20 خرداد/10 ژوئن، روز جهانی صنایع دستی
20 خرداد/10 ژوئن، روز جهانی صنایع دستی
پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 13:17:23
صبح ملت نیوز
بیستم خرداد مطابق با دهم ژوئن  "روز جهانی صنایع دستی" را به صنعتگران هنرمند صنایع دستی کشور، استان خوزستان و به ویژه شهرستان دزفول تبریک عرض می نماید. نظر به اهمیت صنایع دستی از جنبه های فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی که جایگاه ویژه ای در جامعه شهری، روستایی و عشایری دارد، نقش مهم و اساسی در کارآفرینی، اشتغال و درآمد ایفا می نماید. 

صنایع دستی شهرستان دزفول در سال های اخیر به واسطه ی تلاش، همت و با بهره گیری از استعداد، ذوق، سلیقه و خلاقیت صنعتگران هنرمند دزفولی، شاهد افتخارات فراوانی بوده است .کسب مهر اصالت صنایع دستی ملی و بین المللی برای آثار فاخر صنعتگران – حضور تحسین بر انگیز و افتخار آفرین هنرمندان صنعتگر در نمایشگاه های صنایع دستی استانی، کشور و خارج از کشور – و به خصوص ثبت دزفول به عنوان شهر ملی صنایع دستی (کپوبافی) برگ زرینی در تاریخ هنر- صنعت شهرستان دزفول، استان خوزستان و کشور بوده است.

چنین افتخاراتی یقینا دزفول را، نه تنها در استان خوزستان و کشور مورد توجه قرار داده که در جهان نیز مطرح  خواهد نمود؛ از این رو بار مسئولیت مدیران ادارات مرتبط با صنایع دستی و(میراث فرهنگی ) – امور فرهنگی و هنری- کار و امور اجتماعی -صنعت و بازرگانی - موسسات مالی - نهاد های تبلیغاتی و غیره را سنگین تر از پیش خواهد نمود. لذا مدیران محترم ، فهیم و دلسوز چنین ادارات و سازمان هایی لازم است در حمایت هر چه بیشتر از صنعتگران، در راستای توسعه صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری اهتمام وافر داشته باشند.

مسلما نتیجه چنین حمایت هایی موجب:

- افزایش اشتغال و درآمد در جامعه 

- کند شدن رویه مهاجرت روستاییان به شهر 

- تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت

- توسعه صادرات غیر نفتی

- معرفی و شناسایی هر چه بیشتر فرهنگ اصیل و غنی و بارور شهرستان و کشور

- حفظ ارزش های فرهنگی 

- زمینه سازی برای ایجاد صنعت مستقل از طریق آموزش نیروهای انسانی در رشته های صنایع دستی
خواهد بود.

اگر چه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، متولی صنایع دستی است و اساسا وظیفه حمایت از صنایع دستی و صنعتگران در شهرستان دزفول به عهده اداره میراث فرهنگی دزفول می باشد، اما این اداره به تنهایی قادر به حمایت همه جانبه صنعتگران صنایع دستی نیست ،زیرا مقوله صنایع دستی نیازمند حمایت جمیع ادارات و نهاد های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ... از جمله: فرمانداری _ شهرداری – شورای فرهنگ عمومی – شورای اسلامی شهرستان و روستا ها _ اداره ارشاد اسلامی _سازمان تبلیغات _ صنعت و معدن و بازرگانی – تعاون و تامین اجتماعی – کشاورزی و منابع طبیعی _امور عشایر _تعاون روستایی _ آموزش و پرورش_ دانشگاه ها و نهاد های علمی کاربردی و فنی حرفه ای – انجمن های مردم نهاد _ شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی  شهرستان دزفول  می باشد؛ و انتظار می رود حمایت خود را از صنایع دستی و صنعتگران معطوف داشته تا ضمن ارتقاء سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان دزفول نتیجه این اقدامات مهم عاید ادارات و موسسه آنان نیز گردد؛ یقینا چنین خواهد بود. ان شاء الله ...                                 

✍️ عبدالرضا حسن پور
 خرداد ماه 1401

# عبدالرضا حسن پور کارشناس صنایع دستی که به اهتمام ایشان در سال 1371 اداره صنایع دستی شهرستان دزفول راه اندازی، و از بدو تاسیس تا سال 1389  _زمان باز نشستگی _ مسئولیت این اداره را به عهده داشتند. معرفی صنایع دستی شهرستان دزفول از طریق رسانه ها (رادیو- تلویزیون- جراید – خبرگزاری ها) از مهمترین عملکردهای سنوات خدمت وی بوده که همچنان ادامه دارد.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/96620/20-خرداد10-ژوئن،-روز-جهانی-صنایع-دستی
بستن   چاپ