سند ملی زیست‌فناوری آماده طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود/3 تصمیم برای سمپادی‌ها
چهارشنبه 8 تير 1401 - 11:45:52
ایسنا


سند ملی زیست‌فناوری آماده طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود/3 تصمیم برای سمپادی‌ها

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهایی‌سازی سند ملی زیست فناوری خبر داد و گفت: این سند برای طرح و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده سازی خواهد شد.

به گزارش ایسنا منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصت و چهارم از شورای ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در این جلسه دو موضوع مهم در دستور کار جلسه نقشه جامع قرار گرفت، افزود: در پیش از جلسه با حضور رییس بنیاد ملی نخبگان و وزیر علوم مطلبی مطرح و از آنها خواسته شد که در زمینه جا به جایی نخبگان به‌ویژه خروج نخبگان کمک کنند.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها باید اقدامات لازم را انجام دهند تا ما آمارهای خوب و دقیقی در زمینه خروج نخبگان داشته باشیم. منظور ما از نخبگان کلیه متخصصان، دانشمندان، اساتید دانشگاه‌ها و استعدادهای برتر هستند.

کبگانیان با بیان اینکه در زمینه خروج نخبگان آمار و ارقام متفاوتی بیان می‌شود، خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا این دستگاه‌ها طی اجرای پروژه‌ای، کار مهم و ملی آمار در این حوزه را آماده کنند تا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور اول این جلسه را زیست فناوری عنوان کرد و افزود: در این حوزه گزارشی از سوی دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ارائه شد.

وی موضوع زیست فناوری را یکی از اولویت‌های بند الف نقشه جامع علمی کشور دانست و اظهار کرد: این حوزه یکی از مزیت‌های کشور است و از نظر اقتصادی نیز یکی از پتانسیل‌های کشور محسوب می‌شود؛ از این رو در این حوزه 10 فناوری نوظهور معرفی شده است.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه ایران هم در حوزه علوم زیستی و هم در حوزه فناوری‌های زیستی دارای رتبه اول در منطقه است، گفت: در کمتر علومی به طور همزمان در حوزه‌های علوم و فناوری دارای رتبه اول هستیم.

کبگانیان با تاکید بر اینکه در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، 4 حوزه کلیدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، افزود: کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست از جمله این 4 حوزه کلیدی است که در این جلسه مورد تایید قرار گرفت، ضمن آنکه از طریق تقسیم کار ملی که این ستاد اجرایی کرده، با 105 دانشگاه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی اضافه کرد: این همکاری بر اساس شناسایی توانمندی‌های هر دانشگاه بوده که در این راستا با هر دانشگاه و پژوهشگاه دو تا 3 تفاهم‌نامه منعقد شده است. علاوه بر آن 850 شرکت دانش‌بنیان به این دانشگاه‌ها متصل شده‌اند.

کبگانیان اضافه کرد: همچنین صرفه‌جویی ارزی به میزان 2.9 میلیارد دلار بوده است. تولید و صادرات در این حوزه بسیار مهم است؛ چرا که محصولات زیست فناور در حد میکرون، ارزآوری بسیار بالایی را در پی دارند.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بعد از ارائه این گزارش دو مصوب داشتیم، گفت: اولین مصوب درباره سند ملی توسعه زیست فناوری بود.

به گفته وی حدود 3 سال قبل این سند نهایی شده بود ولی به علت عدم همکاری دولت وقت، تصویب آن با تاخیر مواجه شد.

کبگانیان افزود: در این جلسه تاکید شد که این سند برای طرح و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده‌سازی خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: مصوبه 10 سال قبل شورای عالی در این حوزه تخصیص ستاد ملی زیست فناوری بوده نه این سند و این مصوبه اخیر موجب شد که ستاد توسعه زیست فناوری این سند را تهیه کند. در این سند اقدامات ملی و راهبردهای ملی خوبی تدوین شده و امیدواریم توسعه خوبی در این حوزه رخ دهد.

وی دومین مصوبه این جلسه را تقسیم کار ملی در این حوزه ذکر کرد و توضیح داد: در این جلسه مقرر شد که با کمیسیون‌های ستاد نقشه جامع علمی کار شود تا تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود تا در نهایت این تقسیم کار ملی  به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ابلاغ شود.

المپیادهای علمی دانش‌آموزی

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع دوم این جلسه را المپیادهای علمی دانش آموزی دانست و یادآور شد: بحث المپیادهای علمی و نخبگان کشور یکی از حوزه‌های مهم کشور است و برخی از آنها از مزایای ورود به دانشگاه‌ها بدون شرکت در آزمون سراسری برخوردارند و در این زمینه گزارش مفصلی از سوی رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ارائه شد.

وی اهداف این سازمان را افزایش جذابیت رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی عنوان کرد و یادآور شد: این امر بسیار مهم است و ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقب باشیم که این المپیادها از خط و ریل اصلی خود خارج نشوند. دیده شده است که بعضا دانش آموزانی که باید آموزش‌های عمومی را ببینند به صورت خسته کننده‌ای آنها را قبل از آنکه به سن لازم برسند، وارد مباحث پیچیده دانشگاهی می‌کنند.

کبگانیان تاکید کرد: در این زمینه باید توجه کنیم، چون این استعدادهای درخشان آیندگان کشور هستند.

وی ترویج و دانش و مهارت، ارتقای اعتماد به نفس ملی و شبکه‌سازی برای نخبه پروری را از دیگر اهداف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) عنوان کرد و یادآور شد: المپیادهایی که تاکنون برگزار شده در حوزه‌هایی چون ریاضی، علوم کامپیوتری، فیزیک، شیمی، زیست فناوری، ادبیات و نجوم بوده است و چالش‌هایی نیز در این زمینه‌ها وجود دارد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از جمله این چالش‌ها این است که در المپیاد علوم پایه نخبگانی با توانایی‌های بالایی هستند که بیشتر میل به علوم تجربی و پزشکی دارند و یا بالعکس و در این جلسه در خصوص این چالش‌ها بحث و بررسی شد و مقرر شد آسیب‌شناسی آن در دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.

سه جمع‌بندی در خصوص استعدادهای برتر

کبگانیان با تاکید بر اینکه در این بخش سه جمع بندی داشتیم، گفت: در عناوین المپیادهایی که از امکان ورود به دانشگاه و رشته‌های خاص بدون شرکت در آزمون سراسری برخوردارند، روزآمدسازی شود؛ چرا که از این مصوبه سالیان درازی می‌گذرد و یک ساماندهی در این عناوین ضروری است.

وی دومین جمع بندی این بخش را به‌روز کردن رشته‌هایی دانست که برگزیدگان المپیادهای علمی می‌توانند به آنها وارد شوند و اضافه کرد: این طور نباید که به عنوان نمونه برگزیده المپیاد شیمی در رشته مهندسی برق مشغول به تحصیل شود. این یک نوع اتلاف استعدادها است و ممکن است استعداد آنها منحرف شود؛ از این رو پیشنهاد شد که عناوین این رشته روزآمد شود. این پیشنهاد مصوب نشد و مقرر شد بررسی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

کبگانیان، سومین جمع‌بندی را شاخص‌ها عنوان و اضافه کرد: پیشنهاد شد که هر کدام از المپیادی‌های طلا، نقره و برنز چه میزان امتیازات ورود به آزمون سراسری را داشته باشند، البته برخی‌ها پیشنهاد 60 درصد وزارت آموزش و پرورش که جزو مصوبات جدید ما است را ارائه کردند که مخالفت شد تا به آموزش عمومی وزارت آموزش وپرورش لطمه‌ای وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که دانش آموزان همه دروس را به خوبی فرا بگیرند، اظهار کرد: در نهایت پیشنهاد شد که بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و در صورت نهایی شدن در صحن ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.

وی تاکید کرد: این ماموریت‌ها به کمیته علم و آموزش نقشه جامع با کمک سازمان سمپاد محول شد.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/97364/سند-ملی-زیست‌فناوری-آماده-طرح-در-شورای-عالی-انقلاب-فرهنگی-می‌شود3-تصمیم-برای-سمپادی‌ها
بستن   چاپ