آخرین مطالب

سومین سمینار دزفول شهر چهارفصل برگزار شد فرهنگی - اجتماعی - خوزستان

سومین سمینار دزفول شهر چهارفصل برگزار شد

  بزرگنمایی:
مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به ظرفیت‌های دزفول در حوزه گردشگری گفت: این شهرستان گنجینه‌ای فوق العاده بکر از شکوه میراث جهانی است.

عبدالمهدی مستکین روز چهارشنبه در سومین همایش «دزفول شهر چهارفصل» در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی دزفول افزود: هرگونه تخریب اثر فرهنگی و تاریخی زنگ خطری برای هویت آن دیار است.
وی با بیان اینکه هر خشت بنای تاریخی معادل صدها چاه نفت درآمدزایی دارد، گفت: هر شهر پیشرفته دنیای کنونی، مرهون حفاظت از بافت تاریخی و ساختار میراث ملموس و ناملموس خود است.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی اظهار داشت: کودکان همزمان با ویران شدن میراث فرهنگی، گویش خود را فراموش می کنند که در این صورت هیچ ریسمان و هویت فرهنگی نخواهند داشت.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: برخی شهرها مانند یزد، کاشان، اصفهان و تبریز نسبت به حفظ میراث فرهنگی هوشیار بودند ولی برخی دیگر در خواب هزار ساله هستند.
مستکین اظهار داشت: شهر کاشان تا 20 سال پیش هیچ پیشرفتی در زمینه گردشگری نداشت ولی اکنون 700 خانه تاریخی آن برای مدت 2 سال اجاره رفته اند و گردشگران به راحتی در این شهر قدم می زنند.
وی با بیان اینکه هر گردشگر بین هشت تا 12 شغل ایجاد می کند، افزود: کاشان یک شهر مذهبی است که با توسعه گردشگری، زمینه کسب و کار را افزایش داده و مردم آن کالاهای سنتی خود را با توسعه گردشگری به فروش می رسانند.
مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: شهر کاشان نخستین شهر خشتی جهان در یونسکو شناخته شده و اجازه ساخت خانه های بلند در آن داده نمی شود.
وی افزود: زمانی می توانیم سخن از هوشمندی بزنیم که ظرفیت ها و زیرساخت های لازم را نیز فراهم کنیم؛ اکنون یک میلیارد و 800 میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد و صنعت گردشگری به بزرگترین صنعت جهانی تبدیل شده است.

دزفول جزو 10 شهر برجسته ایران در حوزه میراث فرهنگی است
مستکین با بیان اینکه دزفول جزو 10 شهر برجسته ایران در حوزه میراث فرهنگی است، بیان کرد: شهرها از نظر هستی شناسی میراث به دو بخش میراث محور و فقیر از عناصر میراث تقسیم می شوند، شهر دبی با وجود اینکه از نظر میراثی فقیر است با آغاز رویکردی از 30 سال پیش تاکنون به یکی از مناطق گردشگری جهان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای میراث محور بهترین شرایط را برای جذب گردشگر دارند، افزود: این شهرها در سه محور میراث ملموس، ناملموس و طبیعی قرار دارند.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه دزفول یک شهر میراث محور بالقوه محسوب می شود، اظهار داشت: این شهر با داشتن برجسته ترین آثار از نظر عمل گرایی فوق العاده ضعیف بوده است.  
وی افزود: محوطه تاریخی جندی شاپور یک اثر بالقوه است که در سال های گذشته در چهار کمیته در یونسکو بررسی و به عنوان نخستین دانشگاه جهان معرفی شد که بعد از آن 2 کنگره بین المللی در این دانشگاه برگزار شد.
مستکین با بیان اینکه فقط یک مخروبه از یعقوب لیث باقی مانده است، گفت: پارسال برای نخستین بار پس از تبلیغات انجام شده، پنج هزار گردشگر از جندی شاپور دیدن کردند.

رویکرد سنتی و غیرعلمی از دلایل توسعه نیافتن گردشگری دزفول است

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: پل ساسانی، آسیاب های آبی و چغامیش جزو آثار ملموس و تعزیه محرم، جشن ها، موسیقی سنتی و هنرهای نمایشی و تئاتر بومی از آثار ناملموس هستند که دزفول در بخش تئاتر رتبه نخست کشور را در جذب مخاطب به خود اختصاص داده است.
وی افزود: رودخانه دز، کوهستان های شمال دزفول، پوشش گیاهی، تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری و آبزیان نیز جزو میراث معنوی دزفول هستند که به درستی از آنها استفاده نشده است. مستکین اظهار داشت: ناآگاهی مسئولان شهری نسبت به مقوله میراث فرهنگی و صنعت گردشگری، رویکرد سنتی، غیرحرفه ای و غیرعلمی به مفهوم صنایع فرهنگی و درآمدهای پایدار، شکاف بین نخبگان دانشگاهی و دست اندرکاران شهری، فقدان پیوست فرهنگی و گردشگری در توسعه بافت شهری و بی توجهی به بافت تاریخی، چالش روانی امنیت و نبود هتل از دلایل توسعه نیافتن گردشگری در شهرستان دزفول هستند که باید به آنها پرداخته شود.
وی از سرمایه گذاران دزفول خواست به ساخت هتل و خانه های بوم گردی روی آورند و سیستم حمل و نقل شهری را تقویت کنند.
مستکین افزود: برگزاری تورهای تاریخی ورزشی مانند کوهنوردی و صخره نوردی، تور تاریخی و گردشگری در حوزه دوچرخه کوهستانی، ماهی گیری در طبیعت و حوضچه های مصنوعی، تورهای گردشگری در حوزه ورزش های آبی، مسابقات اسب سواری و بیشه و جنگل نوردی از جمله ظرفیت های شهرستان دزفول در حوزه میراث طبیعی هستند که قابلیت اجرایی دارند.

طرح های علمی توسعه هوشمند استقبال می شوند 

معاون پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه انقلاب انرژی های نو پنجمین انقلاب صنعتی دنیا پیش بینی می شود، گفت: انقلاب انرژی های نو زنگ خطری برای اقتصاد ایران است.
سید جمشید افشانی وظیفه مراکز رشد را پیدا کردن ایده های افراد توانمند و مستعد در فعالیت های فناورانه دانست و افزود: اکنون انقلاب اینترنتی همه چیز دنیای فرهنگ، اقتصاد و کسب و کار را در دنیا عوض کرده و موجب تغییر در رویکرد زندگی، برنامه زمان بندی و سیاست های کلی دنیا شده است.

وی با بیان اینکه همه ابزارهای خانه در حال هوشمند شدن هستند، اظهار داشت: باتوجه به شکل گیری صنعت اینترنت باید سرعت خود را بالا ببریم در غیراین صورت این صنعت تیشه به ریشه اقتصاد ما خواهد زد.

معاون پارک علم و فناوری خوزستان با تاکید بر لزوم شناسایی افراد توانمند حوزه شهر هوشمند افزود: طرح های علمی درخصوص توسعه هوشمند استقبال می شوند.
وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به معرفی فرهنگ سنتی، هنرها و بازارها بر می گردد که باید به سرعت در این حوزه گام برداریم.

برنامه ریزی رویدادکارآفرینی شهر هوشمند در دزفول

مدیر مرکز رشد و واحدهای فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول نیز گفت: رویداد کارآفرینی شهر هوشمند با افق 10 ساله برای دزفول برنامه ریزی شده تا هم ادبیات هوشمندی و هم صنعت هوشمند سازی را در سطح شهر معرفی کنیم.
مهدی هودگر افزود: نخستین رویداد کارآفرینی و هشتمین جشنواره ایتاب با محوریت دزفول شهر هوشمند، برنامه های مشترکی را آغاز کرده که برگزاری این سمینار نیز در راستای آن است.
وی اظهار داشت: سومین سمینار دزفول شهر چهارفصل با همت انجمن دزپارس و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد که در آن به نحوه هوشمند شدن گردشگری با رویکردهای نوین گردشگری پرداخته می شود.
هودگر افزود: صنعت گردشگری تنها صنعت سبز جهان شناخته شده و البته باید پیوست فرهنگی آن نیز اجرا شود زیرا بدون پیوست فرهنگی به معضل تبدیل می شود.
وی گفت: استفاده از ظرفیت فضای اجتماعی، فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری، استفاده از بازی های رایانه ای و موبایلی و استفاده از ظرفیت مجازی و افزوده می تواند به توسعه گردشگری کمک کند.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول افزود: اگر بتوانیم صنعت گردشگری را در ایران هوشمند کنیم فضای کسب و کار و اشتغال نیز به سطحی می رسد که بسیاری از صنایع آلاینده شهر حذف خواهند شد چراکه هنوز تحولات کشور براساس انقلاب صنعتی می چرخند البته دیگر کشورهای دنیا از این انقلاب ها عبور کرده و وارد فاز جدیدی برای کنترل و ایجاد اشتغال شده اند. 
وی ادامه داد: حدود 70 درصد اشتغال صنعتی تا سال 2030 میلادی از بین می رود که این زنگ خطری برای ایران است و اگر از صنایع پویا و پایدار برای ایجاد اشتغال استفاده نکنیم با سونامی بیکاری مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز گفت: گردشگری یکی از منابع مهم و محل های کسب درآمد اقتصاد و توسعه پایدار است و دزفول نیز با داشتن آثار تاریخی متعدد و طبیعت بکر مانند رودخانه دز و آبشار شوی می تواند هر گردشگری را به سمت خود جذب کند.
علی افروس افزود: دنیای کنونی به گردشگری بوم گردی، آب و کشاورزی نیز پرداخته که دزفول می تواند در این حوزه نیز مقصد خوبی باشد.
وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول پارسال مجوز مرکز تحقیقات باستان شناسی و توریست را اخذ کرد و تاکنون گام های خوبی در این خصوص برداشته است که امیدواریم در توسعه این شهرستان موثر باشد.
افروس افزود: با توجه به اینکه دزفول یکی از پایلوت های شهر هوشمند شناخته شده می تواند به دنبال فعالیت های نرم افزاری و شهر هوشمند پیش رود.
وی از همکاری  انجمن دزپارس برای برگزاری این سمینار تقدیر کرد و گفت: امسال حدود 200 دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد دزفول پذیرفته شدند و تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های فیلیپین امضا شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود: اقدامات لازم برای برقراری ارتباط با دانشگاه های آمریکای لاتین و حوزه خلیج فارس در حال انجام است و تلاش می شود از این ظرفیت ها و ارتباطات در توسعه گردشگری شهرستان دزفول استفاده شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری