آخرین مطالب

تأمین نیازهای کشور رویکرد اصلی فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی تهران علمی وفناوری

تأمین نیازهای کشور رویکرد اصلی فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی تهران

  بزرگنمایی:

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران هدف از فعالیت‌های این معاونت را تأمین نیازهای کشور، دستیابی به دانش فنی، فناوری و کاربردی کردن آن و نیز توسعه این زنجیره دانست و گفت: صاحبان صنایع لازم است بکوشند تا پایگاه‌ها و مراکز تخصصی و فناورانه دائمی در کشور در حوزه فعالیت عمل خود ایجاد کنند.
مهندس حمید هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که صاحبان صنایع می‌توانند با طرح و انتقال نیازهای خود به مراکز علمی - پژوهشی به‌دنبال راهکاری جدید برای برطرف کردن مشکلات خود باشند، اظهار کرد: در این راستا لازم است  توجه ویژه‌ای به مراکز تحقیقاتی و فناورانه شود.
وی با اشاره به شرایط سخت تحریم و با تأکید بر ضرورت تأمین نیازهای داخلی کشور گفت: در نخستین مرحله می‌کوشیم تا نیازهای کشور از منابع بومی تأمین شود در غیر این صورت به دنبال راه‌های جایگزین خواهیم بود تا ناگزیر به خرید محصول نهایی از خارج نباشیم.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران گسترش فعالیت‌های پژوهشی این سازمان را به نیاز بازار منوط دانست و گفت: جهاد دانشگاهی تهران این آمادگی را دارد تا در دیگر حوزه‌های نیاز کشور فعالیت کند که نمونه بارز آن دانش فنی ساخت ECU (سیستم کنترل موتور خودرو) که از نیازهای صنایع خودروسازی است.
هاشمی با بیان این‌که هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های سازنده نیروهای محرکه خودرو در این‌باره هستیم، افزود: ورود به صنعت خودروسازی مسیر جدیدی است که از بازار و صنعت تا دانش و پژوهش ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این‌که تاکنون با صنعت خودروسازی ارتباط دائمی نداشته‌ایم، خاطر نشان کرد: این قرارداد کریدوری جدید برای ارتباط دائمی با صنایع خودروسازی خواهد بود.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران نیاز به سرمایه انسانی را از چالش‌های مهم این معاونت پژوهشی برشمرد و افزود: امید می‌رود با شناسایی جوانان مستعد و توانمند در برطرف کردن نیاز نیروی انسانی متخصص موفق باشیم چون نیروهای جدید به مثابه خون تازه در رگ های سازمان است که سبب می‌شود سازمان با توان، اندیشه‌های متنوع‌تر و جدی‌تر در جهت تأمین نیازهای کشور، بومی‌سازی، اقتصاد مقاومتی، استقلال و خودکفایی پیش برود.
هاشمی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی تهران در حوزه پژوهش و فناوری سازمان سال گذشته رشد و جهش خوبی در عقد و اجرای قرارداد داشته است، خاطرنشان کرد: مبلغ این قراردادها رشد 3 تا 4 برابری به همراه رضایت کارفرما را در پی داشته است.
وی با بیان این‌که برخی پروژه‌های فناورانه در کمتر از زمان پیش‌بینی شده به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: به‌عنوان مثال مدت زمان برای یکی از پروژه‌ها 2 سال پیش‌بینی شده بود امابا تلاش اعضای این سازمان  طی 11 ماه به سرانجام رسید.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که فعالیت‌های پژوهشی این واحد از جهاد دانشگاهی در حوزه‌های شیمی، مهندسی شیمی، نفت و گاز، پتروشیمی، فرآوری مواد ویژه فلزی، کشاورزی و کشت بافت، آبزیان و پرورش ماهیان سردآبی و علوم انسانی است، افزود: بهبود فضای کسب و کار و ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی از دیگر حوزه‌های فعالیت معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تهران است که در این راستا کانون ارزیابی و توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای جهاد دانشگاهی تهران راه‌اندازی و در سال 97 با استقبال خوبی از سوی دستگاه‌های اجرایی روبرو شد.
هاشمی طرح‌های مدیریت دانش و برنامه استراتژیک را از دیگر موارد فعالیت این معاونت دانست، و یادآور شد: تولید مواد شیمیایی و قطعات فلزی از آلیاژهای ویژه، واکسن‌ برای آبزیان از دیگر طرح های خاتمه یافته است.
وی سیاست کلی جهاد را در فعالیت‌های پژوهشی ایجاد و حفظ ارتباط صنعت، دانشگاه و افزایش رفاه و تأمین نیازهای جامعه از طریق فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه بیان کرد.
وی افزود: بر این اساس سال گذشته با ساختار جدید مراکز تحقیقاتی و فناوری، 2 مرکز بصورت آزمایشی در حوزه مواد ویژه فلزی و در حوزه نفت و گاز و فرآیند شیمیایی تشکیل شد و در هر یک از این مراکز ضمن حفظ گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی به وظیفه متعالی‌تر تبدیل دانش و تحقیقات به فناوری‌های قابل استفاده در صنعت و جامعه تمرکز شده است.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که طرح تاسیس و مدیریت مراکز تحقیقات و فناوری به صورت مدون به دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کشور ارائه و تأیید اولیه آن دریافت شده است، گفت: پس از دریافت تأیید نهایی اجرای رسمی آن آغاز می‌شود البته با توجه به دستاورد یکسال گذشته دفتر مرکزی هم علاقه‌مند پیاده‌سازی این مدل و ساختار در دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی است.
هاشمی ضمن تاکید بر انسجام بیشتر میان پژوهش و فناوری افزود: این شیوه سبب شد تا با کارفرما در شرایط مناسب‌تر مذاکره شود و قراردادهای مناسبی منعقد شود تا با هدف برطرف کردن نیازهای آنان راه حل نهایی ارائه شود.
وی با بیان این‌که تحریم‌ها سبب شدند که صنایع توجه ویژه‌ای به تأمین نیازهای خود از منابع داخلی داشته باشند، خاطرنشان کرد: از این‌رو صنایع به نهادهایی چون جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان بیشتر مراجعه کردند البته توجه ویژه و التفات رهبری به جهاد دانشگاهی و جوانان جهادگر هم در این‌باره راهگشا  و راهنما بوده است.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران از آغاز به کار برخی پروژه‌ها که به علت کمبود منابع به تعطیلی منجر شده بود خبر داد و گفت: هم‌اکنون با حمایت‌ها و اعتبارات جدید در حال راه‌اندازی این پروژه‌ها هستیم که با توجه به شرایط کنونی تلاش مضاعفی را می‌طلبد.
هاشمی عمده مشکلات در این حوزه را مشکلات غیرتخصصی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه فضای پژوهشی در کشور باثبات نیست و در صورت بروز کمبود اعتبارات بودجه‌های‌ پژوهش نخستین محلی است که دستخوش کاهش و تغییر می‌شود هم‌چنین برای توسعه پژوهش و فناوری نیازمند ایجاد فضای مناسب و مساعد هستیم و این قبیل فعالیت‌ها اغلب دشوار و زمان‌بر است.
وی با اعتقاد به این‌که تغییرات سریع در ساختار مدیریتی کشور فضای پژوهشی را متلاطم و بی‌ثبات می‌کند، تصریح کرد: این موارد منجر به کاهش انگیزه و علایق پژوهشگران می‌شود و لازم است برای بازگشت وضعیت اولیه و یا بهینه تلاش مضاعفی کرد.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که دانش ما نسبت به دنیا در خصوص مدیریت پژوهش و فناوری اندک است، افزود: ما به‌عنوان مدیران، همکاران و پژوهشگران و اعضای هیئت علمی همگی دائماً در حال یادگیری و کسب تجربیات جدید از یکدیگر هستیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری