آخرین مطالب

تفاوت رسانه های جمعی با رسانه های اجتماعی : علمی وفناوری - مقالات فرهنگی - مقالات علمی

  بزرگنمایی:


رسانه های جمعی، عبارت است از مجموعه ای از وسایل ارتباطی که عموماً با ارتباطی یکسویه به دنبال جمعی از مخاطبان هستند. رسانه های دیداری و شنیداری و چاپی مثل تلویزیون، رادیو و روزنامه، از جمله مهمترین رسانه های جمعی هستند. شاید ظهور صنعت چاپ، نقطه ی آغاز رسانه های جمعی در دنیا بود. درباره ی رسانه های جمعی، محتوا زیاد تولید شده است، لذا نویسنده از توضیح بیشتر آن صرف نظر می کند.
تفاوت های اساسی بین رسانه های اجتماعی و رسانه های جمعی وجود دارد که در ادامه، گذرا به آن اشاره می شود که بعد از آن توضیحات هر تفاوت ارائه می شود.
جدول شماره (1): تفاوت بین رسانه های اجتماعی و رسانه های جمعی
برخی از مشخصاتی که به توصیف تفاوت های رسانه های اجتماعی و رسانه های جمعی کمک می کنند از این قرارند:
1- دامنه دسترسی
تکنولوژی رسانه های اجتماعی و رسانه های جمعی هر دو امکان گسترش دسترسی را فراهم می کنند و می توانند به مخاطبانی جهانی دست یابند. اما رسانه های جمعی به طور شاخص از یک شبکه ی سازمانی متمرکز برای سازماندهی، تولید و انتشار استفاده می کنند، در حالی که رسانه های اجتماعی ذاتاً تمرکززدایی شده تر و کمتر سلسله مراتبی هستند و یا نقاط متعدد تولید و مصرف مشخص می شوند.
2- قابلیت دسترسی
وسائل تولید برای رسانه های جمعی به طور معمول در اختیار دولت و/یا شرکت های خصوصی هستند؛ رسانه های اجتماعی به طور رایگان یا با هزینه ی ناچیز در دسترس عموم مردم هستند.
3- سهولت استفاده 
تولید رسانه های جمعی به طور معمول نیاز به مهارت ها و آموزش اختصاص دارد. در مقابل، اغلب تولید رسانه های اجتماعی، به مهارت ها و آموزش اختصاصی نیاز ندارد یا تنها به تجدید برداشتی از مهارت های موجود نیاز دارند؛ از لحاظ نظری هر کسی با دسترسی به اینترنت می تواند وسائل تولید رسانه های اجتماعی را به کار بیاندازد.
4- ارتباط فوری 
زمان تأخیری میان مواد ارتباطی تولیدشده در رسانه های جمعی ممکن است طولانی باشد (روزها، هفته ها یا حتی ماه ها) در حالی که در رسانه های اجتماعی امکان پاسخ های تقریباً فوری وجود دارد؛ تنها مشارکت کنندگان تعیین کننده ی هر تأخیری در پاسخ هستند).
با این حال، رسانه های جمعی شروع به اقتباس جنبه هایی از تولید کرده اند که به طور معمول با ابزارهای رسانه های اجتماعی انجام می شود، بنابراین این ویژگی ممکن است در طول زمان جنبه ی متمایزکننده اش میان این دو نوع رسانه را از دست بدهد.
5- استمرار
تولیدات رسانه های جمعی، هنگامی که ایجاد می شوند، دیگر قابل تغییر دادن نیست (زمانی که مقاله ی یک مجله چاپ و توزیع شد، دیگر نمی توان در آن تغییری ایجاد کرد)، در حالی که تولیدات رسانه های اجتماعی را می توان تقریباً به طور فوری با گذاشتن اظهارنظر یا ویراستاری تغییر داد.
6- تعامل 
رسانه های اجتماعی اصولاً حالت یک سویه با مخاطب دارند و تنها پیام را ارسال می کنند و ارتباطات، یک به یک یا یک به چند است؛ در حالی که رسانه های اجتماعی، ارتباطات چند به چند است و مخاطب کاملاً به صورت تعاملی قدرت ارتباط دارد.
7- محدودیت 
در تمام رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه، محدودیت تولید محتوا داریم، در حالی که در رسانه های اجتماعی محدودیتی برای تولید محتوا نیست؛ زیرا در آنجا بحث، دیده شدن محتواست.
8- اعتبار 
فضای رسانه های جمعی کاملاً رسمی است و محتوا تا حدود زیادی معتبر است، اما فضای رسانه های اجتماعی غیررسمی و محتوا کمتر مورد اعتبار است؛ البته کاربران به راحتی می توانند محتوای مورد شایعه و غیرمعتمد را شناسایی و معرفی کنند.
9- چند رسانه ای 
محتوا در رسانه های جمعی محدود به صدا، تصویر یا متن است؛ در حالیکه در رسانه های اجتماعی این محدودیت بسیار کمتر است و قابلیت ناوبری وجود دارد.
10- تحریریه 
در همه ی رسانه های جمعی، تیم تحریریه وجود دارد که محتوا را تولید می کنند، اما در رسانه های اجتماعی تیم تحریریه ای برای تولید محتوا نیست، بلکه تیم مانیتورینگی برای رصد محتوا موجود است.
11- اندازه گیری مخاطب 
در تمام رسانه های جمعی این مشکل وجود دارد که تعداد مخاطب مشخص نیست، اما در رسانه های اجتماعی به راحتی امکان اندازه گیری مخاطبان موجود است و متوجه می شویم که یک رسانه چه مقدار مخاطب آنی و دائمی دارد.
12- سانسور 
سانسور محتوا در رسانه های جمعی بیداد می کند، محتوا از طرف سازمان های درونی و بیرونی، و تحریریه به اندازه ی کافی سانسور می شود، اما در رسانه های اجتماعی، سانسور به شدت کمتر است، مگر اینکه محتوا ضد ارزشی باشد که کاربران آن را گزارش کرده باشند؛ البته بدون سانسور هم نیست.
13- تولید محتوا 
محتوا در رسانه های جمعی مطابق با اهداف سازمان رسانه ای تولید می شود، اما در رسانه های اجتماعی چون کاربرمحور است و مخاطب، خود محتوا تولید می کند، بر اساس نیازهای اجتماعی محتوا تولید می شود.
14- قیمت 
تولید محتوا و دسترسی به محتوای رسانه ای جمعی در مقایسه با رسانه های اجتماعی گران است؛ زیرا در رسانه های اجتماعی با کمترین امکانات می توان بیشترین محتوا را تولید کرد


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

فراخوان دوازدهمین جشنواره منطقه ای تئاتر کودک و نوجوان مهر شهرستان دزفول با شعار «قصه، بازی، نمایش» برای برگزاری در بهمن ماه ٩٨ منتشر شد

ثبت 109 اثر منقول و غیر‌منقول در فهرست آثار ملی

مصوبات امروز هیت دولت

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش در سه ماهه اول سال: رشد سرمایه و تولید اقتصادی بدون نفت مثبت شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه: مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شد

تجربه پررنج عباس میرزا /تهیه کننده علی غلامرضائی،مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت: ایران خواهان روابط دوستانه با همسایگان جنوبی است

توقیف اموال همسر عمر البشیر و 37 تن از اعضای نظام سابق

دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب اسلامی

رقابت عکاسی آسمان شب با محوریت میراث ملی ایران

نرخ ارز واقعی مورخه 27 شهریور ماه 1398

چگونه می‌توان مانع کلاهبرداری‌های اینترنتی شد؟ نوشته: هومن رضوی

عملیات حفاظت از برج واقع در شمال غرب کاخ آپادانای شوش آغاز شد

جولان گردش‌های مالی قاچاق در حساب‌های بانکی

پنتاگون تا 48 ساعت آینده گزارشی در مورد حمله به آرامکو منتشر می‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی : آماده‌سازی زمین برای ساخت 59000 واحد مسکونی/ ساخت 20000 واحد مسکونی در 9 شهر جدید شروع شده است

دیدار سفیر اتریش در ایران با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: دولت ایران مصمم به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ترکیه در ابعاد دو جانبه و منطقه ای است.

آثار ثبت جهانی شوشتر پاک‎سازی می‌شوند

دیدار سفیر چین با رییس سازمان سینمایی

27 شهریور روز بزرگداشت ادب فارسی ​ با استاد حبیب شوکتی نیا

برگزاری کارگاه آموزشی اطفای حریق در پایگاه میراث جهانی شوش

اولین کارگروه مقابله با بحران در پایگاه میراث جهانی شوش برگزار شد

حکایتی از سفر یک استاد دانشگاه روسی در زمان جنگ سرد به انگلستان

به بهانه پاسداشت بیست وهفتم شهریور ماه روز شعر وادب فارسی

معاون گردشگری خبر داد: آغاز پروژه تدوین ظوابط ارزیابی تاسیسات گردشگری کشور

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به استاندار کردستان، مراتب ثبت شش اثر منقول فرهنگی‌‌تاریخی را ابلاغ کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری: دولت تدبیر‌ و امید توجه ویژه و خاص به روستاها دارد

وزیر صمت در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید: به دنبال تسهیل‌گری در تولید هستیم

نخستین جلسه شورای توسعه سواحل مکران پیش از ظهر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

«پایتخت 6» آبان ماه کلید می‌خورد/ جدیدترین تصاویر از «خوابزده»

اعلام برنامه‌های شبکه سه در نیمه دوم سال/ از پخش «عصر جدید» تا «فوق‌لیسانسه‌ها» و طنز 90 شبی

علی مصفا بازیگر «لامینور» شد

روز گذشته فیلمبرداری فیلم سینمایی «عنکبوت» آغاز شد.

اسامی بازیگران نوجوان «سبز سفید قرمز» اعلام شد

«سرزمین آبی» برای انجام مراحل فنی به اروپا رفت.

هزینه بالای تولید عده‌ای از فعالان سینما را حذف کرده است

اولین آموزش پرورش دنیا در ایران ، شوش باستان

پیش‌تولید سری جدید «کودک شو» از آذر آغاز می‌شود

محمدرضا علیمردانی مجری شبکه نسیم شد

فیلم های مذهبی کیفیت کارهای سینمایی را افزایش می‌دهد.

فرزند پرویز پرستویی هم بازیگر شد

هشدار پلیس به پرسه‌زنان در اطراف مدارس/ دستگیری 408 تن از اراذل و اوباش پایتخت

مسئولان یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد

یک نفر سوخت یک ملت بیدار شد

رئیس اورژانس تهران جان باختن یک پسربچه 8 ساله را بر اثر برق گرفتگی را در ورزشگاه آزادی تهران تایید کرد.

رحمانی فضلی: نوع اطلاع رسانی نواقص بخش های تولیدی باید اصلاح شود

روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه تاکید کردند؛ حملات نظامی اسراییل به سوریه تنش منطقه را تشدید می کند

دکتر روحانی در نشست مطبوعاتی: اهداف آمریکا از حضور و مداخله در امور سوریه خطرناک است

اسامی زنان و مردان در دیار دزفول از گذشته تا حال / قسمت دوم : اسامی مردان تحقیق و گرد آوری محمدحسن روانبخش انصاری