آخرین مطالب

با مقصر دانستن اروپا در بحران سوریه

اسد: از دیدار با اردوغان بیزارم/ اعتراضات لبنان اگر درباره اصلاحات باشد، مثبت است بین الملل

اسد: از دیدار با اردوغان بیزارم/ اعتراضات لبنان اگر درباره اصلاحات باشد، مثبت است

  بزرگنمایی:
رئیس جمهور سوریه ضمن تاکید اینکه کشورش از جنگ قوی‌تر خارج خواهد شد، گفت: آینده سوریه بشارت دهنده خواهد بود و اوضاع میدانی الان بهتر شده است. وی همچنین گریزی هم به اعتراضات در لبنان زد و گفت اگر اعتراضات لبنان در جهت اجرای اصلاحات و برچیدن نظام سیاسی طایفه‌ای این کشور باشد، مثبت است.

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه ایتالیایی "رای نیوز24" که روز 26 اکتبر گذشته انجام شد و قرار بود روز دوم دسامبر روی آنتن برود و این شبکه ایتالیایی از پخش آن بدون ارائه دلایل واضح امتناع کرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در مورد جامعه سوریه حرف بزنیم، الان اوضاع نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و درس‌های بسیار از این جنگ آموخته‌ایم. من معتقدم که آینده سوریه نویدبخش است و ما از این جنگ نیرومندتر بیرون می‌آییم.

اسد همچنین در مورد اوضاع میدانی تاکید کرد، ارتش سوریه در جریان سال‌های گذشته پیشروی قابل توجهی محقق ساخت و تعدادی از مناطق را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرد البته هنوز ادلب باقی مانده است. آنجا گروهک تروریستی جبهه النصره مورد حمایت ترکیه حضور دارد. بخش شمالی سوریه نیز باقی مانده که ترکیه ماه گذشته میلادی دست به تهاجم به آنجا زد.

رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: در حقیقت رویکردی که ما اتخاذ کردیم ایجاد فضای مثبت برای تحقق آشتی بود هدف از آن این بود که مردم دوباره با هم زندگی کنند و سوری‌های مقیم مناطقی که تحت کنترل دولت نبودند بتوانند دوباره به موسسات و حاکمیت قانون بازگردند. ما عفو عمومی صادر کردیم. آنان سلاح‌هایشان را تسلیم کردند و متعهد به اجرای قانون شدند. اوضاع در مورد این مساله پیچیده نیست. شاید فرصت بازدید این مناطق برای شما مهیا بشود آن زمان خواهید دید که زندگی به روال طبیعی‌اش برگشته و اوضاع عادی است. مشکل، مردمی که با هم می‌جنگیدند، نبود. اوضاع –آنچنان که رسانه‌های غربی به تصویر می‌کشیدند که جنگ داخلی در سوریه دایر است- نبود، به این می‌گویند گمراهی افکار عمومی اما حقیقت اینست که تروریست‌ها کنترل آن مناطق را در دست داشتند و قوانین خودشان را اجرا می‌کردند. زمانی که این تروریست‌ها نباشند به طور حتم مردم زندگی معمول خود از سر می‌گیرند و با هم زندگی می‌کنند. در واقع در کشور ما نه جنگ فرقه‌ای نه جنگ قومی نه جنگ سیاسی بود بلکه تروریست‌های مورد حمایت قدرت‌های خارجی در این روند دست داشتند.

اسد درباره نقش روسیه و سازش‌هایش با ترکیه تاکید کرد: برای درک نقش روسیه باید اصول آن را درک کنیم. روس‌ها قانون بین‌الملل و نظام بین‌الملل که بر آن تکیه دارند به نفع روسیه و تمام جهان می‌دانند لذا حمایت از سوریه برای آنان به مثابه حمایت از قانون بین‌الملل است. این یک نکته است، نکته دوم اینست که فعالیت آن‌ها علیه تروریست‌ها به نفع مردم روسیه و جهان است لذا "سازش" آنها با ترکیه معنایش این نیست که آنها از تهاجم ترکیه حمایت می‌کنند. آنها می‌خواهند ایفای نقش کرده و ترکیه را متقاعد کنند تا خاک سوریه را ترک کند. از ترکیه‌ حمایت نمی‌کنند. آنها نمی‌گویند این اوضاع مساعد است و ما این وضعیت را قبول می‌کنیم و باید سوریه هم آن را بپذیرد. حرف آنها این نیست.

اسد ادامه داد: اما به علت نقش منفی آمریکا و غرب در مورد ترکیه و کردها، روس‌ها به هدف ایجاد توازن با نقش آمریکا وارد صحنه شدند تا اینکه اوضاع را –من نمی‌گویم بهتر بشود بلکه بدتر نشود- بهبود بخشند. در حال حاضر نقش‌شان همین است اما در آینده موضع‌شان بسیار واضح است، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه با تهاجم آمریکا در تناقض‌اند و این امری بدیهی و روشن است.

رئیس‌جمهوری سوریه اضافه کرد: روس‌ها در مورد حاکمیت سوریه سازش نکرده‌اند. آنها با واقعیت سروکار دارند. الان واقعیت بد است و مجبوری وارد آن بشوی. من نمی‌گویم سازش کنیم چون این راه حل نهایی نیست شاید سازش در مورد مسائل کوتاه مدت ممکن باشد اما برای مسائل و شرایط طولانی مدت یا میان مدت نه، لذا ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود. هیچ شک و تردیدی در مورد این مساله وجود ندارد.

اسد درباره امکان ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز تصریح کرد: اگر مجبور شوم روزی این کار را انجام بدهم مایه افتخار من نخواهد بود بلکه از این نوع دیدار با امثال این اسلام‌گراهای فرصت طلب بسیار بیزارم. اینها مسلمان نیستند بلکه اسلام‌گرا هستند. این اصطلاح دیگر اصطلاح سیاسی است اما مدام می‌گویم وظیفه من جدا از احساساتم است نباید ببینم چه چیزی باعث  خوشحالی یا ناراحتی من است، وظیفه من به منافع سوریه مرتبط است لذا هر جایی پای این منافع در میان باشد من به سمت آن را می‌روم.

اسد درباره مشکل آوارگان سوری تاکید کرد: اولا باید از یک سوال ساده شروع کنیم، مسبب مشکل کنونی چه کسی است؟ چرا شما در اروپا آوارگانی دارید؟ یک سوال ساده باقی می‌ماند چون تروریسم از طرف اروپا البته از سوی آمریکا و ترکیه و دیگران حمایت شده است اما اروپا مسبب اصلی ایجاد این هرج و مرج در سوریه بود، لذا انسان هر چه می‌کارد، همان را درو می‌کند. اتحادیه اروپا از روز اول یا بگذارید بگوییم از هفته اول از تروریست‌ها در سوریه علنا حمایت کرد اما از آغاز، مسؤولیت کار را به گردن دولت سوریه انداخت. بعضی رژیم‌ها از قبیل رژیم فرانسه تسلیحات به آنها (تروریست‌ها) ارسال کرده بودند. یکی از مقامات مسؤول فرانسه این حرف را زده بود، فکر کنم وزیر امور خارجه این کشور فابیوس بود که گفته بود: ما داریم تسلیحات به آنها ارسال می‌کنیم. آنها (اروپایی‌ها) تسلیحات را ارسال کرده و این هرج و مرج را به راه انداختند، لذا عده زیادی از مردم - میلیون‌ها نفر دیگر - که قادر به زندگی در سوریه نبودند مجبور شدند کشور را ترک کنند.

اسد درباره بازتاب تحولات اخیر ایران بر سوریه گفت: هر جایی‌ بی‌ثباتی صورت بگیرد بازتابی منفی بر همگان و اثرات جانبی و تبعاتی نیز خواهد داشت به خصوص موقعی که به دلیل دخالت خارجی باشد. اگر شما در مورد تظاهرات مردمی که خواهان اصلاحات یا بهبودی اوضاع اقتصادی یا دریافت حقوق بیشتر هستند، صحبت می‌کنید این امر مثبت است اما وقتی تظاهرات نوعی از تخریب اموال عمومی، نابودی، کشت و کشتار و دخالت قدرت‌های خارجی را به همراه داشته باشد جز بازتاب منفی بر تمام مردم منطقه ندارد.

بشار اسد همچنین به مساله تظاهرات لبنان اشاره کرد و گفت، اعتراضات در لبنان در صورتیکه درخصوص اصلاحات و با هدف رهایی این کشور از سیستم سیاسی طایفه‌ای باشد، مثبت است. سوریه در سایه آنچه لبنان شاهد آن است تاثیر خواهد پذیرفت اما اگر آنچه در لبنان رخ می‌دهد خودجوش و مربوط به اصلاحات و رهایی از سیستم سیاسی طایفه‌ای باشد برای این کشور مفید خواهد بود. ملت لبنان هوشیار هستند و نباید بگذارند تلاش‌های خارجی برای سوء استفاده از این خیزش خودجوش یا تظاهرات‌های اعتراضی صورت بگیرد.

رئیس جمهوری سوریه اظهار کرد: از ابتدای حرف‌ و حدیث‌ها درباره تسلیحات شیمیایی، سوریه تاکید کرده بود که اصلا آن تسلیحات را به کار نگرفته است و تمام افشاهای اخیر در مورد گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ثابت می‌کنند که تمام حرف‌های سوریه در طول سال‌های گذشته صحیح و حق با سوریه بود و آنها در اشتباه بودند. ما همواره می‌گوییم که استفاده از تسلیحات شیمیایی یک داستان بود، ما از این تسلیحات استفاده نکرده‌ایم و به خاطر چند دلیل نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، یک دلیل خیلی ساده وجود دارد، هنگامیکه در حال پیشرفت هستیم چرا از تسلیحات شیمیایی استفاده کنیم؟ ما در حال پیشرفت هستیم و در وضعیت خیلی خوب قرار داریم سپس چرا از این تسلیحات استفاده کنیم؟ شواهد ملموس دال بر رد این روایت وجود دارند، وقتی که از سلاح‌های شیمیایی و سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کنید،  یعنی شما در مورد هزاران کشته یا حداقل صدها کشته صحبت می‌کنید، این هرگز اتفاق نیفتاده است. تصاویری که آن فیلم‌ها در مورد نمایشنامه‌های حملات ساختگی با سلاح‌های شیمیایی به تصویر می‌کشند با گزارش‌ها در تناقض هستند. خوشبختانه این گزارش ثابت کرد که همه سخنان ما درست بود و آنها اشتباه کردند. بار دیگر جانبداری و سیاسی شدن کار سازمان منع تسلیحات شیمیایی به اثبات رسید. این سازمان و سازمان ملل متحد باید به دنبال تحقق ثبات بیشتر در سراسر جهان همکاری کنند اما به عنوان ابزاری برای آمریکا و غرب عمل می‌کنند و غرب از آنها برای ایجاد آشوب بیشتر استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره اشتباهات خودش در این سال‌ها تاکید کرد: شما هنگامی که درباره اقدامات سیاسی صحبت می‌کنید دو نوع از اقدامات وجود دارند: اقدامات استراتژیک و اقدامات تاکتیکی، پس از گذشت 9 سال، ما همان سیاست را دنبال می‌کنیم و به این سیاست پایبندتر شده‌ایم، اگر ما فکر کنیم که این سیاست اشتباه بوده آن را عوض می‌کنیم، ما فکر نمی‌کنیم که اشتباهی در این سیاست باشد ما ماموریت خودمان بر اساس قانون اساسی را انجام دادیم و از ملت دفاع کردیم. اگر بخواهیم در مورد اشتباهات اجرایی صحبت کنیم، البته اشتباهات زیادی وجود دارند. در این جنگ ما مقابل افراط‌گرایی و افراد مخرب آماده همدستی با نیروهای خارجی و آژانس‌های اطلاعات خارجی قرار داریم، این افراد خواستار دخالت نظامی خارجی در کشور هستند. قبل از جنگ حدود 50 هزار نفر افراد ناقض قانون داشتیم که توسط پلیس بازداشت نشدند، خب دشمن طبیعی آنان دولت است چون نمی‌خواهند وارد زندان شوند.

اسد وضعیت اقتصادی کشورش را عامل مهم برای بروز بحران در کشورش توصیف کرد و ادامه داد: البته اصلی‌ترین عامل وضعیت اقتصادی نیست هر چند سال‌ها خشکسالی باعث شد که مردم اراضی خود را ترک کنند و به شهرها بروند اما این مشکل اصلی نیست. برخی درباره سیاست‌های لیبرال صحبت می‌کنند، ما سیاست‌های لیبرالی نداشتیم اما هنوز سیاست سوسیالیست را دنبال می‌کنیم.

وی درباره هزینه تامین بازسازی‌ها در سوریه نیز گفت: سوری‌ها پول زیادی دارند، آنها که در سراسر جهان کار می‌کنند پول دارند و می‌خواهند کشور خود را بازسازی کنند، این یک تجارت است. نه فقط سوری‌ها می‌خواهند تجارت در سوریه داشته باشند بلکه منابع مالی مورد نیاز بازسازی نیز موجود است اما مشکل در تحریم‌های تحمیلی نهفته است که مانع ورود تاجران و شرکت‌ها به سوریه می‌شوند، علیرغم همه آنها، ما و تعدادی از شرکت‌های خارجی شروع به کار کرده‌ایم و این شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها هستند، اگر تحریم‌ها باشند روند کند خواهد بود و در صورت نبود تحریم‌ها ما هیچ مشکلی در تأمین منابع مالی نداشتیم.

اسد در خاتمه درباره اینکه آیا خود را یک نجات یافته می‌داند، گفت: اگر بخواهیم در مورد جنگ ملی مانند جنگ سوریه صحبت کنیم، هر شهر تقریبا به دلیل تروریسم یا بمباران خارجی آسیب دیده است. در آن صورت می‌توانید همه سوری‌ها را نجات یافته به حساب آورید، این طبیعت بشر است که به دنبال نجات است. من جزو جداناپذیر از سوری‌ها هستم.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری