آخرین مطالب

فرسودگی شغلی بانوان ایرانی بالاست/ضرورت برنامه ریزی ملی برای افزایش سهم زنان در جامعه بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

فرسودگی شغلی بانوان ایرانی بالاست/ضرورت برنامه ریزی ملی برای افزایش سهم زنان در جامعه

  بزرگنمایی:


 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش محوری و بنیادی بانوان در توسعه جامعه، بر ضرورت تدوین برنامه‌های جامع و حمایتی جهت ارتقای سلامت جسمی و روانی بانوان تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم آغاز نمادین پویش "ورزش، شادابی و آرامش"که به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا می‌شود، اظهار کرد: ‌در آستانه رونمایی برخی از برنامه‌های دانشگاه در راستای ارتقای سلامت بانوان قرار داریم که افتتاح نمادین پویش خودجوش "ورزش، شادابی و آرامش  از سبا تا سما" یکی از آنهاست.
وی با اشاره به سهم بزرگ بانوان ایرانی در صحنه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و به خصوص حوزه سلامت، اظهار کرد: ما در کل مجموعه اجرایی کشور به حضور بانوان پرنشاط، عالم، با انگیزه، فهیم، دلسوز و دغدغه مدار می‌بالیم و خوشبختانه سهم عمده‌ای از نقش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آکادمیک و علمی در کشور رهین تلاش بانوان ایرانی است.
بانوان برجسته و افتخارآفرین؛ از نقاط ممتاز افتراق این دانشگاه هستند
وی در ادامه با تقدیر از بانوان افتخارآفرین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در عرصه های مختلف علمی، ورزشی و فرهنگی، تصریح کرد: یکی از نقاط ممتاز افتراق این دانشگاه حضور بانوان در بخش های مختلف صف و ستاد دانشگاه بوده که سرمایه ارزشمندی است. 
دکتر زالی با بیان اینکه رمز تعالی، پیشرفت و توسعه دانشگاه در گرو التفات و توجه بیشتر به بانوان است، ادامه داد: خوشبختانه در ابعاد مختلف ملی، منطقه ای و جهانی شاهد دستاوردهای بزرگ بانوان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده ایم.
ضرورت برنامه ریزی ملی برای افزایش سهم بانوان در جامعه
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه هفته سلامت بانوان فرصتی بی بدیل برای توجه بیشتر به این قشر بزرگ از جامعه است، ‌تصریح کرد: نقش بانوان در تعالی خانواده و تحکیم بنیان‌های اجتماعی و پیشرفت و توسعه کشور بسیار ممتاز است، با این حال متاسفانه طی سال های اخیر بخش اعظمی از جمعیت زنان از امکانات و فرصتهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محروم بودند، به عبارت دیگر در مقایسه با آقایان سهم کمتری در آوانتاژهای ملی برای بانوان شاهد بودیم.
دکتر زالی با اشاره حضور نقش آفرین و هدفمند بانوان در عرصه‌های اجتماعی، تصریح کرد: با این حال کماکان سهم بانوان از امکانات جامعه قلیل و اندک است و جبران و بهبود آن نیازمند یک کار بزرگ ملی و برنامه‌ریزی گسترده در ابعاد اجرایی و سیاستگذاری است تا سهم واقعی تر و عادلانه‌تر و منصفانه ‌تری به بانوان در کشور اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: امروز در جامعه ما از بانوان آنگونه که استحقاق دارند در ابعاد و مناصب مختلف اجرایی استفاده بهینه نمی‌شود. بنابراین ضروری است یک بازنگری در جهت جبران و تعدیل  این غفلت تاریخی انجام شود.
وی با اشاره به نقش بنیادی و محوری بانوان در خانواده‌ها، اظهار کرد: استحکام، تعالی و قوام خانواده‌ها مرهون تلاش و حضور بانوان است که همین مساله اهمیت این توجه ویژه را دوچندان کرده است.
نقش ممتاز زنان در انتقال و ارتقای مفاهیم بهداشتی و درمانی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش ممتاز زنان در انتقال و ارتقای آموزش‌ها و مفاهیم بهداشتی و درمانی  در سطح خانوار، تصریح کرد: متاسفانه با وجود پیشرفت‌های عرصه بهداشت و سلامت کشور بسیاری از برنامه‌های ما در پشت در خانه ها متوقف می‌شود در حالیکه می‌توان با استفاده از نقش ممتاز بانوان نسبت به تعمیق و گسترش این برنامه‌ها در خانواده‌ها اقدام کرد.
معضل فرسودگی شغلی بانوان ایرانی
دکتر زالی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات سلامتی بانوان در جامعه ایرانی، گفت: ‌متاسفانه در کشور ما فرسودگی شغلی بانوان در حوزه های شغلی، اداری و اجرایی به خصوص در حوزه‌های سلامت و درمان به دلیل حجم بالای کار، شیفت‌های متمادی، اضافه‌کاری‌های تحمیلی، دریافتی‌های پایین و بسیاری دیگر از موضوعات، بسیار بالاست.
فرسودگی روحی و روانی بانوان شاغل ایرانی
وی با بیان اینکه فرسودگی شغلی شامل فرسودگی روحی و روانی بانوان ایرانی واقعیت دیگری است که باید بپذیریم، تصریح کرد:‌ بخشی از برنامه‌های خود را باید به ارتقای سلامت بانوان فعال در حوزه سلامت اختصاص داده شود، چراکه امروز بسیاری از بانوان شاغل به خصوص در حوزه بهداشت و درمان در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند، به گونه‌ای که افسردگی زودرس، کاهش آستانه تحمل و ابتلا به بیماری های متعدد شغلی و غیر شغلی برخی از آنهاست.
آسیب‌پذیری بانوان از کمبود نشاط در جامعه
وی با مقایسه شرایط و نشاط زنان در کشورهای پیشرفته با بانوان ایرانی، گفت: متاسفانه نشاط اجتماعی در جامعه ما پایین است و بیشترین آسیب‌پذیری در این رابطه نیز به بانوان اختصاص دارد. متاسفانه این مساله واقعیتی غیرقابل انکار است که برای جبران آن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و در این رابطه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌تواند در جهت طراحی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای در جهت ارتقای سلامت و نشاط بانوان پیشتاز باشد.
انتقاد از نبود برنامه‌های مدون حمایتی در حوزه بانوان
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از نبود برنامه‌های مدون حمایتی در حوزه بانوان، اظهار کرد: به عنوان نمونه ما برای مساله بلوغ دختران ایرانی چه برنامه‌هایی داریم؟ این مساله یک دگردیسی بسیار عمیق ساختار روانی، جسمی و فیزیولوژیک در دختران است که متاسفانه برنامه‌ای مدون برای ایجاد آمادگی در دختران برای ورود به این دوره نداریم و این مساله مورد غفلت قرار گرفته است. یا به عنوان نمونه آیا برنامه‌ای برای ارتقای فعالیت ورزشی دختران و بانوان ایرانی داریم؟
ضرورت تدوین برنامه برای مواجهه بانوان با مساله قائدگی و یائسگی
وی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع برای ایجاد آمادگی در دختران برای مواجهه با شرایط فیزیولوژیکی دوران قاعدگی، گفت: به دلیل نبود برنامه و آموزش‌های لازم بسیاری از این دردهای قاعدگی درمان نشده و مشکلات دیگری برای بانوان ایجاد می کند. متاسفانه همین مساله به فقر شدید آهن در بسیاری از زنان ایرانی منجر شده و یکی از شایعترین علل فقر آهن در بانوان ایرانی همین مساله است، درحالیکه می‌توان با برنامه ریزی مناسب پیشگیری کرد.
دکتر زالی با اشاره به اهمیت تدوین برنامه برای پدیده یائسگی در بانوان، عنوان کرد: متاسفانه یائسگی در ایران پایان دوران نشاط بانوان است، درحالیکه در سایر نقاط دنیا اینگونه نیست. همچنین متاسفانه سن یائسگی در ایران در حال کاهش است، بنابراین با تدوین برنامه و پکیج‌های آموزشی برای ورود به این دوره آمادگی ایجاد کنیم.
وی با اشاره به برخی از بیماری های شایع در بانوان ایرانی همچون پوکی استخوان، گفت: در این رابطه باید در زمینه مصرف لبنیات بیشتر در دختران و بانوان برنامه‌های حمایتی و تشویقی داشته باشیم، چراکه زمان طلایی پیشگیری از پوکی استخوان همان دوره نوجوانی است.
سن ابتلا به سرطان پستان در ایران 10 سال کمتر از سایر کشورهاست
وی ادامه داد: متاسفانه بانوان ایرانی اغلب یک تا دو دهه زودتر از سایر کشورها به بیماری های شایع بانوان مبتلا می شوند. به عنوان نمونه سن ابتلا به سرطان پستان در ایران 10 سال کمتر از سایر کشورهاست.
 دکتر زالی با اشاره به معضل تغذیه در بانوان ایرانی تصریح کرد: مهر و عطوفت زن ایرانی باعث شده که اغلب کمترین سهم سفره به بانوان تعلق بگیرد و این مساله متاسفانه به فقر غذایی مزمن در بسیاری از بانوان منجر می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به نقش محوری بانوان در خانواده‌ها و تاثیر یاس و دلمردگی آنها در کل جامعه، گفت: متاسفانه مساله‌ای که گاها مورد غفلت واقع شده این است که اکثر قربانیان خشونت های خانگی بانوان هستند که اغلب به دلیل مصلحت خانواده در این رابطه سکوت کرده و از حق و حقوق خود می‌گذرند ولی آزردگی ناشی از خشونت در تمامی ابعاد زندگی و حتی جامعه تاثیرگذار است. بنابراین باید برای پیشگیری از این آسیب‌ها برنامه ریزی داشته باشیم.
دکتر زالی در ادامه تاکید کرد: اگر خواهان توسعه و پیشرفت کشور هستیم باید یکی از اهداف بلند استراتژیک خود را به توجه بیشتر به ظرفیت زنان به خصوص در مناصب کاری و اقتصادی اختصاص دهیم، چراکه بانوان از خصایص ویژه‌ای همچون دقت، اعتماد به نفس ومسئولیت پذیری بالاتری برخوردارند و مطمئن‌ترند که شاهد این مساله نیز این است که بیشتر اختلاس‌گران جامعه مردان هستند.
وی با ذکر برخی از نمونه‌های موفق انتصاب زنان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: در بسیاری از این موقعیت‌ها بانوان بسیار موفق تر عمل می‌کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه نیمی از جمعیت تحت پوشش دانشگاه را بانوان تشکیل داده‌اند بر ضرورت تدوین برنامه‌های مناسب جهت ارتقای سلامت جسمی و روانی بانوان تاکید کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری