استاد معمار حاج سلطان حسین مقدم پور
استاد معمار حاج سلطان حسین مقدم پور
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 04:10:34
استاد معمار حاج سلطان حسین مقدم پور
متولد اوایل دهه‌ی 1300 و متوفی اواخر دهه‌ی هشتاد، و فرزند حاج سلطان علی معمار .ایشان تا سه نسل پیشتر جزو معماران بلند آوازه دزفول بشمار می آمدند.
واز همان اوان کودکی به جهت پیشینه خانوادگی به هنر و صنعت معماری با آشنا شد. در کودکی وی را به مکتب خانه فرستادند تا در کنار حضورش در پیشه بنایی درس و مشق و سواد آموزی را نیز فرا گیرد .
 به گفته وی اولین تجربه کاری را در محوطه مدرسه علمیه خاندان معزی با اجرای انواع و اقسام طاق های ضربی، هلالی، دو کوله، بیضی، کلیلی، انواع و اقسام خوون کاری، نقوش هندسی و... به انجام رساند
به ادبیات عشق می ورزید و بر زبانش اشعار بسیاری از شعرای قدیم دزفول و ملی ایران مکرر تلاوت می شد .
در صنعت معماری سنتی دزفول، خود را درس آموخته مکتب پدر و پدر بزرگش می دانست، وی از جمله معماران سنتی کار و جدیدساز عصر حاضر بود. اگر چه در دوره ایشان به ساخت منازل قدیمی کمتر توجه می شد، اما کار با ملات گل و خشت خام را زیبایی و هنر انعطاف پذیری در اجرا می دانست. بزرگترین اجرای طاق های ضربی در دوره پهلوی دوم غالبا از جمله هنرنمایی بود که در تعمیر منازل قدیمی به ایشان محول می شد .  اضافه بر کار ساخت و ساز منازل مسکونی به دلیل تبحری که در معماری سنتی داشت، عمده تعمیرات اساسی مسجد لب خندق،(با بیش از هزار سال قدمت، منسوب به مسجد خانوادگی) مسجد جامع (تعلق خاطر به جهت وجود آثار دست پدر بزرگش در این مکان) مسجد قلعه (محله‌ی ابا و اجدادی)، بقعه شیخ اسماعیل قصری، و...  به وی محول می شد.
در دوره حضور مستشاران امریکایی در خوزستان و بکار گرفتن استادکاران توانا در احداث پایگاه چهارم شکاری وی نیز برای شناخت صنعت جدیده و آشنایی با کار با بتن و فولاد وارد ساخت و ساز در آشیانه سازی هواپیماهای شکاری شد. نحوه دقت و تسلط وی به کار اصولی باعث شد تا وی  به عنوان سرکار استادکاران بر گزیده شود.
از جمله آثار وی می توان به شاهکار بزرگ حسینیه سیاه پوشان، اجرای پوشش مسجد عباس علی،  در دزفول نیز اشاره کرد .
وی در اجرای نوای خوش " نی " تبحری و آستادی عجیب داشت آنچنانکه با سرودن آهنگ نی گاه شنونده را به وجد و گاه به غم می کشاند .
از وی کتابی دست نویس در قالب داستانهای عبرت آموز، پندهای اخلاقی، ضرب المثل و اشعار سروده شده که غالبا در محتوای هجویات و در مایه های  حوادث دوران وی می باشد باقی مانده است.
اواخرعمرخودرادرخدمت دانشجویان معماری و علاقمند به بافت قدیم شهر دزفول و نیز آشناساختن شان به شیوه کارکرد معماری سنتی شهر آجر و پاسخ به سوالات فنی و آموزش نحوه کارکردهای مختلف و متفاوت به آنان سپری نمود.

خبرنگار : محمدباقر مقدم نیا

http://dezfoolnews.ir/fa/News/99618/استاد-معمار-حاج-سلطان-حسین-مقدم-پور
بستن   چاپ