار بالا است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدار خود با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در این دیدار مقرر شد که زمینه‌های همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیروهای مسلح در حوزه‌های علم و فناوری فراهم شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: با انگیزه‌ای که در دانشگاه امام حسین(ع) وجود دارد و ایده‌های خوبی که در زمینه علم و فناوری به ویژه علوم شناختی، آینده نگاری، علوم نوین و... وجود دارد، یک برش نقشه جامع علمی می‌تواند به ظرفیت نیروهای مسلح اختصاص یابد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده، اظهار کرد: این مطالعات باید بتواند گره‌ها را باز کند که خوشبختانه در این دانشگاه بر اساس نظام مسائل شکل گرفته و عمل گرائی در کارها مشهود است. الگوی گره خوردن دانشکده و پژوهشکده‌ها و حضور پژوهشگران تمام وقت در کنار اعضاء هیئت علمی، الگوی بسیار کارآمدی است.

وی با اشاره به برخی مقالات علمی تاثیرگذار در جهان که ناظر به مسائل کشورهای خود بوده است، اضافه کرد: در دنیا یک مقاله موجب تغییرات بزرگ در ارتباطات فرهنگی، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و... شده است. باید مسائل را عمیق درک کرد و شرایط اجتماعی را با ریشه‌یابی فهم کرد. 

در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب نسل جوان را مورد توجه قرار داده‌اند

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» نسل جوان را مورد توجه قرار داده‌اند و این به معنای پوست اندازی در لایه‌های مدیریتی کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازم است تلاش ‌کنیم تا برنامه‌های پنج ساله کشور در چهل سال آینده بر مبنای بیانیه گام دوم شکل بگیرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» 10 سال متوالی را به عناوین اقتصادی نام‌گذاری کردند و به وضوع می‌گویند اگر در تقویت اقتصاد موفق نشویم ، در سایر بخش‌ها نیز توفیق چندانی حاصل نخواهد شد. به عبارتی قدرت اقتصادی، به فرهنگ اسلامی و انقلابی هم قدرت و توان می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: الگوریتم‌ها و توانمندی‌های سیستمی ظرفیت بزرگی برای اجرای عدالت در جامعه هستند و با راه‌اندازی سامانه‌های نظام‌مند تامین عدالت، می‌توانیم هم مسئله بهره‌مند از منابع و هم توزیع منابع و رسیدگی هوشمند به نیازمند را تامین کنیم.

دکتر عاملی گفت: دسترس‌پذیر کردن اطلاعات مرتبط با منفعت عمومی از طریق این سامانه‌ها، تحقق عدالت را ممکن می‌کند که البته باید زیرساخت لازم در این زمینه به وجود بیاید و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از مصادیق این زیرساخت‌ها است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم، افزود: خودسازی، جامعه‌پردازی و تحقق تمدن نوین اسلامی از اهداف مهمی هستند که در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری