آخرین مطالب

اخباری از هماهنگی ترکیه و سوریه برای خارج کردن یگان‌های کرد از "منطقه امن" بین الملل

اخباری از هماهنگی ترکیه و سوریه برای خارج کردن یگان‌های کرد از "منطقه امن"

  بزرگنمایی:
در حالی که برخی گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات ترکیه از احتمال توافق آنکارا با دمشق درباره منطقه امن در شمال سوریه و اخراج یگان‌های مدافع خلق کرد از آنجا با میانجی‌گری روسیه و ایران خبر دادند، یک حزب ترکیه‌ای بار دیگر آنکارا را به گفت‌وگوی مستقیم با دمشق درباره وضعیت آتی سوریه دعوت کرد.

ه نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بر اساس این گزارش‌ها، هرچند که تا این لحظه آنکارا درباره مرزها و عمق این منطقه رضایت نداده و به نظر می‌رسد در مورد حریم هوایی این منطقه رضایت دارد و واشنگتن بر این گمان است با ممانعت از ورود ترکیه به منطقه شرق فرات و حمله علیه یگان‌های کرد هم‌پیمان پیروز شده است و در مقابل یگان‌های کرد نیز از اینکه تخمین‌ها درباره نابودی آنها با رفع خطر گروه تروریستی داعش در سوریه پایان یافتند، احساس رضایت دارند، به نظر می‌رسد توافقنامه منطقه امن مورد رضایت تمامی طرف‌هاست.

محرم صاری کایا، نویسنده روزنامه "خبر ترک"، نزدیک به دولت ترکیه نوشت، نگرانی آنکارا از این است که یک تشکل کرد در سوریه همانند اقلیم کردستان عراق ایجاد شود، این امر آنکارا را بر آن دارد در ایجاد منطقه امن شتاب ورزد، این در حالی است که واشنگتن و یگان‌های مدافع خلق کرد از این بابت نگران هستند که هر آن گره مشکل باز شود و آنکارا با میانجیگری روسیه-ایران به توافق مشترکی با دولت دمشق درباره مدیریت منطقه امن دست یابد.

عبدالله اغار، کارشناس امنیتی ترکیه نسبت به سوء استفاده آمریکا از نگرانی ترکیه نسبت به ایجاد تشکلی کرد در شمال شرق سوریه هشدار داد و گفت: این مساله پیامدهای خطرناکی برای خود آمریکا خواهد داشت زیرا موجب تغییری در اولویت‌های ژئوپلیتیک ترکیه خواهد شد.

اغار افزود: اگر آمریکا به تعهدات خود درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه عمل نکند، آنکارا طرح‌های جایگزین خود را اجرا خواهد کرد.

این کارشناس امنیتی ترکیه در ادامه تاکید کرد: توجه و اهتمام اصلی ترکیه به ایجاد یک تشکل تقریبا دولتی تروریستی در منطقه است، امری که موجب چند تکه شدن سوریه و پس از آن عراق و در ادامه خود ترکیه در میان مدت یا بلند مدت خواهد شد.

وی ادامه داد: می‌بینیم که آمریکا از این نگرانی سوء استفاده می‌کند و همزمان آنکارا به واشنگتن هشدار می‌دهد اگر توافقنامه‌های به دست آمده اجرا نشوند، ما جایگزین‌هایی داریم که شامل مجموعه‌ای از راهکارهای ژئوپلیتیک، استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است.

 این کارشناس ترکیه‌ای ادامه داد: استراتژی اصلی آمریکا در سوریه استفاده از نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد برای اهداف خود از یک سو و از سوی دیگر تقویت همکاری‌ها با ترکیه در راستای تحقق منافعش در منطقه است اما چنین سیاست دوگانه‌ای پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

اغار در ادامه گفت: مشکل ترکیه با آمریکا تنها در زمینه مقابله در سوریه نبوده بلکه به مجموعه انتخاب‌ها و اولویت‌های ژئوپلیتیک مربوط است.

به نظر می‌رسد تفاوت در موضعگیری‌ها همچنان خود را به هماهنگی‌های ترکیه-آمریکا درباره منطقه امن در شمال شرق سوریه تحمیل می‌کند، تفاوت‌هایی که جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه درباره آنها گفت: اختلافی میان آمریکا و ترکیه درباره یگان‌های مدافع خلق کرد وجود دارد.

جفری در همایشی در موسسه پژوهش‌های انسانی در واشنگتن با تاکید بر اینکه یگان‌های مدافع خلق کرد هم‌پیمان آمریکا بوده و آنها و ترکیه در مقابل هم ایستاده‌اند، گفت: میان اقدامات واشنگتن و آنکارا در شمال شرق سوریه تفاوت وجود دارد.

فرستاده آمریکا به سوریه در ادامه اظهار کرد: بنیان یگان‌های مدافع خلق کرد حزب کارگران کردستان است و ترکیه هر دوی آنها را تروریستی می‌داند اما ما این شهروندان سوری (نیروهای یگان‌های کرد) را تروریست نمی‌دانیم.

وی افزود: یگان‌های مدافع خلق کرد در لیست تروریستی آمریکا و نیز در لیست سازمان ملل نیستند، ترکیه می‌خواهد ما ارتباط و ائتلاف‌مان با آنها را لغو کنیم همانگونه که پیشتر آمریکا را تهدید کرد، یگان‌های کرد در صورت ایجاد منطقه امنی که در حال حاضر کارهای آن انجام می‌شوند، از مناطق هم‌مرز با ترکیه دور خواهند شد.

آمریکا و ترکیه‌ هفته گذشته به توافقی درباره منطقه امن در شمال سوریه دست یافتند، طبق این توافق یک مرکز عملیات مشترک در شانلی اورفه در جنوب ترکیه جهت هماهنگی امور ایجاد و مدیریت منطقه امن تشکیل خواهد شد.

عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان که در حبس ابد به سر می‌برد، تاکید کرد: آغاز جنگ در منطقه شمال شرق سوریه خساراتی را به ترکیه و مردم ساکن سوریه وارد خواهد کرد و هیچ یک از طرف‌ها از این جنگ بهره نخواهند برد.

اوجالان تاکید کرد: می‌توان این مشکل را با راهکارهای دموکراتیک حل کرد اما جنگ هرگز مشکلی را حل نخواهد کرد.

محمد اوجالان که روز عید قربان با برادر محبوس خود در زندان امرالی در غرب ترکیه ملاقات کرد، گفت: در دیدار با برادرم درباره تحولات شمال عراق، شمال سوریه و تهدیدات ترکیه برای آغاز عملیاتی نظامی علیه یگان‌های کرد در شرق فرات گفت‌وگو کردیم.

محمد اوجلان افزود: برادرم با اشاره به اینکه 20 سال در سوریه زندگی کرده و مردم و قبایل عرب ساکن آنجا را به خوبی می‌شناسد، تاکید کرد همواره از گزینه صلح حمایت می‌کند. او همچنین از من خواست سلام او را به قبایل عرب و مردم آن منطقه برسانم.

دوگو پرینچک، رئیس حزب اپوزیسیون "وطن"  ترکیه اظهار کرد، از سوی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوتنامه‌ای برای سفر به این کشور دریافت کرده و در سپتامبر آتی به دمشق سفر خواهد کرد.

پرینچک که در سال‌های اخیر با حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم در ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان هم‌پیمان بوده، گفت: دولت سوریه نقش محوری را در پایان دادن به وجود داعش و یگان‌های کرد در شمال سوریه ایفا می‌کند و دولت اردوغان با خودداری از رایزنی با دمشق دچار اشتباه بزرگی شده است و هماهنگی‌ با دولت اسد بسیاری از خطرات را از ترکیه دور خواهد کرد.

پرینچک که حزبش از سال 2016 با اطلاع دولت ترکیه دیدارها و مذاکراتی را با دولت اسد در سوریه داشته، از دولت اردوغان خواست در سفر آتی هیئتی از این حزب به دمشق شرکت کند.

رئیس حزب وطن ترکیه در ادامه گفت: طرحی برای حل بحرانی که چند ساله این کشور را به دمشق ارائه خواهیم کرد و پیشنهاد ما خلع سلاح مخالفان و صدور حکم عفو عمومی از سوی دمشق است، این طرح مورد موافقت اولیه دولت سوریه، روسیه و ایران قرار گرفته است.

همچنین برخی منابع نظامی ترکیه فاش کردند، درگیری‌های شدید اخیر ادلب و پیشروی دولت سوریه در برخی شهرک‌ها با حمایت روسیه و ایران هرگز بر وجود ایست‌های نظامی ترکیه در منطقه کاهش تنش در ادلب تاثیری نخواهد گذاشت و ترکیه هرگز نیروهای خود را از ایست‌های دوازده‌گانه خود که برخی از آنها در ماه‌های گذشته هدف حمله قرار گرفته و در این حملات تعدادی از سربازان ترکیه‌ای کشته و زخمی شدند، خارج نخواهد کرد.

رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از این منابع اعلام کردند، به هیئتی از ساکنان منطقه تاکید شد که ترکیه هرگز سربازان خود را از هیچ ‌یک از ایست‌های بازرسی خود خارج نخواهد کرد و با هر گونه اقدامی برای محاصره ایست بازرسی در مورک در حومه شمالی حماه پس از کنترل دمشق بر خان شیخون و دیگر روستاهای منطقه برخورد خواهد کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری