آخرین مطالب

حجت اله اریایی نژاد،ریس میراث فرهنگی دزفول :پل قدیم دزفول روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارد و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود.

حجت اله اریایی نژاد،ریس میراث فرهنگی دزفول :پل قدیم دزفول روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارد و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود. فرهنگی - مقالات فرهنگی - تاریخ

حجت اله اریایی نژاد،ریس میراث فرهنگی دزفول :پل قدیم دزفول روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارد و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود.

  بزرگنمایی:
، حجت الله آریایی نیا رئیس میراث فرهنگی دزفول در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در دزفول، گفت: پل قدیم دزفول روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارد و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود. وی گفت: مهمترین دوره ای که این پل مرمت شده دوره سلجوقیان بوده اما در دوره‌های دیلمیان و در دوره پهلوی اول هم با کمک انگلیسی ها مرمت هایی صورت گرفته است. آریایی نیا افزود: سازه‌ها هم مثل انسان‌ها هستند وقتی پیر می‌شوند نیاز به نگهداری و مراقبت دارند، حتی خانه‌های مدرن امروزی هم اگر مراقبت نشونند و به آن رسیدگی نشود خراب می‌شود، لذا می‌بینم که این سازه روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارند، چون این سازه از آن کاربری که داشته خارج شده و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود. وی گفت: در مرمت و بازسازی این سازه چند مؤلفه وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد، اول عرشه، دوم جان پناه و دیوارهای حائل که برای جلوگیری از سقوط در آن تعبیه شده، سوم طاق‌های آجری مثل دهانه‌ها و کُنوها ( کوچکتر از طاق است )، چهارم موج‌شکن‌ها و پشت‌بند‌ها، پنجم پی و بند ( شادِرروان ) که آب را هدایت میکند و ششم حریم و بستر پل است.

، حجت الله آریایی نیا رئیس میراث فرهنگی دزفول در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در دزفول، گفت: پل قدیم دزفول روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارد و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود.

وی گفت: مهمترین دوره ای که این پل مرمت شده دوره سلجوقیان بوده اما در دوره‌های دیلمیان و در دوره پهلوی اول هم با کمک انگلیسی ها مرمت هایی صورت گرفته است.

آریایی نیا افزود: سازه‌ها هم مثل انسان‌ها هستند وقتی پیر می‌شوند نیاز به نگهداری و مراقبت دارند، حتی خانه‌های مدرن امروزی هم اگر مراقبت نشونند و به آن رسیدگی نشود خراب می‌شود، لذا می‌بینم که این سازه روزانه نیاز به سرکشی و مرمت دارند، چون این سازه از آن کاربری که داشته خارج شده و در حال حاضر یک اثر تاریخی، باستانی محسوب میشود.

وی گفت: در مرمت و بازسازی این سازه چند مؤلفه وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد، اول عرشه، دوم جان پناه و دیوارهای حائل که برای جلوگیری از سقوط در آن تعبیه شده، سوم طاق‌های آجری مثل دهانه‌ها و کُنوها ( کوچکتر از طاق است )، چهارم موج‌شکن‌ها و پشت‌بند‌ها، پنجم پی و بند ( شادِرروان ) که آب را هدایت میکند و ششم حریم و بستر پل است.

" طبق مصوبه سازمان میراث فرهنگی حریم پل 1000 متر است "

رئیس میراث فرهنگی دزفول افزود: طی یک مصوبه سازمان میراث فرهنگی مخصوص پل قدیم دزفول که ابلاغ‌هم شده است، حریم درجه یک پل 1000 متر از هر طرف چه شمال و چه جنوب است که ما مجاز به هیچگونه تغییر بستر در آن نیستیم و نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم، مثلا آن را به پارک تبدیل کنیم.

وی گفت: حریم درجه دو این سازه 2000 متر است، اما مثلا در شمال و جنوب این حریم دو پل جدید و پنجم را داریم، بعضا مشاهده شده متاسفانه برخی از ادارات و یا نهادها اقدام به عقد قرارداد مبنی بر اجاره حریم پل کرده اند، در اینجا یک نکته را هم عرض کنم که ما علاوه بر حریم یک عرصه پل هم داریم ، که اگر خیلی بدبینانه به آن نگاه کنیم حداقل 100 متر باید رعایت شود، یعنی عمدتاً تا 100 متری آن نباید هیچ‌گونه سازه‌ای وجود داشته باشد و تغییر بستر و هدایت جریان آب نداشته باشیم.

رئیس میراث فرهنگی دزفول افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ‌ مشکلی به لحاظ سازه‌ای در پل قدیم دزفول نداریم، حدود 10 تا 12 سال پیش آخرین غواصی‌ها زیر پایه‌‌های پل انجام شده، و هیچ مشکلی در پی و پایه‌‌های پل که در آب وجود دارد نداریم.

وی افزود: نکته دیگری که در سرپا ماندن پل تا بحال موثر بوده، کنترل آب است و حجم عظیم ورود آب را نداریم که بخواهد صدمه جدی به پل وارد کند،اما با این‌حال ما بصورت ماهانه حتی ماهی چندین بار سرکشی و نظارت بر پل را داریم، الان چندین سال است که بر روی پل قدیم در حال کار هستیم.

حجت الله آریایی نیا گفت: هرچند که بودجه مختصری داریم، اما از طرف سازمان میراث فرهنگی بودجه خوبی برای این اثر مصوب شده و با وجود اینکه هنوز یک ماهی از سالجاری باقی‌مانده مبلغی بالغ بر 550 میلیون تومان بطور مستقیم برای تعمیرات مرمت و نگهداری پل به میراث فرهنگی استان خوزستان واگذار شده است.

یکی از مشکلات که پل را تهدید می‌کند، اتصال پیاده‌روی فلزی است 

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات که این پل را تهدید می‌کند، اتصال پیاده‌روی فلزی است که در سال 1360 به آن متصل شده است و علت آن تردد سواره و پیاده‌رو بوده که از طریق این پل انجام می‌شده است و مشکل دیگری که این سازه با آن روبروست ایجاد ترک در آجرفرش عرشه است، که سال 90 ایجاد شده، که در حال رفع است.

حجت الله آریایی نیا افزود: مشکل دیگری که برای قسمتی از پل بوجود آمده از ضعف نظارت بوده مثلا جان‌پناهی که در آن تعبیه شده بود ایجاد ترک کرد که قرار شد با برداشتن حدود 50 سانتی متر از طرفین هر ترک برای آن تنفس ایجاد شود، که خوشبختانه در حال انجام و پیگیری است.

وی گفت: طی نامه نگاری هایی که با شهرداری دزفول شده، از شهرداری خواسته شده تا در اولین فرصت نسبت به جمع‌آوری جان پناه‌ها اقدام کند اما تاکنون جواب و کار عملی در این خصوص از شهرداری دریافت نکرده‌ایم.

آریایی نیا گفت: نکته بعدی اینکه بدلیل مرمت‌های ادواری پل که در دوره های مختلف صورت گرفته مشکلاتی وجود دارد، سازه اصلی این پل از سنگ و ساروج تشکیل شده یعنی آهک و خاک و در برخی از موارد آهک نیز بکار رفته است و روکش پل هم از آجر پخته شده که در کوره‌های آجر پزی دزفول (اواخر دوره پهلوی دوم وجود داشته) درست شده اند، ایجاد شده است و استفاده‌ای آن هم خوب جواب داده است.

وی افزود: پیشینه آجرکاری دزفول برمی گردد به زمانیکه شهر چغامیش بعنوان یک شهر آباد و نمونه شهرنشینی در استان خوزستان بوده است ( حدود 7 هزار سال قدمت دارد)

یعنی از زمانیکه در خوزستان سفال وجود داشته ، کوره آجر پزی هم داشته ایم و در هیچ کجای استان به اندازه دزفول کوره آجر پزی نداشته ایم.
د: نکته دیگر که در مرمت رعایت نشده استفاده ه از سنگ لاشه در برخی جاهای مرمت است، سنگ لاشه سنگی است که بیشتر مربوط به منطقه شا‌آباد و شوشتر است این نوعی از سنگ ماسه‌ای است که به مرور زمان فرسایش پیدا می‌کند خصوصا اگر با رودخانه ارتباط داشته باشد فرسایش پیدا می‌کند.

وی گفت: اگر دقت کنیم در آسیاب‌های شوشتر که از این نوع سنگ استفاده شده شاهد فرسایش در دیواره‌ها هستیم، این نوع سنگ بر اثر مرور زمان با آب و رطوبت فرسایش پیدا می‌کند، از طرفی قبل از اینکه این اثر ثبت ملی شود، استفاده ناهمگنی از آجر شده یعنی هر زمانیکه نیاز بوده از آجرهای مختلف استفاده شده خصوصا در قسمت غربی پل که ظاهرا شبیه آجر است ولی آجر نیست و روی دیواره های اصلی قرارگرفته است.

در مرمت و بازسازی اصالت اثر باید حفظ شود
وی افزود: در حال حاضر کاری می‌کنیم که شفافیت به پل برگردد، با حفظ لایه‌هایی مرمتی مختلف اصالت آن حفظ شود، برخی شهروندان سوال می‌کنند که چرا از آجرهای مختلف استفاده می‌کنید، در مرمت اصل بر این است که هرجا مرمت می‌کنیم مختار نیستیم که مثل اول باشد و اثری از مرمت در آن نباشد،اگر دقت کرده باشید در نقاط مختلف که مرمت صورت گرفته می‌بینید که حداقل یک یا دوسانتی متر عقب یا جلوتر است و علت آن هم این است که نشان دهیم اینجا مرمت و بازسازی شده، اینطور اصالت سازه حفظ خواهد شد.

آریایی نیا گفت: حتی به لحاظ رنگ هم مجاز نیستیم که دقیقا همان رنگ را را بکار ببریم و از آجرهایی باهمان رنگ استفاده کنیم، سوال دیگری که وجود دارد این است که چرا از آجرهای دزفول استفاده نمیکنیم؟ علت آن این است که نه تنها در دزفول بلکه در خوزستان آجرهایی با این ابعاد تولید نمی شود.

وی گفت: به لحاظ خاک هم در منطقه ( سُرخون ) قرار داریم که بعلت وجود اکسید آهن بالا رنگ قرمزی دارد اما آجرهایی که از منطقه کاشان و قم دارای رنگ روشنتر و نخودی هستند و میراث فرهنگی از کسانی که بخواهند در زمینه ساخت تولید آجر سرمایه گذاری کنند با تسهیلات کم بهره حمایت خواهد کرد، که هم بازار خوبی دارد و هم به حفظ نام دزفول که شهر آجر معروف است کمک خواهد کرد.

وی افزود: برخی افراد در فضای مجازی صحبت هایی را مطرح میکنند و ایراد هایی را مطرح میکنند که بدلیل عدم آگاهی و شناخت از موضوع صحیح نیست، و خواهشی که داریم این است که این افراد قبل از لیان این قبیل مطالب کمی در خصوص موضوع تحقیق کنند.

آرایایی نیا افزود: برای ثبت جهانی
 این اثر مولفه های مختلفی وجود دارد که باید رعایت شود، پیگیری هایی با کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی این اثر شده که جواب این بوده، این پل نباید در زندگی روزمره دخالت داشته باشد و تا این امر وجود دارد ثبت جهانی آن امکانپذیر نخواهد بود.

"حریم  1000 متری رعایت نشده و حتی در 5 متری سازه ، حریم پل شکسته شده"

وی گفت: مثلا حریم پل باید رعایت شود و نباید ساخت و سازهایی در این حریم 1000 متری وجود داشته باشد، اما متاسفانه میبینیم نه تنها این حریم بلکه در برخی نقاط 50 متر هم نه حتی 5 متر هم رعایت نشده است و آسفالت جاده ساحلی و ضلع غربی پایه‌های پل که تغییر بستر صورت گرفته، اصلا نباید وجود داشته باشد و تا اینها هست ثبت جهانی این اثر صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: مشکل عمده آسفالت شدن زیر پایه های پل است که طبق قانون باید این بستر به همان شکل اولیه خود باقی می‌ماند، در حال حاضر از زیر پایه های پل وسایل نقلیه تردد می‌کنند که آسیب و مشکلاتی برای این سازه ایجاد می‌کند.

آریایی نیا افزود: موضوع دیگر درخت کاری در این حریم است که در برخی از موارد حتی یک متر هم رعایت نشده، ریشه این درختان با نفوذ زیر پایه های پل باعث تخریب و وارد شدن آسیب جدی به این اثر خواهد شد‌.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم پل به همین سبک و سیاق و به این اثر افتخار میکنیم که یک اثر با این قدمت و عظمت در دزفول وجود دارد و نباید منافع اقتصادی را بر تاریخ و فرهنگ خود ارجح بدانیم، اگر شهرداری بخواهد کار اقتصادی کند مشکلی نداریم اما به شرطی که با هماهنگی باشد و سبک و سیاق پل به همان شکل اولیه حفظ شود.

رئیس میراث فرهنگی دزفول گفت: از نظر قانونی میراث فرهنگی قوانین صریح و قاطعی دارد،میراث فرهنگی کار اقتصادی انجام نمی دهد، ما امانت‌دار مردم هستیم، این اثر نه تنها به مردم بلکه به آیندگان و نسل های آینده تعلق دارد و همه برای حفظ آن باید تلاش کنیم، در این خصوص با هیچ‌کس خصومت و قصد و غرضی نداریم و ه ف ما صرفا حفظ این میراث ارزشمند است.
انتهای پیام/ 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری