بزرگنمایی:
ﺗﻨﻮع و ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ فعالیتهای ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻋﻠﻤـﻲ ،اﻗﺘﺼـﺎدی آﻣﻮزﺷـﻲ و. .. در ﻗﺎﻟـﺐ سازمانهای ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﮔﺴﺘﺮدﮔﻲ ارﺗﺒﺎﻃﺎت درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در نظامهای ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ اﻣﺮوزی و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ شاخصها و ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮاوان مؤثر در رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ سازمانها ﻣﻮﺟﺐ میشود ﺗﺎ ﻣـﺪﻳﺮان سازمانها ﺑـﻴﺶ از ﻫـﺮ زﻣﺎن دﻳﮕﺮی ﻣﺠﺒﻮر ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ سلاحها و اﺑﺰارﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ وارﺗﺒﺎﻃﻲدرﻋﺮﺻﻪ رقابتهای ﺗﺠـﺎری ﻣﺠﻬﺰ ﺷﻮﻧﺪ.( ﺣﺴﻨﻲ ،1385) ﻳﻜﻲ از ﻛﻤﺒﻮدﻫﺎی واﻗﻌﻲ ﻣﺪﻳﺮان در فعالیتهای ﻛﺎری ﻛﻤﺒﻮد اﻃﻼﻋﺎت ﻣـﺮﺗﺒﻂ و ﻣﻨﺎﺳـﺐ اﺳـﺖ. اﻟﺒﺘﻪ اﮔﺮ آﻧﻬﺎ ﻫﻤﻪ اﻃﻼﻋﺎت راﻫﻢ در اﺧﺘﻴﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ وﻟﻲ ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﻣﻨﺎﺳـﺒﻲ ﺑـﺮای ﺳـﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ آﻧﻬـﺎ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، تأثیر ﻣﺜﺒﺘﻲ در ﻋﻤﻠﻜﺮدﺷﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه نمیگردد. در واﻗﻊ سازمانها ﺑﺎﻳـﺪ ﺧـﻮد را ﻣﺘﻨﺎﺳــﺐ ﺑــﺎ ﻋﺼــﺮ اﻃﻼﻋــﺎت ﻃﺮاﺣــﻲ ﻛﻨﻨــﺪ و در ﺗﺼــﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻳﻬــﺎ از اﻃﻼﻋــﺎت اﺳــﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨــﺪ ( اﻟﻮاﻧﻲ ،1385 ). اﻣﺮوزه اﻃﻼﻋﺎت در ﻛﻨﺎر ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ، ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ ، ، اﻧﺮژی و ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ را اﻳﻔﺎ و روز ﺑﻪ روز ﺑﺮ اهﻤﻴﺖ آن اﻓﺰوده میشود. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺣﺘﻴﺎج ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دارﻧﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﻧﻴﺰ از اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﺴـﺘﺜﻨﻲ ﻧﺒـﻮده و ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺻﺤﻴﺢ دارد. در دهههای گذشته ارتباط بین سیستمهای اطلاعاتی و عملکرد کاربران از جمله چالشهای مهمی بوده که در اکثرتحقیقات مربوط به سیستمهای اطلاعاتی مشاهده شده است. پژوهشگران و محققان توجه بسیاری به کسب اطلاعات درباره نحوه تاثیرگذاری سیستمهای اطلاعات روی عملکرد کاربران داشتهاند (رهنورد ،1382). در این میان عدم توجه کافی به عوامل فنی، انسانی،اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی سبب شکست و تحمیل هزینههای هنگفت بر دوش سازمان میگردد(اندرسون،2008)
عدم توجه به نیروی انسانی و نیازهای اساسی اطلاعاتی کارکنان سبب بروز مشکل و اتلاف زمان و هزینه جهت پاسخگویی در مواقع حساس تصمیم گیری در سازمان میگردد. با ایجاد موثرترین اطلاعات و حیاتیترین دادهها از منظر نیروی انسانی میتوان با تشویق افراد در بهره گیری از اطلاعات به موقع، مناسب و قابل اطمینان عملکرد نیروی انسانی را افزایش دهیم. کاهش موانع تجاری بین المللی، آزادی اقتصادی، جهانی شدن و قانون گریزی، چالشهای متعددی را در بین سازمانها و کشورهای در حال توسعه، همچون ایران، بوجود آورده است
به عبارتی دیگر نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در پیشبرد اهداف و ارتقای بهره وری سازمانها محسوب میشود، بنابراین بهبود عملکرد نیروی انسانی نیازی انکارناپذیر برای سازمانها است. در عرصه رقابتی کنونی با توجه به استفاده سازمانها از سیستمهای اطلاعاتی گوناگون در واحدهای مختلف، نقش و تأثیر این سیستمها بر عملکرد نیروی انسانی پر رنگتر بوده و با ایجاد اطلاعات مؤثر و حیاتی در این سیستمها و تشویق افراد در بهره گیری از این اطلاعات به موقع، مناسب، قابل اطمینان و ... میتوانیم عملکرد نیروی انسانی را افزایش دهیم.سازمانهای ایرانی به منظور پاسخگویی هر چه موثرتر به تغییرات محیط و افزایش توان رقابتی سازمانها به سمت گسترش سیستمهای اطلاعاتی تغییر مسیر دادهاند)رضایی و همکاران،2003)