آخرین مطالب

تاثیر حذف "انتگرال" بر یادگیری درس فیزیک در دانشگاه بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

تاثیر حذف "انتگرال" بر یادگیری درس فیزیک در دانشگاه

  بزرگنمایی:


انتگرال
عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره مشکلاتی که حذف انتگرال از دوره‌ پیش از دانشگاه ایجاد کرده است، گفت: دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند، "حد"، "پیوستگی" و "مشتق" را به صورت کامل در دبیرستان نمی‌خوانند، در نتیجه ما مجبوریم ابتدا این بخش‌ها را به دانشجویان آموزش داده و سپس انتگرال را تدریس کنیم. اما مشکلی که پیش می‌آید، این است که وقتی دانشجو انتگرال را حتی در سطح مقدماتی نیاموخته، در درس "فیزیک 1" و به تبع آن، در دروس دیگر مشکل پیدا می‌کند.

دکتر داریوش کیانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که «ماحصل بسیاری از قسمت‌های حساب و دیفرانسیل که در مدارس به دانش‌آموزان تدریس می‌شود، درک مقدماتی انتگرال است»، اظهار کرد: حذف انتگرال مانند این است که درختی را کاشته‌ایم، با زحمت آن را به ثمر رسانده‌ایم و حالا آن را رها کرده و از ثمره آن هیچ بهره‌ای نمی‌بریم. این مشابه تصمیمی است که در این مورد اتخاذ شده است.

استاد ریاضی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ممکن است پاسخ برخی از مسئولان آموزش و پرورش این باشد که «مگر ما دانش‌آموزان را لزوما برای ورود به دانشگاه تعلیم می‌دهیم؟» پاسخ این است که اتفاقا ما همچنین نگران افرادی هستیم که وارد دانشگاه نمی‌شوند، به عنوان یک مثال ساده، وقتی شخصی به عنوان یک تکنسین ساده حتی با مدرک دیپلم وارد شرکتی می‌شود و می‌خواهد مساحت یا حجم یک شی را حساب کند، اگر این شی شکل روتین اشیای هندسی را نداشته باشد که غالبا نیز چنین است، این انتگرال است که به او در این راستا کمک می‌کند.

وی افزود: توصیه من این است که حتی در مدارس فنی و حرفه‌ای هم باید طوری مباحث ریاضیات تدوین شود که به انتگرال ختم شود. ما به خوبی می‌دانیم که غالب دانش‌آموزانی که در رشته ریاضی-فیزیک درس می‌خوانند، قرار نیست به دیپلم اکتفا کنند.

کیانی با بیان این‌که «غالب کسانی که رشته ریاضی را در دبیرستان انتخاب می‌کنند، به دنبال این هستند که تحصیلشان را در مدارج بالاتر دنبال کنند»، افزود: این برای من جای تعجب دارد که با این تفاسیر چه طور داریم فرصت فهم مقدمات انتگرال را از آنان سلب می‌کنیم. این دانش‌آموزان وارد دانشگاه می‌شوند و دچار هجمه‌ای از ندانستن‌ها می‌شوند، در حالی که می‌توان ادبیات ساده‌ انتگرال را به آنها آموخت.

عضو هیئت‌علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره مشکلاتی که حذف انتگرال از دوره‌ پیش از دانشگاه ایجاد کرده است، گفت: دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند، "حد"، "پیوستگی" و "مشتق" را به صورت کامل در دبیرستان نمی‌خوانند، در نتیجه ما مجبوریم ابتدا این بخش‌ها را به دانشجویان آموزش داده و سپس انتگرال را تدریس کنیم. اما مشکلی که پیش می‌آید، این است که وقتی دانشجو "انتگرال" را حتی در سطح مقدماتی نیاموخته، در درس "فیزیک 1" و به تبع آن، در دروس دیگر مشکل پیدا می‌کند. همچنین، نمی‌توان انتظار داشت که این درس‌ها دیرتر به دانشجویان ارائه شود، چرا که به این ترتیب، دانشجویان حداقل یک ترم به دلیل چنین تصمیمی عقب می‌افتند، در حالی که یک یا دو هفته زمان برای تدریس انتگرال در دبیرستان کافی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تجربه خود از تدریس انتگرال به دانشجویانی که برای اولین بار با این مفهوم آشنا می‌شدند، گفت: دانشجویان ورودی که در ترم پاییز 98 درس "ریاضی عمومی 1" را گذراندند، دچار سردرگمی خاصی بودند، زیرا همان‌طور که قبلا اشاره کردم، این دانشجویان در اوایل درس "فیزیک 1" به انتگرال نیاز داشتند، در حالی که متاسفانه هیچ گونه آشنایی با این مفهوم نداشتند


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

اضافه‌شدن 5 واکسن جدید به چرخه واکسیناسیون کشور در سال 99

قرقیزستان میزبان زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایران می‌شود

صادرات کیسه سیمان زیست‌تخریب‌پذیر نانویی ایران به 4 کشور

در تامین نیازهای صنایع بزرگ خوزستان مرغ همسایه غاز است

راه‌اندازی سامانه "ایران نوآفرین" برای نام‌نویسی شرکت‌های استارپ‌آپ

بازترسیم اولین نقشه کواترنری گستره تهران در سازمان زمین‌شناسی

اسپری‌هایی که موجب بهبود دید رانندگان در روزهای بارندگی می‌شود

مختصات زلزله 4.2 ریشتری "کامیاران" کردستان

ثبت پایگاه داده‌های صفات کارکردی گیاهان ایران در پایگاه جهانی TRY

فعالیت پر رنگ دانشجویان دانشگاه الزهرا در انجمن‌های علمی/فعالیت‌های انجمن‌های علمی بین رشته‌ای

پایین‌بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایرانی/حضور زنان ما در عرصه پتنت از نرخ جهانی بالاتر است

کسب جایزه بین‌المللی WIPO توسط دانش‌آموخته‌ دانشگاه شریف

آمار 26درصدی اشتغال زنان در سمت‌های مدیریتی/ضرورت سرمایه‌گذاری برای اشتغال در بخش خصوصی و دولتی

شبکه علمی متخصصان رونمایی شد

مستندات برای افتتاح 3 سرای نوآوری در تهران به دست ما نرسیده/افتتاح بازار دانش‌بنیان تا پایان 98

عاشق شهرمان باشیم! خود را جزیی از زیبایی شهری ببینیم!

معاون وزیر اطلاعات:اختلال اینترنتی نداریم،حمله سایبری است..

متن های انتخاباتی بی نام و نشان

پرورش ملخ بمب یاب

چرنوبیل و مسئولیت اخلاقی ما

زنان عضو هیأت علمی دانشگاه با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

عرضه دستگاه پالایشگر هوا و آب با قابلیت حذف آلودگی‌های میکروبی و ویروسی

معرفی 890 نیاز فناورانه حوزه نفت/عرضه محصولات از سوی 250 شرکت

استقرار استارتاپ‌های برتر رویداد فناورانه صنعت نفت در پارک فناوری ری

تاکید وزیر علوم بر فرصت‌سازی برای حضور جوانان توانمند در عرصه‌های علمی

معرفی جدیدترین خدمت صندوق نوآوری تا پایان سال

صدور مجوز برای راه‌اندازی صندوق مالی صنعت نفت

اداره پژوهشگاهی با نظارت 2 وزارتخانه/تولید ارزش افزوده بجای صادرات نفت با حمایت از دانش‌بنیانها

همکاری وزارت نفت با 4 پارک فناوری در راستای مزیت‌های هر استان

کارخانه نوآوری شیراز افتتاح می‌شود

فراخوان پارک فناوری تهران برای عضویت شرکت‌های برنامه رشد و پسارشد

دومین "کنفرانس کاتالیست انجمن شیمی ایران" برگزار می‌شود

زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور فرصتی برای بازتعریف بانوان است

سرآمدان علمی از 30 دانشگاه کشور انتخاب شدند

دانشگاه آزاد میزبان جشنواره ایده‌ها و فناوری‌های خلاقانه فرهنگی

حمایت از ایده‌های فناورانه دانشجویان

تزریق 2100 میلیارد تومان به شرکتهای دانش‌بنیان طی یک‌سال/صدور 1100 میلیارد ضمانت‌نامه

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور: تلاش دولت تسهیل شرایط فعالیت سمن‌ها است

رییس جمهوری در نشست خبری با رسانه‌ها: هیچگاه با ضعف پشت میز مذاکره نمی‌رویم

امیرآبادی:حامی مجیدی هستم و نمی‌توانند بین ما اختلاف بیندازند

احراز هویت الکترونیکی در یک‌ثانیه انجام می‌شود/نگران هک‌شدن نیستیم/بدون شماره ملی رای نمی‌گیریم

رییس قوه قضائیه در جمع قضات استان کرمان: شهید سلیمانی شاگرد لایقی در مکتب ولایت بود

رییس‌جمهوری در جلسه شورای عالی فضای مجازی: گام‌های موثری برای حقوق زنان برداشته شده است

توپ «بنزین سفر» به زمین سخنگو افتاد

تقویت همکاری‌های مرکز نصر و مجمع انجمن‌های علمی با نظارت معاونت آموزشی وزارت بهداشت

ارزیابی میزان باروری مردان در خانه با گجت ساخت محققان کشور

نگارش سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور

استفاده از ظرفیت‌ انجمن‌های علمی علوم‌پزشکی برای توسعه زیرساخت‌های غیردولتی

تجهیز 5 استان کشور به بالن‌های مخابراتی/ارتقای مقاومت حرارتی سپرهای فضایی با نانو مواد

ثبت 4 زمین‌لرزه بزرگتر از 4 در کشور/رخداد 3 مخاطره در استان گیلان