درمانی تازه برای سرطان سینه
درمانی تازه برای سرطان سینه
دوشنبه 6 تير 1401 - 14:50:12
خراسان
موفقیت اولیه داروی Enhertu امیدواری های زیادی برای درمان مبتلایان به تومورهای متاستاتیک ایجاد کرده است.

برای برخی از بیماران مبتلا به تومورهای متاستاتیک که شیمی درمانی برای آن‌ها کارساز نیست، یک داروی جدید توانست رشد سرطان آن‌ها را متوقف کند.این بیماران که سرطان سینه متاستاتیک داشتند، به رغم دوره‌های شیمی‌درمانی شدید،سرطان‌شان در حال پیشرفت بود اما  به تازگی درمان با دارویی به نام  Enhertu  که سلول‌های سرطانی را با دقت لیزری هدف قرار می‌دهد، به طرز خیره‌کننده‌ای موفقیت‌آمیز بود و توانست رشد تومور را کند کرده و عمر بیماران را تا حدی افزایش دهد.


  Enhertu چیست؟
Enhertu  دارویی است که به عنوان یک ترکیب آنتی بادی-دارو شناخته می‌شود، چون  از یک آنتی بادی برای ورود به سلول تومور قبل از شیمی درمانی و  برای کشتن آن استفاده می‌کند. آنتی بادی این دارو، پروتئینی به نام HER2 را صفر می‌کند. HER2 پروتئینی است که به رشد سریع سلول های سرطان سینه کمک می‌کند. سلول‌های سرطان سینه با سطوح بالاتر از حد طبیعی این پروتئین،HER2 مثبت نامیده می‌شود.سازمان غذا و داروی آمریکا  Enhertu را در اواخر سال 2019 برای برخی از سرطان‌های به اصطلاح «HER2 مثبت» یا تومورهایی که در یک آزمایش تشخیصی آستانه مشخصی از  سرطان دارند، تأیید کرد اما داده های جدید مربوط به  درمان دسته‌ای از سرطان‌های سینه است که سطوح پایین و حتی ناچیز HER2 دارند. این بدان معناست که این دارو روی  طیف گسترده‌تری از بیماران موثر خواهد بود.

 برتری نسبت به شیمی درمانی

داروی Enhertu به زنان مبتلا به سرطان سینه پیشرفته این امکان را داد که شش ماه بیشتر از افرادی که با شیمی درمانی درمان می‌شوند عمر کنند.البته این همه نتایج نیست،خبر خوب فراتر از  درمان سرطان سینه است. شواهد نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند برای درمان بسیاری از انواع تومورها مورد استفاده قرار گیرد.
 
کیفیت زندگی و افزایش طول عمر

در بیمارانی که این دارو را مصرف کردند،رشد تومورها برای حدود 10 ماه متوقف شد،  در صورتی که این عدد برای افرادی که شیمی درمانی استاندارد داشتند، حدود 5 ماه است. همچنین بیمارانی که این داروی آزمایشی را دریافت کرده بودند به مدت 23.9 ماه زنده ماندند، در  صورتی که افراد تحت  شیمی درمانی فقط 8/16ماه زنده بودند.
دکتر مور، یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «برای آزمایش‌های شیمی‌درمانی در سرطان متاستاتیک سینه، بهبود بیماران تا شش ماه بی‌سابقه است.معمولاً موفقیت در یک پژوهش  بالینی یک تا چند هفته بیشتر از زندگی است اما این دارو ضمن طولانی کردن این دوران کیفیت زندگی بیماران را هم بهبود می‌بخشد.»

  محدودیت مصرف

همان طور که می‌دانیم هیچ دارویی بدون عوارض یا محدودیت نیست. عوارض جانبی این دارو و به طور کلی ترکیبات
 آنتی بادی-دارو شبیه به همه شیمی درمانی هاست .این داروها بسیار گران هستند و استفاده از آن‌ها برای مبتلایان به سرطان سینه در کشورهای کم درآمد، سخت است.

 درمان سرطان‌های معده، روده بزرگ و ریه

موفقیت این پژوهش در حقیقت به این علت است که این دارو فراتر از سرطان سینه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و می‌تواند بسیاری از انواع تومورهای سطوح پایین HER2 از جمله سرطان معده، روده بزرگ و ریه را درمان کند.  شرکت می‌گوید: «مزایای مثبت این دارو هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی‌بادی-دارو  ‌‌‌‌‌،  روزی جایگزین
 شیمی درمانی‌های معمولی برای بیشتر بیماران خواهد شد.»

http://dezfoolnews.ir/fa/News/97332/درمانی-تازه-برای-سرطان-سینه
بستن   چاپ