آخرین مطالب

پیام دلسوزانه مطالبه گر و پژوهشگر آب و محیط زیست خطاب به نمایندگان مجلس

پیام دکتر نجف هدایت پژوهشگر آب خطاب به نماینده دزفول و نمایندگان سیستان-بلوچستان در نهاد قانون گذاری کشور اجتماعی - مقالات علمی

پیام دکتر نجف هدایت پژوهشگر آب خطاب به  نماینده دزفول  و نمایندگان سیستان-بلوچستان در نهاد قانون گذاری کشور

  بزرگنمایی:
مدیریت منابع طبیعی ارزشمند کشور وارد یک چرخه تسلسل بی سود و زیان بار گشته است و حاشا بتوان چیزی بنام مانایی و پایداری را در این فرایند `از نظم بیرون رانده شده ` در ذهن متصور بود ! چالش ها و فرصت های مرتبط با آن بارها به دست اندرکاران استانی و کشوری یاد آور شده است و نیازی به بازتاب دو باره آنها نخواهد بود! آنچه در ذیل آمده است چکیده نکاتی است که نگارنده باور داشت باید باستحضار آن نماینده گرامی برسد: ١-نیاز مبرم به اندیشیدن تمهیدات عاجل در راستای مدیریت چالش هایی داریم که از بابت درگیر نشدن هوشمندانه چرخ دنده های دیپلماتیک کشور بویژه ناکامی در پیاده سازی توافقات روی حق آبه های مرزی با کشور همسایه خاوری از یکسو و نپرداختن کافی به شئوناتی در این زمینه با کشور های همسایه آنسوی مرز های شمال باختری از دیگر سوی با آن مواجه شده ایم.

 

دکتر نجف هدایت /شهروند مطالبه گر و پژوهشگر  آب و محیط زیست

با درود فراوان !

احتراما پیرو دست نوشته های پیشین  راغبم نکاتی چند را به آن عضو کهنه کار کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی در خانه مردم  یادآور شوم.

مدیریت منابع طبیعی ارزشمند کشور وارد یک چرخه تسلسل بی سود و زیان بار گشته است و حاشا بتوان چیزی بنام مانایی و پایداری را در این فرایند "از نظم بیرون رانده شده " در ذهن متصور بود ! چالش ها و فرصت های مرتبط با آن بارها به دست اندرکاران استانی و کشوری یاد آور شده است و نیازی به بازتاب دو باره آنها نخواهد بود!

آنچه در ذیل آمده است چکیده نکاتی است که نگارنده باور داشت باید باستحضار آن نماینده گرامی برسد:

١-نیاز مبرم به اندیشیدن تمهیدات عاجل در راستای مدیریت چالش هایی داریم که از بابت درگیر نشدن هوشمندانه چرخ دنده های دیپلماتیک کشور بویژه ناکامی در پیاده سازی توافقات روی حق آبه های مرزی با کشور همسایه خاوری از یکسو  و نپرداختن کافی به شئوناتی در این زمینه با کشور های همسایه آنسوی مرز های شمال باختری از دیگر سوی با آن مواجه شده ایم.

٢- کاهش داشته های ما بویژه منابع آب تجدید پذیر برای آبرسانی پایدار و کارآمد به کشتزار هایی که بستر ساز زیست مانای هموندان سیستان-بلوچستانی در گذشته بوده و اکنون تا آن اندازه درگیر چالش های مرتبط با تنش کم آبی (water stress)   ) شده اند که حاشا انگیزه ای برای ادامه روند تولید آن هموندان زحمتکش و مرزبانان میهن دوست مانده باشد! 

شما بسان یک سیاستمدار کهنه کار در حوزه امنیت ملی نیک آگاهید که تلاشگران بیابان نورد و آببران "اکنون تشنه آب" در اقلیم گرم و خشک سیستان و بلوجستان را در مضیفه کم آبی نگهداشتن چه پیامد های پر هزینه ای در "میان مدّت" و "بلند مدّت" برای آن سرزمین و ورای آن باید انتظار داشته باشیم ! جسارتا بعنوان یکی از هموندان "ایران شهر" بسیار راغبم وظیفه ذاتی تان در آن جایگاه را با جلب نظرتان به "مؤلفه امنیت" بازتاب داده شده در هَرَم نیاز های انسانی آبراهام مزلو بشما یادآور شوم ! لشکریان ایثارگر بیابان نورد ایرانی بویژه کشت کنندگان پیشانی سوخته و لب تشنه در پهنه سیستان و بلوجستان تا مادامیکه امنیت تامین آب برای آن هموندان فراهم نگردد نه از امنیت خوراکی برایشان خبری خواهد بود و نه از امنیت شغلی برای جوانا نشان و امنیت اجتماعی فراگیر در آن پهنه!

٣- چنانچه سهم حقآبه کشور به کشاورزان پهنه باختری میهن هوشمندانه باز نگردد و اگر آن مردم زحمتکش بعضا تهیدست با شرایط ناگوار اقتصادی-معیشتی کنونی محتوم بماندن در همانجا باشند،  شاید تنها چاره برای آنان مبادرت به حفر چاه های بیشتری برأی برداشت از  انباشت آبهای زیر زمینی باشد.

شما نیک میدانید که آبهای تجدید پذیر کشور هم اکنون به یک مرحله بسیار شکننده سوق داده شده و برپایه داده های وزارت نیرو کسر بودجه در این بخش بمرز هشدار رسیده است !

گزارشات رسانه های میهنی از پدیده ویرانگر فرونشت زمین بشکل فروچاله ها در دشت های مرکزی کشور کافی نبود که بگونه ای گام برداریم که دامنه آنها به جای جای کشور چون کشتزار ها در سیستان و بلوچستان نیز گسترش یابد !

شاید جا داشته باشد که آن نماینده بزرگوار عنایت فرموده بجای موکلین مطالبه گر و دغدغه مند خویش از کارگزاران آب و محیط زیست کشور بپرسند آیا هنوز زمان آن نرسیده تا آنان به پیامد های برداشت بیرویه آبهای زیر زمینی برای محیط زیست و نسل های آتی کشور اندکی اندیشیدیده و اگر این زحمت را بخود هموار نموده اند جهت تنویر افکار عمومی بفرمایند چه تمهیداتی برای پاسداشت از آنها فراهم شده است؟

٤-قصور در راستای پاسداشت از این منابع می تواند چالش های یاد شده بالا را بگونه  ای همسان اما شاید گسترده تر و ژرفتر آنهم با  هزینه هایی بمراتب بیشتر در آینده ای نه چندان دور نیز برای آببران و کشاورزان زحمتکش دشت مغان متصور بود!

 از شما درخواست می شود که زمانی را به بازدید از این پهنه ها تخصیص داده تا شاید تصویر آنچه در این نوشتار برایتان بازتاب داده شده را بهتر در ذهنتان ترسیم نمایید!

بودجه های زیر ساختی در چنین پهنه های راهبردی کشور گویا در چارچوب یک آمایش منجر به تدوین برنامه هایی مطالعه شده و هوشمندانه تخصیص داده شده بود . هدف برنامه ریزان از پیاده سازی پروژه های آبیاری و زهکشی در شش دهه پیش نه تنها بهبود وضعیت معیشتی و رشد و شکوفایی فراگیر فرهنگی کشاورزان مرز نشین از طریق افزایش بهره وری از نهاده ها بوده بلکه یک هدف سیاسی-راهبردی هم نیز در اذهان آنان بوده است. به دیگر سخن، آنچه ذهن برنامه ریزان دلسوزی هما نند ابوالحسن ابتهاج  ، خداداد فرمانفرماییان ،دکتر مهدی سمیعی کارشناس برنامه ریزی و بانکداری ، و محمد صفی الاصفیاء از پیشگامان برنامه بودجه کشور را در گیر نموده بود کوشش در پیاده سازی اندیشه هایی هوشمندانه برای آبادانی پهنه های واپس مانده از روند توسعه در کشور بوده است .گام هایی تا بزعم آنان تبلوری از شکوه و منزلت کشوری

آباد و پیشرو در اذهان همسایگان آنسوی مرز های میهن باشد

٥-شما نیک می دانید که با ادامه همین روند برداشت از انباشت آبهای زیرزمینی ، کشور لاجرم با بیلانی دهشتناک مواجه خواهد شد و شرایط ناگوار محیطی اجازه زیست مانای بسیاری از هموندان را در پهنه های تهی شده از آب نخواهد داد! همین هشدار بس که ما را به اندیشیدن تمهیداتی خردمندانه و هوشمندانه وادارد تا با پرداخت هزینه های پیشگیری کمتری ملک و ملت را بدست خود (و نه بیگانگان) وارد یک چرخه محتوم به تسلسل باطل (vicious circle)   ) ننماییم !

آنچه برای دغدغه مندان میهن بیش از هر چیز دیگر رنج آور می باشد این است که برغم وجود گزینه های گونه گون برای پیشگیری از بحران ها و حتی مدیریت آنها بیشتر دست اندرکاران تاثیر گذارِ دیوانی هنوز روی بهره برداری بیشینه (maximum use)  ) از نهاده های "زیست بخش" و شکننده کشور بجای بهره برداری بهینه ( ( optimum use) اصرار می ورزند! گویی کسی در بین دیوانسالاران یافت نمی شود که رویکرد های هوشمندانه را بجای الگو های منسوخ شده به تصمیم گیران توصیه نماید؟ پس برآیند آن شعائر بلند بالای "تدبیر و امید" در سیاستگذاری که دولتمردان در حوزه های انتخاباتی خود  بمردم قول داده بودند چه شده است؟

شما آموخته اید که مانایی زیست محیطی واقعیتی اجتناب ناپذیر برای زیست موجودات در آتی بوده و لزوم پاسداشت باورمندانه از آن بر خردمندان پوشیده نمی باشد .  برازنده یک سیاستمداری کهنه کار و دغدغه مند در جایگاه والای شما رویگردانی از تعارفات و ملاحظات سیاسی-جناحی و روی آوری به مصلحت اندیشی در پاسداشت از منافع بلند مدت ملی خواهد بود که در شرح وظایف تقنینی-نظارتی شما مستتر می باشد!

جناب آقای آوایی !

چون هنوز هم برای مهار روند ناپسندیده کنونی اهتمام ورزیدن سودمند واقع خواهد شد پس شایسته است تا آن نماینده دغدغه مند ابتکار عمل را بدست گرفته و هوشمندانه آغازگر یک کار ارزشمند و اقدام چشمگیری برای جلوگیری از بروز آسیب های زیست محیطی بیشتر در کشور باشند.  برداشتن گام هایی تاریخی تا بتوانید الگویی ماندگار را برای آینده سازان نهادینه نمایید !

تا مادامیکه امنیت تامین آب برای هموندان ایثارگر بیابان نورد  ایرانی بویژه کشاورزان پیشانی سوخته و تشنه در پهنه کشتزار های سیستان و بلوجستان فراهم نگردد حاشا یتوان انتظار دستیابی به امنیت خوراکی داشت . امنیت شغلی جوانان و پیوند اجتماعی پایدار پیش کش!

 

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری