آخرین مطالب

«پاد» گزارش می دهد دو روی سکه تحریم های دارویی

«پاد» گزارش می دهد دو روی سکه تحریم های دارویی اجتماعی

  بزرگنمایی:
اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و تحریم دارو از سوی این کشور اگرچه اقدامی جدید و دور از انتظار نبوده و مسبوق به سابقه بوده است اما با برنامه ریزی و تدبیر دولت این اقدام غیرانسانی کشوری که ادعای بشر دوستی دارد اما برای تامین منافع و سیاست های خود راه ها را حتی برای ورود دارو به کشور بسته است این بار نیز خنثی می شود. در دور قبلی تحریم ها توان تولید دارو نداشتیم، اما تحریم های اولیه آموخت تا به گونه ای دارو تولید شود که پاسخگوی نیاز مردم باشد. هم اکنون حدود ۹۶ درصد دارو‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و سهم مواد اولیه و موثره ایرانی در تولید دارو به ۶۷ درصد رسیده است که به گفته کارشناسان این حوزه رکوردی بی نظیر است. اگرچه برای رفع چالش های فعلی در حوزه دارو، نیازمند نظارت بیشتر برای جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت دارو هستیم.

اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و تحریم دارو از سوی این کشور اگرچه اقدامی جدید و دور از انتظار نبوده و مسبوق به سابقه بوده است اما با برنامه ریزی و تدبیر دولت این اقدام غیرانسانی  کشوری که ادعای بشر دوستی دارد اما برای تامین منافع و سیاست های خود راه ها را حتی برای ورود دارو به کشور بسته است این بار نیز خنثی می شود. در دور قبلی تحریم ها توان تولید دارو نداشتیم، اما تحریم های اولیه آموخت تا به گونه ای دارو تولید شود که پاسخگوی نیاز مردم باشد. هم اکنون حدود 96 درصد دارو‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و سهم مواد اولیه و موثره ایرانی در تولید دارو به 67 درصد رسیده است که به گفته کارشناسان این حوزه رکوردی بی نظیر است.  اگرچه برای رفع چالش های فعلی در  حوزه دارو، نیازمند نظارت بیشتر برای جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت دارو هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، همزمان با فرارسیدن آخرین مهلت آمریکا به کشورها برای تحریم بانکی و نفتی ایران در روز 13 آبان، موضوع تحریم های دارویی مورد توجه قرار گرفته است. در روزهای اخیر کمپین های مختلفی از سوی چهره های معروف و سلبریتی ها با موضوع انتقاد از تحریم های دارویی ایران تشکیل شده است. اگرچه دولت آمریکا و رسانه های معاند با بازی رسانه ای تلاش دارند تا اعلام کنند موضوع تحریم های دارویی از سوی این کشور موضوعیت ندارد، اما بر همگان واضح است که تحریم مراودات بانکی بر موضوع دارو تاثیرگذار است. در واقع عملا زمانی‌که انتقال پول ممکن نیست و تحریم بانکی مدنظر قرار می‌گیرد، چه در بخش تامین مواد اولیه برای تولید دارو و چه در حوزه تامین قطعات و ماشین‌آلات، مشکل به وجود آمده و عملا امکان تهیه و تامین ملزومات تولید دارو فراهم نخواهد بود.

 

دروغ آشکار آمریکایی‌ها درباره عدم اعمال تحریم های دارویی

مجید مجیدی، کارگردان صاحب نام ایرانی در سخنرانی خود در بنیاد فیلم چین در پکن گفت: آمریکا با تحریم دارو و نیازمندی های مردم، نه دولت در واقع ملت ایران را تحریم کرده است که بیانگر استیصال واشنگتن در برابر ملت است. عباس کبریایی‌زاده، رییس هیات‌مدیره صنایع داروهای انسانی نیز تحریم نبودن داروی ایران را دروغ آشکار آمریکایی‌ها عنوان کرد و گفت: در این خصوص فعالیت‌های جهانی مدنظر قرار گرفته و به سازمان ملل و سایر نهادهای بشردوستانه نامه‌نگاری شده است؛ چرا که این اقدام آمریکایی‌ها عملی غیرانسانی، غیرقانونی و برخلاف مقررات جهانی است. وی تاکید کرد: تحریم دارویی ایران از سوی آمریکا، غیرانسانی‌ترین اقدامی است که می‌توان مدنظر قرار داد. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی از سوی آمریکا را دروغ عنوان کرد و گفت: وجود مشکل در ارتباط مالی با شرکت‌های تولید کننده دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه، روند دریافت محصولات را طولانی و هزینه‌های سربار را اضافه می‌کند.

 

موفقیت‌ صنعت دارویی کشور با وجود افزایش تحریم‌ها

اگرچه تحریم های آمریکا واردات دارو و مواد اولیه برای تولیدات برخی داروها را با مشکلاتی همراه می کند با این وجود و بر اساس ارزیابی از شرایط فعلی، دارو‌های مورد نیاز کشور در هر شرایطی تامین خواهد شد. در چهار پنج سال گذشته و با اهتمام دولت یازدهم و دوازدهم و تجربه ای که از دور اول تحریم ها برای ایران به وجود آمد، سهم مواد اولیه و مواد موثره دارویی تولید داخل در صنعت دارویی کشور با ارتقای چشمگیری همراه بوده است.  در حال حاضر 96 درصد داروها در داخل تولید می شود و باوجود  مشکلات، تهدیدها و تحریم های اعمال شده در ماه‌ها و سال‌های اخیر، نسبت تولیدات دارویی کشور که مواد اولیه و مؤثره آن، تولید ملی است افزایش چشمگیری یافته و با رشد افزون بر 24 درصدی، به ٦٧درصد از کل داروی تولیدی کشور رسیده است.

دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: آمار استخراجی که پیشتر اعلام شده، مربوط به برآوردهای سال ١٣٩٥ بوده که حداقل ماده اولیه ٥٤ درصد داروهای تولیدی در داخل را تولید ایران می‌دانست، لیکن در آخرین آمارها، سهم مواد اولیه و موثره ایرانی در تولید دارو به 67 درصد رسیده است که در نوع خود رکوردی کم نظیر به شمار می‌آید.

جهانپور در ادامه افزود: در ماه‌های آینده، هر ماه و شاید هر هفته شاهد فرمولاسیون و تولید محصولات جدید دارویی در کشور خواهیم بود، اما مشخصه اصلی و وجه تمایز صنعت دارویی ایران از سایر کشورهای هم ارز، توانمندی فعلی و پتانسیل و فرصت‌هایی است که در حوزه تولید مواد اولیه و موثره دارویی در کشور به فعلیت رسیده و بسرعت در حال توسعه است.

وی همچنین از نامه رییس سازمان غذا و دارو به سازمان برنامه و بودجه کشور برای تخصیص حداقل 20درصد از منابع اختصاص یافته برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی به صنایع مواد اولیه دارویی و داروی تمام شده (محصول نهایی) جهت حمایت و تسریع در توسعه تولید داروی ایرانی خبر داد.

 

دارو‌های مورد نیاز کشور در هر شرایطی تامین خواهد شد

هم اکنون وظیفه همه قوا و دستگاه های اجرایی است که با تمام وجود از تهدید ایجاد شده به گونه ای استفاده کنند که به فرصتی برسیم. در حال حاضر سهم تولیدات داخلی دارو با افزایش چشمگیر رو به روست و این دستاوردی برای کشورمان محسوب می شود. اگرچه مشکلاتی نیز از جمله عدم توازن در عرضه و تقاضا و افزایش قیمت برخی  داروها را مشاهده می کنیم و این مساله نیز در گرو افزایش نظارت است و ضرورت دارد نظارت ها در این زمینه تشدید شود. در هر صورت نکته مورد تاکید مسئولان اطمینان دهی آنها از تامین دارو و تجهیزات پزشکی است.  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری 16 مهر ماه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که  با موضوع مدیریت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط تحریم برگزار شده بود گفت: تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور همواره از اولویت‌های دولت بوده است و در هر شرایطی دارو‌های مورد نیاز مردم تامین خواهد شد.

جهانگیری در این جلسه صنعت داروسازی را از جمله صنایع خوب و پراهمیت کشور برشمرد و گفت: شرکت‌های داروسازی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان فعال در این زمینه، نقش پراهمیتی در تامین داروی مورد نیاز کشور دارند و حدود 96 درصد دارو‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود که این موضوع از افتخارات کشور است.

جهانگیری افزود: در همین راستا در سال جاری 3.5 میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده تا دغدغه‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور وجود نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: 300 میلیون دلار نیز با مدیریت بانک مرکزی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعنوان تنخواه قرار گرفته تا این وزارتخانه بتواند در مواقع ضروری و مورد نیاز از این منابع در جهت رفع مشکلات احتمالی تامین دارو استفاده کند.

وی ادامه داد: برای مبارزه با احتکار کالا‌های اساسی و دارو نیز تصمیمات مناسبی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه اتخاذ شده و تولید کنندگان نباید از پر بودن انبار‌های رسمی خود نگرانی داشته باشند چرا که پر بودن انبار‌های رسمی کشور موضوعی مثبت است و احتکار و اخلال به مواردی اطلاق می‌شود که افرادی بخواهند کالا و دارو را از چرخه توزیع و دسترس مردم خارج کنند. جهانگیری از وزارت امور خارجه خواست موضوع تحریم واردات دارو و تجهیزات پزشکی توسط آمریکا و سنگ اندازی این کشور بر سر راه استفاده از منابع مالی ایران در خارج از کشور برای واردات دارو را از طریق مجامع و محاکم بین المللی پیگیری حقوقی کند.

در مجموع شرایط فعلی پیش آمده را می توان به دو روی سکه تشبیه کرد که از طرفی تهدید و شرایط تحمیل شده بر کشورمان است و روی دیگر نیز افزایش خودکفایی و تبدیل تهدید به فرصت  است. شواهد نشان می دهد آمریکا نه با یک گروه خاص بلکه با مردم سر جنگ دارد و امید است تا با اتخاذ بهترین راهکارها و همکاری هر سه قوه از شرایط فعلی ناخواسته عبور کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری