آخرین مطالب

تاریخچه مراکز تجاری علمی وفناوری - مقالات فرهنگی - مقالات علمی

  بزرگنمایی:

- مراکز تجاری
مراکز تجاری قلب شهرهای امروزند. این مجموعه ها کاربریهای بسیار متنوعی همچون تجاری، اداری، ورزشی، تفریحی و غیره را در بر میگیرند و هر روز پیچیده تر و وسیع تر می شوند. مراکز تجاری عموما پذیرای قشر مشخصی از اجتماع هستند و این ویژگی، تبدیل آنها را به پاتوق و محل تجمع و زندگی اجتماعی تقویت می کند. اگرچه در مراکز خرید کاربریها و فروشگاه های متنوعی به چشم می خورند، همزیستی و تمرکز فعالیتهای تجاری موجب می شودضوابط مدون یا قواعد عرفی مشخصی بر این شبه اکوسیستم های کوچک حاکم شود. مراکز تجاری بزرگ و پیچیده ی امروزی که سطح زیربنای آنها گاه از صدهزار متر مربع بیشتر است، سیر تحولی طولانی دارند(نادری 1386،45,)
فضاهای تجاری اولیه
اولین اقدامات عملکردی شناخته شده برای خرید و فروش محصولات، بازارهای سرباز یا غرفه های موقتی بودند الگوی رایج در آنها را چه به لحاظ عملکردی و جه لحاظ کالبدی و رفتاری می توان با بازارهای هفتگی امروزی مقایسه کرد(Guedes,1979:11
فضاهای تجاری در یونان باستان
به طور کلی در منابه مختلف معماری  آگورای یونانی به عنوان فضای مسقف و محصور دارای دو عملکرد اصلی معرفی شده است؛ عملکرد «اجتماعی-سیاسی» و «محل بازار شهر». حتی در منابعی معادل محل بازار شهر دیده می شود. ارسطو نسبت به عملکرد تجاری آگورا می گوید:” …که نه مردم در آن حق دادوستد داشته باشند و نه بزرگان  و پیشه وران به آن راه یابند مگر آنکه فرمانروایان ایشان را به آنجا فراخوانند.”(فلامکی1385، 72)
به تدریج که یونانیان مراحل متفاوتی از زندگی سیاسی-اجتماعی را تجربه می کنند، آگورا مؤلفه هایی از تحرک اجتماعی و اقتصادی را می پذیرد و از طرفی فضاهای دیگر، در نقاطی دیگر و در رابطه با شالوده اقتصادی و بازرگانی آن بوجود می آیند و برگزاری ارتباط میان شهروندان را از قالب محدوده فضایی آگورا به تنهایی خارج می کنند. چنانچه در آتن شکل گیری بازار قیصر در فرم مرکزی در شرق آگورا در دوره هلنی می بینیم(فلامکی1385، 72).
در شهرهای طراحی شده مثل پرینه، محل آگورا تا حد امکان در مرکز فیزیکی شهر واقع شده بود و نیز گاهی آگورا حد فاصل میان دروازه شهر و آکروپلیس بود که در آتن به وضوح دیده می شود. در شهرهای بندری مثل میلتوس نیز موقعیت مرجح ااقتصادی بندر موجب شکل گیری آگورا در کنار آن می شود(موریس 1384 ، 42)
 آگورا توسط ساختمان های شهری احاطه شده بود  که این ساختمان ها در طبقخ همکف، مغازه هایی دائمی را در خود جای داده بودند که شکل گیری این الگو مقادن با قرن 5 قبل میلاد است. الگوی سازماندهی فضاهای تجاری در آن زمان بدین طریق بود که مغازه ها بین انبار یا کارگاه و مسیر پیاده مقابل خود قرار داشتند. بین مسیر محلی برای ایستادن خرید و فروشندگان جهت انجام اعمال تجاری بود(Gueduse,1979:112).
 فضاهای تجاری در روم باستان
فوروم را رومیان نه در تقابل با یونانیان بلکه در هماهنگی با نظام اداری شهرهای خود و برای جئابگویی به نیازهای خاص زندگی جمعی شان ساختند و همانند یونانیان، هرگز نتوانستند شکلی یکپارچه و قالبی برابر برایش بسازند(فلامکی1384 ، 74(فعالیت های اصلی که در فوروم صورت می گرفت عبارتند از بودند از : برگزاری امور اداری شهروندان، انجام امور تجاری و سیاسی و گاه بخشی از امور مذهبی. فوروم ها در سرزمین های وسیع زیر سلطه رومیان شکل و کاربردی برابری نداشتند. گاه بیشتر به امور تجاری می پرداختند تا جایی که فعالیت های دیگر کاملا فرع بر آنها شمرده می شدند و گاه چندان به  تشریفات اداری اختصاص می یافتند که موجودیتشان به یک مجموعخ مونومنتال تبدیل می شد(فلامکی1384 ، 74).
چنانچه به نظر می رسد فضاهای تجاری در شهر رم، به عنوان نماد تمدن روم، اکثرا مغازه های کوچکی در طبقات همکف اینسولاها بودند اما تمرکز اصلی بازار، پیرامون میادین شهر و بخصوص فوروم تراجان بوده است(موریس 1384، 72).در دوره امپراطوری، ساختمان های شهری و مذهبی جای مغازه ها را در فوروم گرفتند و این اقدام، مغازه ها با از دست دادن موقعیت برتر خود در میدان شهر به جای دیگر از شهر منتقل شدند که به صورت گروهی فضای تقریبا بشکل امروزی بازار را شکل می دادند(Guedes,1927:112).
بازار تراجان بهترین نمونه به لحاظ یک معماری شایان توجه فضاهای  تجاری در رم بود که در اوایل قرن دوم بعد از میلاد در مجموعه فوروم تراجان ساخته شد. این مرکز در کانسپت فرمی هود شبیه بازار های امروزیبود. مغازه های شخصی که در ایتالیا با نام تبرنا[3] مشهور است کانتری برای خرید و فروش در جلو و انبار در پشت و گاها در طبقه ی بالای مغازه داشت. مغازه ها با این خصوصیت فضایی تا پایان قرن 17 در سرتاسر اروپا رایج بودند(Guedes,1927:112).
 فضاهای تجاری در قرون وسطا
به طور کلی امکانات تجارت که علت وجود اصلی شهرهای قرون وسطی محسوب می شود به چند صورت در این شهرها تأمین شده بود و انواع فضای تجاری هم در شهرهای طراحی شده و هم در شهرهای با رشد طبیعی وجود داشت: نخست، فضای باز مختص بازار که معمولا در مرکز شهر یا در نزدیکی آن بود؛ دوم، منطقه تجاری در قسمت عریض تر خیابان اصلی شهر. پاول زوکر از دو نوع فضای تجاری دیگر در شهرهای با رشد طبیعی نام می برد؛ گسترش افقی خیابان اصلی و همچنین میدانی در کنار دروازه شهر. شکل کلی این میدان در شهرهای از پیش طراحی شده، اساسا فضایی خالی در یک بلوک شبکه شطرنجی است که از چهارسو توسط خیابان هایی احاطه شده است. در قاره اروپا ساختمان های پیرامون فضای بازار، تقریبا هم ارتفاع بوده و طبقه همکف این ساختمان ها بوسیله راهروی مسقفی که بر روی خیابان ها کشیده شده و در تمامی اضلاع میدان تداوم داشت، یکنواخت و هم شکل بود. خیابان تجاری در شهرهای از پیش طراحی شده کمتر به چشم می خورد و در باستیدها اصولا وجود خارجی و نه خیابان های تجاری، هیچ یک از این توصیفات دقیق پیروی نکرده اند. هیچ دو طرفی مشابه نبوده و هر یک خصوصیات فضایی خاص خود را دارا بودند.
در ادبیات بازاریابی، جو، به طراحی آگاهانه فضا به منظور ایجاد تأثیر عاطفی خاص در خریداران که احتمال خرید
آنها را افزایش میدهد، گفته میشود)کاتلر، 1973 به نقل از لیو و جانگ 2009وها و جانگ2010  (
بیتنر در سال (1992) ابعاد سه گانه جو فروشگاه  را که شامل شرایط محیطی، چیدمان فضا و نشانه ، نماد و مصنوعات است،  را شناسایی نموده که شرایط محیطی به ویژگیهای نامشهود محیط مانند نور، دما، موسیقی و عطر و رایحه اشاره دارد. جو فروشگاه در واقع مجموعه ای از مشخصه های ملموس و غیر ملموس محیطی است.
ریو و جانگ  در سال 2008 مقیاس اندازه گیری محیط داخلی فروشگاه ها را مطرح کردند که شامل عواملی از قبیل امکانات زیبایی شناسی، عوامل محیطی، نورپردازی و مجموعه وسایل روی میز، چیدمان و کارکنان است. البته ما در این پژوهش از مقیاس Dinescapeاستفاده کرده ایم که شامل 6 بعد: امکانات زیبا شناختی، نورپردازی، محیط، طراحی، چیدمان صندلیها و میزها و خدمات کارکنان است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

گمانه زنی پیرامون بازیگردان اصلی بیتکوین

رگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی صنایع پیشرفته

ضرورت ارائه گزارش عملکرد ISC در شورای انقلاب فرهنگی/ورود به عرصه رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: همه دستگاه‌ها موظفند کالا‌های اساسی را به فور تأمین کنند

طراحی و ساخت کوره خلاء صنعتی در کشور

معلمی که راه مبارزه با ویروس کرونا را می داند

طراحی مبدلی کاربردی با راندمان و کنترل‌پذیری بالا

کنترل و تنظیم مستمر فشار چشم در بیماران مبتلا به گلوکوم

آیا ویروس کرونا در هوای گرم غیر فعال می شود؟

تبلیغ درمان کرونا در فیس‌بوک ممنوع شد

راه‌اندازی دو مرکز نوآوری و شتابدهی در جهاددانشگاهی همدان و مازندارن

داستان تولید ماسک‌های تنفسی از ممنوعیت در صادرات تا نبود درخواست خرید داخلی

بکارگیری همه ظرفیت‌هابرای تولید 15 میلیون‌ماسک/خارج کردن دستگاه نانو الیاف از بسته بندی صادراتی

با بحران "کرونا" علمی و مستند برخورد شود/قرنطینه را شروع نکنیم این ویروس سونامی‌وار پیش می‌رود

نامه ی یک موکل مطالبه گر خطاب به وکیل الرعایای منتخب دزفول بزرگ

معاون وزیر صمت: تولید شوینده‌ها بر اساس دستور وزیر صمت 3 شیفته شده است

ربیعی: نیازمند عملکرد یکپارچه در برابر کرونا هستیم

شیوع کرونا و رونق بازار تبلت‌ در چین

نسخه جدید موبایل تاشوی هواوی رونمایی شد

کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی با فناوری نانو

به لطف این ربات‌ها با تصادف و ترافیک خداحافظی کنید

رویداد بین‌المللی استارتاپ ویکند صنعت برق در تبریز برگزار می شود

توانمندی مددجویان فناور و نوآور کمیته امداد شناسایی می‌شود

آغاز تولید انبوه رَم 16 گیگابایتی برای اسمارت‌ فون‌ها

برپایی جشنواره‌ای برای حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی

"درمان‌های اورژانسی" دندانپزشکی در زمان شیوع کرونا جدی گرفته شود

عملکرد بهتر باتری خودرو با نانو ذرات محققان کشور

فراخوان شرکت در نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران/برگزاری رویداد در زمستان 99

چاپ کتاب استاد ایرانی در حوزه پلاسمونیک توسط انتشارات اشپرینگر

دستاوردهای پژوهشگاه فضایی از ساخت ماهواره‌های مخابراتی تا باتری فضایی

فعالیت چند شرکت دانش‌بنیان برای ساخت کیت تست کرونا/تولید ماسک‌های نانوفیلتر در کشور

مراسم "هفته آگاهی از مغز" به سال آینده موکول شد

اصلاح 2 بند قانونی برای‌ رفع مشکلات تردد دانشجویان‌خارجی شاغل به تحصیل در ایران

دکتر روحانی پس از بازدید از منطقه یک آزادراه تهران-شمال: درآمد سالانه تردد در منطقه یک، برای تکمیل منطقه دو بکار می‌رود

لغو همایش مجوزدار دوچرخه سواری بانوان در قم

جایزه زنان راهبر پاکستان به نرگس آبیار رسید

تغییر زمان برگزاری دهمین سمینار "جبر خطی و کاربردهای آن"

برگزاری گردهمایی ملی منجمان آماتور به تعویق افتاد

درمان عفونت‌های زخم با نانو اسپری محققان کشور

طرح لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور اجرایی شد

مراسم گرامیداشت روز مهندس لغو شد

ایستگاه جدید باند پهن "دربید" شبکه لرزه‌نگاری یزد راه‌اندازی شد

برنامه ملی خلیج‌فارس‌شناسی برگزار می‌شود

تصویربرداری آکوستیک از بستر دریا در حوضچه اسکله امیرآباد مازندران

درگذشت ریاضیدان جوان ایرانی دانشگاه مینه‌سوتا

دلایل ناتوانی کشورها برای تولید واکسن کرونا/کووید19 آخرین تهدید جهانی حوزه سلامت نیست

"مرکز توسعه فناوری‌های توانبخشی از راه دور" افتتاح شد

سخنگوی دولت در نشست خبری: همه باید در کنار یکدیگر به مبارزه با کرونا برخیزیم

زمین لرزه 3.5 ریشتری کوخرد را لرزاند

کیت تشخیص بیماری کرونا بومی‌سازی می‌شود