بزرگنمایی:
یکی از حقایق غیرقابل انکار دنیای تجارت و رقابت امروزدر محیط های مراکز خرید و فروشگاهی ، تاثیر فضای داخلی فروشگاه ها بر رفتار مشتریان، اعم از جذب مشتری و تغییر نیات رفتاری در جهت وفاداری و خرید مجدد آنها است. امروزه با توجه به رشد فضای رقابتی و ارائه کالاهای مشابه در یک رنج قیمتی، چگونگی طراحی فضای داخلی فروشگاه ها به منظور ایجاد فضای بصری جذابتر، ابزار قدرتمندی است که می توان به وسیله آن، و از طریق تاثیری که روی ارزش ادراک شده مشتریان از فروشگاه در ذهن مشتریان بر جای می گذارد خود را از رقبا متمایز نموده و مشتریان را جلب نمود.بدون تردید مشتریانی که از محل خرید خود به عنوان وجهه و اعتبارشان استفاده می کنند، مهر تائیدی بر این امر دارند که این مهم مستلزم صرف زمان و منابع مالی قابل توجه از سوی فروشگاه های مورد نظر است.
امروزه مشتریان ترجیح می دهند مکانی را برای خرید انتخاب کنند که درآن زمان خاص از زمان سپری شده برای خرید و پرداخت پول،لذت ببرند ولو اینکه در پایان کالای مورد نظر خود را نیابند. مقصود آن است که به همان اندازه که کالا، خدمات، شکل ظاهری و نحوه طراحی کالا در انتخاب مشتریان دارای اهمیت است، فضایی که خرید در آن صورت می گیرد، به همان اندازه مهم است.فضای داخلی فروشگاه به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر نیات رفتای مشتریان می باشد که امروزه در حوزه بازاریابی توجه ویژه ای به آن می شود، به این امید که با ایجاد تجربه ای مطلوب برای مشتری، وی تشویق شود تا فروشگاه مورد نظرش را به دیگران توصیه نماید و یا برای خرید مجدد، مراجعت کندو حس وفاداری در انها برانگیخته شود .
سیر تاریخی این مسئله، براساس مشاهدات اولیه کاتلر مربوط به سال 1974 ، با عنوان ادبیات بازاریابی و خرده فروشی پیوسته اشاره به اهمیت روح بخشیدن به محیط بازاریابی و حدی دارد که نشانه هایی مانند محصولات و پیام ها و نمایش دهنده های مختلف را مورد تاکید قرار می دهند.همچنین می توان از پوسترها ، پارچه های رنگی , عکس ها و تصاویر گرافیکی برای تزیین کردن و ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتریان و حتی پوشاندن مناطقی که از زیبایی کمتری برخوردارند ، نهایت استفاده را کرد . می توان محیط داخلی را به گونه ای طراحی کرد که سبب افزایش فروش شود (محمدیان ،1386 ؛ 88) . در حقیقت خرید بدون قصد قبلی , صرف پول بیشتر ، همگی در ارتباط مستقیم با طراحی فضای مطلوب هستند . مشتریان اغلب محل خرید را بر اساس فضای داخلی انتخاب می کنند که آن هم در ارتباط با سودآوری آن کسب و کار است (wreight-2006,926).موسیقی ، یکی از عوامل اثر گذار قدرتمند بر ادراک و رفتار است . بنابراین ، در تناسب ، شنونده ، ریتم ، بلندی صدا و هارمونی می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد . مطالعات نشان می دهد که سرعت بالای اجرای موسیقی و صدای بلند ، هیجان عصبی فرد را بالا می برد که باعث سرعت راه رفتن ، صحبت کردن و غذا خوردن در رستوران می شود . چرا که افراد تمایل دارند که ریتم خود را با ریتم اهنگ ها هماهنگ کنند .استفاده از رایحه ، بر واکنش های احساسی ، ادراکات ، قصد خرید و رفتار خرید در فروشگاه موثر است . مطالعات نشان می دهد که استفاده از رایحه مطبوع در فضای داخلی فروشگاه باعث می شود تا تصویر ذهنی مشتریان از فروشگاه مثبت باشد و دکور مدرن تر و کیفیت خدمات بهتر ارزیابی شود .رنگ به عنوان یکی دیگر از عوامل اثر گذار ، می تواند عامل معنادار و نمادین باشد (Nisterouscu) "اثر گذاری بر دید " با جذابیت بصری یکی از ویژگی های مهم در محیط فروش است ، رنگ نیز به منظور تحریک این حس به کار می رود و حالت احساسی مشتری را تغییر می دهد .نور به تنهایی نمی تواند منتقل کننده اطلاعات در یک فضا باشد اما دارای معناست . استفاده از این عناصر حسی می تواند محیط منحصر بفردی را در یک فضای سنتی خرده فروشی به وجود اورد (kent,2007,737)
- پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸:۰۱
- منبع: صبح ملت نیوز