آخرین مطالب

ورود به دو حوزه "اشتغال" و "درمان" علمی وفناوری

ورود به دو حوزه "اشتغال" و "درمان"

  بزرگنمایی:


 
رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: بابیان اینکه جهاد دانشگاهی در اقدامات عملی و ترویجی در مواجهه با موضوع رونق تولید نقش دارد، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به دنبال این است که کار «گزین» انجام دهد و در این راستا منویات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده است.
فرشاد پیله‌چی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت‌های موضوعی و استانی جهاد دانشگاهی در شرایط فعلی جامعه، تصریح کرد: این ظرفیت‌ها را می‌توان در چند بعد، ظرفیت‌های استان قزوین، نیازهای استان و توانمندی مجموعه جهاد دانشگاهی بررسی کرد.
وی افزود: از دیرباز قزوین به‌عنوان استانی صنعتی و کشاورزی شناخته می‌شد و هم‌اکنون نیز قابلیت‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد، برهمین اساس باهم افزایی و تعامل می‌توان از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کرد چراکه نیاز استان با پتانسیل‌های آن تناسب دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: علاوه بر توانمندی‌های استان، نیازهایی نیز وجود دارد که منجر می‌شود هر سازمانی با توجه به بضاعتی که دارد برای رفع نیازها ورود پیدا کند که در این میان جهاد دانشگاهی به‌خوبی عمل کرده است.
وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی دارای پیشینه 40 ساله در کشور است، نکته قابل‌توجه اینکه همواره دانش فنی یک استان قابل استفاده برای سایر استان‌هاست، بنابراین جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای یکپارچه است که می‌توان همه توانایی‌های آن را در هر استان جاری کرد که از نمونه‌های آن سند آمایش علم و فناوری و نیز درمان ناباوری است.
پیله‌چی بیان کرد: برآیند سه موضوع بضاعت و نیاز استان و توانایی جهاد دانشگاهی این‌گونه است که جهاد دانشگاهی قزوین در حال حاضر به دو حوزه اشتغال و درمان ورود پیدا کرده و سیاست‌های خود در این دو حوزه را بر اساس نیازهای استان طراحی کرده است.
وی تأکید کرد: ما آمادگی و توانایی داریم در حوزه‌هایی که ظرفیت استان محسوب می‌شود نیز ورود پیدا کنیم اما این ورود نیاز دارد که مسئولان استانی ذی‌ربط با جهاد دانشگاهی همراهی لازم را داشته باشند، در سال‌های گذشته در حوزه کشاورزی در بخش نژاد گوسفند شال و در حوزه صنعت در بخش فرش قزوین ورود پیدا کردیم اما متأسفانه همکاری لازم با ما صورت نگرفت.
رئیس جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: در دو حوزه‌ای که فعال هستیم سعی کردیم توان خود را به‌صورت هم‌افزا با دستگاه‌ها هماهنگ کنیم و با آن‌ها جلو برویم چراکه جهاد دانشگاهی همواره خود را کمک‌حال دولت می‌داند.
تعامل جهاد دانشگاهی با علوم پزشکی قزوین در حوزه درمان
وی عنوان کرد: در حوزه درمانی تعاملات خوبی با علوم پزشکی قزوین برقرار و سعی کردیم به مواردی ورود پیدا کنیم که دانشگاه به آن‌ها نیاز دارد، درمان ناباروری، غربالگری و درمان سرطان، شیمی‌درمانی، ارائه خدمات توان‌بخشی و ارائه خدمات آزمایشگاهی با تعرفه‌های نیمه‌دولتی ازجمله فعالیت‌های جهاد دانشگاهی قزوین در حوزه درمان است.
پیله‌چی افزود: تلاش داریم خدمات ارائه‌شده در حوزه درمان متناسب با نیاز مردم باشد و فعالیت‌های خود را برای خدمت‌رسانی باقیمت مناسب و نیاز مردم توسعه و گسترش دهیم به‌طوری‌که سال گذشته مرکز درمان 18 هزار نفر مراجعه‌کننده داشت.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه بسترسازی برای موضوعات فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و شعار سال ورود پیدا کرده و سعی کرده‌ایم برنامه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که منجر به ایجاد اشتغال شود، این موضوع در حوزه معاونت آموزش پررنگ‌تر است.
اغلب افراد آموزش‌دیده در جهاد دانشگاهی وارد بازار کار شده‌اند
رئیس جهاد دانشگاهی قزوین عنوان کرد: تمام دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی مهارت افزا و اشتغال‌زا است، طبق نظرسنجی صورت گرفته بیشترین مراجعه به بخش آموزش از طریق ارجاع افراد است؛ درواقع مهم‌ترین عامل ثبت‌نام معرفی دوستان و تبلیغات چهره به چهره است.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاق رقم نمی‌خورد مگر اینکه کیفیت آموزش خوب باشد و مخاطبین به هدف خود که همان ایجاد شغل است رسیده باشند، افرادی که به هدف خود رسیده‌اند این مرکز را به دیگران معرفی می‌کنند که نشانه مثبتی است به‌طوری‌که سالانه 15 هزار نفر از خدمات آموزشی ما استفاده می‌کنند.
پیله‌چی تأکید کرد: به‌طورکلی می‌توان گفت اغلب افراد آموزش‌دیده در حوزه‌های پزشکی، طراحی دوخت و آی تی وارد بازار کار شدند.
انجام وظیفه جهاد دانشگاهی در راستای منویات رهبری
وی در ادامه بابیان اینکه جهاد دانشگاهی در اقدامات عملی و ترویجی در مواجهه با موضوع رونق تولید نقش دارد، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به دنبال این است که کار «گزین» انجام دهد و در این راستا منویات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده است.
رئیس جهاد دانشگاهی قزوین یادآور شد: طبق سخنان اخیر مقام معظم رهبری مجموعه‌ای جوان مانند جهاد دانشگاهی مجموعه خوبی است که توانایی زیادی دارد، دل بریدن از بیگانگان موجب شده که دستگاه‌های دولتی به این نهاد روی بیاورند و به این واسطه جوشش درونی در کشور به وجود آمده است که اگر به همین روال ادامه پیدا کند، جهاد دانشگاهی به استقلال کشور از بیگانه کمک می‌کند.
وی افزود: جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای جوان است که سعی می‌کند خدمات خود را برای حل مسائل و مشکلات کشور جلو ببرد، جهاد دانشگاهی قزوین نیز از مجموع 100 نفر با میانگین سنی 33 سال تشکیل‌شده است که در جهت تحقق شعار سال گام برمی‌دارند.
پیله‌چی بیان کرد: اعضای جهاد دانشگاهی قزوین جوانانی فعال هستند که سطح بهره‌وری بالایی دارند، افرادی همدل، همراه و منسجم که همه در حول یک هدف فعالیت می‌کنند، جهاد دانشگاهی قزوین از سنوات گذشته بر ایجاد اشتغال و به‌تبع آن رونق تولید توجه ویژه داشته و برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است.
وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی قزوین دارای بضاعت‌های مختلفی در بخش‌های معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و علمی کاربردی است که هرکدام در جهت رونق تولید نقش ایفا می‌کنند، معاونت فرهنگی با دارا بودن دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا و مرکز افکار سنجی (ایسپا) در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته است.
تجاری‌سازی کالای داخلی را پیگیری می‌کنیم
وی تصریح کرد: تجاری‌سازی یکی از مواردی است که در حوزه معاونت پژوهشی در حال پیگیری است  با وجود تحریم‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم تجاری‌سازی کالای داخلی را پیگیری کنیم، این امر در بلندمدت رونق تولید را در پی دارد.
پیله‌چی عنوان کرد: در بخش آموزش نیز تلاش داریم خدمات را به‌گونه‌ای ارائه کنیم که شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی، مهارتی پیدا کنند و وارد بازار کار شوند، درواقع ما در بخش فرهنگی بسترسازی انجام می‌دهیم و در بخش آموزش و پژوهش به‌گونه‌ای فعالیت می‌کنیم تا به سمتی پیش برویم که دوره آموزشی مهارتی به اشتغال‌زایی هدایت شود و منجر به تولید محصول شود.
وی خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه همواره با مشکل روبه‌رو بوده است و عده‌ای معتقد هستند که این ارتباط ممکن نیست درحالی‌که این امر امکان دارد به شرطی که فرهنگ آن ایجاد شود، این امر نیاز به قدرت کلان دارد شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که صنایع بتوانند از دانش آکادمیک بهره‌مند شوند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: باید بررسی کنیم که کشورهای توسعه‌یافته از چه راهی به این هدف رسیدند؛ تا زمانی که این ارتباط ایجاد نشود به‌تبع آن بهره‌وری قابل‌قبول ایجاد نمی‌شود؛ نیاز است مسئولین ارشد کشور به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
وی تصریح کرد: استاندار قزوین به این موضوع اعتقاد دارد و این ارتباط برایش دارای اهمیت است به‌طوری‌که به‌صورت مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی بازدید می‌کند، جهاد دانشگاهی قزوین در حال پیگیری این موضوع است و با توجه به اطلاعاتی که داریم شرایط را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم الگویی مناسب برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت ارائه دهیم که در آینده نزدیک محقق شود.
تلاش برای پرورش نیروی انسانی هم‌تراز با فرهنگ جهادی
پیله‌چی در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگ جهادی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی قبل از هر چیزی نهادی فرهنگی است و در سال‌های انقلاب فرهنگی چهره جدی داشته است قبل از هرگونه بحث پژوهشی بحث رسالت فرهنگی جهاد پررنگ است، جهاد دانشگاهی همواره به دنبال این است که به فرهنگ جهادی توجه کند.
وی تصریح کرد: سرمایه هر سازمانی تنها تجهیزات و تکنولوژی نیست بلکه پرورش سرمایه انسانی بسیار مهم‌تر است و ما باید تلاش کنیم نیروی انسانی هم‌تراز با فرهنگ جهادی پرورش دهیم؛ باوجود تحریم‌های کشور باید تلاش کنیم برای 40 ساله دوم انقلاب افرادی آماده کنیم که در تراز انقلاب اسلامی باشند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: اگر نیروی انسانی با موقعیت خوبی داشته باشیم می‌توانیم به آینده کشور امیدوار باشیم و به اهدافی که دنبال می‌کردیم برسیم، باید توجه داشته باشیم که زنجیره رسیدن به تمدن اسلامی از زبان مقام معظم رهبری 5 اصل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و درنهایت تمدن اسلامی است.
وی عنوان کرد: هدف از انقلاب این است که تمدن اسلامی در سراسر دنیا حاکم شود، این امر به نیروی قوی و در تراز انقلاب نیاز دارد، باید تلاش کنیم آینده خود را به بهترین شکل رقم بزنیم تا در جامعه‌ای عاری از هرگونه فساد و انحراف، تمدن اسلامی شکل بگیرد.
پیله‌چی اظهار کرد: خدمت به مردم نهایت تلاش ما است، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جوان‌گرایی، در جهاد دانشگاهی قزوین این اتفاق افتاده است البته اعتقادداریم که تجربه جایگاه ویژه‌ای دارد و از افراد باتجربه در اتاق فکر استفاده می‌کنیم.
وی تأکید کرد: با اینکه به اعتقاد بنده جوانان شایستگی دارند در عرصه‌های مختلفی ورود پیدا کنند اما فراموش نکنیم که برای موفقیت باید از افراد باتجربه نیز استفاده کرد، جوانان می‌توانند چرخه فرهنگی و اقتصادی را پیش ببرند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری