آخرین مطالب

نهاوندیان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم: از دوره مدیریت بحران عبور کرده‌ایم و در آستانه بازسازی رونقیم

نهاوندیان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم: از دوره مدیریت بحران عبور کرده‌ایم و در آستانه بازسازی رونقیم اقتصادی - سیاسی

نهاوندیان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم: از دوره مدیریت بحران عبور کرده‌ایم و در آستانه بازسازی رونقیم

  بزرگنمایی:
معاون اقتصادی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور با تغییر شاخص های اقتصادی دگرگون خواهد شد، اظهارداشت: راه تحول و دگرگونی در اقتصاد کشور انتقال پیام قدرت و تاب‌آوری اقتصاد کشورمان به بیرون است. امروز باید آماده باشیم که در شرایط جدید ، شاهد تحول مجدد در شاخص‌های اقتصادی باشیم و مردم گشایش‌های اقتصادی را لمس کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمد نهاوندیان روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم، گفت: توافق هسته ای زمانی رخ داد که از اقتصاد کشور علائم کاهش تورم و تبدیل رشد منفی به رشد مثبت به خارج از کشور منتقل شد و بهبود شرایط اقتصادی از قبل از حصول توافق شروع شده بود، لذا تحریم کنندگان از اینکه با فشارهای بیشتر می‌توانند به مقصود برسند، ناامید شده بودند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز هم باید این پیام به خارج از کشور منتقل شود که با ادامه فشار و تحریم‌ها نمی‌توانید به اهداف خود برسید.
دکتر نهاوندیان با اشاره به فلسفه ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: هدف از ابلاغ این سیاست‌ها این بود که درجه تاب‌آوری اقتصاد را در مقابل شوک‌های احتمالی بالا ببریم و با واقع‌بینی نسبت به تهدیداتی که عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشورمان را تهدید می‌کند، کاری کنیم که آسیب‌پذیری اقتصاد کشور در مقابل این هجمه‌ها کاهش یابد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه باید نسبت به تاب‌آوری و آسیب‌پذیری در مقابل تهدیدات دشمن نگاه بلندمدت داشته باشیم، گفت: در عین حال که باید انعطاف‌پذیری و قدرت واکنش سریع بالا برود، باید مدیریت اینگونه واکنش‌ها در مسیر نگاه بلندمدتی که ترسیم شده، شکل بگیرد و خطایی که گاه در این حوزه صورت می‌گیرد این است که در واکنش سریع به حوادث ، تصمیماتی گرفته شود که با جهت‌گیری درازمدت در تناقض قرار بگیرد.
دکتر نهاوندیان با بیان اینکه در 6 سال گذشته 2 مرحله اقتصادی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: در این دوران یک مرحله 55 ماهه را از تیر 92 تا دی ماه 96 داشتیم و در آن شاهد تحولات جدی در شاخص‌های اقتصادی کشورمان بودیم. در طول این مدت حرکت کم‌نظیری در اقتصاد ایران شکل گرفت و آن تحقق رشد اقتصادی ، همزمان با کاهش تورم به صورت مستمر بود.
رئیس مؤسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی خاطر نشان کرد: علیرغم مشکلات ساختاری درازمدتی که در اقتصاد کشور وجود داشت، این 55 ماه نشان داد که می‌توان در مسیر اصلاح ساختاری اقتصادی گام‌هایی برداشت اما از آنجا که بدخواهان ایران نمی‌توانستند شاهد توانمندی روزافزون اقتصاد کشورمان باشند، مجدداً هجمه‌ای را به صورت کاملاً غیرقانونی و برخلاف موازین بین‌المللی در پیش گرفته و تحریم‌هایی را در دو مرحله اعمال کردند.
دکتر نهاوندیان افزود: البته در اعمال تحریم‌ها، اغتشاشات دی‌ماه 96 نیز بی‌تأثیر نبود و دشمنان را به این طمع انداخت که می‌توانند با افزودن فشارها به اهداف خود نایل آیند و لذا با اعمال تحریم‌ها التهاباتی در بازار ارز و کالا ایجاد شده و تحول اقتصادی 55 ماهه دچار آسیب شد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امریکا تحریم نفتی و بانکی بی‌سابقه‌ای را اعمال کرد و اقتصاد و معیشت مردم تحت تأثیر آن قرار گرفت اما با این وجود مردم مقاومت کردند و در 3 ماه اخیر نشانه‌های خروج از بحران قابل مشاهده است و تورم نقطه به نقطه نسبت به 4 ماه قبل ، کاهش ملموسی داشته است، البته هنوز به وضعیت رضایتبخش نرسیده ایم و باید با قوت به مسیر خود ادامه دهیم.
دکتر نهاوندیان با تأکید بر اینکه در 24 ماه آینده بایستی «بازسازی رونق و اصلاح ساختاری» را در دستور کار خود قرار دهیم، اظهارداشت: هوشمندی در این است که از این شرایط دشوار به عنوان فرصتی برای اصلاح ساختاری استفاده کنیم. امروز زمان آن است آنچه در سیاست‌های کلی اصل 44 ابلاغ شده اجرایی کرده و مدیریت اقتصاد را از بخش دولتی به بخش خصوصی بسپاریم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر دولت، این تعبیر را داشتند که در شرایط جنگ اقتصادی، فعالان اقتصادی، رزمندگان این جنگ هستند، لذا همه احترام و اعتمادی که در زمان جنگ برای رزمندگان قایل هستیم و همه امکانات و تجهیزات را برای مقابله با دشمن در اختیار آنها قرار می‌دهیم امروز باید چنین نگاهی را به فعالان اقتصادی داشته باشیم.
دکتر نهاوندیان گفت: درسی که امروز باید در پایان مدیریت بحران و آغاز بازسازی رونق اقتصادی بیاموزیم این است که موانع تولید، تجارت، سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات را شناسایی و برطرف کنیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اظهار خرسندی از فعال شدن شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: تشکیل این شورا در ابتدا برای ما یک آرزو بود اما امروز فعالیت این شورا به قانون تبدیل شده و در سطح ملی و استانی تحقق یافته است.
دکتر نهاوندیان افزود: دولت مصوب کرده که در هر تصمیم اقتصادی که اتخاذ بشود، بایستی در آن دیدگاه‌های فعالان اقتصادی نیز مد نظر قرار بگیرد، لذا باید کاملاً پیگیری کنیم که این مصوبه به طور کامل تحقق یابد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود پتانسیل‌های اقتصادی استان قم برای پیشرفت و توسعه روزافزون را مورد اشاره قرار داد و گفت: استان قم از پتانسیل کم‌نظیر فرهنگی در حوزه فرهنگ دینی و نیز از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار است و این توانمندی ها می‌تواند در مسیر رونق اقتصادی استان تحول ایجاد کند.
رئیس مؤسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: باید در حوزه گردشگری استان قم سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد و از آنجا که این استان از موقعیت جغرافیایی برای لجستیک و حمل و نقل برخوردار است، بایستی نسبت به تکمیل زیرساخت‌های ارتباطات ریلی و حمل و نقل جاده‌ای استان توجه ویژه‌ای مبذول شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: استان قم همچنین از معادن غنی برخوردار است لذا باید در زمینه اکتشاف و استخراج آن فعالیت‌ها شتاب بگیرد.
دکتر نهاوندیان گفت: سیاست جدی دولت در مقابله با تحریم ، حمایت و تشویق صادرات است و جهت‌گیری‌ در این زمینه آن است که سیاست‌های ارزی کشور به هیچ عنوان نباید به جریان صادرات لطمه بزند و بر این باوریم که درآمد صادرکننده واقعی حتماً به چرخه اقتصاد کشور برمی‌گردد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور شناسایی و تکمیل پروژه‌های دارای اولویت استان قم را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسئولین برنامه‌ریزی استان باید حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و خدماتی استان قم را شناسایی کرده و در برنامه‌ریزی 2 ساله توسعه و تقویت این حوزه‌ها را مورد توجه جدی قرار دهند.
در ابتدای این مراسم استاندار و شماری از مسئولین استان قم گزارشی از وضعیت استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اقداماتی که برای توسعه و رونق اقتصادی در استان انجام گرفته، ارایه کردند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری