آخرین مطالب

هشتمین عجایب دنیا

هشتمین عجایب دنیا جاذبه گردشگری دنیا

هشتمین عجایب دنیا

  بزرگنمایی:
وقتی صحبت از «ارتش سفالین» به میان می‌آید، ‌ نخستین کلماتی که در ذهن تداعی می‌شود، شگفتی و حیرت است. این ارتش در حقیقت نمادی از تاریخ‌ چندهزار ساله چین است و کشف ارتش سفالین و مقبره نخستین امپراتور چین یک دستاورد بزرگ برای جهان باستان‌شناسی محسوب می‌شود. سربازان این ارتش بخشی از نقشه بزرگ این امپراتور برای بازخلق دوباره سلطنت او در جهان زیرین بودند، اما چرا «کین شی هوانگ»، تا این حد شیفته نامیرایی و حفاظت شدن پس از مرگ بود؟

وقتی صحبت از «ارتش سفالین» به میان می‌آید، ‌ نخستین کلماتی که در ذهن تداعی می‌شود، شگفتی و حیرت است. این ارتش در حقیقت نمادی از تاریخ‌ چندهزار ساله چین است و کشف ارتش سفالین و مقبره نخستین امپراتور چین یک دستاورد بزرگ برای جهان باستان‌شناسی محسوب می‌شود. سربازان این ارتش بخشی از نقشه بزرگ این امپراتور برای بازخلق دوباره سلطنت او در جهان زیرین بودند، اما چرا «کین شی هوانگ»، تا این حد شیفته نامیرایی و حفاظت شدن پس از مرگ بود؟

به گزارش ایسنا، ‌ «ارتش سفالین» ‌ یکی از حیرت‌انگیزترین اکتشافات چین باستان است. این ارتش در حقیقت مجموعه‌ای از مجسمه‌های سفالین است که به عنوان سربازان «کین شی هوانگ» ‌ (Qin Shi Huang)، نخستین امپراتور چین ساخته شدند. با تحقیق درباره «ارتش سفالین» ‌ می‌توانیم اطلاعات زیادی درباره جامعه 2200 سال پیش چین به دست آوریم.

در سال 1974 میلادی گروهی از کشاورزان چینی حین حفر چاه آب با چند مجسمه این ارتش عظیم سفالین مواجه شدند. بلافاصله گروهی از باستان‌شناسان برجسته چینی، این مکان را مورد بررسی قرار دادند. نکته قابل توجه درباره کشف این مجسمه‌ها فاصله کم آن‌ها با مقبره «کین شی هوانگ» بود.

«کین شی هوانگ» ‌ که به عنوان نخستین امپراتور چینِ یکپارچه شناخته می‌شود در سال 259 پیش از میلاد در میانه جنگ، به عنوان شاهزاده «چِنگ» ‌ (Zheng) چین متولد شد. چین و شش قلمرو دیگر در فاصله 480 تا 221 پیش از میلاد در مجموع به عنوان «ایالت‌های جنگ‌طلب» شناخته می‌شدند که برای سلطه‌گری و قدرت می‌جنگیدند. این هفت قلمرو بخش اعظمی از کشوری را تشکیل می‌دادند که بعدها به نام چین شناخته شد.

شاهزاده «چِنگ» ‌ در 13سالگی شاه شد، با گذشت زمان، تجربیات بیشتری کسب کرد و به یک پادشاه قدرتمند تبدیل شد. او یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را به وجود آورد. زمانی که ارتش او سایر «ایالت‌های جنگ‌طلب» را شکست داد، ‌ «چنگ» ‌ در سال 221 پیش از میلاد به «کین شی هوانگ» نخستین امپراتور چین تبدیل شد.

«شی هوانگ» ‌ در دوران فرمانروایی‌اش به طور افراطی از برده‌ها برای ساخت کاخ، ‌ مقبره و دیوار بزرگ چین استفاده کرد. با این حال، او نقش اساسی در تاریخ چین ایفا کرد. او پس از متحد کردن چین، ‌ وزن و واحدهای اندازه‌گیری را همگون کرد و سیستم نوشتاری واحدی را معرفی کرد که در نتیجۀ آن، امکان برقراری ارتباطِ بین مردمی با گویش‌های بسیار متفاوت فراهم شد. او همچنین سیستم حکومتی را ابداع کرد که تا چندین قرن به قوت خود باقی ماند.

تاکنون چندین فیلم سینمایی و مستند با هدف به تصویر کشیدن تأثیر شگرف «شی هوانگ» ‌ در سیستم چین، درباره زندگی این امپراتور ساخته شده است.

او مقبره بزرگ خود را احتمالا به این امید بنا کرد که روحش می‌تواند در زندگی پس از مرگ زنده بماند. روند ساخت مقبره عظیم این امپراتور از 246 پیش از میلاد آغاز شد و در مجموع 700 هزار نفر در ساخت آن نقش داشتند.  

«شهر روح» عنوانی است که برای مقبره عظیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شبیه به شهر ساخته شده است. شهرهای روح با این اعتقاد ساخته شدند که روح‌ها پس از مرگ می‌توانند همچون دوران حیات، در این شهرها زندگی کنند. تپه‌ای که در بالای مقبره امپراتور قرار دارد در جنوب یک محوطه مستطیلی بسیار بزرگ واقع شده است. برخی از باستان‌شناسان این محوطه بزرگ را «شهر ارواح» نامیده‌اند. پس از گذشت 2000 سال این تپه با 43 متر ارتفاع همچنان برقرار مانده است. کاوش باستان‌شناسان در این محوطه، بقایای به جای مانده از یک بنا را نیز آشکار کرده است. در مجموع می‌توان گفت که مقبره «شی هوانگ»، نمونه کوچکی از امپراتوری و کاخ «شی هوانگ» ‌ است. «ارتش سفالین» نیز در نزدیکی مقبره این امپراتور قرار داده شده است.

«یوآن ژونگیی»، یکی از نخستین باستان‌شناسانی که از «ارتش سفالین» ‌ بازدید کرد، به این نکته اشاره دارد که بسیاری از باستان‌شناسان تاکنون، مجسمه‌های سفالین را در این تعداد یا چنین گودال بزرگی را یکجا ندیده‌اند.

باستان‌شناسان تاکنون چهار گودال اصلی را کشف کرده‌اند که سربازان ارتش سفالین در آن قرار دارند. این گودال‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند و بخش‌های مختلف ارتش را در خود جای داده‌اند.

گودال شماره یک

گودال شماره یک، ‌ بخش اصلی ارتش را شامل می‌شود. هر کدام از جنگجویان این گودال، 175 سانتی‌متر ارتفاع دارند. در این گودال سه ارابه چوبی، 32 اسب سفالین در اندازه واقعی و بیش از 1000 جنگجو وجود دارد. مجسمه جنگجویان به شکلی ساخته شده است که گویی زره بر تن دارند. این مجسمه‌ها زمانی نیزه و شمشیر بر دست داشتند.

گودال شماره دو

 گودال شماره دو به شکل L ساخته شده است و مساحتی معادل 6000 متر مکعب را در برمی‌گیرد. در این گودال اشیائی از جنس یشم، طلا، استخوان، ‌ آهن، ‌ برنز به همراه مجسمه‌های سواره‌نظام و ارابه‌های جنگ وجود دارد. در واقع یک واحد متشکل از 160 سواره‌نظام به همراه پیاده نظام در این گودال یافته شده است. این سواره‌نظام‌ها در مقابل اسب‌شان ایستاده‌اند. با یک دست افسار اسب را نگه داشته‌اند و در دستی دیگر، کمان دارند.

گودال شماره سه

گودال شماره سه، ‌ به شکل U ساخته شده است. این گودال در مقایسه با سایر گودال‌ها کوچک‌تر است. در این گودال چند سرنیزه برنز، ‌ یک ارابه جنگی و 60 سرباز وجود دارد. دالان اصلی این گودال احتمالا فضای مختص افراد عالی‌رتبه بوده و ممکن است به عنوان فضای مستقر شدن روحِ برترین سربازان و اسب‌های آن‌ها ساخته شده باشد. تقریبا سر مجسمه تمام این افسران عالی‌رتبه از بین رفته است. هیچ اثری از آتش‌سوزی در این گودال دیده نمی‌شود، ‌ این درحالی است که در سایر گودال‌ها نشانه‌هایی از به آتش‌کشیده شدن در دوره‌ای از تاریخ وجود دارد.

تعداد جنگجویان حاضر در این گودال‌ها شگفت‌آور است. تاکنون هیچ‌کسی این حجم زیاد از آثار باستانی را در یک مکان کشف نکرده است. سه گودال در مجموع بیش از 8000 سرباز، 130 ارابه و 670 اسب را نگهداری می‌کنند. نکته قابل توجه درباره گودال شماره 4، ‌ خالی بودن آن است.

«موزه جنگجویان سفالین» ‌ در اکتبر سال 1979 میلادی در «شی‌آن» افتتاح شد. این موزه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد که نتایج اکتشاف باستان‌شناسان را از فاصله نزدیک و از گذرگاه‌های چوبی اطراف گودال‌ها تماشا کنند. از زمان افتتاح این موزه، مقبره «شی هوانگ» ‌ و این موزه به عنوان هشتمین مورد از عجایب دنیا شناخته شده‌اند. در سال 1987، ‌ یونسکو این مقبره را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

سازندگان مجسمه‌ها، سربازان سفالی را در ابتدا رو به شرق قرار داده بودند. احتمالا نخستین امپراتور چین، ارتش را رو به شرق قرار داده بود تا در مقابل پایتخت ایستاده باشند. شاید او گمان می‌کرد که اگر حمله‌ای صورت بگیرد از این سمت خواهد بود. او می‌خواست حتی پس از مرگ برای تهاجم آماده باشد.

این جنگجویان سفالین در گودال‌هایی در نزدیکی مقبره امپراتور و پس از درگذشت او در 210 پیش از میلاد، دفن شدند. پاها، ‌ دست‌ها، بدنه و سرهای آن‌ها احتمالا با استفاده از قالب ساخته شده‌اند. البته پیش از این‌که در کوره قرار داده شوند، جزئیات آن‌ها با استفاده از دست شکل گرفته بود. سرها، دست‌ها و پاهای آن‌ها به طور جداگانه ساخته و سپس درکنار هم قرار داده شدند. کارگران سپس این مجسمه‌ها را به ترتیبِ درجه و وظیفه در گودال‌ها قرار دادند.

در حالی که هر سر و بدن، متفاوت به نظر می رسد، قسمت‌های اصلی بیشتر سربازان مشابه است؛ ولی چرا مجسمه‌سازان برای مدل‌سازی چهره‌های منحصربه‌فرد جنگجویان و طراحی چشم‌ها زحمت زیادی به خرج دادند، آن هم وقتی قرار بود این سربازان را دفن کنند؟ افرادی که این چهره‌ها را ساخته‌اند، کارگران، زندانیان و یا برده‌ها بودند، و نه هنرمندان حرفه‌ای. اگرچه تعدادی مجسمه‌ساز ماهر احتمالاً بر این پروژه نظارت داشتند. با این حال، هزاران کارگر ناراضی موفق شدند یکی از زیباترین آثار هنری تاریخ را خلق کنند.

 جنگجویان سفالین بهترین سلاح‌های روز خود را در دست داشتند. دست‌های آن‌ها برای نگه داشتن سلاح‌های واقعی شکل گرفته بود. این جنگجویان سفالی قرار بود یک ارتش واقعی و آماده برای جنگیدن باشند. سربازان در یگان جلو هیچ زره یا کلاه ایمنی بر تن ندارند و در عوض تیر و کمان بلندی را حمل می‌کنند.

ردی از رنگدانه‌های قرمز، قهوه‌ای، آبی، بنفش، زرد و سبز روی لباس و کفش سربازان شناسایی شده است. پس از کشف ارتش سفالین، سطح رنگ‌شده شروع به پوسته پوسته شدن و محو شدن کرده است.

با این‌که معمولا از این گروه از مجسمه‌ها به عنوان یک ارتش یاد می‌شود، اما همه آن‌ها سرباز نیستند. در این مجموعۀ مجسمه، افرادی به شکل تاجر، ‌ مسؤول اصطبل و شهروندان عادی نیز به چشم می‌خورند.

باستان‌شناسان علاوه‌بر سلاح‌های مختلف، سه نوع سلاح غیرعادی نیز کشف کردند؛ نوعی نیزه، ‌ نوعی شمشیر و نوعی جسم سنگین و باریک فلزی.

علاوه‌بر سلاح، چندین ساز موسیقی در گودال‌ها کشف شده است. در گذشته، سربازان از این سازها برای هدایت ارتش استفاده می‌کردند.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری