آخرین مطالب

حرکت در بخش پژوهش باید ماموریت محور باشد بین الملل - اجتماعی - علمی وفناوری

حرکت در بخش پژوهش باید ماموریت محور باشد

  بزرگنمایی:

 رئیس جهاددانشگاهی با انتقاد از این که در حوزه پژوهش ماموریت محور حرکت نمی شود، گفت: مجموعه‌های توانمند را باید شناسایی کرد و با توجه به وظایف و عملکرد آنها بودجه اختصاص یابد.
«حمیدرضا طیبی» به بهانه سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا به تشریح عملکرد این نهاد دانشگاهی پرداخت.
وی اظهارداشت: بودجه‌های پژوهشی محدود بوده و اگر بخواهیم آن را به طور مساوی تقسیم کنیم و همه در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند به نتیجه مطلوبی نمی‌رسیم بلکه باید مجموعه‌های توانمند را مورد شناسایی قرار داده و به آنها ماموریت‌ها را واگذار کنیم. 
رئیس جهاد دانشگاهی ماموریت اصلی این نهاد را الگوسازی توان کشور در رسیدن به پیشرفت در بخش های فرهنگی، علمی و فناورانه، اشتغال‌زایی و آموزش عنوان کرد.
طیبی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی جهاد دانشگاهی مورد استفاده قرارگرفتن فناوری‌ها است. در سال گذشته 10 فناوری شاخص با حضور معاون اول رئیس جمهوری و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری رونمایی شد که هدف از این رونمایی بیان توانمندی این نهاد و کشور در تولید فناوری ها و کمک این معاونین در کاربرد آن در صنعت کشور بود.
وی ادامه داد: تجربه 39 سال فعالیت بیانگر این است که تا به حال ما خود نیازهای کشور را شناسایی و بر مبنای آنها با استفاده از منابع محدود به تولید فناوری پرداختیم یا به دنبال عقد قرارداد برای تولید فناوری ها بودیم.
رئیس جهاد کشاورزی تصریح کرد: همیشه ما پیگیر این موضوع بوده‌ایم که آیا این فناوری‌ها در حوزه پزشکی، مهندسی و کشاورزی مورد نیاز کشور بوده یا خیر و بعد با مراجعه به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف بدنبال عقد قرارداد حرفه‌ای و منابع مالی برای اجرای آنها بودیم.
طیبی افزود: این فرآیند زمان بر بوده که گزاره 3 تا 10 سال را در این خصوص به خود اختصاص می‌دهد. زمانی که می‌خواهیم کارهای حرفه‌ای بزرگ انجام دهیم، بودجه های بالای یک میلیارد تومان نیاز دارد لذا در شرایط فعلی کشور 3تا 10 سال زمان برای اثبات قابلیت و عقد قرارداد نیاز است که به مرحله تولید و فن‌آوری برسیم.
وی خاطرنشان کرد: احساس کردیم که باید به دنبال این برویم که خود حوزه اجرایی کشور و نظام به جهاد دانشگاهی ماموریت واگذار کند تا زمان را از دست ندهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: با آغاز مسئولیت من در سال 92 در جهاد دانشگاهی با توصیه رهبر معظم انقلاب سندی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم که نقش این نهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور بود.
طیبی افزود: این مصوبه در سال 94 مورد تصویب قرار گرفت و از این سال به بعد به دنبال اجرایی کردن این مصوبه رفتیم. همچنین هماهنگی را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس شورای اسلامی انجام شد که 3 بند از آن در برنامه ششم توسعه اضافه شد.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم در پروژه ‌های کشور باید انتقال فناوری در خریدهای خارجی صورت گیرد و به راحتی بازار را در اختیار آنها قرار ندهیم. دو ماده را در برنامه ششم توسعه گنجاندیم که در خریدهای حمل و نقل ریلی و خرید آب شیرین‌کن‌ها انتقال فناوری صورت گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در سال گذشته انجام دادیم اجرایی شدن مصوبه برنامه ششم توسعه با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص بحث پروژه ملی در زمینه طراحی و ساخت ران قطار 8 واگنه ملی در کشور بود.
طیبی ادامه داد: این پروژه عملی شده و جهاد نقش متولی سیستم رانش، طراحی، ساخت و انتقال فن‌آوری آن را دارد. همچنین ساخت 630 دستگاه واگن برای مترو تهران از چین و انتقال فن‌آوری صورت گرفته توسط جهاد دانشگاهی که متولی این انتقال در بحث سیستم رانش است.
وی از دیگر فعالیت‌های جهاد دیدار خصوصی در 3 آبان 97 با رهبر معظم انقلاب و بازگو کردن توانمندی‌های این نهاد بود که دستاوردهای فناورانه جدید خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه و درخواست کمک به استفاده و واگذاری‌های جدید از ایشان شد.
رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: با دستور رهبری هماهنگی با وزرا و روسای سازمان‌های مرتبط که از این فناوری ها می‌توانند استفاده کنند یا سفارش فناوری ‌های جدید را بدهند انجام شد، همچنین جلساتی با وزیران نفت و جهادکشاورزی و معاونین وزارت صنعت، کشور و سایر سازمان‌ها همچون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و آستان قدس رضوی برگزار و منجر به انعقاد قراردادها و استفاده و تولید فناوری‌های جدید شد.
طیبی از مهم ترین دستاورد سال گذشته جهاد دانشگاهی گفت و افزود: از ما درخواست شد تا لیست فناوری هایی را که  وابستگی‌های مورد نیاز کشور را رفع، تامین و قطع وابستگی می‌کنند را با توجه به بودجه مورد نیاز ارائه دهیم.
وی افزود: این بودجه از صندوق توسعه ملی تامین شد که منتظر پرداخت بودجه از طرف بانک مرکزی هستیم که حدود 4 ماه است در پرداخت آن کوتاهی شده است. این پروژه‌ها وابستگی فناورانه را مرتفع می‌کنند و باید در پرداخت آن تعجیلی صورت گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی از ارائه طرح‌هایی در حوزه کشاورزی گفت و افزود: در حوزه فنی مهندسی و پزشکی نیز طرح‌های خوبی انجام پذیرفته است که این طرح‌ها و قراردادهای جدید در حال انعقاد تا دو سال آینده تحول زیادی را در توسعه فناوری در کشور به همراه دارد. 
طیبی تصریح کرد: برای فعال بودن واحدهای استانی در حد زمان با استانداران و نمایندگان جلساتی را برگزار و با توجه به مزیت‌های استانی پروژه هایی را به آنها پیشنهاد می‌دهیم که اگر منابع مالی این پروژه ها تامین شود پروژه های شاخصی مرتبط با مزیت بومی در هر استان به اجرا در خواهد آمد.
وی اظهارداشت: در حوزه اشغال دو کار موفق در سال گذشته داشتیم که اجرای پایلوت اشتغال خانگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 9 استان کشور بود که ویژگی این کار به نسبت کارهای مشابه قبلی این بود که کمک مالی در کارهای قبلی بیشتر صورت می‌پذیرفت و این پول‌ها در حوزه های دیگر هزینه می‌شد اما کاری را که ما در این پایلوت اشتغال خانگی انجام دادیم ابتدا شناسایی این شغل ها در استان ها، شناسایی افراد و حوزه‌های علاقه مندی آنها بود که بر اساس حوزه‌ها آموزش های مورد نیاز به افرادبرای کار آفرینی انجام می‌شد.
رئیس جهاد دانشگاهی کمک های دولت به این بخش را محدود عنوان کرد و گفت: اتصال کارآفرین‌های خانگی به بازار کار از مهم ترین کارهایی بود که جهاد انجام داد چراکه دغدغه این افراد بازاریابی محصولاتشان بود.
طیبی افزود: تولید بدون کارخانه در کشور رشد خوبی پیدا کرده و شرکت‌ها توان برندسازی خوب را دارند واین کار را انجام می‌دهند. وصل این مشاغل خانگی به برندها و فروش معقول محصولات آنها به برندها از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی است.
وی با یادآوری اجرای خوب این پروژه گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت 31 استان را در بحث مشاغل خانگی به جهاد دانشگاهی واگذار کند.
رئیس جهاد دانشگاهی دومین موفقیت این نهاد را اشتغال 6 هزار زن سرپرست خانوار عنوان کرد و گفت: در 31 استان کشور قرارداد 6 هزار نفر به عنوان پایلوت اولیه با معاون زنان ریاست جمهوری و وزارت رفاه، تعاون و کار اجتماعی منعقد شد که حدودا از هر استان 200 نفر تحت این پوشش قرار می‌گیرند.
طیبی به طرح سرباز ماهر و آموزش 16 هزار سرباز با همکاری وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: مدیریت و برگزاری 13 رویداد استارت‌آپی در سراسر کشور اجرا شده که اقدامی در حوزه اشغال و کارآفرینی است.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی توانسته فناوری‌های خوبی را تولید کند که انتظارمی‌رود این فناوری‌ها مورد استفاده قراربگیرد. همچنین کارهای بزرگ فناورانه در حوزه‌های پزشکی در دست اجرا است که زمان‌بر هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: کار خوب در حوزه پزشکی زمانی که تحقیق پایه در آن شروع شده وبه بالین می‌رسد حدود 14 تا 15 سال زمان می‌برد که معمول آن به این صورت است که با یک کار مطالعاتی و تحقیقات در حوزه آزمایشگاه شروع شده و به حوزه آزمایشات حیوانی و انسانی می‌رسد وهزینه بسیار زیادی دارد.
طیبی به به تشریح فعالیت های پژوهشگاه های رویان، ابن سینا، پژوهشکده معتمد که در زمینه سرطان سینه فعالیت می‌کنند و پژوهشکده علوم پزشکی واحد تهران که در حوزه زخم‌های بدخیم دیابتی کار می‌کنند، پرداخت و گفت: این پژوهشگاه‌ها مجموعه‌های توانمندی هستند که خواهان ارزیابی و واگذاری ماموریت به آنها هستیم. 
وی تصریح کرد: اقدامات فوق العاده خوبی در حوزه پزشکی در جهاد دانشگاهی در حال انجام است. در حوزه‌های غیر پزشکی نیز همچون مته‌های حفاری قرارداد بزرگ تولید مته منعقد شد که حدود 8 نوع فناوری جدید مته را باید تولید کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری