آخرین مطالب

پرواز داخلی از فرودگاه امام(ره) می‌صرفد؟! اقتصادی

پرواز داخلی از فرودگاه امام(ره) می‌صرفد؟!

  بزرگنمایی:


 
انتقال بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) با مسائل و حواشی بسیاری همراه بود و به گفته یک کارشناس هواپیمایی، عملیاتی شدن پروازهای داخلی که تنها با یک ایرلاین آن‌هم به صورت موردی که مشخص نیست چند تا بلیت فروخته شده یا نشده به معنی انتقال نیست و به جای اینکه بدون مطالعه چنین تصمیمی را اجرایی کنیم باید در وهله نخست، بررسی‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن انجام داد.
به گزارش ایسنا، در پی افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) بخشی از پروازهای خارجی ترمینال یک به سلام منتقل و مقرر شد تا بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال یک فرودگاه امام(ره) انتقال یابد.
البته پیش از این نیز حسن خوشخو - معاون بهره‌برداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) - جزئیات این انتقال را مطرح کرده و گفته بود که برخی از ایرلاین‌ها در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا شهریورماه این هدف محقق می‌شود و امیدواریم نخستین پرواز به مقصد مشهد باشد.
البته این پرواز زودتر از این موعد به صورت نمادین از سوی کیش ایر به مقصد کیش حرکت کرد و قرار بود مقصد بعدی مشهد باشد.
خوشخو درباره اینکه چه صرفه‌ای برای مسافران و توجیهی برای شرکت‌های هواپیمایی دارد، نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تسهیلات پیش‌بینی شده برای ایرلاین‌های داوطلب انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام(ره)، قیمت بلیت این پروازها نسبت به نرخ‌های کنونی، ارزان‌تر خواهد بود و این خود حق انتخاب دادن به مردم است.
در این رابطه علیرضا منظری - معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری -  نظر دیگری دارد و معتقد است که این نوع پروازها به شرط آنکه قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به پروازهای فرودگاه مهرآباد داشته باشد و برای پروازهای کوتاه استفاده نشود می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و به رونق آن نیز امیدوار بود.
وی افزود: تا زمانی که فرودگاه مهرآباد وجود دارد نمی‌توان درباره‌ پروازهای کوتاه چنین سیاستی را اتخاذ کرد و آن را به فرودگاه امام خمینی(ره) انتقال داد، چراکه هم از نظر زمانی و هم از نظر اقتصادی برای مسافر به صرفه نیست و اگر همه پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود مسافر ترجیح می‌دهد برای پروازهای کوتاه از وسیله نقلیه شهری یا حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای مسافرت استفاده کند.
وی ادامه داد: اگر به عنوان مثال یک مسافر بخواهد پرواز حدود 40 دقیقه‌ای را در فرودگاه امام(ره) تجربه کند باید ضمن  صرف هزینه‌ی بالا و حدود 200 هزار تومانی برای مسیر رفت و برگشت به این فرودگاه چندین ساعت زمان هم صرف کند که در این شرایط مسافر قطعا ترجیح می‌دهد از وسیله‌ی دیگری استفاده کند.
منظری گفت: انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) برای مسیرهای طولانی مانند قشم، و بندر عباس امکانپذیر است اما به شرط این که قیمت بلیطی که مسافر از فرودگاه امام می‌گیرد ارزان‌تر از مهر آباد باشد و این ارزانی با در نظر گرفتن هزینه‌ی رفت و برگشت مسافر باشد. یعنی اگر یک مسافر فرودگاه امام(ره) را برای پرواز به مقصدی مانند بندر عباس انتخاب می‌کند با در نظر گرفتن هزینه‌ی رفت و برگشتش به فرودگاه امام قیمت بلیطش نسبت به فرودگاه مهر آباد کمتر باشد.
وی با اشاره به این که شرکت‌های هواپیمایی نیز مشکلات متعددی برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) دارند، صریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد این است که خود شرکت‌های هواپیمایی با کمبود هواپیمایی که دارند برایشان به صرفه است که بخشی از پروازهای داخلی خود را به فرودگاه امام(ره) انتقال دهند، چراکه در روز یک هواپیما در شرایط کنونی تنها می‌تواند پروازش را از امام یا مهرآباد انجام دهد.
همه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می‌شود؟
این کارشناس در ادامه گفت: از ابتدا که مراحل ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) آغاز شده بود و این فرودگاه به بهره‌برداری رسید قرار بود به دلیل مباحث زیست محیطی و مزاحمت‌هایی که می‌تواند پروازهای فرودگاه مهرآباد برای تهرانی‌ها داشته باشد، پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام(ره) منتقل شود و در حال حاضر این طرح به صورت نیمه تمام و ناقص اجرا شده است.
وی اظهار کرد:‌ هم اکنون نیز با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت شرکت‌های هواپیمایی و این دو فرودگاه می‌توان همه پروازهای داخلی را به تدریج به فرودگاه امام منتقل کرد و این اتفاق مسلما خواهد افتاد و فرودگاه مهرآباد نیز به فرودگاه کوچکی تبدیل می‌شود که بخشی از پروازهای مسیرهای کوتاه، چارتری، ایرتاکسی و غیره در آنجا انجام خواهد شد. برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) باید مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فراوانی انجام شود و نمی‌توان به صورت دستوری به شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه امر و نهی کرد. کما این که در مورد نخستین پرواز داخلی فرودگاه امام(ره) نیز همین اتفاق افتاد بلیط فروشی صورت نگرفت و فقط چند نفر از مسئولان تهران را به مقصد کیش ترک کردند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

گمانه زنی پیرامون بازیگردان اصلی بیتکوین

رگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی صنایع پیشرفته

ضرورت ارائه گزارش عملکرد ISC در شورای انقلاب فرهنگی/ورود به عرصه رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: همه دستگاه‌ها موظفند کالا‌های اساسی را به فور تأمین کنند

طراحی و ساخت کوره خلاء صنعتی در کشور

معلمی که راه مبارزه با ویروس کرونا را می داند

طراحی مبدلی کاربردی با راندمان و کنترل‌پذیری بالا

کنترل و تنظیم مستمر فشار چشم در بیماران مبتلا به گلوکوم

آیا ویروس کرونا در هوای گرم غیر فعال می شود؟

تبلیغ درمان کرونا در فیس‌بوک ممنوع شد

راه‌اندازی دو مرکز نوآوری و شتابدهی در جهاددانشگاهی همدان و مازندارن

داستان تولید ماسک‌های تنفسی از ممنوعیت در صادرات تا نبود درخواست خرید داخلی

بکارگیری همه ظرفیت‌هابرای تولید 15 میلیون‌ماسک/خارج کردن دستگاه نانو الیاف از بسته بندی صادراتی

با بحران "کرونا" علمی و مستند برخورد شود/قرنطینه را شروع نکنیم این ویروس سونامی‌وار پیش می‌رود

نامه ی یک موکل مطالبه گر خطاب به وکیل الرعایای منتخب دزفول بزرگ

معاون وزیر صمت: تولید شوینده‌ها بر اساس دستور وزیر صمت 3 شیفته شده است

ربیعی: نیازمند عملکرد یکپارچه در برابر کرونا هستیم

شیوع کرونا و رونق بازار تبلت‌ در چین

نسخه جدید موبایل تاشوی هواوی رونمایی شد

کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی با فناوری نانو

به لطف این ربات‌ها با تصادف و ترافیک خداحافظی کنید

رویداد بین‌المللی استارتاپ ویکند صنعت برق در تبریز برگزار می شود

توانمندی مددجویان فناور و نوآور کمیته امداد شناسایی می‌شود

آغاز تولید انبوه رَم 16 گیگابایتی برای اسمارت‌ فون‌ها

برپایی جشنواره‌ای برای حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی

"درمان‌های اورژانسی" دندانپزشکی در زمان شیوع کرونا جدی گرفته شود

عملکرد بهتر باتری خودرو با نانو ذرات محققان کشور

فراخوان شرکت در نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران/برگزاری رویداد در زمستان 99

چاپ کتاب استاد ایرانی در حوزه پلاسمونیک توسط انتشارات اشپرینگر

دستاوردهای پژوهشگاه فضایی از ساخت ماهواره‌های مخابراتی تا باتری فضایی

فعالیت چند شرکت دانش‌بنیان برای ساخت کیت تست کرونا/تولید ماسک‌های نانوفیلتر در کشور

مراسم "هفته آگاهی از مغز" به سال آینده موکول شد

اصلاح 2 بند قانونی برای‌ رفع مشکلات تردد دانشجویان‌خارجی شاغل به تحصیل در ایران

دکتر روحانی پس از بازدید از منطقه یک آزادراه تهران-شمال: درآمد سالانه تردد در منطقه یک، برای تکمیل منطقه دو بکار می‌رود

لغو همایش مجوزدار دوچرخه سواری بانوان در قم

جایزه زنان راهبر پاکستان به نرگس آبیار رسید

تغییر زمان برگزاری دهمین سمینار "جبر خطی و کاربردهای آن"

برگزاری گردهمایی ملی منجمان آماتور به تعویق افتاد

درمان عفونت‌های زخم با نانو اسپری محققان کشور

طرح لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور اجرایی شد

مراسم گرامیداشت روز مهندس لغو شد

ایستگاه جدید باند پهن "دربید" شبکه لرزه‌نگاری یزد راه‌اندازی شد

برنامه ملی خلیج‌فارس‌شناسی برگزار می‌شود

تصویربرداری آکوستیک از بستر دریا در حوضچه اسکله امیرآباد مازندران

درگذشت ریاضیدان جوان ایرانی دانشگاه مینه‌سوتا

دلایل ناتوانی کشورها برای تولید واکسن کرونا/کووید19 آخرین تهدید جهانی حوزه سلامت نیست

"مرکز توسعه فناوری‌های توانبخشی از راه دور" افتتاح شد

سخنگوی دولت در نشست خبری: همه باید در کنار یکدیگر به مبارزه با کرونا برخیزیم

زمین لرزه 3.5 ریشتری کوخرد را لرزاند

کیت تشخیص بیماری کرونا بومی‌سازی می‌شود