آخرین مطالب

گفت‌وگو با درودگر درباره جزئیات پخش اینترنتی فوتبال

جزئیات پخش اینترنتی فوتبال ورزشی

جزئیات پخش اینترنتی فوتبال

  بزرگنمایی:
استادیوم آزادی می گوید پول بیشتری به ما بدهید. هیئت ها پول کم دارند. باشگاه ها پول کم دارند. وزارت ورزش پول ندارد و....

صبح امروز سازمان لیگ فوتبال ایران اطلاعیه‌ای در خصوص حق انتشار اینترنتی مسابقات فوتبال منتشر کرد. برای آشنایی بیشتر با ابعاد این موضوع صادق درودگر رئیس سازمان اقتصادی فوتبال با خبرگزاری ایلنا گفتگویی انجام داد که در ادامه توضیحات او را می خوانید.

 

از ابتدا به صورت جدی روش‌های درآمدزایی را دنبال کردم

 

از چه زمانی موضوع واگذاری حق انتشار اینترنتی مورد توجه شما قرار گرفته است؟

دقیقا از 23 آذرماه 96 که من به عنوان مدیر بازاریابی لیگ فوتبال ایران منصوب شدم، فعالیت در چهار حوزه را به صورت جدی دنبال کردم. یکی افزایش محور درآمدزایی با توجه به بررسی نقاط ضعف قراردادهای فصول گذشته که موجب آسیب فوتبال شده بود و درآمدهای ما به جیب شرکت ها می رفت و کنترل و نظارتی نداشتیم. مورد دیگر این بود که آموزش را محور فعالیت هایمان قرار بدهیم و آموزه های به روزشده بازاریابی را به اهالی فوتبال و نیروهای بازاریابی و هیئت ها انتقال دهیم. سوم اینکه حق پخش تلویزیونی را به صورت قانونمند و با کمترین حاشیه پیگیری کنیم و چهارمین نکته هم اینکه در خصوص درآمدزایی از طریق انتشار محتوای فوتبال در فضای مجازی فعالیت کنیم.

 

پس از یک سال به هیچ نتیجه ای نرسیدیم

 

هر چهار موضوع را به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بردم و مصوبه گرفتیم تا پیگیری کنیم. آنها با کمال میل پذیرفتند و از ما حمایت کردند. بعد از این، مرحله به مرحله پیش رفتیم. با دستگاه های مختلف جلسات متعددی برگزار کردیم و با سازمان صدا و سیما هم به عنوان نماینده فدراسیون جلساتی برگزار کردیم. آقای داورزنی معاون وقت وزارت ورزش و جوانان هم در این جلسات بودند. جلساتی میان آقای تاج، آقای سلطانی فر و آقای علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما برگزار شد. این جلسات مصوباتی هم داشت ولی پس از یک سال هیچ خروجی و درآمدی نداشتیم و جالب است که ما نهایتا برای پخش مراسم برترین ها به صدا و سیما پول هم دادیم.

 

این شرایط هیچ سودی برای ما نداشت

 

خب این در واقع شرایط یکطرفه ای برای ما بود و آسیب به همراه داشت. ما می خواستیم شرایط برد برد داشته باشیم و البته مسائل حاکمیتی هم برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود. با این حال نه تنها چیزی نصیب ما نشد که چیزهایی هم دادیم.

 

همیشه سعی کردیم با صدا و سیما تعامل داشته باشیم

 

بعد از این در 7 اسفند ماه 1396 با 16 مدیر لیگ برتری نشست مشترکی داشتیم تا از فدراسیون بخواهند که تلاش بیشتری برای گرفتن حق پخش تلویزیونی انجام شود. از سال 97 گفته بودند که اگر حق پخش ندادند، بازی ها پخش نشود. با این حال ما سعی کردیم که طوری رفتار کنیم که جلوی پخش بازی ها را نگیریم و با تعامل مشکل را حل کنیم.

 

مجوز سایر دستگاه ها دلیلی برای انتشار محتوای فوتبال نیست

 

محتوای مسابقات فوتبال هم اکنون به صورت آنلاین و ویدیویی در فضای مجازی بدون پرداخت هیچ سهمی به فوتبال در حال انتشار است. رسانه ها و پلتفورم های مختلف مجوزهایی از سازمان ها و دستگاه های مختلف دارند اما بر طبق قوانین کپی رایت ایران، مجوز دستگاه های دیگر دلیلی بر استفاده و انتشار محتوای فوتبال نیست و آنها برای ادامه انتشار محتوای اینترنتی فوتبال باید از کارگزار مجوز بگیرند ، مطابق رویه جهانی نقش کارگزار فراتر از پخش محتوای فوتبال که در جایگاه صدور لایسنس محتوای مسابقات فوتبال به منظور انتشار در کلیه پلتفورم های فضای مجازی است . بر طبق ابلاغی که امروز خبرش منتشر شد، لازم است کلیه توزیع کنندگان محتوای فوتبال برای دریافت مجوز انتشار محتوای فوتبال در فضای مجازی از طریق موسسه کارگزار سازمان لیگ به عنوان (Licenser & Right Holder)  اقدام نمایند.

 طی فرآیندی قانونی در مدتی طولانی این گام بلند به نفع فوتبال برداشته شده تا فوتبال منافع خود را مستقلا دریافت نماید به این منظور رایت هولدر نیازی به مجوز دستگاه های دیگر ندارد چون لزوما میتواند خودش منتشرکننده نباشد.

 

فدراسیون فوتبال یک ریال بودجه مصوب ندارد

 

 بزرگترین مشکل ما این است که بودجه به صورت کارشناسی تقسیم نمی شود. استادیوم آزادی می گوید پول بیشتری به ما بدهید. هیئت ها پول کم دارند. باشگاه ها پول کم دارند. وزارت ورزش پول ندارد. شرکت توسعه و تجهیز هم همین مشکل را دارد و سایر بخش ها هم غیر از این نیست و همه این مشکلات هم به این خاطر است که بودجه ورزش کشور، نیم درصد بودجه کل کشور است. یک دستگاه فرهنگی اندازه کل ورزش یک کشور بودجه دارد که ممکن است اثرگذار هم نباشد. یک دستگاه بسیار کوچک فرهنگی اندازه کل فدراسیون فوتبال بودجه می گیرد. فدراسیون فوتبال یک ریال بودجه مصوب مجلس که بشود بر اساس آن برنامه ریزی کرد، ندارد. شما برای برنامه ریزی به بودجه، زمان و نیروی انسانی نیاز دارید و وقتی این سه را نداشته باشید نمی توانید حرفی از موفقیت بزنید.

 

فدراسیون وقتی پول ندارد، به هم ریختگی ایجاد می شود

 

  فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که ردیف بودجه ای ندارند. پس خودشان باید بیایند و درآمدزایی کنند برای هزینه هایی که دارند؛ مثل هزینه های داوران، هزینه های ناظران، هزینه تیم های ملی، اعزام ناظران و داورها و .. فدراسیون فوتبال باید همه این هزینه ها را تقبل کند. خب وقتی پول ندارد، فوتبال دچار به هم ریختگی می شود. الان مشکلات بسیاری از باشگاه های ما همین است. بازیکنی را می گیرند ولی بودجه ای ندارند.  به عنوان مثال باشگاهی در سوئد مدیریت تیمی را به یک فردی پیشنهاد داده بودند و به او گفته بودند که کافی است تنها 20 درصد بودجه را فراهم کند و مابقی فراهم است. در ایران ولی چنین چیزی وجود ندارد و مدیر خودش باید همه منابع مالی را فراهم کند.

 

چاره ای جز ورود به روش های درآمدزایی نداشتیم

 

در این شرایط دیدیم که چاره ای نداریم مگر اینکه به حوزه های مختلف سر بزنیم. در تبلیغات محیطی درآمدهای ما چهار برابر گذشته شده و امسال نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر شد. پول هم به سازمان لیگ آمد و دیگر لازم نیست که با شرکت ها درگیر باشیم. الان خودمان برای وصول مطالبات اقدام می کنیم. اگر از قبل هم اینطور بود، حالا ما درگیر چند پرونده در دادگاه ها نبودیم. در مورد حق پخش هم آقای تقی زاده در وزارت ورزش مسئولیت مستقیم دارند. ایشان آشنا به فعالیت های مجلس هم هستند و می توانند با پیگیری، حق پخش را به بودجه سال بعد اضافه کنند.

 

تنها درآمدی که باقی مانده، حق پخش اینترنتی بود

 

تنها چیزی که می توانست به دستمان برسد و انجام پذیر بود، کسب درآمد از انتشار محتوا فوتبال در فضای مجازی و اینترنت بود که در واقع ما باید مذاکره می کردیم. ما باید فراخوان می دادیم که این کار را کردیم. شرکت هایی آمدند و در زمان قانونی پیشنهادشان را دادند. بعد ما از آنها تضامین بانکی خواستیم. شرکت تیراژه از طرف ما این کار را پیگیری می کرد.  بعد از این، هم تضامین نیامد و هم مدیر حقوقی اعلام کرد که حداقل باید در مزایده سه شرکت باشند. به این ترتیب مزایده دوم را برگزار کردیم و به یک شرکت رسیدیم، ما اسناد آنها را پذیرفتیم و پیشنهادش را باز کردیم ولی پیشنهاد در ابتدا یک طرفه بود؛ یعنی چیزی که دست ما می رسید، چیزی نبود که حق فوتبال باشد. از اردیبهشت ماه سال جاری تا امروز، پشت سر هم جلسه داشتیم. بیش از 30 جلسه فشرده کارشناسی‌ برگزار کردیم با حضور رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ بوده است، جلسات بسیاری با حضور مدیر حقوقی فدراسیون فوتبال و مدیر حقوقی سازمان لیگ بوده است. ضمن اینکه بررسی میدانی نیز توسط کارشناسان فنی و بازاریابی سازمان لیگ انجام شد.

 

بعد از کش و قوس های فراوان ...

 

ما سعی کردیم در این حوزه با صدا و سیما وارد مذاکره بشویم. من خودم دوست داشتم که این حق پخش را به شرکتی واگذار نکنیم و خودمان کار را در دست بگیریم. بارها از مسئولان سازمان صداوسیما و به طور ویژه معاونت فضای مجازی برای این موضوع پیگیری کردیم و حتی از دو طرف نمایندگانی بصورت کتبی معرفی شدند و جلسات متعددی برگزار شد و با بی میلی و عدم تمایل سازمان صداوسیما برای ورود جدی ، این بحث خاتمه یافت. به هر حال راه دیگری جز تلاش برای درآمدزایی از محتوای فوتبال در فضای مجازی نداشتیم.

در این زمینه خدمت دستگاه های مختلف من جمله سازمان بازرسی کل کشور رسیدیم و اعلام کردیم که فراخوانی داده ایم و در نهایت بعد از کش و قوس های زیاد به توافق رسیدیم.

 

درآمد حق پخش اینترنتی به تمام باشگاه‌ها می‌رسد

 

سوال بعدی در رابطه با باشگاه های لیگ برتری و مدیران عامل آنها بود و درآمدی که نصیب آنها خواهد شد. رئیس سازمان اقتصادی فوتبال به این سوال اینگونه پاسخ داد: ببینید درآمدها باید بیشتر شود. یک مقدار چک هایی که دریافت کردیم زمان دارد و بر طبق زمانبندی میرسد. قرارداد همراه اول هم صد در صد شده و این پول را هم می گیریم و به باشگاه ها می دهیم. در مورد درآمد حاصل از پخش اینترنتی هم همینطور است. به تمام باشگاه ها درآمدهایش داده می شود. حالا باشگاه در مورد اردوهایشان، تمریناتشان و همینطور فیلم های رختکن را می توانند تهیه کنند و خیلی هم خوب است و ما حمایت می کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری