معرفی کتاب:
معرفی کتاب/ چگونه کتاب بخوانیم
جمعه 14 مرداد 1401 - 20:09:25
صبح ملت نیوز
🔹 معرفی کتاب:
🔹«چگونه کتاب بخوانیم»
🔹 نویسنده: مارتیمر جی. آدلر و چارلز لینکلن ون دوران
🔹 مترجم: محمد صراف تهرانی
🔹 صفحات:
421


🔹 درباره کتاب:

کتاب «چگونه کتاب بخوانیم» 
تکنیک‌هایی را بیان می‌کند که می‌تواند برای انواع متون مثل تاریخ، فلسفه، روانشناسی، ریاضیات ، ادبیات، نمایشنامه و...به کار گرفته شود.

این کتاب برای نخستین بار در ماه های اول سال 1940 انتشار یافت و بیش از یک سال در رأس فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سراسر کشور باقی ماند؛ هر چند از نخستین چاپ آن حدود 80 سال می گذرد، اما همچنان با اقبال جهانی روبه رو است. منتقدان ادبی، این کتاب را یکی از «کلاسیک های زنده جهان» می نامند. نویسندگان در این کتاب تکنیک های کاملاً مفیدی را برای رده بندی موضوعی کتاب ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده ارائه می کنند و میان چهار سطح «خوانش ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی» و «ادراک، تفکر‌ و یادگیری» تمایز قائل می شوند. این کتاب به زبان های دیگری مانند سوئدی، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است.

🔹یادداشت مترجم:

بعضی مشکلات چنان عمومیت دارند و گریبان گیر جامعه هستند که مردم آنها را احساس نمی کنند و نمی بینند.در حقیقت می بینند ولی آنها را عادی می پندارند و تصور می کنند که باید چنان باشند. از آن جمله، مسئله «خواندن» است یا بهتر بگوییم این است که مردم تصور می کنند می دانند چگونه بخوانند، در حالی که اکثراً این هنر را ندارند و خواندن آنها در حد ابتدایی است. مهمتر اینکه دست اندرکاران آموزش و پرورش نیز از کنار این مشکل به سادگی گذشته و آموزش خواندن را در مدارس ابتدایی، ساده اندیشانه کافی دانسته اند. در بسیاری کشورها، به دلیل اهمیت موضوع ، ساعات خاصی را در برنامه هفتگی مدارس و حتی دانشگاه ها به این امر مهم اختصاص داده‌اند.

باید دانست و تفهیم کرد که خواندن مهارتی است که باید آن را آموخت و تمرین کرد. هیچ کس فقط با تذکراتی چون «دقت کنید» و «خوب بخوانید» نمی تواند خواننده خوبی بشود.

🔹برشی از متن کتاب: 

_ اگر کتاب‌هایی را که در حد ظرفیت شما هستند و آنها را به خوبی می‌فهمید بخوانید، پیشرفتی نخواهید داشت. باید به کتاب‌هایی دست بزنید که خارج از قدرت شما باشند یا همان طور که قبلا گفتیم بیش از قدرت فهم شما باشند. تنها این گونه کتاب‌ها می‌توانند فکر شما را گسترش بدهند. شما چیزی نخواهید آموخت مگر آنکه دامنه فکرتان را گسترش دهید.  (صحفه ی413)

🔹معرفی نویسنده:

مارتیمر جی. آدلر، فیلسوف، نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا، استاد دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کلمبیا بود.  آدلر در تاریخ 28 دسامبر 1902 در شهر نیویورک در زمان مهاجرت یهودیان از آلمان زاده شد. او در سن 14 سالگی از مدرسه خارج شد تا به عنوان یک پادو در روزنامه ای به نام «New York Sun» مشغول به کار شود با این آرزو که در نهایت روزنامه نگار شود. طولی نکشید که آدلر به مدرسه بازگشت تا در کلاس‌های شبانه نویسندگی حضور پیدا کند و در مدت زمانیکه در آنجا بود ، افکار و فعالیت‌های مردانی چون افلاطون ، ارسطو ، توماس آکویناس ، جان لاک و دیگران را شناخت و بعدها آن‌ها را قهرمانان خود قرار داد.

آدلر در دانشگاه کلمبیا به تحصیل پرداخت و به مجله ادبی دانشجویی نیز کمک می کرد. با وجود اینکه آدلر تست الزامی شنا را به منظور دریافت مدرک کارشناسی رد کرد ( مسئله ای که وقتی دانشگاه درجهٔ افتخاری به او داد ، اصلاح شد) ، ولی در دانشگاه ماند و در ادامه، به تدریس در آن دانشگاه هم پرداخت و سرانجام مدرک دکتری روانشناسی را دریافت کرد. در سال 1927، زمان حضور در دانشگاه ، آدلر اولین کتاب خود را به چاپ رساند. مارتیمر جی.آدلر در 28 ژوئن 2001  در سن 98 سالگی درگذشت.

تهیه و تنظیم: مریم کاظم پور

http://dezfoolnews.ir/fa/News/99199/معرفی-کتاب-چگونه-کتاب-بخوانیم
بستن   چاپ