آخرین مطالب

کنار هم کار‌ کردن، موفقیت است.

ضرورت جمع گرایی و ارزش فعالیت های گروهی فرهنگی - سیاسی - اجتماعی - خوزستان - بخش ویژه صبح ملت نیوز

  بزرگنمایی:
این که چه کنیم تا فعالیت های گروهی و جمعی را تقویت کنیم؟ ضعف وناتوانی ما ایرانی ها در انجام کارهای گروهی چیست؟در نشست با آقایان رضادوست و بیگدلی

 

کنار هم کار‌ کردن، موفقیت است.

انجام فعالیت هایی که ضرورت شان همکاری اعضاء در یک مجموعه را می طلبد  در هر جامعه ای اجتناب ناپذیر است  .

تا جایی که می توان توسعه یافتگی یک جامعه  را به میزان تعامل و همگرایی افراد آن جامعه در فعالیت های گوناگون اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و .... دانست.

قدرت تعامل افراد در یک مجموعه ، میزان مشارکت در همراهی برای رسیدن به یک هدف واحد ، توجه به نظرات گوناگون و برگزیدن بهترین آن ها ، عدم فرد گرایی و خود محوری  تنها چند مورد از موارد عدیده ای است که یک کار و فعالیت گروهی و مشارکتی را موفق می کند .

پاسخ به این سوال که : 

 1. شرایط انجام یک فعالیت مطلوب گروهی و ضرورت پرداختن به این موضوع جیست ؟

2 . نتایج مثبت انجام یک فعالیت گروهی را چگونه ارزیابی می نمایید؟ و چه شاخصه هایی را برای انجام هر فعالیتِ گروهیِ مطلوب مهم می دانید؟

3 . این که چه کنیم تا فعالیت های گروهی و جمعی را تقویت کنیم؟ و از همه مهم تر

4 . ضعف وناتوانی ما ایرانی ها در انجام کارهای گروهی چیست؟

آقایان عبدالرحیم رضادوست متولد1326،  با سابقه ی  35 سال کار در  رشته های مالی ومدیریتی ، دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی  و

محمدمهدی بیگدلی  متولد : 1369 / کارشناسی مهندسی برق قدرت و اتوماسیون برق صنعتی  وکارمند دانشگاه فنی و مهندسی دکترعصاریان دزفول

دو چهره با  دو رده ی سنی متفاوت یکی در آغاز کار و فعالیت و دیگری با کوله باری پر ازدانش و  تجربه از سال ها حضور در مجموعه هایی که رکن اساسی آن ها حضور و مشارکت همگانی بوده است .در نشستی به دعوت پایگاه خبری صبح ملت شرکت کرده اند تا نظرات و دیدگاه های خود را در این خصوص به مشارکت بگذارند .

آن چه می خوانید حاصل این نشست است .

درابتدا آقای رضادوست  در تعریف کار گروهی  آن را  مجموعه تلاشها و کوششهای آگاهانه ، هماهنگ ، منسجم و مبتنی بر علم و تخصص افرادی دانستند که برای دستیابی ورسیدن به هدف یا اهداف مشخص در کنار هم قرار گرفته اند.

 آقای بیگدلی با تایید تعریف کار گروهی یکی از معیارهای کشورهای توسعه یافته را نسبت به  کشورهای در حال توسعه فرهنگ گروهی کار کردن دانستند و ادامه دادند در کشورهای توسعه نیافته، افراد علاقه‌ ای به فعالیت‌های گروهی ندارند و همین امر سبب می‌شود علاوه بر صرف انرژی بیشتر، کارها با کیفیت پایین‌تری انجام پذیرد. اصولاً جهت رسیدن به یک جامعه کارآفرین، رشد فعالیت‌های گروهی نیز ضروری است و بدون چنین ویژگی، کارآفرینی در جامعه فراگیر نخواهد شد.

 رضا دوست در خصوص ضرورت انجام مشارکت های گروهی به این نکته اشاره کردند که  برخی کارها به لحاظ اهمیت وماهیت آن ها به صورت فردی امکان پذیرنیست لذا ضرورتا باید به  صورت گروهی و هدایت نیروها وتواناییهای چندگانه به یک سو و استفاده بهینه از برایند نیروها صورت پذیرد. 

محمد مهدی  بیگدلی  با بیان این که  از گرد هم آمدن افراد، ایده های قوی و آرای محکم تولید می شود به  این سخن  مولای امام علی (ع) اشاره  کردند که : (( اضربوا بعض الرأی ببعض یتولد منه الصواب))

ترجمه : آرای خود را با یگدیگر در میان گذارید تا اندیشه درست ،پدید آید.

ودر توضیح این سخن مولا(ع) عرض کردند ، وقتی افرادی برای انجام یک کار گرد هم می آیند و نسبت به چگونگی آن فکر و اظهار نظر می کنند، طرح اولیه انجام کار بسیار غنی و جامع از آب در می آید، در صورتی که اگر تنها یک نفر در آن موضوع اندیشه کند، حاصل نهایی آن چندان ممتاز و ویژه نخواهد بود.

ایشان از جمله  بزرگترین مزیت های کار گروهی را دربه دست آوردن بینش قابل توجه گروه ها، ایجاد انسجام نسبی، کسب مهارت زندگی گروهی، توسعه ی فرهنگی، ادغام و اشتراک گذاری نگرش ها و پویایی تیمی و دانستند و ادامه دادند که همه ی اینها از طریق اشتراک گذاری تجربیات و تعامل متقابل صورت می گیرد.

رضادوست همسویی و همفکری را از ضروریات  مسلّم در هر فعالیت گروهی دانسته و اشاره کردند اگرچه امروزه باپیشرفت تکنولوژی وامکان استفاده از سیستم های پیشرفته می توان افراد را با بهره گیری از این موهبتها  به نتایج مطلوب  رساند،ولی به هرصورت کار گروهی توسط افراد همفکر وهمسو وهمگرا می تواند مفید باشد

ودر تشریح دیدگاه خود عواملی را در محاسن وفواید کار گروهی  برشمردند و اشاره نمودند:

  دریک کار گروهی و منسجم درمقایسه با سازمانهای هرمی کارساده تر وبه راحتی انجام می شود .چون در سازمانهای ریاستی وهرمی معمولا کارکنان رده پائین صرفا مسئول پیاده سازی واجرای تصمیمات مدیران رده بالا می باشند.و  هریک از اعضاگروه مسئول حسن اجرای کارخودمی باشد. و بدین ترتیب کارها باسرعت بیشتر و کیفبت  بالاتر انجام می شود.اضافه بر این که امکان خلاقیت و نوآوری در گروه افزایش می یابد.

وهرفرد میزانی از تجربه،مهارت،دانش وتوانایهای منحصر بفرد دارد که ممکن است در دیگر افراد گروه وجودنداشته باشد این مزیت به گروه این فرصت را می دهد که امور را از ابعاد متفاوت بررسی کرده یا به آنها توجه کنند.

هم افزایی دررشد کیفیت وکمیت محصول و بالا رفتن همت وتوان گروه ، بهره مندی از تجارب ودانش وتخصص یکدیگردر یک فعالیت گروهی  و بالا رفتن احساس مسئولیت درمقابل یکدیگراز جمله عواملی هستند که  افرادگروه را با یک رسالت وماموریت به سمت یک هدف پیش می برد .

به اعتقاد ایشان انسان ها به صورت فردی به اهداف عالی یا نمی اندیشند ویا نمی رسند اما وقتی در جمع وگروه قرارمی گیرند،تصور وزمینه نوآوری،خلاقیت وپدیدآوردن برای او پیش آمده وامکانپذیر می گردد.

محمد مهدی بیگدلی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا فعالیت های گروهی و جمعی را تقویت کنیم؟ عرض کردند با همدلی و تقویت انگیزه ها  ،بالارفتن همت ها ،تربیت نیرو، احساس تعلق نسبت به دیگران ، ارتباطات  ، مثبت اندیشی ،احترام متقابل ،   اعتماد ، مسئولیت پذیری ، تنوع ، و ..... را از جمله عواملی دانستند که به تقویت فعالیت های گروهی می انجامد ودر این رابطه به سخنی از هنری فورد اشاره کردند که  (کنار هم جمع شدن، شروع است. کنار هم ماندن، پیشرفت است. کنار هم کار‌ کردن، موفقیت است. )

و وحدت رویه ، اتحاد وهبستگی گروهی را رمز و راز موفقیت ها در فعالیت های گروهی دانستند .

در ادامه عزیزان حاضر به پاسخ سوالی پرداختند که هدف از این نشست همانا دستیابی به پاسخ این سوال بود که  علل ضعف وناتوانی ما ایرانی ها در انجام کارهای گروهی چیست؟ وچرا تقریبا در بیشتر فعالیت های گروهی و جمعی  در ایران و نیز شهر خودمان دزفول نتیجه ی مطلوب حاصل نمی شود.

محمد مهدی بیگدلی در خصوص علت  این موضوع براساس مطالعات خویش اشاره کردند که ایرانی ها عادتی دارند که گویی غالبا می‌خواهند همه فن حریف باشند. و از دیگر عادات ایرانی ها که هر کار گروهی را ابتر می کند  این که ایرانی ها  از کار انفرادی بیشتر لذت می‌برند .ایشان علت این عادت نادرست را  در عدم اطمینان به نتیجه کار افراد دیگر، وسواس، کامل‌گرایی، خودشیفتگی و ضعف مهارت کار گروهی دانستند.

وگفتند بسیاری از افراد فکر می‌کنند کار و اثر خودشان از همه بهتر است، بنابراین، اجازه مشارکت به دیگران را نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند همه کار‌ها را خود انجام دهند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب می‌شود افراد تمایل بیشتری به‌کار انفرادی پیدا کنند نیاز به تحسین و تشویق است. برخی دوست دارند که فقط خودشان برنده و انجام‌دهنده کار‌ها باشند. شدت نیاز به تحسین و شناخته شدن در این افراد به حدی است که اگر وارد کار گروهی شوند انگیزه خود را از دست داده و احساس محدودیت میکنند. از علل دیگر

خود رایی و خود محوری افراد است. برخی از افراد تمایلی به شنیدن و به‌کار بردن نظرات دیگران ندارند و نظر خود را ارجح بر دیگران می‌دانند. اگر این دسته از افراد بتوانند کنترل گروه را به‌دست گیرند و دیکتاتوری اعمال کنند، در گروه می‌مانند اما اگر قرار بر مشارکت آرا و همبستگی باشد غالبا احساس بدی به آنها دست داده و گروه را ترک میکنند.

آقای  عبدالرحیم رضادوست عقیده داشتندکه کارگروهی نیاز به مشورت  وجلسات متعدد وهمفکری بیشتری دارد که بعضا  برخی از افراد حوصله ی شرکت در جلسات هماهنگی را نداشته و یا خود را مبرا از هر نوع مشورتی می دانند  که این عادات موجب تاخیر در روند امور وکاهش بازدهی یک فعالیت گروهی  می شود.

ونیز آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است وجود رهبری قوی در یک کار گروهی می باشد .درکار گروهی نبودِ رهبری و در نتیجه درگیر شدن همه افراد گروه در انجام همان  امور موجب تشتت وکاهش راندمان می شود.

عبدالرحیم رضا دوست  همچنین نبود تقسیم کار و خود محوری در افراد را نیز از علل عدم موفقیت فعالیت های گروهی بر شماردند.  همسو نبودن اهداف فردی با اهداف گروهی از دیگر علت های عدم توفیق برخی از  ما ایرانی ها در فعالیت های گروهی است

رضادوست  اعتقاد داشتند که آموزش کار شورایی وجمعی از خانواده تا دبستان و از همان ابتدای دوران کودکی  شروع می شود . و این آموزش  را عاملی اساسی در متعهد شدن افراد به فعالیت های جمعی و گروهی دانستند .

 محمدمهدی بیگدلی در ادامه  ضمن اشاره به عللی چون عدم تمایل به پذیرش یا حل تفاوت‌ها میان اعضای گروه وعدم تمایل به رعایت قوانین و هنجار‌های گروه از سوی برخی بیان داشتند :

گاهی تکروی و خودشیفتگی در برخی از افراد آنقدر قوی است که کار گروهی آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و وجود یک گروه را مانعی برای دستیابی به اهداف خود می‌دانند. گاهی هم مداخلات بیش از حد یا بی جای اطرافیان موجب می‌شود که افراد، گروه را مانعی بر سر راه خود ببینند. ایشان همچنین عنوان کردند که اگر در جامعه‌ای افراد آن نسبت به یکدیگر ترس پیدا کنند، در آن جامعه پراکندگی و جدایی رخ می‌دهد. ظاهرا در جامعه ایرانی چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران مردم از یکدیگر بابت ضربات احتمالی که تهدیدشان میکند می‌ترسند و نوعی مردم‌گریزی ایجاد شده است. دلیل دیگر این ترس، عدم پذیرش تفاوت‌ها و تعارضاتی است که میان افراد پیش می‌آید و آنها قادر به مدیریت این تعارضات نیستند. زیرا غالبا یا با خود یا در رابطه با دیگران مشکلات زیادی دارند.

 

در پایان این نشست اساتید شرکت کننده اظهار امیدواری کردند که با رویکردی جدید از سوی  سازمان آموزش و پرورش وسایر متولیان فرهنگی کشور محصلین این مرز وبوم از همان دوران ابتدایی به کسب مهارت های زندگی نائل آیند . از جمله مهارت در امر مشارکتها و فعالیت های گروهی  و توانایی در همگرایی و هم سویی در حوزه های مختلفی که ضامن توسعه و پیشرفت همه جانبه ی کشور عزیزمان خواهد شد ونیز با همتی جمعی و کنار گذاشتن رویه و عادات نادرست همه ی ما ایرانی ها  جمع گرایی را بر فرد گرایی و خدا محوری را بر خود محوری ترجیح داده و این صفات پسندیده را نصب العین خود قرار دهیم.

 

*پایگاه خبری صبح ملت از آقایان عبدالرحیم رضا دوست و مهندس محمد مهدی بیگدلی به واسطه ی پذیرش دعوت این پایگاه خبری و شرکت در این نشست ،  صمیمانه تشکر و قدر دانی نموده ، و عزت و سربلندی برای آنان از ایزد منّان خواستار است .

مصاحبه و تنظیم : مریم مفتوح / پایگاه خبری صبح ملت

 

 

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری