آخرین مطالب

تعامل بین بازاریابی دیجیتالی و ارتباطات با وفاداری مشتری: فرهنگی - اقتصادی - بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

تعامل بین بازاریابی دیجیتالی و ارتباطات با وفاداری مشتری:

  بزرگنمایی:


 
کانال‌های دیجیتالی از قبیل اینترنت ، ایمیل ، موبایل و تلویزیون‌های دیجیتالی باعث ایجاد ارتباطات جدید با مشتریان می‌گردد . یک سری مدل‌هایی وجود دارد که به شرح و توصیف ارتباطات بازاریابی دیجیتالی  می‌پردازند این مدل‌ها با وفاداری مشتری ارتباط دارند . درکانال‌های تعاملی جدید بازاریابان یاد می‌گیرند که چگونه ارتباطات موثری ایجاد کنند و آن نوع ارتباط را با مشتری‌ها حفظ نمایند . منطق اصلی بازاریابی ، مبادله کالاها در جهت خدمت رسانی برقراری تعاملات بیشتر و برقراری ارتباط می‌باشد.(وارگو و اوچ ،2004)
نوآوری‌های تکنولوژیکالی ، کانال‌های جدید و تغییر محیط‌های رسانه‌ها در این دسته بندی کانال‌ها قرار می‌گیرند (باچاریا و بولتن،2006).سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شرکت‌ها چگونه بایستی با مشتریانشان در تعامل باشند تا به بهترین یافته‌ها دست یابند . این سؤال بیشتر برای شرکت‌هایی که هزینه و قیمت برایشان مهم هست مطرح می‌شود(رینارتز ،2005)
مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده از کانال‌های دیجیتالی هم برای سرمایه گذاری و هم برای مشتری موضوع اصلی این کانال‌ها محسوب می‌شوند(پیپرز و روگرز ،2005)
در کانال‌های تعاملی بازاریابان براساس گرایشاتشان بیشتر با مشتریان در ارتباط‌اند و به شناخت مشتریانشان بیشتر دست پیدا می‌کنند در عین حال که این تعامل هزینه کمی را متحمل می‌شود. مشتریان به روش‌های مختلف می‌توانند اطّلاعات کسب کنند. برخی‌ها از طریق روزنامه‌ها – خریداری اجناس مورد نیاز و کسب اطلاع درباره آنها ، بروزرسانی اطّلاعاتشان درباره محصولات ، با تعامل و درارتباط بودن با دوستانشان و.....
در واقع در ارتباط بودن با مشتری یا همان باخبر بودن از مشتری یکی از ایده‌های اصلی مبحث  مدیریت ارتباط با مشتری است . اخیراً مطالعات زیادی پیرامون پروسه اطّلاعات منطقی مدیریت ارتباط با مشتری انجام گرفته که موید این مطلب است که این مبحث نقش کلیدی را در ارتباطات با مشتری بازی می‌کند (چشنات ،2005)
در واقع به کار بردن دستورالعمل‌های (مدیریت ارتباط با مشتری) باعث افزایش دانش مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها می‌شود(میتاس ،2005)
رینارتز و کومار در سال 2003 نشان دادند که چگونه مشتریان در طول زندگی خود از ارتباط داشتن با فعّالیّت‌های شرکت سود می‌برند . بر این اساس کانال‌های دیجیتالی برای برندها مقرون به صرفه است و باعث حفظ تماس و ارتباط با مشتریان می‌شود و تنها هدفش ارتقاء عملیّات نیست بلکه وفاداری مشتری است .
 کارخانجات خودروسازی از تسهیلات ایمیلی و اینترنت برای راه اندازی مدل‌های جدیدشان استفاده می‌کنند، آن‌ها از طریق وب سایت‌ها با مشتریانشان در تعامل و ارتباط می‌باشندف از جمله این کارخانجات  BMV می‌باشد که یکی از اصلی‌ترین ابرقدرت‌ها در این حوزه می‌باشد . این شرکت تصاویر مدل‌های جدید ماشین‌های خود و همین طور خدمات خودش را در وب سایتش اعلام می‌کند . مثال دیگر شرکت نایک است که بازار هدف آن جوانان هستند و بیشتر به دنبال مد و فشیون هستند . بر همین اساس شرکت نایک جدیدترین مدل‌ها یا فشیون ها ی جوان پسند را در معرض دید آنها قرار می‌دهد و برای آنها تصاویر آن اجناس را شبیه سازی می‌کند(هارگواک و سیک ،2009)
شرکت کنون با کمک مشتریانش و مصرف کنندگان آنلاین خود تصاویر دیجیتالی محصولات خود را در اینترنت پخش می‌کند و در آن زمان برند اورئال ،روزنامه‌های خبری را به ایمیل‌های مشتریانش می‌فرستاد تا بتواند ارتباطش با مشتریانش را حفظ نماید و آن‌ها را وفادار به خود نگه دارد(مریساوو و رائولز،2004).
مجلّات چاپّی هم در این عرصه فعّالیّت چشمگیری دارند و با ارسال مجلّات الکترونیکی و ارسال آنها به ایمیل مشتریانشان و تبلیغ خود از طریق اس ام اس های تبلیغاتی این پروسه را انجام می‌دهند (مریساوو،2004).
این طور کانال‌های ارتباطی با توجّه به مقرون به صرفه بودن  و سهولت کارشان ، این روش بازاریابی را نسبت به بازاریابی‌های سنّتی متمایز کرده و آنها را برنده رقابت نموده است . طبق ایده‌های فرنرز در سال 1998، بازاریابان بایستی توانایی این را داشته باشند که در هر روز از زندگی ارتباط برند با مشتریانشان را بیشتر کنند، در واقع آنها به نحوی با همکاری با تولیدکنندگان سهیم می‌شوند.(راهالد و رامّاسامی ،2004).در واقع رسانه‌های دیجیتالی توانسته‌اند راه ارتباطی بهتری را برای کشف اطّلاعات در زمینه‌های گوناگون برای مشتریان فراهم آورند. مثلاً در یک بازی شرکت می‌کنند و با آن برند آشنا می‌شوند و یا با وب سایت‌های شرکت آشنا می‌شوند و از طریق وب سایت با محصولات آشنا می‌شوند . چیزی کهکنونبه آن اشاره می‌کند در واقع مشارکت مشتری و رضایت اوست . این تعاملات باعث می‌شود که بازاریابان اطّلاعات بیشتری راجع به مشتری کسب کنند . درباره نیازهای آنها ، علایق آنها. این تعاملات و ارتباطات باعث جلب مشتری از نواحی مختلف جهان می‌شود و در نهایت وفاداری آن‌ها را به دنبال خواهد داشت .مک دونالد از کانال آنلاین برای تقویّت پیام رسانی و برقراری ارتباط بیشتر با مشتریانش بهره می‌برد. این شرکت روی به ارتباطات انلاین برای جذب کودکان آورده وی کارهای مختلفی برای این منظور انجام داده از قبیل طراحی وب سایت (هپی مل) که در آن ضمن معرفی خود و محصولات خود برای جذب هر چه بیشتر کودکان بازی و سرگرمی قرار  داده است. کانال‌های دیجیتالی در واقع نوعی فرصت برای هویدا ساختن شخصیت و الگوهای رفتاری آنهاست،در واقع مشتریان با پر کردن فرم‌های اطّلاعاتی به نحوی در حال برقراری ارتباط با فروشندگان این کانال‌ها هستند که بازاریابان از این موقعیّت‌ها بایستی استفاده کنند و علایق و ترجیحات مشتریان را رازگشایی نمایند که خود این امر باعث افزایش بهره وری ارتباطات می‌شود و باعث حفظ این ارتباط وطرف می‌شود(سیمسون، 2005).طبق گفته‌های کاتلر ، یک بازاریاب وقتی موفّق خواهد بود که بتواند در ذهن خودش ارزش خاصی را برای ایجاد وفاداری در مشتری در نظر بگیرد و به آن نیاز پاسخگو باشد . در واقع هدف آنها برقراری ارتباطات طولانی مدّت و سرمایه گذاری بلند مدّت روی مشتریان است . همزمان با توسعه بازاریابی دیجیتال ، تحقیقات روی این حوزه هم در حال انجام است. مدل‌های کمّی بیانگر مکانیسم و عملکرد ارتباطات بازاریابی دیجیتال هست و همین طور در مورد بحثی که همان وفاداری مشتری و ارتباط آن با بازاریابی دیجیتال هست به مراتب کمتر تحقیقاتی انجام شده است. ارتباطات بازاریابی  ،  مدیریت ارتباط با مشتری   به مانند مدیریت برند ، به دنبال ایجاد و مدیریت روابط با مشتریان هستند و اغلب مدل‌های خوبی را پیشنهاد می‌کنند. تحلیل رفتار مشتری، تبلیغات ، بازاریابی مستقیم، بازاریابی الکترونیکی، همه و همه به دنبال برقراری ارتباط با مشتری و وفادار کردن آنها هستند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

قطر: در حل بحران شورای همکاری خلیج فارس پیشرفت داشتیم

مرکل باز هم در صدر فهرست زنان قدرتمند فوربس

دیپلمات سابق مراکشی به کلاهبرداری در آمریکا متهم شد

ضرب‌وشتم دانش‌آموز آمریکایی بابت پوشیدن کلاه تبلیغاتی ترامپ

واکنش ایتالیا به توافق‌های ترکیه و دولت توافق ملی لیبی

مقام مقابله با تروریسم ترامپ از کاخ سفید رفت

نامه ائتلاف سائرون به رئیس‌جمهور عراق

عمر البشیر به 2 سال حبس در یک مرکز اصلاح اجتماعی محکوم شد

افزایش شمار کودکان یمنی مبتلا به سرطان در نتیجه جنگ و محاصره

تظاهرات در عراق علیه احتمال نامزدی "محمد شیاع السودانی" برای نخست‌وزیری

چاووش اوغلو: از منافع قانونی خود در مدیترانه دفاع می‌کنیم/نیرو به لیبی اعزام نمی‌شود

منوچن: اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان ماهیت دفاعی دارد

درخواست شورای امنیت برای تحقیق پیرامون خشونت‌های اخیر در عراق

کره شمالی یک آزمایش "مهم" دیگر انجام داد

هنیه: ارتباطی با دولت ترامپ نداریم/ ادعای آتش‌بس طولانی با اسرائیل صرفا جنجال رسانه‌ای است

ادبیات و درست نویسی ( شرافت ادبی ) شماره 6

آخرین قیمت طلا و سکه و آخرین قیمت انواع ارز در #بازار_آزاد 98/09/23

بیشترین مصرف کنندگان نوشابه در جهان

این 7 ماده غذایی را هرگز نخورید!

بیانیه ایران در بیست و پنجمین نشست کنوانسیون تغییرات اقلیمی قرائت شد

تاکید ایران و اسپانیا بر توسعه همکاری های زیست محیطی بین دو کشور

گزارش روز پنجم جشنواره «سینماحقیقت»/ آخرین رتبه‌بندی آرای مردمی اعلام شد .

بیرانوند مصدوم شد

علیرضا قربانی برای«درخت گردو» می‌خواند

آغاز رسمی فستیوال فیلم‌های ایرانی در ویتره فرانسه

بعد از حدود 15 سال نقش منفی بازی کردم.

اعطای گرنت 100 میلیون تومانی به فناوران برتر

ایسنا رسانه "اولین‌ها" است

قبای نسوس و سرانجام جوامع میلیتاریست

نماینده ویژه آمریکا یکشنبه برای گفت‌وگو درباره کره شمالی به سئول می‌رود

ترکیه و روسیه به زودی قرارداد جدیدی برای خرید اس-400 امضا می‌کنند

ترکیه نام "محمد دحلان" را در فهرست تروریستی قرار داد

رئیس جمهوری هند بی اعتنا به اعتراضات، لایحه شهروندی را امضا کرد

خوشحالی ترامپ از پیروزی بوریس جانسون در انتخابات و تبریک اتحادیه اروپا

واکنش‌ها به قتل فجیع نوجوان عراقی در میدان الوثبه بغداد

وزیر اول اسکاتلند بار دیگر بحث "استقلال" را وسط کشید

مسکو: تروریست‌ها و کلاه‌سفیدها برای حملات شیمیایی در ادلب و حلب آماده می‌شوند

سازمان ملل: قانون شهروندی تازه هند تبعیض علیه مسلمانان است

پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس

هشدار روسیه نسبت به "خلأ قدرت" در عراق

ایران به هر نوع تجاوز پاسخی محکم می‌دهد/سخنان اخیر یکی از مسئولان سپاه، درباره لبنان نبود

تبارکوروش/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

وقتی سرمایه های اجتماعی قربانی می شوند

جلسه هم اندیشی دوازدهمین جشنواره منطقه ای کودک و نوجوان مهر دزفول برگزار شد .

ادبیات و درست نویسی ( شرافت ادبی ) شماره 5

آدمِ سالم کیست؟

آخرین قیمت طلا و سکه و آخرین قیمت انواع ارز در #بازار_آزاد 98/09/22

تمدید مهلت شرکت در جشنواره برگزیدگان مهندسی صنایع

افزایش تعداد پروژه‌های دانشگاه امیرکبیر در حوزه نفت

اختصاص یک روز به نقد عملکرد مدیریت دانشگاه آزاد در نشریات دانشجویی