آخرین مطالب

اهمیت وفاداری و انواع وفاداری مشتریان در جامعه علمی وفناوری

  بزرگنمایی:


وفاداری مشتری به دلیل اثر نهایی آن بر خرید مجدد مشتریان، یکی از مهم‌ترین سازه‌ها در بازاریابی خدمات است از طرفی هم مشتریان وفاداری که دست به خریدهای مکرر می‌زنند، پایه و اساس هر کسب‌وکاری محسوب می‌شوند مشتریان وفادار چون دارای دو خصلت قابل‌اعتماد بودن و درک وضعیت هستند باعث کارایی بالاتر سازمان‌ها شده و تأثیر مثبتی بر سود شرکت می‌گذارند و همچنین مدیران سازمان‌ها به علت شناخت کامل از این مشتریان که از وفاداری حاصل‌شده‌اند توانایی پیش‌بینی مشتریان رادارند و به‌عکس کارایی و سوددهی سازمان‌هایی که فاقد یک بستر دائمی مشتری می‌باشند پایین است. (کاردگر،  1392).
در سطوح بالای رقابت ، وفاداری مشتریان دارای اهمیت بسیاری است به‌خصوص در بخش خدمات که دامنه‌ی وسیعی از گزینه‌ها برای انتخاب موجود است و محصولات ابتکاری و جدید به‌سرعت وارد بازار می‌شوند. در چنین شرایطی وقتی‌که مشتری خدمتی که او را راضی می‌کنند پیدا کند و  به استفاده از آن ادامه دهد،کمتر به جستجو برای یافتن گزینه‌های دیگر می‌پردازد و پاسخ او به  تبلیغات و تهدیدهای رقبا کاهش می‌یابد(نوری نفری،1389).
انواع مشتریان :
 مشتریان ناچار
هرگونه محصول یا خدمت موردتوجه این‌گونه مشتریان قرار می‌گیرد. آن‌ها بی‌دلیل یک علامت تجاری را تعقیب می‌کنند چون‌که هیچ انتخاب واقعی دیگری ندارند. این مشتریان یا انتخاب‌های بسیار کمی دارند یا هزینه انتقال برای آن‌ها بسیار بالاست(کاردگر،  1385)
راحت‌طلبی به برگ خریدهای بسیاری بستگی دارد. یک سری از مشتریان بدین دلیل چنین رفتاری از خود بروز می‌دهند که یا به دنبال دفعات خرید بیشتر هستند و یا نزدیکی فروشنده چنین رفتاری را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. بنابراین آن‌ها هرگز دیدگاه خاصی نسبت به این علامت تجاری خاص ندارند.
 مشتریان قانع
نگرشی نسبت به علامت تجاری دارند اما رفتار خاصی از خود بروز نمی‌دهند. بدین معنا که آن‌ها همچنان مشتری شرکت باقی می‌مانند  و این همبستگی‌شان را با شرکت با خریدهای بیشتر گسترش می‌دهند.
 مشتریان متعهد
می‌توان آنان را راغبان و شیفتگان علامت تجاری خواند و آنان هم رفتار هم نگرش مثبتی نسبت به سازمان دارند آن‌ها را می‌توان از خریدهای متوالی‌شان و تبلیغات و پشتیبانی خستگی‌ناپذیرشان برای علامت تجاری شناسایی کرد. مشتریان متعهد نسبت به تبلیغات رقبا خود مقاومت مطلوبی نشان می‌دهند و بیشترشان از علائم تجاری رقبا متنفرند(روولی ، 2014).
توسعه وفاداری مشتریان
توسعه وفاداری مشتریان یک هدف استراتژیک برای بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها است. و امروزه تلاش اصلی بسیاری از شرکت‌ها برای نگه‌داشتن مشتریان و به دست آوردن سهم هر چه بیشتر از هر مشتری است زیرا شرکت‌ها به‌درستی دریافته‌اند که هزینه  به دست آوردن یک مشتری جدید بسیار بیشتر از هزینه حفظ مشتری کنونی است. شرکت‌ها برای حفظ مشتریان خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:
• طراحی ارتباط با مشتری
• مدیریت ارتباط با مشتری
• بهینه‌سازی ارتباط با مشتری
• بازاریابی نفربه‌نفر
• بازاریابی نگهداری
در همه این‌ها هدف اصلی ساختن وفاداری مشتری است درواقع این به وجود آوردن احساس یک مشتری درباره برند خاص یا یک محصول است که موجب نتایج مثبتی برای شرکت و سازمان شده و موجب افزایش سهم از هر مشتری و افزایش حفظ مشتری می‌شود(دنیز و دافی ،2005).


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری