آخرین مطالب

سفرنامه مکران رئیس دولت سیزدهم از اخطار آبی به افغانستان تا دیدار مرزی با نخست‌وزیر پاکستان

سفرنامه مکران رئیس دولت سیزدهم از اخطار آبی به افغانستان تا دیدار مرزی با نخست‌وزیر پاکستان محیط زیست

سفرنامه مکران رئیس دولت سیزدهم از اخطار آبی به افغانستان تا دیدار مرزی با نخست‌وزیر پاکستان

  بزرگنمایی:
سفر یک‌روزه و فشرده رئیس دولت سیزدهم به نقاط مرزی سیستان و بلوچستان از جنبه‌های دیپلماتیک و توسعه‌ای حائز اهمیت بود. رئیسی در این سفر علاوه بر افتتاح پروژه‌های عمرانی استان، به حاکمان افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند اخطار جدی داد و با نخست‌وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی دیدار کرد.

سفر یک‌روزه و فشرده رئیس دولت سیزدهم به نقاط مرزی سیستان و بلوچستان از جنبه‌های دیپلماتیک و توسعه‌ای حائز اهمیت بود. رئیسی در این سفر علاوه بر افتتاح پروژه‌های عمرانی استان، به حاکمان افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند اخطار جدی داد و با نخست‌وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح پنج‌شنبه 28 اردیبهشت در سفری یک‌روزه به سیستان و بلوچستان با استقبال مسئولین استانی از طریق فرودگاه کنارک وارد این استان شد.

رئیسی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان و در فرودگاه تاکید کرد: «با مردم میثاق می‌بندم که تا حصول اطمینان از تامین ضرورت توسعه‌یافتگی در استان سیستان و بلوچستان و تا زمانی که مردم آن را احساس کنند این موضوع را پیگیری خواهم کرد.»

وی پس از آن با بالگرد از پروژه توسعه سواحل مکران و سپس از مجموعه کشت و صنعت مکران در کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.

افتتاح پروژه‌های آبرسانی

در جریان این سفر عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور رئیس قوه مجریه آغاز شد. بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و 700 کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال 1400 آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری 3 میلیارد یورویی تا پایان سال 1404 به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین با دستور رئیسی عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت 13 سال آغاز شد. نوع این سد بتن غلطکیCMD-FSHD، ارتفاع سد 54 متر، طول تاج سد 382 متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد 770 هزار متر مکعب، طول سریز 122 متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال 23 کیلومتر مربع، طول دریاچه 21 کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال 343 میلیون متر مکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.

رئیس دولت سیزدهم همچنین از طرح آبرسانی به 155 روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد. این طرح‌ها در 19 شهرستان استان در قالب 7 مجتمع آبرسانی و 26 پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار 291 میلیارد تومان اجرا شده است. حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل 422 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار 90 تا 500 میلیمتر، 12 حلقه چاه با ظرفیت 122 لیتر بر ثانیه، احداث 8 باب مخزن ذخیره با حجم 2000 مترمکعب و 10 باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره‌برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با 1.6 درصد ارتقا به عدد 72.6 درصد می‌رسد.

اخطار جدی به حاکمان افغانستان

رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم آغاز لوله‌گذاری انتقال آب از دریا به استان‌های نوار شرقی کشور با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد: «می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.»

وی با اشاره به برخی ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه سد احداث شده بر روی هیرمند آب چندانی ندارد یا بخشی از آن رسوبات است، تصریح کرد: «باید هر چه سریع‌تر این اجازه به کارشناسان ما داده شود تا این مسئله را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما این مطلب را تایید کردند، بسیار خوب اشکال ندارد، در نبودن آب ما بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم سیستان و بلوچستان باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.»

رئیسی همچنین تاکید کرد: «بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد؛ این هم حق مردم استان است و ما دنبال می‌کنیم. در همه نقاط مرزی کشور و نه صرفا در اینجا حق مردم کشورمان را خواهیم گرفت. آب مسئله اصلی دنیای امروز است و اجازه نمی‌دهیم این حق مردم ایران از طرف هیچ کشوری ضایع شود.»

رئیس قوه مجریه با تاکید دوباره بر این نکته که مخاطبان این سخنان وی، باید این اخطار را کاملا جدی بگیرند، گفت: «این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مسئله گذر کرد، خیر. گذشت ایام این مسئله را حل نمی‌کند. البته نماینده ما در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان نیز این مسئله را از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی پیگیری می‌کنند اما از حاکمان افغانستان می‌خواهم که این مطلب بنده را بسیار جدی بگیرند و سریعا اقدام کنند که مردم سیستان و بلوچستان به حق‌شان برسند.»

دیدار مرزی با نخست‌وزیر پاکستان

پس از آن رئیس دولت سیزدهم با حضور در مرز ایران و پاکستان به همراه شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین را افتتاح کرد. بازارچه خرده‌فروشی مشترک «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند. 6 هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشی مشترک «پیشین» بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

همچنین با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان، خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد. در این مراسم رئیسی پیام حضور نخست‌وزیر و مقامات پاکستان در نقطه مرزی را امنیت بالای منطقه عنوان کرد و گفت: ‌«امروز دو کشور مرز را یک فرصت و نه یک تهدید می‌بینند و هر گونه ناامنی در طرف مقابل را ناامنی برای خود می‌دانند.»

رئیس دولت سیزدهم با قدردانی از وزیر نیرو و دست‌اندرکاران اجرای این طرح که با اقدامات جهادی در مدت کوتاهی عقب‌ماندگی‌های اجرای آن را جبران کردند، خاطرنشان کرد:‌ «ایران علاوه بر آمادگی برای همکاری‌های گسترده‌تر با پاکستان در عرصه انرژی، در راستای سیاست تقویت روابط همسایگی در حال راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی با پاکستان نیز هست تا علاوه بر ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مرزنشینان به تسهیل تجارت میان دو کشور نیز کمک شود.»

نخست‌وزیر پاکستان هم راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی میان دو کشور را آغاز دوره‌ای جدید از تلاش‌ها برای پیشرفت منطقه دانست و بیان کرد: «افتتاح پست و خط انتقال برق بسیار مایه خرسندی است و ضمن تشکر از وزیر نیرو و دست‌اندرکاران ایرانی اجرای این پروژه مشخصا از برادرم آیت‌الله رئیسی قدردانی می‌کنم که شخصا پیگیر رفع تعویق اجرای این پروژه بودند، هر چند که این تعویق از طرف پاکستان بود.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان همچنین دیداری با حضور مقامات دو کشور با هم داشتند که در جریان این دیدار رئیسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط تجاری با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کرد.

شریف هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تاکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین با دعوت از رئیسی برای سفر به کشورش گفت: «مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار با شما هستند.»

نشست با فعالان اقتصادی و سران طوایف

رئیس دولت سیزدهم پس از آن از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجتمع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت. طرح شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از 1200 هکتار با طول تقریبی 4.4 و عرض 2.5 کیلومتر در حوزه سواحلی مکران در حال اجرا است. موقعیت استراتژیک این منطقه و نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ دنیا از طریق اتصال به آب‌های آزاد و توجیهات اقتصادی ناشی از آن اهمیت این پروژه را نشان می‌دهد.

این پروژه فراملی با هدف توسعه صنعت به ویژه صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان و بلوچستان، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های امنیتی و با هدف جذب سرمایه‌گذاری در استان سیستان ‌و بلوچستان آغاز شده است. این مجتمع مشتمل بر واحدهای اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی‌اتیلن، الفین، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین با ظرفیت تولیدی بالغ بر 26 میلیون تن در سال است.

نشست با فعالین اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مکران دیگر برنامه این سفر بود که رئیسی در این نشست مکران را دارای ظرفیت‌های بسیار بالا دانست و اظهار کرد: «این منطقه همواره مورد توجه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و دغدغه‌مندان نسبت به آینده درخشان ایران بوده و کمتر مقام و رئیس دولتی بوده که در دیدارهای خارجی دو سال اخیر با بنده اشاره‌ای به ظرفیت‌های منطقه مکران نکرده باشد.»

وی همچنین ضرورت بررسی دلایل تاخیر در سرمایه‌گذاری در منطقه مکران را مورد تاکید قرار داد و گفت: «در برخی بخش‌ها کار به درستی پیش رفته و بانک‌ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشتند، اما در برخی حوزه‌ها با وجود تخصیص زمین هنوز اقدامی جدی نشده که امیدواریم اقدامات لازم هر چه زودتر آغاز شده و به سامان برسد.»

رئیس قوه مجریه در آخرین برنامه این سفر یک‌روزه و فشرده با جمعی از مردم و سران قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار بر جبران ظلم به افرادی که در ماجرای جمعه هشتم مهر 1401 در زاهدان آسیب دیدند، تاکید کرد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری