آخرین مطالب

تعامل بین بازاریابی دیجیتالی و ارتباطات با وفاداری مشتری: فرهنگی - اقتصادی - بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

تعامل بین بازاریابی دیجیتالی و ارتباطات با وفاداری مشتری:

  بزرگنمایی:


 
کانال‌های دیجیتالی از قبیل اینترنت ، ایمیل ، موبایل و تلویزیون‌های دیجیتالی باعث ایجاد ارتباطات جدید با مشتریان می‌گردد . یک سری مدل‌هایی وجود دارد که به شرح و توصیف ارتباطات بازاریابی دیجیتالی  می‌پردازند این مدل‌ها با وفاداری مشتری ارتباط دارند . درکانال‌های تعاملی جدید بازاریابان یاد می‌گیرند که چگونه ارتباطات موثری ایجاد کنند و آن نوع ارتباط را با مشتری‌ها حفظ نمایند . منطق اصلی بازاریابی ، مبادله کالاها در جهت خدمت رسانی برقراری تعاملات بیشتر و برقراری ارتباط می‌باشد.(وارگو و اوچ ،2004)
نوآوری‌های تکنولوژیکالی ، کانال‌های جدید و تغییر محیط‌های رسانه‌ها در این دسته بندی کانال‌ها قرار می‌گیرند (باچاریا و بولتن،2006).سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شرکت‌ها چگونه بایستی با مشتریانشان در تعامل باشند تا به بهترین یافته‌ها دست یابند . این سؤال بیشتر برای شرکت‌هایی که هزینه و قیمت برایشان مهم هست مطرح می‌شود(رینارتز ،2005)
مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده از کانال‌های دیجیتالی هم برای سرمایه گذاری و هم برای مشتری موضوع اصلی این کانال‌ها محسوب می‌شوند(پیپرز و روگرز ،2005)
در کانال‌های تعاملی بازاریابان براساس گرایشاتشان بیشتر با مشتریان در ارتباط‌اند و به شناخت مشتریانشان بیشتر دست پیدا می‌کنند در عین حال که این تعامل هزینه کمی را متحمل می‌شود. مشتریان به روش‌های مختلف می‌توانند اطّلاعات کسب کنند. برخی‌ها از طریق روزنامه‌ها – خریداری اجناس مورد نیاز و کسب اطلاع درباره آنها ، بروزرسانی اطّلاعاتشان درباره محصولات ، با تعامل و درارتباط بودن با دوستانشان و.....
در واقع در ارتباط بودن با مشتری یا همان باخبر بودن از مشتری یکی از ایده‌های اصلی مبحث  مدیریت ارتباط با مشتری است . اخیراً مطالعات زیادی پیرامون پروسه اطّلاعات منطقی مدیریت ارتباط با مشتری انجام گرفته که موید این مطلب است که این مبحث نقش کلیدی را در ارتباطات با مشتری بازی می‌کند (چشنات ،2005)
در واقع به کار بردن دستورالعمل‌های (مدیریت ارتباط با مشتری) باعث افزایش دانش مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها می‌شود(میتاس ،2005)
رینارتز و کومار در سال 2003 نشان دادند که چگونه مشتریان در طول زندگی خود از ارتباط داشتن با فعّالیّت‌های شرکت سود می‌برند . بر این اساس کانال‌های دیجیتالی برای برندها مقرون به صرفه است و باعث حفظ تماس و ارتباط با مشتریان می‌شود و تنها هدفش ارتقاء عملیّات نیست بلکه وفاداری مشتری است .
 کارخانجات خودروسازی از تسهیلات ایمیلی و اینترنت برای راه اندازی مدل‌های جدیدشان استفاده می‌کنند، آن‌ها از طریق وب سایت‌ها با مشتریانشان در تعامل و ارتباط می‌باشندف از جمله این کارخانجات  BMV می‌باشد که یکی از اصلی‌ترین ابرقدرت‌ها در این حوزه می‌باشد . این شرکت تصاویر مدل‌های جدید ماشین‌های خود و همین طور خدمات خودش را در وب سایتش اعلام می‌کند . مثال دیگر شرکت نایک است که بازار هدف آن جوانان هستند و بیشتر به دنبال مد و فشیون هستند . بر همین اساس شرکت نایک جدیدترین مدل‌ها یا فشیون ها ی جوان پسند را در معرض دید آنها قرار می‌دهد و برای آنها تصاویر آن اجناس را شبیه سازی می‌کند(هارگواک و سیک ،2009)
شرکت کنون با کمک مشتریانش و مصرف کنندگان آنلاین خود تصاویر دیجیتالی محصولات خود را در اینترنت پخش می‌کند و در آن زمان برند اورئال ،روزنامه‌های خبری را به ایمیل‌های مشتریانش می‌فرستاد تا بتواند ارتباطش با مشتریانش را حفظ نماید و آن‌ها را وفادار به خود نگه دارد(مریساوو و رائولز،2004).
مجلّات چاپّی هم در این عرصه فعّالیّت چشمگیری دارند و با ارسال مجلّات الکترونیکی و ارسال آنها به ایمیل مشتریانشان و تبلیغ خود از طریق اس ام اس های تبلیغاتی این پروسه را انجام می‌دهند (مریساوو،2004).
این طور کانال‌های ارتباطی با توجّه به مقرون به صرفه بودن  و سهولت کارشان ، این روش بازاریابی را نسبت به بازاریابی‌های سنّتی متمایز کرده و آنها را برنده رقابت نموده است . طبق ایده‌های فرنرز در سال 1998، بازاریابان بایستی توانایی این را داشته باشند که در هر روز از زندگی ارتباط برند با مشتریانشان را بیشتر کنند، در واقع آنها به نحوی با همکاری با تولیدکنندگان سهیم می‌شوند.(راهالد و رامّاسامی ،2004).در واقع رسانه‌های دیجیتالی توانسته‌اند راه ارتباطی بهتری را برای کشف اطّلاعات در زمینه‌های گوناگون برای مشتریان فراهم آورند. مثلاً در یک بازی شرکت می‌کنند و با آن برند آشنا می‌شوند و یا با وب سایت‌های شرکت آشنا می‌شوند و از طریق وب سایت با محصولات آشنا می‌شوند . چیزی کهکنونبه آن اشاره می‌کند در واقع مشارکت مشتری و رضایت اوست . این تعاملات باعث می‌شود که بازاریابان اطّلاعات بیشتری راجع به مشتری کسب کنند . درباره نیازهای آنها ، علایق آنها. این تعاملات و ارتباطات باعث جلب مشتری از نواحی مختلف جهان می‌شود و در نهایت وفاداری آن‌ها را به دنبال خواهد داشت .مک دونالد از کانال آنلاین برای تقویّت پیام رسانی و برقراری ارتباط بیشتر با مشتریانش بهره می‌برد. این شرکت روی به ارتباطات انلاین برای جذب کودکان آورده وی کارهای مختلفی برای این منظور انجام داده از قبیل طراحی وب سایت (هپی مل) که در آن ضمن معرفی خود و محصولات خود برای جذب هر چه بیشتر کودکان بازی و سرگرمی قرار  داده است. کانال‌های دیجیتالی در واقع نوعی فرصت برای هویدا ساختن شخصیت و الگوهای رفتاری آنهاست،در واقع مشتریان با پر کردن فرم‌های اطّلاعاتی به نحوی در حال برقراری ارتباط با فروشندگان این کانال‌ها هستند که بازاریابان از این موقعیّت‌ها بایستی استفاده کنند و علایق و ترجیحات مشتریان را رازگشایی نمایند که خود این امر باعث افزایش بهره وری ارتباطات می‌شود و باعث حفظ این ارتباط وطرف می‌شود(سیمسون، 2005).طبق گفته‌های کاتلر ، یک بازاریاب وقتی موفّق خواهد بود که بتواند در ذهن خودش ارزش خاصی را برای ایجاد وفاداری در مشتری در نظر بگیرد و به آن نیاز پاسخگو باشد . در واقع هدف آنها برقراری ارتباطات طولانی مدّت و سرمایه گذاری بلند مدّت روی مشتریان است . همزمان با توسعه بازاریابی دیجیتال ، تحقیقات روی این حوزه هم در حال انجام است. مدل‌های کمّی بیانگر مکانیسم و عملکرد ارتباطات بازاریابی دیجیتال هست و همین طور در مورد بحثی که همان وفاداری مشتری و ارتباط آن با بازاریابی دیجیتال هست به مراتب کمتر تحقیقاتی انجام شده است. ارتباطات بازاریابی  ،  مدیریت ارتباط با مشتری   به مانند مدیریت برند ، به دنبال ایجاد و مدیریت روابط با مشتریان هستند و اغلب مدل‌های خوبی را پیشنهاد می‌کنند. تحلیل رفتار مشتری، تبلیغات ، بازاریابی مستقیم، بازاریابی الکترونیکی، همه و همه به دنبال برقراری ارتباط با مشتری و وفادار کردن آنها هستند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری