بزرگنمایی:
بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی نوعی خدمت بانکی است که کلیه خدمات بانکی را بهصورت الکترونیکی و از طریق واسطه¬های ایمن، ارائه می¬دهد و نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک را مرتفع میسازد. بانکداری الکترونیکی مزایای بسیاری چون افزایش مشتری و پایین آمدن هزینه معاملات بانکی را به عهده دارد و در ضمن بانک¬ها می¬توانند از این طریق خدمات را با کارایی بیشتر و با هزینه¬های پایین¬تری ارائه داده و به حفظ و افزایش سهم بازار بپردازند. بانکداری الکترونیکی علاوه بر آنکه برای مشتریان، آسایش و صرفه¬جویی به همراه دارد، برای مسئولین در امر هدایت و کنترل مالی و همچنین طراحی و اجرای سیاست¬های نوین اقتصادی همراه است، ارتباطات در بانکداری اینترنتی به سر موقع بودن عرضه خدمات به مشتری بازمیگردد. اینچنین ارتباطاتی در شرایطی که سازمان بهصورت باز اداره میشود و سرعت در به عهده گرفتن مسئولیت¬های سازمانی به بالاترین حد خود رسیده و کیفیت اطلاعات به حد مطلوب در نظر گرفته میشود که این عامل میتواند بر توانایی وبسایتها در هدف¬گیری نیاز مصرف¬کنندگان در خدمات بانکداری الکترونیکی تأثیرگذار باشد. ازجمله مهمترین خدمات بانکداری الکترونیکی که امروزه در سطح جهان ارائه میشود میتوان به اطلاعرسانی در مورد حساب¬های مشتریان، خریدوفروش سهام و ارز، انجام خدمات اعتباری اسنادی و ایجاد مسیر ایمن برای ارتباط بین بانک و مشتریان اشاره نمود. بانکداری الکترونیک یکی از دستاوردهای تجارت الکترونیک محسوب میشود که عبارت است از ارائه خدمات بانکی از طریق یک شبکه رایانه¬ای عمومی و قابلدسترسی که از امنیت بالایی برخوردار باشد (حسین زاده، 1396).
استفاده¬ی مشتریان از بانکداری اینترنتی بهوسیلهی کامپیوترهایی است که به اینترنت متصل میشوند، درحالیکه مشتریان همراه بانک، بهوسیلهی یک ابزار بی¬سیم استفاده میکنند (Riquelme & Rios, 2010). با توجه به تفاوت بستر میان بانکداری آنلاین و بانکداری تلفن همراه، مشتریان توانایی تحرک و حملونقل را بهعنوان ارزشمندترین ویژگی در بانکداری تلفن همراه در نظر می¬گیرند (Suranta & Mattila, 2004).
بانکداری همراه
بانکداری تلفن همراه (همراه بانک)، یکی از آخرین شگفتی¬های تکنولوژی¬های موبایل هستند و یکی از جدیدترین نوآوری¬ها در بخش خدمات مالی هستند که دسترسی دائمی به خدمات ارائهشده برای مصرف¬کنندگان را ممکن می¬سازند و حتی در کشورهای کمدرآمد، مصرف¬کنندگان را قادر ساخته¬اند تا بهراحتی به خدمات ارزش¬افزای بانک¬ها دسترسی پیدا کنند (Shaikh & Karjaluoto, 2015). پژوهش¬های پیشین نشان دادند که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا، تجربه استفاده از همراه بانک را داشته¬اند. این امر موجب پذیرش بهتر نرم¬افزارهای مالی طراحیشده و تعاملات بهتر مشتریان با این نرم¬افزارها همچون سایر نرمافزارهای ارتباطی میشود. امروزه بانکداری تلفن همراه در تلاش برای جلب مشتریان بالقوه است و این در حالی است که ناگزیر با چالش¬هایی مواجه میشود که استفاده انبوه از آن را در شرایط عدم اطمینان قرار می¬دهد (Lin, 2011). به گفته-ی (Shaikh & Karjaluoto, 2015) همراه بانک هنوز در ابتدای راه است و اعتماد بالقوهی کاربران را جلب نکرده است و استفاده از تلفن همراه برای انجام تراکنش¬های بانکی و دسترسی به اطلاعات مالی کاربران در سطح گسترده، آنطور که باید استفاده و تجربه نشده است. تجارت موبایل ، در امتداد تجارت الکترونیک ارائهشده است که انعطافپذیری و پویایی بیشتری در بومیسازی، کنترل کیفیت و سرویس¬های سرمایه¬گذاری، ایجاد کرده است (Varshney, 2008). ازجمله دلایل این پیشرفت، نفوذ گسترده تلفن¬های همراه در بازار، در کنار به ثبات رسیدن فناوری ارتباطات تلفن همراه و تجربه مثبت برگرفته از تجاریسازی تلفن همراه است که بهعنوان یک مرحله جدید از تجارت الکترونیک، تجارت موبایل، فوریت، حضور، شخصیسازی و تطبیق را به تجارت الکترونیک افزود. بانکداری تلفن همراه را یک روش نوآورانه برای دسترسی به آن دسته از خدمات بانکداری معرفی کرده¬اند که در آن مشتری از طریق تلفن همراه با بانک تعامل میکند. این مزایا عبارتاند از: عدم محدودیت زمانی، فراگیر بودن و نرخ پایین که به کاربران اجازه می¬دهند به چندین بانک، حساب کاربری و خدمات مالی از هر مکان و در هرزمانی دسترسی داشته باشند. بهطور خلاصه، پیشرفت رو به رشد استفاده از ابزارهای موبایل، این فرصت را فراهم آورده است که بانک¬های اروپایی به دنبال کسب درآمد از این روش باشند (Gjino & Ilollari, 2014).
- چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹:۱۹
- منبع: صبح ملت نیوز