بزرگنمایی:
کارآفرینان پیشگامان موفقیتهای تجاری در جامعه هستند و همواره نقش مهمی در پیشرفت جوامع داشتهاند. آنها از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کاارایی، ایجااد شاغل، رقابت، بهره وری وتشکیل شرکتهای جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند. کارآفرینان و سازمانهای کارآفرین همواره سعی میکنند تا هزینههای خود را به حداقل برسانند، با توجه به منابع موجود برنامه ریزی میکنند و در مقابل آنچه که نمیدانند به آنچه که دارند میاندیشند، به همین جهت ریسک پذیرند، تحمل ابهام را دارند و به تحقیقات ارج مینهند، لازم است که در جوامع گوناگون انقلاب کارآفرینی رخ دهد به گونهای که این انقلاب در قرن حاضر، اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد، با توجه به موارد ذکر شده کارآفرین میتواند با کارآفرینی خود اهداف خویش را دنبال کند(احمدپورداریانی، بنابراین توجه به موضوع کارآفرینی و تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه کارآفرینی برای کشوربه دلایل زیر بسیار حیاتی است:
• عامل افزایش سرمایه گذاری و به تبع آن افزایش سود و سرمایههای سرمایه گذاران است
• سبب ایجاد فر صتهای تازه در بازار کار و راهکار موثری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور است
• موجب دگرگونی ارزشها و تحول ماهیت آنها میشود و ارزشهای تازهای بوجود میآورد
• موجب آسان شدن روند رشد و توسعه کشور میشود
• محیط و شرایط لازم را برای تولید کا لاها، محصولات و بازاریابی آنها فراهم میسازد
• سیاستها، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه میشود، خدمات، سبب پیدایش محصولات
• عامل تقویت و تکامل صنایع دا خلی است و زمینه رقابت صنایع داخلی با صنایع خارجی را فراهم میآورد و منجر به افزایش صادرات و دریافت ارز برای کشور میشود (قبادی،2010).
کارآفرینی به عنوان سمبل و نماد تلاش موفقیت در امور تجاری و خارجی بوده و کارآفرینان پیشاگامان موفقیتهای خارجی در جامعه هستند توانایی آنها در بهره گیری از فر صتها، نوآوری آنها در بهره گیری از فر صتها، نیروی آنها در نوآوری و ظرفیت آنها در قبال موفقیت، به عنوان معیارهایی هستند که کارآفرینی نوین به وسیله آنها سنجیده میشود (احمدپورداریانی،2000)