استاد حسن بنا
استاد حسن بنا
شنبه 21 خرداد 1401 - 04:17:46
استاد حسن بنا
در سال 1307 در محله حیدرخانه در خانواده ای معمار زاده چشم به جهان گشود، و در محضر پدر مهارت عملی، آموزهای علوم بنایی و معماری را فراگیرد. نامبرده از جمله مجریان صنعت معماری سنتی کار و  نیز دانش آموخته ی ساختمان سازی علمی رایج در عصر پهلوی دوم بشمار می آمد.
**  نمونه کارکرد وی را در اجرای مدرسه علمیه آیت الله حاج شیخ محمد کاظم بیگدلی نجفی به خوبی می توان مشاهده کرد که در کنار پدر خلق اثری ماندگار را به منصه ظهور رسانده است.
**  ساخت مسجد منسوب به حضرت ایت الله محمد مهدی بیگدلی، نحوه اجرا آن با آجر لندنی (a_jor_lanbani) که تازه به بازار کار آمده بود قابل مشاهده می باشد.
** ساخت و ساز اتاق و سالن های تیرچه پوش فلزی ، که ابتدا با تیرچه های آهنی از نوع ریل راه آهن مستقر در ایستگاه راه آهن اندیمشک و رفته رفته پوشش های پیکو پوش (طاق های ضربی) کنار زده و تیرچه پوشش آغاز گردید.
** هنر آفرینی و کارکرد معماری زیبای خوون ( cow_vin) کاری دوشادوش پدر را در منزل سید حسین شاهرکنی که در محوطه جلوی بقعه شاه رکن الدین واقع شده می توان به خوبی ملاحظه کرد.
** شیوه اجرای پتن( Peyton( گوشواره، گوش فیلی و انواع خوون کاری را به بهترین سبک ممکن به اجرا می برد .
** گوشواره کاری (g_crash) : استادکاران نبش دیوارهای منازل قدیمی را از پایین و هم سطح کوچه ها بصورت اوریب برش می زدند تا دید عابرین در گذر از کوچه بیشتر شود.
** گوش فیلی( gus_fi_lie) : یکی از مهم ترین حرکات سازه ای است که در پوشش کج سقف ها به کار می رود، و فضای بیشتر جهت ساختمان سازی در طبقه فوقانی فراهم می سازد.
اجرای گوش فیلی، مسجد زرگران که در چهار راه شریعتی دزفول واقع شده بیان گر تلاش و همت او وگواهی روشن بر چیره دستی وی و نیز تواناییش  در ورود صنعت ساختمان سازی عصر جدید می باشد .
از زیباترین کارهای هنر خوون کاری مربوط به وی را با تنوع آثار چشم نواز می توان در منزل معروف به خانواده آهویی به خوبی ملاحظه کرد. در این منزل که جزو آخرین رمق هایی سبک معماری سنتی با تلفیق معماری جدید بشمار می آید آثار استاد توانا پور طیب نیز بخوبی مشهود است .


خبرنگار : محمدباقر مقدم نیا

http://dezfoolnews.ir/fa/News/99626/استاد-حسن-بنا
بستن   چاپ