آخرین مطالب

جداشدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی اصلاح شود/توجه به ظرفیتهای فارس در سند علم‌وفناوری استانی بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

جداشدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی اصلاح شود/توجه به ظرفیتهای فارس در سند علم‌وفناوری استانی

  بزرگنمایی:


جداشدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی اصلاح شود/توجه به ظرفیتهای فارس در سند علم‌وفناوری استانی
عکس تزیینی و دریافتی است
در نشست بررسی برش استانی نقشه جامع علمی در استان فارس با اشاره به این‌که 70 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به علم و فناوری است، تاکید شد: امروز اکثر حوزه‌های کلان علمی و فناوری کشور دارای سند ملی است و وقت آن است استان‌ها متناسب با مزیت‌ها و قابلیت‌های خود اسناد علمی و فناوری خود را تدوین کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز در این جلسه که با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای دانشگاه‌های استان فارس برگزار شد، اظهار کرد: از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر فرصتی که به بحث و تبادل نظر در خصوص نقشه جامع علمی کشور اختصاص دادند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها علی‌رغم همه کمبودها، مدیریت مراکز آموزش عالی در استان فارس را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: در دانشگاه شیراز کار روی برش استانی نقشه جامع علمی کشور انجام شده و مسئول مشخصی برای این موضوع انتخاب شده است و از اساتید گروه‌های آموزشی نیز کسب نظر شده است.

عاملی: دانشگاه شیراز دارای ظرفیت‌های بالا در کشور است

دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی گفت: این جلسه فرصت مغتنمی است که بتوانیم به یک جمع‌بندی در خصوص سند استانی نقشه جامع علمی کشور در استان فارس بپردازیم.

وی با اشاره به این موضوع که قبلاً سند مربوط به استان بوشهر تدوین شده است، افزود: دانشگاه شیراز دارای ظرفیت‌های بالا و جزو دانشگاه‌های برتر کشور است.

استان فارس دارای رتبه اول سرمایه اجتماعی در کشور است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سرمایه فردی وقتی تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود، یک هم‌افزایی بالایی را ایجاد می‌کند و استان فارس دارای رتبه اول سرمایه اجتماعی در کشور است.

دکتر عاملی با اشاره به رویکرد "دانش یکپارچه" در جهان گفت: از دهه هشتاد میلادی به بعد رویکرد دانش یکپارچه به رویکرد حاکم در دانش تبدیل شده و بنا بر این اجزای دانش‌های مرتبط باید به هم وصل شوند و این نکته به خصوص در بازار رقابتی امروز لازم است. در این روند دانش بین رشته‌ای و چند رشته‌ای اهمیت راهبردی پیدا می‌کند. 

وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه 60 میلادی در آمریکا فضای تولید رقابتی گرم شد و بازاریابان با ایجاد تنوع به افزایش رقابت پرداختند و از آنجا بود که مفهوم IMC (بازاریابی یکپارچه ارتباطی) شکل گرفت و بعد از آن این مسیر ادامه پیدا کرد. در واقع دانشی دارای توانایی و قدرت فهم است که اولا به همه عوامل مرتبط با فهم پدیده پیوند داشته باشد و ثانیا محصول ارتباط با سوژه که منجر به کاهش اختلال فهم و درک ارتباطی می‌شود، محقق شود.

جدا شدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور باید اصلاح شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جدا شدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور ادامه داد: در ایران دانشگاه‌های علوم پزشکی از دانشگاه‌ها جامع جدا شده‌اند که در دنیا کمتر این موضوع اتفاق می‌افتد و البته باید این مسیر اصلاح شود. این جداسازی ظرفیت هر دو حوزه را محدود کرده است. امروز شاهد ترکیب‌های رشته‌ای بسیار زیاد بین حوزه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم اجتماعی و البته علوم پایه هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیت‌های فناوری‌های نو، گفت: فناوری‌های نو توانایی اتصال همزمان با فرا مکان را فراهم کرده‌اند و امروز در حوزه علوم پزشکی تله‌های (ارتباط از راه دور) متعدد به وجود آمده و حوزه مهندسی به حوزه پزشکی متصل شده است و شاهد ظهور پزشکی از راه دور، پرستاری از راه دور، جراحی از راه دوره و حتی جراحی از راه دور از مسیر پزشکی مداخله هستیم.

با رشد و گسترش فناوری‌های اطلاعاتی با میرایی رشته‌ها و مشاغل روبرو هستیم

وی با اشاره به تحولاتی که فناوری اطلاعات در بازار اشتغال ایجاد کرده است، افزود: با رشد و گسترش فناوری‌های اطلاعاتی با میرایی و از بین رفتن رشته‌ها و مشاغل روبرو هستیم، چون فناوری‌های جدید تغییرات زیادی در رشته‌ها و مشاغل ایجاد کرده‌اند و به عنوان مثال در نظام بانکداری، بانکداری الکترونیک، دانش و نظام بانکداری را کاملا متحول کرده است و در اروپا بیش از 50 درصد شعبه‌های بانک تعطیل شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی، ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ قصد به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی را داریم و اگر در رشته‌های دانشگاهی مردم را درک نکنیم و فهم اجتماعی نداشته باشیم، با مشکل روبرو خواهیم شد.

باید ماهیت جامعه و اجتماعی شدن را در فضای دوم درک کنیم

وی با اشاره به دوفضایی شدن جهان امروز، گفت: باید ماهیت جامعه و اجتماعی شدن را در فضای دوم درک کنیم و توجه داشته باشیم فرهنگ دیگر محدود به جغرافیای محل زندگی نیست و از مسیر فراجغرافیایی تغذیه می‌شود.


رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تدوین سند جامع علم و فناوری استان فارس، افزود: باید در سند جامع علم و فناوری استان به دانش‌های جدید توجه شود و همچنین ادغام واحدهای آموزشی استان در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه، گفت: بر اساس سند علم و فناوری روسیه که شورای علم و فناوری این کشور آن را تصویب کرده است، 2500 واحد آموزشی در روسیه به 1117 واحد کاهش یافته است.

در سند علم و فناوری استان فارس باید به ظرفیت‌های خاص استان توجه شود

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: دانشگاه‌ها باید تمام عناصر و ارکان خود را داشته باشند و واحدهایی که ظرفیت لازم را ندارند، باید در واحدهای دیگر ادغام شوند.

وی ادامه داد: در سند علم و فناوری استان فارس باید به ظرفیت‌های خاص این استان توجه شود و توسعه علم و فناوری باید بر اساس "زیست بوم" «اکوسیستم» استان باشد.

پیوند دانشگاه با ماموریت‌های مشخص با بدنه دولت، صنعت و بازار یک امر کلیدی و مهم است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در سایر کشورها، گفت: در کشورهای پیشرفته احزاب سیاسی دانشگاهِ پشتیبان دارند و به لحاظ سیاسی مدیریت کشور از توان تخصصی دانشگاه استفاده می‌کند. لذا پیوند دانشگاه با ماموریت‌های مشخص با بدنه دولت، صنعت و بازار یک امر کلیدی و مهم است.

وی افزود: همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها نمی‌توانند ورود کنند و باید با توجه به قابلیت‌های هر دانشگاه ماموریت مشخص را بپذیرند.

هر هفت راهبرد بیانیه گام دوم دانش‌بنیان و فرهنگ مبنا هستند

دکتر عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه داد: در این بیانیه رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» اصول ارزشی اداره کشور را مورد توجه قرار داده‌اند و هر هفت راهبرد این بیانیه دانش‌بنیان و فرهنگ مبنا هستند.

وی گفت: اقتصاد برای ایشان بسیار مهم است و 10 سال اخیر را با توجه به این موضوع نامگذاری کرده‌اند و تاکید دارند اگر قدرت اقتصادی نداشته باشیم، در سایر ابعاد نیز موفق نخواهیم شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از نگاه رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» اقتصاد باید دانش‌بنیان باشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: سند نقشه جامع علمی یک سند فراگیر و همه‌جانبه‌نگر است که در این سند 224 اقدام ملی طراحی شده است.

دکتر عاملی با اشاره به اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در 36 سال گذشته یک ظرفیت محوری برای بسیاری از زمینه‌های توسعه‌ کشور بوده و تاسیس مراکز مهمی مانند پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، بنیاد ملی نخبگان، ستادهای ملی فناوری و ... تنها بخشی از این اقدامات بوده است.

وی افزود: 70 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به علم و فناوری است و بسیاری از گره‌های علم و فناوری کشور را این شورا باز کرده است.

دکتر عاملی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت سند علم و فناوری استان فارس، بر لزوم تدوین این سند با توجه به همه قابلیت‌ها و فرصت‌های این استان تاکید کرد.

دکتر کبگانیان: بسیاری از بخش‌های مهم همچنان فاقد سند راهبردی هستند

دکتر کبگانیان، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: در گذشته نبود سیاست کلان و جهت‌گیری در حوزه‌های مختلف به کشور آسیب زده و الان هم بسیاری از بخش‌های مهم همچنان فاقد سند راهبردی هستند.

وی افزود: بخش‌های مختلف کشور در حوزه‌های گوناگون تلاش می‌کنند، ولی سیاست‌های راهبردی باید فرا بخشی، فرادولتی و فراقوه‌ای باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به همین دلیل بود که تدوین و تصویب اسناد ملی در حوزه علم و فرهنگ از جانب مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شد و متعاقب آن اسناد مهمی مانند نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ... در شورا تدوین و تصویب شد.

سند آمایش آموزش عالی فرصت‌های زیادی را برای دانشگاه‌ها فراهم کرده است

وی با اشاره به سند آمایش آموزش عالی، گفت: این سند فرصت‌های زیادی را برای دانشگاه‌ها فراهم کرده است.

دکتر کبگانیان افزود: در موضوع همکاری‌های علمی بین‌المللی با دستور مقام معظم رهبری «مدظله العالی» سند مربوطه تدوین وتصویب شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: امروز اکثر حوزه‌های کلان علمی و فناوری کشور دارای سند ملی است و وقت آن است استان‌ها متناسب با مزیت‌ها و قابلیت‌های خود اسناد علمی و فناوری خود را تدوین کنند.

لزوم مشارکت همه مسئولان استان در تدوین اسناد علم و فناوری

دکتر کبگانیان با تاکید بر لزوم مشارکت همه مسئولان استان در تدوین اسناد علم و فناوری، گفت: در این زمینه رؤسای دانشگاه‌ها حتماً باید مشارکت نماینده مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در استان، استاندار، بخش تجارت و صنعت و نخبگان علمی و فرهنگی و ... را پای کار بیاورند.

دکتر محمدمهدی علویان مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز ضمن ارائه پیشنهادهایی پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه این نهاد، نظارت بر اجرای مصوبات شورا و ارائه گزارش مشخص از اجرای مصوبات شورا را مورد تأکید قرار داد.

همچنین دکتر مینایی، رئیس دانشگاه جهرم نیز طی سخنانی ضمن تاکید بر لزوم توجه به معیشت اساتید جوان، گفت: نقش رؤسای دانشگاه‌ها در واحدهای کوچک کمرنگ است.

وی افزود: "سند آمایش آموزش عالی" باید اجرا شود.

دکتر محسن حاتمی، سرپرست مرکز آموزش عالی آباده هم در این جلسه طی سخنانی گفت: باید یک بیانیه و خط مشی برای مشخص شدن شاخص‌های عدالت و گسترش آموزش عالی بر اساس این شاخص‌ها تدوین شود.

وی ضمن اشاره به تولید علوم کاربردی در دانشگاه‌ها، گفت: باید این علوم کاربردی باید برای جامعه مفید باشند.

سرپرست مرکز آموزش عالی آباده با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها، گفت: باید بخش صنعت و تجارت کشور از این ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها استفاده کنند.

بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگ، دکتر حاتمی با اشاره به گسترش بی‌رویه آموزش عالی، اظهار کرد: به عنوان مثال بسیاری از رشته‌های خوب در دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های شهرهای بزرگ تخصیص داده می‌شوند که این موضوع باعث مهاجرت استعدادهای برتر به شهرهای بزرگ کشور می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری