آشنایی مختصر با : ((خاندان استاد نقی معمار))
آشنایی مختصر با : ((خاندان استاد نقی معمار))
دوشنبه 30 خرداد 1401 - 04:20:13
آشنایی مختصر با   :  ((خاندان استاد نقی معمار))*
کم و  بیش, دویست و پنجاه سال پیش در شهر و دیار دزفول خانواده ای صنعت گر، که به حرفه بنایی عشق می ورزید، در این حرفه نامی نیک و بلند آوازه از خود به یادگار گذاشت.
پنج/شش نسل این خاندان خوش نام، استادکارانی آزموده بودند که پشت بر پشت، سخن شهرت کار و پیشه ایشان نقل مجلس معماران شهر دزفول بود .
از گذشته های بسیار دور این خانواده اصیل دزفولی، مطالب چندانی بدست ما نرسیده، جز نام تنی چند فرزانه که پیشوند و پسوند القاب که به ایشان نسبت داده می شود گویای توانمندی و چیره دستی ایشان در حرفه کاریشان است، از آن جمله یکی "استاد نقی معمار" می باشد که دویست و پنجاه سال پیش در عصر و زمان خود به شغل و حرفه بنایی اشتغال داشته و چندین نسل فرزندانش در صنعت ساختمان سازی دستی هنرمندانه و تاثیرگذار داشته اند.
 استادکارانی قابل از این خانواده سر بر آورده، توانستند نقش آفرین قصه های هنر و هنرمندی شهر آجر شوند.
"استاد تقی معمار" فرزند "استاد نقی" از جمله افراد این خانواده مومن و سخت کوش بشمار می آید که همچون پدر در حرفه ساخت و ساز تلاش های وافر از خود به یادگار گذاشته است .
"استاد عبدی معمار" فرزند "استاد تقی"، نوه "استاد نقی" همچون گذشتگان، نسل اندر نسل، حرفه ابا اجدادی را پیشه همت خود ساخت, وی ضمن تلاش های فراوان در این حرفه، استادکارانی فرزانه و متبحر در رشته معماری به جامعه معماران تحویل داد، که هرکدام از ایشان برای خود نامی نیک و بلند آوازه در تاریخ معماری سنتی دزفول به یادگار گذاشته است :
/ . استاد حسین معمار  / . استاد نومدار معمار   / . استاد علی معمار   / . استاد نجف معمار  / . استاد حسن معمار
/ . استاد محمد معمار .  از میان این فرهیختگان نام آشنا، "استاد حسین معمار" عمرش به دنیا برقرار نبود، فرزند نوجوانش استاد غلام رضا ( نوید نژاد ) تا سن پانزده سالگی به لطف پروردگار توفیق آن را داشت تا تحت نظر پدر, با جسارت تمام، (و تشویق های پدرانه)، جرأت هنر آفرینی با خشت و آجر را در حضور همگان، در معرکه آفرینش هنر معماری به نمایش در آورد.درادامه با استاد معمار ،خالق سازه های خشتی/آجری بیشتر اشنا می شویم.

خبرنگار : محمدباقر مقدم نیا

http://dezfoolnews.ir/fa/News/99630/آشنایی-مختصر-با-خاندان-استاد-نقی-معمار
بستن   چاپ