آخرین مطالب

سردگرمی سیاسی در آثار آریل دورفمان

فمینیسم از الهیات محمد لگنهازن تا نمایشنامه خواننده متن اثر دورفمان فرهنگی - سیاسی - بین الملل - اجتماعی

فمینیسم از الهیات محمد لگنهازن تا نمایشنامه خواننده متن اثر دورفمان

  بزرگنمایی:
آریل دورفمان نویسنده ای که سه ملیت را در پشت نام خود یدک می کشد، آرژانیتن، شیلی و سرانجام ...


آریل دورفمان نویسنده ای که سه ملیت را در پشت نام خود یدک می کشد، آرژانتین، شیلی و سرانجام تابعیت ایالات متحده آمریکا. اگر تعدد ملیت زیبنده باشد باید ملیت اوکراینی پدرش و یهودیت مادر رومانیایی او را هم به دنبال هویت اش روانه کنیم. دورفمان مشاور فرهنگی سالوادور آلنده رئیس جمهور شیلی بود که پس از کودتای ژنرال پینوشه به اروپا و سپس به امریکا پناهنده شد. نمایشنامه "خواننده متن" را زمانی نوشت که تقریبا به بلوغ سیاسی رسیده بود. بلوغی که فقط از طریق تجربه حاصل می شود و جهان بینی یک شخص به اوج پختگی خود می رسد؛ همچون تندیسی چکش خورده در دست پیر پیکرتراش.
اما، محمد لگنهازن، مردی که رنج تعدد هویت را بر دوش خود نکشید، و تغییر هویت داد. گری کارل لگنهازن استاد آمریکایی فلسفه و منطق که با شهادت یک دانشجوی بسیجی ایرانی مقیم امریکا به اسلام گروید و اکنون چهره ای شناخته شده در محافل تدریس در قم می باشد. نامی را انتخاب کرد که نیمی از مسلمانان انتخاب می کنند، محمد. شناخت او از نارسایی های فرهنگ غرب ارمغانیست برای آنانکه دل چندان خوشی از فرهنگ غربی ندارند.
در نوشته ها و آثار این دو نویسنده می توان پرداختن به مسئله فمینیست را دید، یکی مشخصا به فلسفه فمینیسم و انواع آن می پردازد و دیگری در آثار خود اشاراتی می کند که باید آنها را کشف کرد. لگنهازن در دسته بندی فمینیست ها به دو نوع رویکرد فلسفی آنها اشاره می کند؛ یکی از نوع لیبرال و برابری خواه، فارغ از تفاوت های روحی و روانی، و دیگری آن دسته از فمینیست ها که خود تحت تاثیر فلسفه مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم قرار دارند و هاوزن معتقد است که ایشان افراط را چاشنی جهان بینی خود کرده اند و خویش را از جنسیت مردانه برتر می پندارند و قائل به تساوی و برابری هم نیستند و می گوید:" فلسفه مارکس یکی از فلسفه هایی است که به صورت غیر مستقیم بر فلسفه فمینیسم اثر گذاشته است. به این صورت که فمینیست ها معتقدند که طبق نظر مارکس با تحقق انقلاب کمونیستی، تفاوت طبقه های جامعه از بین می رود و همه برابر می شوند و در این برابری تفاوتهای بین نقش زن و مرد هم از بین می رود. و چون خانواده نهادی است که سبب تمایز بین نقش زن و شوهر می شود، باید این نهاد ریشه کن شود. هر کودکی متولد می شود، باید در دامن یک جامعه مشترک پرورانده شود و کسی حق ندارد بگوید این بچه مال کیست".
در فقدان دوستی اندیشه چپ یا دست کم سرناسازگاری ایشان با نهاد خانواده دیگر شبهه ای وجود ندارد. اما پرسش اینجاست که آیا براستی با از میان رفتن طبقات و منسوخ کردن اخلاقیات سنت گرا و فرااخلاق مشکلات فزاینده زنان رفع می گردد؟ و جوامع فاقد طبقه به نگاه های مردسالارانه و نابرابری جنسیتی پایان می دهدند؟ فمینیست های تندرو نه تنها قادر به حل مسائل زنان نبوده اند، بلکه آنرا به جنگی توام با لجبازی جنسیتی هم مبدل کرده اند، بخصوص که از همجنسگرایی زنان به عنوان استقلال جنسی در برابر ذکوریت یاد می کنند. به گفته لگنهاوزن حتی در گذشته نیز سفر کرده و ادیانی چون اسلام و مسیحیت را تفسیر به میل می کنند. آنجا که مسیحیان فمینیست می گویند: ما نباید خدا را با کلمه "الله" یاد کنیم بلکه باید خدا را به عنوان الهه که تعبیری مونث است بخوانیم". یا آنجا که مقام کشیشی را برای زنان در مسیحیت می خواهند و در اسلام شیرین خانکان امام جمعه مسجد کپنهاگ دانمارک می شود. اینها همه از ویژگی های عصر پست مدرنیسم است، نگاهی که اصول را قبول ندارد و همین نگاه ها اصول ادیان را هم فراموش کرده و مسیحیت و اسلامی صورتی را خلق کرده اند.
گاهی تفصیر و تشریح یک مسئله ساده از سوی اذهان پذیرفته نمی شود. عموم تمایل دارند مسائل غیرمستقیم و با ادبیات آشنازدایی به آنان دیکته شود. گویا بشر امروزی ساده گویی را در شان خود نمی پندارد. به همین دلیل آریل دورفمان در نمایشنامه خود "خواننده متن" به فلسفه ای پرداخته است که درکش با خواندن آن نمیشنامه حاصل می گردد، داستان مردی که مسئول سانسور مطالب و داستان هاست. سیستمی که به دلیل کمبود کاغذ و جنگل سهمیه ای برای نویسندگان تعیین کرده است. شخصیت خواننده و مامور سانسور حین بررسی یک داستان متوجه می شود که داستان روایت زندگی اوست. در یک بعد او شخصی غیرلیبرال که با اخلاقیات دست نویس ها را چوب می زند و دیگری شخصیتی لیبرال دارد. در نمایشنامه روابط جنسی زنان به وضوح به پرده کشیده شده است و لحن و نگاه ناشایست دو شخصیت یکسان با دیدگاه سیاسی متفاوت به زنان. دورفمان در این داستان اشاره می کند که زنان به عنوان منشی، مسئولیت بدون قدرت دارند و شاید هم گفته باشد مردان قدرت بدون مسئولیت دارند که اصل جمله از استنلی بالدوین سیاستمدار انگلیسی است که می گوید قدرت بدون مسئولیت امتیاز بدکاره ها در طول تاریخ بوده است و دورفمان از زبان زنی در نمایشنامه می گوید که مسئولیت بدون قدرت، سرنوشت منشی ها در طول اعصار بوده است. نگاهی بجا از فمینیست های معتدل.
آنچه دورفمان سعی دارد بیاموزد و در این بین فمینیست ها قسمی از مخاطبین هستند، این است که خوبی همگانی سرانجامی جز فاشیست ندارد. حتی محیط زیست گرایی وقتی از سوی دولت فراگیر شود، منجر به ایجاد پلیس کاغذ می شود تا به علت کمبود منابع هر چیزی چاپ نشود و درختان نجات یابند. و البته اینجانب می پندارم که بر خلاف سایر نظرات که دنیای آینده را دموکرات تر می بینند، معتقدم به دلیل کمبود منابع، جهان به سوی دیکتاتوری بیشتر پیش می رود، یعنی دیکتاتوری فاشیستی بر مبنای کنترل محیط زیست.
اما آنجا که فمینیست ها با سنت ها و اخلاقیات به مخالفت بر می خیزند، را نمی توان غیراخلاقی بودن فمینیست ها نامید. زیرا آنچه فمینیست ها مطرح می کنند اخلاق فمینیستی است. چنانچه دورفمان می گوید: "یک روز نژاد انسان می تواند بر این عادت آزار دهنده ی مغز فائق آید، همان طور که انسان یک روز چهار دست و پا راه رفتن را کنار گذاشت و روی دو پا ایستاد".
و دورفمان در نمایشنامه قدرتمند "خواننده متن" یک پیام برای مخاطب خود دارد و آن سردرگمی سیاسی است. زندگی دورفمان محصولی از سه فرار است؛ سیاست ضد یهودی پرون در آرژانتین، سیاست ضد کمونیستی مک کارتیسم در آمریکا و کودتای پینوشه در شیلی. تمام این مصائب برای او یک پیام داشت که به شکلی پنهان در نمایشنامه خواننده متن آنرا برای تمام کسانی که به دنبال تفهیم خوبی همگانی بر جامعه هستند آورده است: "ریشه سرکوب و سانسور در قدرت دولت جامعه طبقاتی قرار ندارد، بلکه در شکست عمیق بشریت جای دارد. او می گوید: " سیاست در آثار من تنها این مسئله نیست که دولت ها کارهای وحشتناکی با مردم می کنند، بلکه این مردم هستند که کارهای وحشتناکی انجام می دهند".
دروفمان می گوید تاکید بر هر نوع تفهیم در سطح عمومی جامعه از سوی یک دولت یا یک نهاد و گروه، حتی خوبی همگانی می تواند منجر به فاشیسم شود. محیط زیست گرایی می تواند منجر به پلیس کاغذ شود و فمینیسم افراطی منجر به پلیس جنیست جهت دستگیری مردان به جرم حمل آلت مردانه.

فریبرز محمدخانی – اختصاصی صبح ملت نیوز


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری