بزرگنمایی:
سلطان پور اظهار داشت: بخش دریا نیز همانند خشکی دارای چارت یا نقشه است که بخشی از آن به نامگذاری عوارض بستر دریا مربوط می شود که اسامی و اطلاعات کامل در چارت های کاغذی یا الکترونیکی ثبت شود. همچنین با این اقدام حاکمیت کشور بر عوارض بستر دریا و زیر آب اعمال می شود.
وی ادامه داد: این اسامی از قبل در نقشه ها وجود داشته است که سازمان نقشه برداری آنها را با مراجعه به منطقه، آرشیوهای اطللاعاتی و ساکنین منطقه اسامی را استخراج کرد، این اقدامات از طریق زیر کمیته نامهای عوارض دریایی دنبال می شود و بخش آبنگاری نیز با این کمیته همکاری می کند.
مدیر آبنگاری سازمان نقشه برداری تصریح کرد: منابع اطلاعاتی از عوامل مختلف مانند مردم و ارگان های محلی از جمله سازمان های شیلات، (NGO)، اعضای تعاونیها، صیادها، فرمانداری، استانداری و شهرداری با همراهی آرشیوهای اطلاعاتی که از سال های گذشته موجود در سازمان نقشه برداری استفاده می شود، تا اسامی استخراج شود.
سلطان پور تصریح کرد: همچنین آوا نگاری عوارض دریایی (تلفظ) توسط متخصصین کمیته نام های اطلاعات جغرافیایی نوشته و تلفظ می شود تا در نقشه ها اعلام شود. در نظر گرفته شده تا اسامی فارسی و اصیل جایگزین برخی اسامی فعلی شود. زیرا با توجه به مسائل حقوقی موجود بین نواحی مرزی ایران و کشورهای حوزه های خلیج فارس بسیار حائز اهمیت است تا اسامی درست و قدیمی فارسی در نقشه ها استفاده شود.
وی توضیح داد: اکنون لیستی از عوارض دریایی استخراج شده که در آن اسامی پیشنهادی عوارض زیر بستر دریا از این اسامی استفاده می شود که در کمیته مطرح و پس از تصویب و بررسی تخصصی در چارتهای دریایی منعکس می شود.
مدیر آبنگاری سازمان نقشه برداری عنوان کرد: عمده استفاده چارت های دریایی ناتیکال چارت نویگیشن ال چارت (چارت ناوبری دریایی) برای دریانوردی است که در گذشته کاغذی بوده و برای استفاده فرماندهی کشتی ها استفاده از آنها الزامی بوده تا در سیستم های ناوبری تعیین موقعیت کرده و مسیر خود را تعیین کنند اما پس از آن چارت ها در فرمت های مختلف رقومی شدند.
وی ادامه داد: اکنون در کشتی ها از چارت های الکترونیکی(ای ان سی) الکترونیک نویگیشنال چارت یا الکترونیک ناتیکال چارت استفاده می شود، چارت های الکترونیکی روی دستگاهی به نام «اکتیس» در کشتی قابلیت نمایش دارند که چارت را با تمامی عوارض، اسامی و علائم کمک ناوبری نمایش می دهد تا کاپیتان بتواند مسیر خود را پیدا کند.
سلطان پور اضافه کرد: همچنین اطلاعات دیگری مانند رادار نیز می تواند روی آن اضافه شود تا تصمیم گیری برای کاپیتان راحت باشد. عمده استفاده نقشه های الکترونیکی برای دریانوردها است اما صنایع ساحلی و فراساحلی، توسعه بنادر، ماهیگیری، شیلات، معادن و منابع زیر زمینی نفت و گاز در جنوب و شمال کشور نیز مورد استفاده است