آخرین مطالب

محققان؛

دلیل «خسته» از خواب بیدار شدن چیست؟ سلامت

دلیل «خسته» از خواب بیدار شدن چیست؟

  بزرگنمایی:

دلیل «خسته» از خواب بیدار شدن چیست؟
   
 محققان 5 دلیل که چرا خسته از خواب بیدار می‌شوید و چگونه آن را برطرف کنید را توضیح داده‌اند.

برخی از افراد با وجود آنکه به اندازه توصیه محققان در شب استراحت کافی دارند، اما با این حال صبح را خسته بیدار می‌شوند و احساس خواب‌الودگی و بی‌قراری دارند.طبق یک مطالعه در سال 2015، این اختلاف اغلب به دلیل افزایش حالت اینرسی خواب است؛ احساس خستگی و خواب آلودگی و اختلال شناختی بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب تحت عنوان اینرسی خواب بیان میشود. اینرسی خواب به طور کلی 15 تا 60 دقیقه طول می کشد. اما ممکن است تا چند ساعت پس از بیدار شدن نیز ادامه داشته باشد.

اینرسی خواب مهارت‌های شناختی پیچیده‌تری مانند تفکر، تصمیم‌گیری، خلاقیت و استفاده از قوانین را مختل می‌کند و با کمبود خواب بدتر می‌شود. تجربه اینرسی خواب برای ساعت می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. محققان 5 دلیل که چرا خسته از خواب بیدار می‌شوید و چگونه آن را برطرف کنید را توضیح داده‌اند.

1. خستگی

جنیفر مارتین، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا و رئیس آکادمی پزشکی خواب آمریکا می‌گوید: شرایط زیادی وجود دارد که باعث خستگی می‌شود، اما لزوماً باعث نمی‌شود که افراد احساس کنند آماده به خواب رفتن هستند. اینها می‌تواند شامل شرایط درد مزمن، شرایط متابولیک یا تیروئید، کم خونی و بیماری انسدادی مزمن ریه باشد. مارتین می‌گوید: «اولین قدم مهم دریافت مشاوره با پزشک است».

علاوه بر این، بنیاد ملی خواب گفته است که بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند، بنابراین ممکن است برای انرژی کافی به بیش از هشت ساعت خواب نیاز داشته باشید. کریستوفر بارنز، استاد مدیریت در دانشگاه واشنگتن که رابطه بین خواب و کار را مطالعه می‌کند، می گوید: می توانید سعی کنید یک ساعت زودتر بخوابید یا یک ساعت دیرتر از حد معمول بیدار شوید و ببینید که آیا این تغییر تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر.

2. سبک زندگی بی‌تحرک

به گفته مارتین، اگر کم تحرک هستید، بدن شما می‌تواند به صرف سطوح پایین انرژی عادت کند، بنابراین ممکن است در هنگام تلاش برای انجام فعالیت‌های روزانه اولیه، بیشتر از آنچه که باید احساس خستگی کنید. سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه (2 1/2 ساعت) در هفته فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند، در حالی که افراد باردار باید حداقل 150 دقیقه ورزش های هوازی و تقویتی متوسط در هفته انجام دهند.

3. اضطراب یا افسردگی

به گفته محققان،‌داشتن اضطراب یا افسردگی می تواند از نظر انرژی مضر باشد؛ این شرایط همچنین می‌تواند بر زمان لازم برای به خواب رفتن و همچنین اینکه (و چند بار) در طول شب از خواب بیدار می شوید تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی یا اضطراب می توانند عوارض جانبی مانند بی خوابی یا مسدود کردن مراحل عمیق تر خواب داشته باشند.

4. خواب ناسازگار

گاهی اوقات برنامه‌های ما در روزهای هفته با آخر هفته ها متفاوت است. همچنین برنامه‌ها برای افرادی که مشاغل نوبتی دارند می تواند نوسان داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که خواب ناکافی در طول هفته با خواب زیاد در آخر هفته جبران نمی‌شود و این روند چرخه خواب سالم را بر هم می‌زند.

5. کم آبی بدن

طبق گفته کلینیک کلیولند، بیش از 50 درصد بدن شما از آب تشکیل شده است که برای عملکردهای متعددی از جمله هضم غذا، ایجاد هورمون ها و انتقال دهنده‌های عصبی و رساندن اکسیژن به سراسر بدن شما مورد نیاز است. کم آبی بدن با کاهش هوشیاری و افزایش خواب آلودگی و خستگی مرتبط است. مؤسسه پزشکی توصیه می‌کند که زنان روزانه 2.7 لیتر (91 اونس) مایعات و مردان 3.7 لیتر (125 اونس) مایعات مصرف کنند. این توصیه شامل تمام مایعات و غذاهای غنی از آب مانند میوه‌ها، سبزیجات و سوپ است. از آنجایی که متوسط نسبت آب دریافتی مایعات به غذاها حدود 80:20 است، این مقدار برای زنان 9 فنجان و برای مردان 12 و نیم فنجان است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تولید یک واکسن جدید برای همه زیرشاخه‌های ویروس آنفلوآنزا

پرداخت تسهیلات 90 میلیونی به رانندگان تاکسی

اعتبار نسخه‌های الکترونیک تامین اجتماعی چقدراست؟

ابداع یک نوع شیشه جدید برای خودروها

پازل چهار تکه مسکن

پنج وزیر کابینه دولت به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌روند

وحشت شهروندان اروپایی از افزایش بهای انرژی

درمان کودک 5 ساله مقاوم به شیمی درمانی با "ژن درمانی"

کرونا در چین اوج گرفت/ 412 میلیون چینی در قرنطینه

گویا حق با طارمی بود

شیطنت انگلیسی‌ها در دیدار با تیم ملی ایران!/ شکایت به کمیته اخلاق فیفا

فروش تجهیزات هواوی و ZTE در آمریکا ممنوع شد

آقای ریس جمهور!اقتصاددان‌ها برخط هستند

دیابت و انواع آن را بشناسید

مصدق: نظارت عالیه دیوان عالی کشور بر تمام دادگاه‌ها باید تقویت شود

10 برابر شدن ضریب امنیت و تولید سوخت در سایت "فردو"

شیطنت انگلیسی‌ها در دیدار با تیم ملی ایران!/ شکایت به کمیته اخلاق فیفا

پلمب دفاتر قانونی و خدمات مالی و مالیاتی 1401

وزارت بهداشت: مرگ بر اثر آلودگی هوا 4 برابر ایدز و 6 برابر مالاریاست

خدمات مالی ومالیاتی 1401

نیروهای پاره وقت چه طور می‌توانند سابقه بیمه‌ای خود را کامل کنند؟

انگلیس چگونه کوه نور را دزدید؟

مشاغلی که از پرداخت مالیات معاف هستند

تاوان گران مرغ ارزان

آسمان خوزستان آخر هفته بارانی می شود

سقوط دختر 16 ساله از پل دزفول

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری اسلامشهر: زمینه ایجاد 5 هزار شغل در منطقه اسلامشهر تا 20 هزار شغل قابل ارتقا است

واکنش جالب رونی به جدایی رونالدو

کی‌روش: بازیکنان دشمن ما نیستند!

تعلل دولت دردسرساز شد/هیچ شرکتی طرح جهش مسکن را بیمه نمی کند!

معاون درمان علوم پزشکی اهواز خبر داد ترخیص تاکنون 3 مجروح حادثه ایذه / انجام دومین عمل برای پدر کیان

یعقوب لیث صفاری از دریچه دوربین صبح ملت نیوز

طرح نهضت ملی مسکن در دزفول با 40 درصد پیشرفت در حال اجرا است

ویزای مشروط به خودروی فرانسوی

یک مقام آمریکایی ادعا کرد: از حمله ایران به عربستان ممانعت کردیم

گروسی: آژانس هنوز در رابطه با ایران به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ است

علائم تیروئیدِ کم‌کار در کودکان و نوجوانان

توپ فوتبال 7 تنی منور شد

کشف جسد مجهول الهویه در دزفول

حمایت معکوس از بورس

در حال تقویت بخش‌های فنی برای تبادل برق با روسیه هستیم

حمام شاه رکن الدین دزفول موزه می شود

قانون مالیاتهای مستقیم – ماده 95

وضعیت ساخت مسکن قابل قبول نیست/ با مدل فعلی به نتیجه نمی‌رسیم

کاهش شنوایی با استفاده از هدفون

وزیر دفاع آمریکا: حمله روسیه به اوکراین پیش‌نمایش "استبداد بالقوه جهانی" است

افزایش زیان خودروسازان/ورشکستگی ، بهانه ی افزایش قیمت خودرو می شود؟

درمان نابینایی با کمک مینی‌چشم‌های آزمایشگاهی

مشاوره مالی و مالیاتی 1401

محمد رشیدپور به وقت غصه و هشدار