آخرین مطالب

مصاحبه اختصاصی با خانم دکتر ملیکا ملک آرا با موضوع اهمیت بیمه صادراتی برای فعالین اقتصادی

مصاحبه اختصاصی با خانم دکتر ملیکا ملک آرا با موضوع اهمیت بیمه صادراتی برای فعالین اقتصادی اقتصادی - اجتماعی

مصاحبه اختصاصی با  خانم دکتر ملیکا ملک آرا با موضوع اهمیت بیمه صادراتی برای فعالین اقتصادی

  بزرگنمایی:

به بهانه روز بیمه، خبرنگار صبح ملت نیوز با پژوهشگر و فعال اقتصادی در حوزه صادرات غیرنفتی سرکار خانم دکتر ملیکا ملک آرا مصاحبه ای اختصاصی انجام داد.
موضوع گفتگو: اهمیت بیمه صادراتی برای فعالین اقتصادی
مصاحبه گر:  سید محمدرضا حسینی علی آباد 



حسینی علی آباد: در خصوص اینکوترمز 2020 و تفاوت اصلی آن با اینکوترمز 2010 از دیدگاه بیمه‌ای توضیح دهید که چه مواردی تغییر کرده است؟
ملک آرا:
اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC (International Chamber of Commerce) به منظور سهولت در فرایندها تجارت بین‌المللی، اقدام به انتشار مجموعه‌ای از اصطلاحات اینکوترمز کرد که اصطلاحات بین المللی بازرگانی نامیده می‌شود. اینکوترمز 2020 به موضوعات مختلفی پیرامون حمل و نقل کالا از فروشنده به خریدار می‌پردازد و موضوعات مختلفی را معین می‌کند، از جمله اینکه چه زمانی محموله از فروشنده به خریدار منتقل گردد، چه مسئولیت‌هایی بر عهده کدامیک از طرفین معامله است، یا اینکه کدامیک از طرفین مسئولیت پرداخت کدام هزینه‌ها را برعهده دارد. به عنوان مثال کدام طرف باید عهده‌دار هزینه بیمه باشد؛

به بیان دیگر، اینکوترمز 2020 تعیین می‌کند که مسئولیت‌ اقدامات گوناگون فعالیت‌هایی نظیر بیمه، اخذ پروانه صادرات و واردات، حمل و نقل، لجستیک بر عهده کدامیک از طرفین معامله می‌باشد. تفاوت اصلی بین اینکوترمز 2020 و اینکوترمز 2010 در سه مورد اصلی می‌باشد که یکی از آن موضوعات مربوط به بیمه است. بیمه حمل و نقل، برای قانون CIP  (Carriage Paid to)به معنای حمل و بیمه پرداخت می‌باشد؛ همچنین سطح پوشش مورد نیاز (به غیر از مواردی که در توافقنامه، موضوع دیگری تعیین شده باشد) کلاس (A) در نظر گرفته شده است که سطح پوشش بالاتری از سطح پوشش بیمه کلاس (C) در اینکوترمز 2010 است. تغییری در قانون CIF صورت نگرفته و در سطح پوشش بیمه کلاس (C) باقی مانده است.


صبح ملت نیوز:
بیمه صادراتی یکی از موضوعاتی است که همواره تجار و فعالین اقتصادی بین‌المللی در خصوص آن ابهاماتی دارند. چه تعریفی می‌توان از بیمه صادراتی مطرح کرد و دارا بودن آن چه اهمیتی دارد؟

ملک آرا: اگر در مقصد آسیبی به کالای صادراتی وارد شود، صادرکننده متحمل ضرر مالی خواهد شد. به منظور جلوگیری از ضرر احتمالی، صادرکننده اقدام به اخذ بیمه‌نامه می‌کند تا کالای خود را در مقابل آسیب‌ها و صدمات فیزیکی محافظت نماید. اگر حمل کالاها از طریق دریا صورت گیرد، این بیمه به عنوان بیمه‌ بار دریایی شناخته می‌شود. در صورت حمل هوایی از اصطلاح بیمه بار هوایی استفاده می‌شود. در دنیا عبارت «بیمه صادرات» برای هر دو اصطلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقررات مربوط به آن‌ها معین است.

به طور کلی «بیمه‌های حمل و نقل وارداتی، صادراتی و ترانزیت» براساس مبدأ و مقصد آن‌ها از یکدیگر تفکیک می‌شوند. «بیمه‌های حمل و نقل صادراتی» بیمه‌هایی هستند که مبدأ آن‌ها ایران و مقصد نیز یک کشور خارجی است. بیمه صادرات، از عقودی است که هیچ کدام از طرفین حق فسخ آن را ندارند و نحوه محاسبه مبلغ حق بیمه حمل و نقل صادراتی، طبق مولفه‌های سیاسی و تجاری کشور خریدار، نحوه پرداخت، شرایط اعتبار و تاریخ سررسید دریافت وجه با یکدیگر متفاوت است. همچنین از طریق این بیمه، رابطه حقوقی بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر، و شرایط تعهدات تعیین می‌گردد.

دو دلیل اصلی برای بیمه صادراتی مطرح می‌باشد که یکی از منظر حقوقی است و دیگری از منظر تجاری. از منظر حقوقی این نکته حائز اهمیت است که به نمایندگی‌های ترخیص و حمل و نقل، مقامات حمل و نقل بندری، گمرکی و... واسطه‌ می‌گویند و مسئولیت حقوقی واسطه‌ها محدود است. واسطه‌ها کالا را در مراحل مختلف مدیریت می‌کنند و اگر خسارت ناشی از حوادث، از حیطه اختیار آن‌ها خارج باشد و یا علیرغم مراقبت آن‌ها، خسارتی صورت گیرد هیچ مسئولیتی را برعهده نخواهند گرفت. به همین دلیل است که بانک‌ها نیز برای محافظت از منافع مالی خود، در زمان تأمین مالی پس از حمل و نقل، اصرار به پوشش بیمه صادراتی دارند. از منظر دوم یعنی منظر تجاری نیز باید اذعان شود که احتمال دارد به محض آسیب به کالا، واردکننده پرداخت خسارت را قبول نکند، در حالیکه ممکن است ضرر وارد شده، فقط برای حمل کالا نباشد، بلکه از دست دادن سود را نیز شامل شود. لذا همواره بیمه ها صادراتی می توانند به عنوان پشتوانه‌ای برای اطمینان خاطر از فرایند صادرات مدنظر قرار گیرند.

خبرنگار: با توجه به اهمیت بیمه‌های صادراتی و لزوم دارا بودن آن برای فعالان اقتصادی بین‌المللی، این بیمه‌ها چه انواعی دارند و به چه گروه‌‌هایی تقسیم می‌شوند؟

ملک آرا: هریک از بیمه‌نامه‌ها دارای شرایط و مقررات مخصوص به خود است و برای هر یک از کالاهای صادراتی متفاوت می‌باشد. بیمه‌های صادراتی دارای انواع مختلفی می‌باشند که عبارتند از:

"بیمه اعتبار صادرات" در توضیح باید اذعان شود که فعالان اقتصادی مجبور نیستید به دلیل ترس از شکست، از سودهای تجارت صرفنظر کنند. لذا، این بیمه، فرصتی می‌دهد تا با ارائه اطلاعاتی در مورد سوابق اعتبار خریدار و گزارش تاریخچه مالی عمومی‌، بتوان جلوی ریسک هایی مانند عدم پرداخت وجه کالا توسط خریدار را مدیریت کرد. بنابراین بیمه‌گر متعهد می‌شود که توانایی خریدار را در پرداخت تأیید کند و احیاناً اگر معامله با ضرری مواجه شود، بیمه‌گر 80 الی 90 درصد از کل هزینه بدهی را پرداخت می‌نماید. نوع دیگر "بیمه دریایی" می‌باشد که فقط شامل کالاهای صادراتی که از طریق دریا حمل می‌شوند نخواهد شد و از زمان ترک کالا از سوی تأمین‌کننده تا مادامی که به خریدار تحویل داده می‌شود، پوشش مطلوبی برای کالاها فراهم می‌کند. از دیگر انواع این بیمه‌ها می‌توان به "بیمه ریسک سیاسی" اشاره کرد که مناسب بازرگانانی است که با اقتصادهای نوظهور سروکار دارند. این کشورها مستعد دخالت مقامات دولتی هستند که در نهایت منجر به مصادره کالا یا عدم پرداخت هزینه برای آن‌ها می‌شود. این‌ دولت‌ها، ناخواسته قوانینی را تصویب می‌کنند که می‌تواند سبب مسدود کردن کانال‌های عادی انتقال پول به خارج از کشور یا حتی مصادره دارایی‌های تجاری شود. "بیمه تبدیل ارز" از دیگر بیمه‌های کاربردی است. یکی از عواملی که منجر به ضرر و زیانی تجار در سطح بین‌المللی می‌شود، ضرر تبدیل ارز می‌باشد. گاهاً این موضوع در آغاز یک معامله در جریان می‌باشد اما پس از مدتی به طور کامل تغییر می‌کند. این نوع از بیمه صادراتی سبب کاهش هرگونه خسارت ناشی از تأثیر منفی حرکت ارز خواهد شد.

"بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری" همانگونه که از نام آن مشخص است، اصل و سود سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذار ایرانی را در کشورهای هدف، تحت پوشش قرار می‌دهد. "بیمه‌نامه خرید دین اسناد صادراتی" نیز به منظور پوشش ریسک عدم بازپرداخت وجه اسناد صادراتی که به منظور خرید دِین، توسط صادرکننده ایرانی به بانک عامل کشور ارائه می‌شود، صادر می‌گردد. براساس این بیمه‌نامه، در صورت عدم پرداخت وجه توسط خریدار خارجی، خسارت به بانک خریدار اسناد پرداخت می‌شود. یکی دیگر از بیمه‌های صادراتی مهم"بیمه‌نامه صدور خدمات فنی و مهندسی" است که طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی‌ای که توسط پیمانکاران یا شرکت‌های مهندسی ایرانی در سایر کشورها اجرا می‌شود و همچنین خدمات فنی و مهندسی ارائه شده از سوی آن‌ها در خارج از کشور را در مقابل ریسک‌های سیاسی و تجاری تحت پوشش قرار می‌دهد. درصورتی که در اثر بروز هریک از ریسک‌های تحت پوشش صادرکننده کشور ایران، خدمات فنی و مهندسی، موفق به دریافت مطالبات خود از کارفرماهای خارجی نشود، صندوق ضمانت صادرات بر اساس بیمه‌نامه صادره نسبت به جبران خسارت وارده به صادر کننده اقدام خواهد نمود. از دیگر بیمه نامه‌های مهم "بیمه‌نامه کل گردش صادرات" است که معمولاً مدت اعتبار آن یک‌ساله می‌باشد و تمامی صادرات فعالان اقتصادی به کشورهای دیگر را در برابر ریسک‌های سیاسی و تجاری تحت پوشش قرار می‌دهد. از دیگر بیمه‌های کاربردی می‌توان به "بیمه بلااثر شدن قرارداد صادراتی" اشاره کرد. در اثر بروز هریک از ریسک‌های تحت پوشش، خسارت وارد شده به صادرکننده کشور ایران، به شرط اینکه بروز خسارت ناشی از قصور وی در ایفای تعهدات وی نباشد، جبران خواهد شد. این نکته را نباید از خاطر برد که بیمه صادرات کالا، به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی که ممکن است سبب ضرر و زیان صادرکنندگان ‌شود، ایجاد شده‌ است.


در نهایت از عنایت و حسن ویژه حضرتعالی در انجام این مصاحبه نهایت تقدیر و امتنان دارم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری