در پی انتشار کتاب دیوان اشعار شاعر برجسته شادروان عیدی صابر زاده
وصف شاعر برجسته شادروان عیدی صابرزاده از زبان دیگر شعرا/حسین بهرنگ و محمّدباقر محب شوشتری
پنجشنبه 6 مرداد 1401 - 03:19:12
پایگاه خبری صبح ملت
 یادداشت/
به بهانه ی چاپ دیوان اشعار شاعر  گویشی شادروان عیدی صابرزاده که بکوشش  محمدرضا صابر زاده فرزند برومند مرحوم صابر زاده گردآوری و
با همت و‌تلاش خانم مرضیه عروه و حبیب شوکتی نیا به زیور طبع آراسته گردید ، به سراغ دو‌تن از شعرای برجسته آقایان  حسین بهرنگ از شهر دزفول  و‌ محمد باقر محب شوشتری رفته تا نظر این دو شاعر را در مورد شاعر برجسته ، طنز پرداز و بداهه گوی معاصر  مرحوم عیدی صابر زاده جویا شویم .

جناب آقای حسین بهرنگ، شاعر و ادیب گویش دزفولی، درباره‌ی شعر شادروان عیدی صابرزاده به خبرنگار صبح ملت می‌گوید:

 «شعر وی ممتاز است. اگر روزگار کمی یاری می‌کرد و سطح مطالعات کلاسیک صابرزاده بیشتر از آنچه بود، می‌شد. به‌ جرئت می‌توان گفت وی یکی از بزرگ شعرای طنزپرداز ایران‌زمین، جایگاه رفیع خود را می‌یافت. چه بسیار از اشعارش که بداهه بودند و فی‌المجلس خوانده می‌شد، در روح آدمی شور و شرری می‌انداخت و صد حیف و افسوس که در هیچ دفتر و کتابی ثبت‌وضبط نشده ‌است، گرچه ورد زبان مردم و در محافل مختلف چون رود جاری است.

حسین بهرنگ عواملی چند چون  سختی معیشت، عدم حمایت دست‌اندرکاران، روحیه آزاد و بی‌تکلف  عیدی صابر زاده رادلیلی دانستند که سبب شده  شهرت این شاعر برجسته  از دزفول و شوشتر فراتر نرود: 

اقای بهرنگ در مورد ارادت مرحوم صابر زاده  نسبت به خاندان رسالت می گوید : این شاعر بلند آوازه  طبعی عجیب برای خاندان رسالت داشت، مرید درگاه اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بود. فی‌البداهه می‌سرود، بر در خیمه، تکیه، پای منبر، در وسط هیئت در رثای قیام حسینی مدحی علم می‌کرد و چه غوغا و شور عجیبی در مجلس برپا می‌شد. در ایام محرم رسیده یا زمانی چند به محرم مانده، مداحان گرد وی جمع می‌شدند و سروده‌ها از خرمن وی می‌چیدند.
حسین بهرنگ در ادامه می افزاید: شعر عیدی صابرزاده برای ادبیات این دیار میراثی ماندگار است و روا نیست دست‌مایه‌های اندیشه‌ی مردمی وی دستخوش تغییر شود.
 شعر وی طنز اجتماعی است، گاه از اقتصاد سخن می‌راند و از معیشت مردم می‌گوید، گاه از سیاست سخن می‌زند، گاه هجو، گاه هزل و تلخک خنده بر احوال‌هاست.

همچنین شاعر ارجمند جناب آقای محمّدباقر محب شوشتری درباره‌ی شعر شادروان عیدی صابرزاده  می‌گوید: 

«تمامی اشعارش را که به ‌دستم رسیده گوش داده ام. طبع شعرش عالی است. لغزش در شعرش راه ندارد. ما در زیبایی سروده‌های وی کاری به قافیه این‌طور باشد و وزن این‌گونه بهتر است و چه‌وچه نیستیم، من می‌پسندم و معترف هستم که از ابتذال به ‌دور است. اشعارش به‌روز است، هرچه دوروبَر وی است مورد توجه قرار گرفته و طبق سبک خاص خود می‌سراید و از لباس طنز استفاده و بهره‌برداری فراوان ‌کرده است؛

محب شوشتری ادامه می دهند، البته من معتقدم شعرش تماماً طنز نیست. او جامعه را به نقد می‌کشاند و به تحلیل حوادث می‌پردازد تا زبان مردم باشد و مردم بهتر متوجه روزگار و احوالات رفته بر حالشان باشند.

محمد باقر محب شوشتری در ادامه در مورد تجانس فرهنگی بین دو‌شهر دزفول و شوشتر  اشاره می کنند که یک تجانس فرهنگی بین دزفول و شوشتر وجود دارد که ناگسستنی‌است، در آداب و رسوم، سنن، اشعار، سروده‌ها، رفتارهای اجتماعی و بسیار نکته‌های دیگر که تفکیک میان این دو مشکل است و نمی‌شود بین آن‌ها فاصله انداخت.

 اقای محب شوشتری که خود از شعرای معروف و برجسته ی شوشتر هستند در ادامه  می افزاید :
دوستی تنگاتنگ عیدی صابرزاده با عیدی شیرافکن در شوشتر اتفاقی نیست که به سادگی بشود از کنار آن گذشت، شالوده شعری هر دو یکی است.
این شاعر اهل شوشتر ضمن تاسف از عدم توفیق  درک حضوری شاعر برجسته ی گویشی دزفول عیدی صابرزاده  می گوید : 
بنده متاسفانه توفیق درک وجود شادروان عیدی صابر زاده را نداشته ام ، اما  ابیاتش را بسیار خواندم و از آن‌ها بسیار بهره برده‌ام. اشعار وی را مرتب دنبال می‌کردم.
ایشان سپس خاطر نشان کردند که عیدی صابر زاده  یک سبک مخصوص به‌خود داشت، طنز انتقادی‌اش حرف دل مردم بود و سخن جامعه را ترسیم می‌کرد. او بسیار شیوا، روان سخن می‌گفت و به دل‌ می‌نشست. من وی را ستایش می‌کنم؛ زیرا از دل مردم حرف می زند.

مخاطبین ارجمندی که طالب کتاب " مجموعه اشعار گویشی جلد نخست  عیدی صابر زاده  متخلص به عیدی گربه  " هستند می توانند جهت تهیه ی کتاب با شماره‌های 
09166411713
09163444049
تماس حاصل نمایند .

http://dezfoolnews.ir/fa/News/98668/وصف-شاعر-برجسته-شادروان-عیدی-صابرزاده-از-زبان-دیگر-شعراحسین-بهرنگ-و-محمّدباقر-محب-شوشتری
بستن   چاپ