پیوند فناوری لیزر و حوزه اعصاب برای ارتقاء سلامت‌ شناختی
دوشنبه 20 تير 1401 - 14:32:17
ایسنا


پیوند فناوری لیزر و حوزه اعصاب برای ارتقاء سلامت‌ شناختی

با پیوند میان فناوری‌های علوم اعصاب، لیزر، اپتیک و فوتونیک، زمینه برای ارتقای دانش شناختی و سلامت جامعه فراهم می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از لازمه‌های توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، وجود زیرساخت‌های فیزیکی و ابزارهای این حوزه است که حمایت‌ از ساخت، بومی‌سازی و توسعه تجهیزات موجود، گامی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به کمک شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در همین راستا صورت گرفته است.

مجید نیلی احمدآبادی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه تجهیزات و ابزارهای نوین برای فعالیت‌های تحقیقاتی درحوزه علوم اعصاب و مطالعه دانش مغز را امری ضروری می‌داند.

به گفته وی، در راستای توسعه دانش و فناوری‌ این حوزه، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از استفاده از ابزارها و مکانیزم‌ها برای تسهیل در امر تحقیقات درحوزه علوم اعصاب و تلاش‌های گسترده بخش‌های تحقیقاتی و تخصصی در طراحی و ساخت ابزارهای نوین حوزه علوم شناختی حمایت می‌کند.

با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی و با تلاش و همکاری محققان و اساتید تلاش شد تا براساس نیاز مراکز تحقیقاتی برای تجاری‌سازی تجهیزات حوزه نوروفوتونیک و اپتوژنتیک گام برداشته شود. 

پژوهشگران عضو گروه پیشران نوروفوتونیک در این تلاش فناورانه، توانسته‌اند با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز با روش سیگنال ذاتی، تصویربرداری نوری از مغز به روش استفاده از رنگدانه‌های حساس به ولتاژ، تصویربرداری نوری به روش اسپکل لیزری و اپتوژنتیک برای استفاده در زمینه علوم اعصاب شناختی در کشور را طراحی و تولید کنند. 

با بهره‌برداری از این دستگاه‌ها و تجهیزات طراحی و ساخته شده توسط گروه پیشران نوروفوتونیک، متخصصان می‌توانند به روش‌های گوناگون از مغز تصویربرداری کنند. 

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گروه پیشران با هدف بهره‌گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان برای دستیابی به فناوری و خدمات در حوزه‌های علوم شناختی، با حمایت این ستاد در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شده است. شکل‌گیری و فعالیت این گروه‌ها، هدف سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی و زمینه‌سازی برای بومی‌سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات شناختی را دنبال می‌کند.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/97797/پیوند-فناوری-لیزر-و-حوزه-اعصاب-برای-ارتقاء-سلامت‌-شناختی
بستن   چاپ