بزرگنمایی:
مفهوم سلامت سازمانی مفهوم بی نظیری است که به ما اجازه می دهد تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم .در سازمان های سالم ،کارمندان متعهد و وظیفه شناس و سودمند هستند وازروحیه و عملکردبالایی برخورداراند
مفهوم سلامت : سلامت به معنی فقدان بینایی و نارسایی در ارگانیسم است .مایلز معتقد است صرف نظر از اشکالاتی که مفهوم ارگانیسم پنداری سازمان و و نوع ارمانی بودن مفهوم سلامت کامل به بار می آورند . رویکرد سلامت سازمانی ازلحاظ فهم پویایی های سازمانی و پژوهش و کوشش جهت بهسازی انها مزایای علمی قابل ملاحظه ای دارد .
سلامت سازمانی : سلامت سازمانی را مایلز در سال 1969 تعریف کرد وضمن پیشنهاد طرحی برای سنجش سلامت سازمان ها خاطرنشان کرد که سازمان همیشه سالم نخواهد بود .به نظر او سلامت سازمانی اشاره می کند که به دوام و بقای سازمان در محیطخود و سازگاری با آن و ارتقا و گسترش توانایی خود برای سازش بیشتر
براساس ابعاد و ویژگی های که مایلز، بینیس، سرجیو وانی، آرجریس و دیگران برای سازمان های سالم قائل اند ساعتچی ویژگی های سازمان سالم را به شرح زیر بیان می کند. اهداف موسسه برای اکثریت کارکنان سازمان روشن است و کلیه فعالیت ها در جهت اهداف انجام می پذیرد.
کارکنان نسبت به سازمان احساس تعلق می کند و علاقه مند به اعلام نظرات خود در مورد مشکل هستند زیرا نسبت به حل آنها خوشبینی اقدام می شود. مسائل در چارچوب امکانات موجود به صورت فعال و واقع بینانه برطرف می شود .کارکنان در جهت حل مشکلات به صورت غیر رسمی و فارق از عنوان و مقام رسمی و با یکدیگر همکاری می کنند ودرگیر این نیست که ببینند مدیران سطح بالا چگونه فکر می کنند وحتی چگونه خواسته ها ونظزات رئیس موسسه را مورد سوال قرار می دهند
تصمیم گیری برای افزایش کارایی موسسه براساس عواملی از قبیل توانایی و احساس مسئولیت، وجود اطلاعات، حجم کار ،زمان مناسب وتجزیه و تحلیل منطقه ای صورت میگیرد.
برنامه ریزی در موسسه بر اساس واقعیت ها ، اینده نگری، عملکردبرقراری نظم صورت میگیرد و د راین مورد روحیه همکاری وجود دارد .به عبارت دیگر قبول مسئولیت توسط مشارکت فعال کلیه اعضا به خوبی مشاهده می شود .قضاوت و خواسته های منطقی کارکنان سطوح پایین سازمان مورد توجه و احترام است
سلامت سازمانی اشاره به وضعیتی دارد که درآن سازمان علاوه براین که درمحیط خود پایدار میماند دردراز مدت قادر است به اندازه کافی با محیط خود سازگار شود وتوانایی های لازم برای بقا خودرا پیوسته ایجاد کرده وگسترش دهد. در دنیای بسیار رقابتی امروزی تغییرات سریعی که دربازارها اتفاق می افتد ایجاد می کند تا سازمانهای موجود کشور(خصوصی و دولتی) تا حد امکان رقابتی شوند یا اینکه رقابتی باقی بمانند براساس این فرضیه هزینه اصلی اکثر سازمانها هزینه نیروی کار است هرگامی که بتواند به کاهش این هزینه ها منجر شود می تواند دردستیابی به مزیت رقابتی سودمند باشد هرچند که کوچک سازی وخودکارسازی می تواند به کاهش هزینه های پرسنلی منجر شوند اما توجه داشته باشید که اجرای چنین رویکردهایی هزینه های بسیاری را برای سازمانها به همراه خواهد داشت.
زمانی که ویژگی های رفتاری یک سازمان سالم مورد بررسی قرار می گیرد مهمترین مسئله ایی که به صورت بارز در زمینه رفتاری ازکارکنان مشاهده می شود واحساس تعلق خاطر ودلبستگی به کار وسازمان می باشد.درسازمانهای سالم دیدگاه کارکنان به اجرای وظایف شغلی خود تنها یک نگرش بروکراتیک نسبت به کار نمی باشد بلکه کارکنان وظایف ومسئولیت های خود را فراتر ازساختار وسلسله مراتب سازمان می پندارند. وجود چنین خصیصه ای موجب می گردد تا کارکنان دیگر پاداش ها ومزایای مادی را ملاکی برای توسعه خود نپندارند بلکه اجرای وظایف شغلی را راهی برای توسعه فردی وسازمانی در نظر بگیرند توجه اصلی کار کنان در سازمانهای سالم،رشد سازمان بوده ولذا درچنین تفکری از حضور درسازمان واجرای وظایف شغلی خود حتی در سطحی که شاید فراتر از حد وظایف تعریف شده برای آنها باشد نیز بدون هرگونه انتظاری برای پاداش پیش می روند.تحرک در کار، احساس تعلق و احترام، توسعه فردی برای رشد سازمان ، اتحاد میان کارکنان و مشارکت فراگیر در سازمان از دیگر ویژگی های رفتاری سازمان می باشدکه استقرار سلامی اداری در بخش های مختلف خودرا دنبال کرده است رفتار سازمانی به عنوان رفتاری است که ازسوی کارکنان که جزوالزامات رسمی شغل آنها می باشد وعملکرد سازمان را به صورت اثر بخشی ارتقا می بخشد (Robins, 2001)
- چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹:۲۵
- منبع: صبح ملت نیوز